SkatteministerietJ. nr. 2006-311-0097
Udkast
                                                                    Forslag
                                                                         til
                   Lov om ændring af lov om en arbejdsmarkedsfond og ligningsloven
(Fjernelse af arbejdsmarkedsbidraget på forfatteres indtægter fra biblioteksafgifter og udvidelse af skattefriheden for hæderspriser til kunstnere)
                                                                         § 1
                                                                          Â
I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som ændret ved § 9 i lov nr. 1545 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 10 indsættes:
†§ 10 A. Ydelser i henhold til lov om biblioteksafgift medregnes ikke i bidragsgrundlaget efter § 10, stk. 1.
Stk. 2. Til personer, som er omfattet af § 10, stk. 2, og som modtager ydelser i henhold til lov om biblioteksafgift, ydes en godtgørelse. For personer, for hvem der opkræves særlig pensionsopsparing efter § 17 f i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, udgør godtgørelsen 9,9 pct. af den modtagne biblioteksafgift. For andre personer udgør godtgørelsen 8,7 pct. af biblioteksafgiften.
Stk. 3. Godtgørelsen ydes i det indkomstår, hvor biblioteksafgiften modtages. Det er en betingelse, at modtageren på det tidspunkt, hvor biblioteksafgiften modtages, er omfattet af bidragspligten efter § 7, stk. 2.
Stk. 4. Godtgørelse efter stk. 2 og stk. 3 indgår i bidragsgrundlaget efter denne lov og medregnes i modtagerens skattepligtige indkomst i det pågældende indkomstår. Godtgørelsen betragtes som indbetalt foreløbig skat og modregnes i modtagerens slutskat for det pågældende indkomstår, jf. kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra j.
Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om administration af bestemmelserne i stk. 2-4.â€
§ 2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1577 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 60, stk. 1, indsættes som litra j):
â€j) Beløb efter § 10 A, stk. 2, i lov om en arbejdsmarkedsfond.â€
§ 3
                                                                          Â
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som senest ændret ved § 108 i lov nr. 90 af 31. januar 2007, foretages følgende ændring:
1. § 7, nr. 19, 2. pkt., affattes således:
â€Hæderspriser, som ydes af offentlige midler, legater, kulturelle fonde og lignende samt af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet, nÃ¥r hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester.â€
§ 4
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for indkomst erhvervet i indkomståret 2007 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslagets formål er at forbedre vilkårene for kunstnere og forfattere.
Kunstnere skal skattefrit kunne modtage en hæderspris fra en erhvervsvirksomhed, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester.
Forfattere skal fremover ikke betale arbejdsmarkedsbidrag af deres indtægter fra bibliotekspenge.
Lovforslaget er en udmøntning af regeringsgrundlaget, februar 2005.
2. Gældende regler
2.1. Forfatteres indtægter fra bibliotekspenge
Efter gældende regler betaler forfattere, oversættere, illustratorer, billedkunstnere, komponister m.fl., der driver selvstændig erhvervsvirksomhed som forfatter, arbejdsmarkedsbidrag af deres indkomst hidrørende fra biblioteksafgifter.
Efter de gældende regler udbetales biblioteksafgiften én gang årligt ved udgangen af juni måned. Udbetalingen kan også ske senere, når dette beror på den berettigedes forhold.
Ifølge arbejdsmarkedsfondsloven er der arbejdsmarkedsbidragspligt for selvstændigt erhvervsdrivende. Grundlaget for beregning af arbejdsmarkedsbidraget udgør overskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed, der skattemæssigt anses som personlig indkomst. En forfatters ret til at modtage biblioteksafgifter af sin produktion anses for at være et aktiv, der indgår i virksomheden. Biblioteksafgifter, der er et afkast af aktivet, er dermed indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed og medregnes ved opgørelsen af overskuddet.
Forfattere, der ikke driver selvstændig erhvervsvirksomhed, de såkaldte hobbyforfattere, betaler derimod ikke arbejdsmarkedsbidrag af deres indtægter fra biblioteksafgifter. Hobbyforfattere vil skulle svare arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne for lønmodtagere, det vil sige af vederlag for personligt arbejde. Biblioteksafgift anses i skatteretlig henseende for at være et vederlag for retten til at anvende eller udnytte en immateriel rettighed og ikke et vederlag for personligt arbejde. Hobbyforfatteres indtægter i form af bibliotekspenge er således ikke arbejdsmarkedsbidragspligtige.
2.2. Hæderspriser til kunstnere
Efter gældende regler er det skatteretlige udgangspunkt, at enhver indkomst er skattepligtig.
Â
Efter ligningslovens § 7, nr. 19, er hæderspriser til kunstnere imidlertid skattefri, hvis hædersprisen er ydet af offentlige midler, legater, fonde og lignende her i landet eller i udlandet, og den udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester. Det er endvidere en betingelse, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb.
Hæderspriser til kunstnere, som er ydet af en erhvervsvirksomhed, er ikke skattefrie i medfør af ligningslovens § 7, nr. 19.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Fjernelse af arbejdsmarkedsbidraget på forfatteres indtægter fra biblioteksafgifter
Der foreslås en ændring af arbejdsmarkedsfondsloven, således at indkomst, som hidrører fra biblioteksafgifter, ikke medregnes til grundlaget for beregning af arbejdsmarkedsbidrag. Forfattere, der anses for selvstændigt erhvervsdrivende, vil således på linie med andre forfattere ikke skulle betale arbejdsmarkedsbidrag af deres indtægter fra bibliotekspenge.
Lovændringen vil i praksis første gang få virkning for den biblioteksafgift, der udbetales ved udgangen af juni måned 2007.
For forfattere, der er omfattet af virksomhedsordningen, foreslås ændringen gennemført på den måde, at de får en godtgørelse på 9,9 pct. af den modtagne biblioteksafgift i det år, hvor biblioteksafgiften modtages.
Godtgørelsessatsen på 9,9 pct. vil gælde for personer, for hvem der skal opkræves særligt pensionsbidrag (SP-bidrag) efter ATP-lovens § 17 f. For andre personer udgør godtgørelsen 8,7 pct. Satsen på 8,7 pct. vil være gældende for alle, så længe SP-bidraget er suspenderet, hvilket efter gældende lovgivning er tilfældet frem til udgangen af 2007. Godtgørelsessatserne er fastsat i forhold til de gældende satser for arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag.
Godtgørelsen indgår i bidragsgrundlaget efter arbejdsmarkedsfondsloven. Godtgørelsen skal medregnes i forfatterens skattepligtige indkomst i det pågældende indkomstår og modregnes i den skattepligtiges slutskat.
Teknisk set vil godtgørelsen blive betragtet som indbetalt forskudsskat. I det omfang, at godtgørelsen resulterer i overskydende skat, vil denne blive behandlet efter de almindelige regler, der gælder herom.
Det har været nødvendigt at indføre en godtgørelsesordning for de selvstændigt erhvervsdrivende forfattere, der anvender virksomhedsordningen. Når virksomhedsordningen anvendes, opkræves der først arbejdsmarkedsbidrag, når overskuddet tages ud af virksomheden. På det tidspunkt er det ikke muligt at identificere den andel, der kommer fra biblioteksafgifter. Det er derfor valgt at kompensere selvstændigt erhvervsdrivende forfattere, der har valgt virksomhedsordningen, i det indkomstår, hvor de modtager biblioteksafgifter.
Denne del af lovforslaget vurderes ikke at have retssikkerhedsmæssige konsekvenser.
3.2. Udvidelse af skattefriheden for hæderspriser til kunstnere
Lovforslaget udvider skattefriheden for kunstnere. I øjeblikket er kunstnere skattefri af hæderspriser, der er ydet af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende. Ifølge lovforslaget skal kunstnere også være skattefri af hæderspriser, der er ydet af erhvervsvirksomheder. Ved at skabe mulighed for, at erhvervsvirksomheder også kan give skattefrie hæderspriser, vil virksomhederne forventes i højere grad end hidtil at inddrage kulturen i deres virke, da det kan have reklamemæssig værdi for erhvervsvirksomhederne at tildele en hæderspris til en kendt skabende eller udøvende kunstner.
For at der er tale om en skattefri hæderspris, skal prisen udelukkende være en anerkendelse af den pågældendes kunstneriske fortjenester. Det vil ikke være en hæderspris i skattelovgivningens forstand, hvis hædersprisen ydes for et enkelt værk/forestilling eller på nogen måde gives for eller erstatter et vederlag eller lignende. Der må således ikke ydes et skattefrit hæderslegat i stedet for at betale et skattepligtigt vederlag for et udført arbejde. Hvis en kunstner på tidspunktet for ydelsen af hædersprisen eller i nær tidsmæssig tilknytning hertil er ansat hos en erhvervsvirksomhed eller udfører et stykke kunstnerisk arbejde for en erhvervsvirksomhed uden at have fået, hvad der svarer til normal løn eller betaling herfor, vil det være en indikation af, at hædersprisen ikke udelukkende er en anerkendelse af den pågældendes kunstneriske arbejde. Det samme vil være tilfældet, hvis familiemæssige eller økonomiske relationer må antages at have spillet ind ved uddelingen af hædersprisen. Da hædersprisen for at være skattefri udelukkende skal være en anerkendelse af personens kunstneriske virke, vurderes der ikke at være risiko for, at skattepligtig løn eller gaver konverteres til skattefri hædersgaver.
Det er som hidtil en betingelse, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb.
Denne del af lovforslaget vurderes ikke at have retssikkerhedsmæssige konsekvenser.
4. Provenumæssige konsekvenser for det offentlige
Samlet set skønnes lovforslaget at medføre et provenutab på ca. 7 mio. kr. årligt. Provenuvirkningen er sammensat af et provenutab på arbejdsmarkedsbidraget på ca. 6 mio. kr. årligt og et provenutab på indkomstskatten på ca. 1 mio. kr., som påhviler staten. For finansåret 2007 medfører lovforslaget et provenutab på ca. 7 mio. kr.
Provenuvirkningen af de enkelte elementer i lovforslaget er uddybet nedenfor.
4.1. Arbejdsmarkedsbidrag af bibliotekspenge
Forslaget om at fritage biblioteksafgifter for arbejdsmarkedsbidrag skønnes at medføre et samlet provenutab på ca. 4 mio. kr. årligt. De samlede biblioteksafgifter udgør i størrelsesordenen 150 mio. kr. årligt. Heraf vurderes ca. halvdelen at tilfalde forfattere, der driver deres forfattervirksomhed under virksomhedsordningen. Provenutabet udgør på den baggrund ca. 5 mio. kr. for staten og består af et mindre arbejdsmarkedsbidrag på ca. 6 mio. kr. og et modsvarende merprovenu på indkomstskatten på ca. 1 mio. kr. For kommunerne bliver der tale om et merprovenu på ca. 1 mio. kr.
4.2. Hæderspriser til kunstnere
Der forelægger ikke præcise oplysninger om omfanget af kunstnerpriser fra virksomheder, men det vurderes at være i omegnen af 5 mio. kr. årligt. På den baggrund vurderes provenutabet ved at skattefritage hæderspriserne at udgøre ca. 3 mio. kr. årligt. Heraf andrager kommunernes andel af provenutabet ca. 1 mio. kr.
De foreslåede lovændringer nødvendiggør ændringer i personskattesystemerne. SKAT anslår omkostningerne herved til et engangsbeløb i størrelsesordenen 3,3 mio. kr.
Forslaget medfører positive økonomiske konsekvenser for forfattere, der driver selvstændig forfattervirksomhed, svarende til provenutabet fra forslaget om arbejdsmarkedsbidrag af biblioteksafgifter.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Sammenfatning af lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser
|
Positive konsekvenser |
Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre et provenutab på ca. 7 mio. kr. årligt. For finansåret 2007 medfører lovforslaget et provenutab på ca. 7 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
|
Omkostninger ved nødvendige ændringer af personskattesystemerne anslås til ca. 3,3 mio. kr. |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Positive økonomiske konsekvenser for forfattere, der driver selvstændig forfattervirksomhed. |
|
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. |
12. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos [høringsliste]
Til nr. 1
Det foreslås, at der i arbejdsmarkedsfondsloven efter § 10 indsættes en ny § 10 A, således at forfattere fritages for at betale arbejdsmarkedsbidrag af deres indtægter fra biblioteksafgifter.
Forslaget indebærer, at der ikke vil blive beregnet arbejdsmarkedsbidrag af den del af indkomsten, der stammer fra biblioteksafgifter.
Af praktiske grunde foreslås der en godtgørelsesordning for de forfattere, der er omfattet af virksomhedsordningen.
Det foreslås endvidere, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om administrationen af bestemmelserne om de forfattere, der er omfattet af virksomhedsordningen.
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk konsekvensændring af kildeskatteloven.
Det foreslås, at hæderspriser til kunstnere ydet af en erhvervsvirksomhed fritages for beskatning.
Der gælder de samme betingelser for hæderspriser til kunstnere ydet af erhvervsvirksomheder som for hæderspriser ydet af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende.
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for indkomst erhvervet i indkomståret 2007 eller senere.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
|
|
Gældende regler
§ 60. I den slutskat, der for et år udskrives for den skattepligtige, med tillæg af eventuelt overført retsskat m.v. efter § 61, stk. 3, og efter fradrag af eventuelt overført beløb efter § 62 C, stk. 62 C, stk. 2, 2. pkt., modregnes nedennævnte beløb vedrørende samme år: a) Foreløbige skattebeløb, som er indeholdt i A-indkomst, der skal medregnes ved den skattepligtiges ansættelse til slutskat. b) Foreløbige skattebeløb, som har skullet indbetales efter § 68. c) Foreløbige skattebeløb, som har skullet betales i henhold til skattebillet. d) De i § 67, stk. 1, 1. pkt., nævnte beløb. e) Beløb, som den skattepligtige har indbetalt i henhold til § 59. f) Beløb efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3, 2. pkt., § 13, stk. 1, 3. pkt., og § 22 b, stk. 5. g) Beløb efter personskattelovens § 8 a, stk. 5. h) Foreløbige skatteløb, som Belgien, Luxembourg eller Østrig har indeholdt efter artikel 11 i direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger, eller som lande, der ikke er medlem af EU, eller områder uden for EU, der er tilknyttet Holland eller Det Forenede Kongerige, har indeholdt efter aftaler eller andre ordninger vedrørende dette direktiv. i) Beløb, der er indbetalt som acontoskat efter afskrivningslovens § 40 C, stk. 7-9.
§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke: --- 19. Hæderspriser, der udbetales i henhold til Nobelstiftelsens Grundstadgar eller ydes af mellemstatslige organisationer og institutioner, hvori Danmark deltager eller er medlem, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester. Hæderspriser, som ydes af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende her i landet eller i udlandet, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester. Det er en betingelse, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb. |
Lovforslaget
§ 1
I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som ændret ved § 9 i lov nr. 1545 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 10 indsættes:
†§ 10 A. Ydelser i henhold til lov om biblioteksafgift medregnes ikke i bidragsgrundlaget efter § 10, stk. 1.
Stk. 2. Til personer, som er omfattet af § 10, stk. 2, og som modtager ydelser i henhold til lov om biblioteksafgift, ydes en godtgørelse. For personer, for hvem der opkræves særlig pensionsopsparing efter § 17 f i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, udgør godtgørelsen 9,9 pct. af den modtagne biblioteksafgift. For andre personer udgør godtgørelsen 8,7 pct. af biblioteksafgiften.
Stk. 3. Godtgørelsen ydes i det indkomstår, hvor biblioteksafgiften modtages. Det er en betingelse, at modtageren på det tidspunkt, hvor biblioteksafgiften modtages, er omfattet af bidragspligten efter § 7, stk. 2.
Stk. 4. Godtgørelse efter stk. 2 og stk. 3 indgår i bidragsgrundlaget efter denne lov og medregnes i modtagerens skattepligtige indkomst i det pågældende indkomstår. Godtgørelsen betragtes som indbetalt foreløbig skat og modregnes i modtagerens slutskat for det pågældende indkomstår, jf. kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra j.
Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om administration af bestemmelserne i stk. 2-4.â€
§ 2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1577 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 60, stk. 1, indsættes som litra j):
â€j) Beløb efter § 10 A, stk. 2, i lov om en arbejdsmarkedsfond.â€
§ 3                                                                                                    I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som senest ændret ved § 108 i lov nr. 90 af 31. januar 2007, foretages følgende ændring:
1. § 7, nr. 19, 2. pkt., affattes sÃ¥ledes: â€Hæderspriser, som ydes af offentlige midler, legater, kulturelle fonde og lignende samt af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet, nÃ¥r hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester.â€
|