Det nye formandskab (Tyskland) har forud for rådsmødet (ECOFIN) den 30. januar 2007, som det er normal praksis, fremlagt sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde.
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det tyske formandskab tager udgangspunkt i formandskabets eget arbejdsprogram, som blev offentliggjort i december 2006, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram, som Tyskland, Portugal og Slovenien har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra 2002.
Formandskabet har følgende overordnede prioriteter for ECOFIN’s arbejde:
1. Økonomisk-politisk samarbejde
2. EU’s budget
3. Finansielle tjenesteydelser
4. Skatter og afgifterÂ
5. Bedre regulering
1. Økonomisk-politisk samarbejde
Fra årsskiftet indførte Slovenien euroen, hvilket udvidede euroområdet til 13 lande og flere af de nye medlemslande kan forventes at ansøge om optagelse i euroen i løbet af 2007. Under det tyske formandskab ventes ECOFIN at følge Sloveniens implementering af euroen tæt, ligesom man fra formandskabets side vil bistå eventuelle fremtidige medlemmer af ERMII-samarbejdet i deres ansøgningsforberedelser.
ECOFIN ventes i foråret 2007 at evaluere medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer. Her lægges der fra formandskabets side op til, at landenes programmer grupperes efter fælles karakteristika og drøftes under ét samt at der i evalueringerne lægges særlig vægt på landenes forskellige udfordringer. ECOFIN forventes at behandle stabilitets- og konvergensprogrammerne på rådsmøderne i februar, marts og maj 2007.
Implementeringen af den reviderede Stabilitets- og Vækstpagt forventes fortsat i løbet af 1. halvår af 2007, både vedr. den forbyggende og den korrigerende del, herunder vurderinger af landenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer. Det tyske formandskab lægger i denne forbindelse op til øget fokus på den langsigtede holdbarhed i medlemslandenes offentlige finanser.
Som led i forberedelserne af Det Europæiske RÃ¥d den 8.-9. marts 2007, ventes formandskabet at fremlægge et â€Key Issues Paperâ€, som skal danne grundlag for prioriteterne for ECOFIN’s fremtidige arbejde for at sikre beskæftigelse, vækst og velstand. Formandskabet fremhæver følgende prioriteter: kvalitet af de offentlige finanser, øget finansiel integration, bedre regulering, harmonisering af skattesystemerne samt forbedrede betingelser for iværksætteri og innovation.
I forlængelse af Lissabon-strategien og medlemslandenes nationale reformprogrammer, som behandledes i november 2006, ventes ECOFIN under det tyske formandskab at drøfte Kommissionens fremskridtsrapport og de opdaterede overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG), herunder landespecifikke anbefalinger.
2. EU’s budget
Kommissionen ventes på rådsmødet den 8. maj 2007 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2008. ECOFIN ventes forud for dette at drøfte rådets overordnede prioriteter for budgettet for 2008. Budgettet for 2008 ventes endeligt vedtaget under det kommende portugisiske formandskab i 2. halvår 2007.
Som opfølgning på aftalen om EU’s finansielle perspektiver 2007-13 udestår enighed om rådsafgørelsen om egne indtægter, som bl.a. fastlægger de tekniske bestemmelser for medlemslandendes bidrag til EU-budgettet, herunder bestemmelserne vedr. rabatter. Formandskabet ventes at skulle arbejde videre med dette med henblik på at søge at opnå enighed.
PÃ¥ rÃ¥dsmødet den 7. november 2006 præsenterede Revisionsretten sin Ã¥rsÂberetning for regnskabsÃ¥ret 2005 med tilhørende revisionserklæÂring. Beretningen ventes behandlet i RÃ¥dets budgetudvalg og Coreper med henblik pÃ¥ udarbejdelse af en henstilling til Europa-Parlamentet. Henstillingen ventes drøftet i ECOFIN den 27. februar 2007.
3. Finansielle tjenesteydelser
For så vidt angår det finansielle område ventes det tyske formandskab i 1. halvår af 2007 at fortsætte arbejdet med implementeringen af handlingsplanen for de finansielle markeder samt at følge op på Kommissionens hvidbog vedrørende den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-2010. Formandskabet vil således fortsætte og fremskynde det arbejde der pågår i Rådets arbejdsgrupper, særligt vedrørende tiltag til udbygningen af et effektivt fælles betalingsområde i euro.
Formandskabet forventes ligeledes at fortsætte bestræbelserne pÃ¥ at lette strukturerne i tilsynet af det finansielle marked, idet et effektivt tilsyn kan øge den finansielle integration mellem medlemslandene. SÃ¥ledes ventes ECOFIN i det 1. halvÃ¥r af 2007 at prioritere bedre regulering af den finansielle sektor og øget konvergens i tilsynspraksis højt. I den forbindelse ventes ECOFIN at behandle den planlagte rapport vedr. â€Lamfalussy-processen†pÃ¥ rÃ¥dsmødet i maj 2007. Derudover ventes ECOFIN at arbejde videre pÃ¥ forbedring af virksomhedernes markedsadgang i forhold til grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i den finansielle sektor.
I ECOFIN ventes endvidere en drøftelse af Kommissionens meddelelse om indskydergaranti samt en drøftelse af behovet for større gennemsigtighed vedr. hedge fonde. Ydermere forventes ECOFIN i 1. halvÃ¥r af 2007 at støtte Kommissionens arbejde pÃ¥ et â€Solvency II†direktivforslag, som skal øge forsikringsinstitutters finansielle stabilitet og konkurrenceevne samt øge beskyttelsen af forsikringstagere.
Endelig ventes ECOFIN i løbet af det tyske formandskab at drøfte Kommissionens hvidbog om investeringsforeninger.
4. Skatter og afgifter
Formandskabet ventes at fortsætte strategien om forenkling og modernisering af afgiftssystemet med det mål at bekæmpe skattesvig. Det tyske formandskab vil i den forbindelse støtte initiativer til indførelse af generel omvendt betalingspligt på moms, ligesom arbejdet på en forenkling af reglerne for handel med afgiftspligtige varer inden for det indre marked, ventes fremskyndet.
Der ventes pÃ¥ ECOFIN i 1. halvÃ¥r af 2007 en videre drøftelse af en række allerede fremsatte momsrelaterede forslag indeholdt i den sÃ¥kaldte â€momspakkeâ€, herunder beskatning af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private (B2C) og virksomheder (B2B) og administrative forenklingsforslag (One Stop Shop og 8. momsdirektiv).
Formandskabet ventes desuden at fortsætte arbejdet med harmonisering af skattesystemerne, således at de administrative byrder i forbindelse med selskabers grænseoverskridende aktiviteter reduceres. Formandskabet vil derfor arbejde for fremskridt i det tekniske arbejde vedr. en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU, der ventes drøftet på ECOFIN i juni 2007.
Endelig ventes ECOFIN at drøfte yderligere harmonisering af energibeskatning (beskatning af diesel anvendt til kommercielle formål) samt medlemslandenes fortsatte efterlevelse af adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning.
Formandskabet ventes – i tæt samarbejde med Kommissionen og Europa-Parlamentet – at fortsætte arbejdet i ECOFIN og RÃ¥det (konkurrenceevne) med bedre regulering. Udgangspunkt for arbejdet er de seks foregÃ¥ende formandskabers initiativer for bedre regulering (2004-2006). Det ventes, at formandskabet vil fokusere pÃ¥ fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, udveksling af â€best practice†medlemslandene imellem samt udvikling af konsistent metodologi til mÃ¥ling af de administrative byrder.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedrørende konsekvensvurderinger.
Endelig ventes ECOFIN pÃ¥ rÃ¥dsmødet i januar 2007 at drøfte en ekstern evaluering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem.Â
Ikke relevant.
Præsentationen af det tyske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke umiddelbart statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det tyske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dansk holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte det tyske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2007.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det tyske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår af 2007.
 Bilag
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Det tyske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram |
Det tyske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 30. januar 2007. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2007 ultimo oktober 2006, herunder for ECOFIN’s arbejde.
|
De overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG)
Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal) |
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.
Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter RÃ¥det pÃ¥ baggrund af Det Europæiske RÃ¥ds konklusioner skal vedtage â€et sæt integrerede retningslinier bestÃ¥ende af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for sÃ¥ vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikkerâ€. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført pÃ¥ forÃ¥rstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treÃ¥rig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestÃ¥ende af BEPG’erne og EG’erne. Den første periode i den nye cyklus er 2005-2008.
Som en del af de integrerede retningslinier blev BEPG’erne for 2005-2008 udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2005. Retningslinierne blev forelagt Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 og endeligt vedtaget af ECOFIN den 12. juli 2005.
ECOFIN udarbejdede som led i forberedelsen af Det Europæiske RÃ¥d den 23.-24. marts 2006 et â€key issues†papir indeholdende forslag til fremadrettede prioriteringer i forhold til de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reformprogrammer.
ECOFIN ventes under det tyske formandskab – på baggrund af Kommissionens årlige fremskridtsrapport fra december 2006 om de nationale reformprogrammer – at arbejde videre med opdatering BEPG’erne. Der lægges heri op til, at de generelle BEPG’er ledsages af landespecifikke anbefalinger.
|
Traktatens artikel 104 EF (kvalificeret flertal) |
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer forventes behandlet af ECOFIN på møderne i februar, marts og maj 2007.
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets forordninger nr. 1466/97 og 1467/97, som ændret ved Rådets forordninger 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27. juni 2005.
Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens-programmer blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes under det tyske formandskab at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder at vedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer. Fra formandskabets side vil der blive lagt særlig vægt på langsigtet bæredygtighed i medlemslandenes offentlige finanser.
|
Samarbejde om økonomisk politik – løbende
Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal)
|
ECOFIN drøftede den 17. februar og den 8. marts 2005 Kommissionens synteserapport vedr. Lissabon-strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Konklusionerne fra topmødet fremhæver nødvendigheden af at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer således, at medlemsstaterne udarbejder ét nationalt reformprogram, der både inkluderer de strukturpolitiske initiativer, landet har taget, og dem det påtænker at tage i fremtiden.
Som led i implementeringen af den relancerede Lissabon-strategi behandlede ECOFIN den 28. november 2006 de opdaterede nationale reformprogrammer. Dette skete på baggrund af Kommissionens årlige fremskridtsrapport om de nationale reformprogrammer, som offentliggjordes i december 2006.
|
Makroøkonomisk dialog (Køln-processen) |
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i forbindelse med ECOFIN to gange årligt.
|
Budgetsager |
EU’s budget for 2008: Kommissionen ventes pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 8. maj 2007 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2008 inden for rammerne af de finansielle perspekÂtiver og de fastlagte retningslinier for budgettet. ECOFIN foretager sin første læsning af budgetforslaget den 13. juli og den anden læsning i november. Den endelige aftale om budgettet for 2008 ventes indgÃ¥et med Europa-Parlamentet i december under det portugisiske formandskab.
Egne indtægter: Som opfølgning på aftalen om EU’s finansielle perspektiver 2007-2013 udestår at opnå enighed om rådsafgørelsen om egne indtægter, som bl.a. fastlægger de tekniske bestemmelser for medlemslandendes bidrag til EU-budgettet, herunder bestemmelserne vedr. rabatter. Formandskabet vil skulle arbejde videre med disse med henblik på at søge at opnå enighed.
PÃ¥ mødet i ECOFIN den 7. november 2006 præsenterede Revisionsretten sin Ã¥rsÂberetning for regnskabsÃ¥ret 2005 med tilhørende revisionserklæÂring. Herefter behandles beretningen i RÃ¥dets budgetudvalg og Coreper med henblik pÃ¥ udarbejdelse af henstilling fra RÃ¥det til Europa-ParlaÂmenÂtet om meddelelse af decharge til KomÂmissionen for gennemførelsen af budÂgetÂtet, jf. artikel 276, stk. 1 i EF-trakÂtaÂtenÂ. Henstillingen forventes drøftet i ECOFIN den 27. februar 2007.
|
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) |
ECOFIN nåede den 28. november 2006 til enighed om fornyelsen af EIB’s eksterne lånemandat for perioden 2007-2013. Det eksterne lånemandat omfatter rammen for udlån til 3. lande, herunder kandidatlande, naboer i Øst- og Centraleuropa, Middelhavslande, Asien, Latinamerika samt Sydafrika.
Det nye eksterne lånemandat for 2007-13 er på 27,8 mia. euro, hvoraf 2 mia. euro kan allokeres i 2010 betinget af en positiv midtvejsevaluering.
De 25,8 mia. euro under hovedmandatet fordeles med 8,7 mia. euro til før-tiltrædelseslande, 12,4 mia. euro til EU’s nabo- og partnerlande, 3,8 mia. euro til Asien og Latinamerika samt 900 mio. euro til Sydafrika.
|
Udvidelse af euroområdet
|
ECOFIN drøftede den 7. juni 2006 Kommissionens og ECB’s rapporter vedrørende konvergenssituationen i Slovenien og Litauen samt Kommissionens forslag om Sloveniens optagelse i eurosamarbejdet. Der var her generel enighed om, at Slovenien opfylder konvergenskriterierne og derfor ville kunne optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2007. Den formelle optagelse af Slovenien blev vedtaget på ECOFIN den 11. juli 2006.
ECOFIN forventes under det tyske formandskab at følge den praktiske indførelse af euroen i Slovenien tæt og forventes på ECOFIN den 30. januar 2007 at blive orienteret af Kommissionen om seneste status for indførelsen.
Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB) har den 5. december 2006 fremlagt konvergensrapporter for medlemslandene uden for euroområdet (eksklusiv Danmark og Storbritannien) med henblik på behandling i ECOFIN den 30. januar 2007.
Cypern og evt. Malta ventes i løbet af foråret 2007 at ansøge om optagelse i ØMU’en. I så fald vil ECB og Kommissionen aflægge beretning for ECOFIN om, hvorvidt disse lande opfylder konvergenskriterierne.
|
Bedre regulering |
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2007 at fortsætte det arbejde med bedre regulering som de seks tidligere formandskaber (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) igangsatte i december 2004.
Det ventes, at formandskabet vil fokusere på fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, styrkelse af forenklingsprogrammet samt følge den eksterne vurdering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem, som offentliggjordes ultimo 2006.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedr. konsekvensvurderinger.
Bedre regulering ventes drøftet på ECOFIN den 30. januar 2007 og den 27. februar 2007.
|
Globalisering |
I forbindelse med uformelt økonomi- og finansministermøde den 9.-10. september 2005 bad ministrene om en rapport om globalisering, som særligt skulle behandle 1) øget fleksibilitet på arbejdsmarkedet gennem yderligere reformer, 2) fuldførelse af det indre marked, herunder for så vidt angår serviceydelser, 3) yderligere reguleringsmæssige reformer, og 4) øget ekstern handelsåbenhed.
Rapporten udarbejdet af Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) blev fremlagt for ECOFIN ved mødet den 6. december 2005. Der blev i den forbindelse vedtaget konklusioner om håndtering af udfordringerne ved globalisering.
Globaliseringsdrøftelserne har været fortsat i 1. halvÃ¥r af 2006, herunder pÃ¥ uformelt økonomi- og finansministermøde den 7.-8. april 2006 samt pÃ¥ ECOFIN den 7. juni 2006 som led i forberedelsen af EU-USA-topmødet. Â
ECOFIN drøftede på ECOFIN den 28. november 2006, på baggrund af rapporten fra EPC’s globaliseringsgruppe, effekterne af globalisering og de øgede faktorbevægelser. Rådet opfordrede Kommissionen til at analysere de nationale reguleringsforhindringer for øgede intra-EU investeringer samt at belyse de afgørende økonomiske faktorer for migration – særligt for højtuddannet arbejdskraft. Kommissionen forventes at forelægge resultaterne for ECOFIN i løbet af 2. halvår 2007.
|
Statistik
|
Der blev pÃ¥ ECOFIN den 8. november 2005 opnÃ¥et politisk enighed om forslag til forordning til ændring af forordning 3605/93 – herunder tre annekser – og vedtaget konklusioner vedrørende kvaliteten af statistiske data, prioritering af statistiske behov, Udvalget for Penge- Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB), Eurostats uafhængighed og Statusrapport om Informationskravene i ØMU’en. Der blev ligeledes opnÃ¥et enighed om et mandat for en ny rÃ¥dgivende â€høj-niveau†gruppe med henblik pÃ¥ at fremme Eurostats uafhængighed, integritet og pÃ¥lidelighed.
PÃ¥ ECOFIN den 28. november 2006 vedtog rÃ¥det, pÃ¥ baggrund af den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport pÃ¥ statistikomrÃ¥det, konklusioner som fremhæver nødvendigheden af reduktioner af de administrative byrder forÃ¥rsaget at statistikrapportering i EU. Desuden opfordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter sine analyser af mulighederne for at overgÃ¥ til et â€Single Flowâ€-system for intern varehandel i EU, sÃ¥ledes at handler mellem to EU-lande alene afrapporteres af det eksporterende land. Resultatet af disse analyser forventes at foreligge i oktober 2007.
|
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Skattepakken
Traktatens artikel, 94EF (enstemmighed) |
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs.
1. Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet) 2. Beskatning af renter og royalties og 3. Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.
Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikraft-træden afhænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato.
For punkt 2 og 3 henvises til nedenfor.
|
Renter og royalties
Traktatens artikel 94EF (enstemmighed) |
Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.
Kommissionen har fremsat et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande. Kommissionen foreslår en præcisering af direktivet, således at et EU-land undlader kildebeskatning af renter og royalties på betingelse af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land.
ECOFIN kunne ikke den 7. juni 2005 opnå enighed om ændring af rente/royaltydirektivet, idet ét enkelt medlemsland ikke kunne acceptere ændringsforslaget.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2007.
|
Adfærdskodeks for erÂhvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1. december 1997. |
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december 2004, den 7. juni og 6. december 2005, den 7. juni 2006 og senest den 28. november 2006.
Der forventes en ny afrapportering fra adfærdskodeksgruppen til ECOFIN i løbet af 1. halvår 2007.
|
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94 |
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.
Sagen ventes drøftet pÃ¥ ECOFIN ved udgangen af 1. halvÃ¥r 2007.Â
|
|
|
Kommissionens meddelelser om direkte beskatning |
Kommissionen har sendt RÃ¥det tre meddelelser af 19. december 2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning i det indre marked (KOM(2006)823, KOM(2006)824 og KOM(2006)825).
I den første meddelelse redegør Kommissionen for baggrunden for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænseoverskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination, dobbeltbeskatning eller øgede administrative omkostninger. Det udgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitet og investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB), jf. ovenfor, er en systematisk måde til at fjerne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber og/eller alle EU-lande og derfor er behov for mere målrettede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at sikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.
Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vejledning om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.
De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværende skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindringer, nemlig - den skattemæssige behandling af underskud i grænseoverskridende tilfælde, - fraflytningbeskatning, dels når en person flytter fra et EU-land til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra anvendelse i et EU-land til et andet.
I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en undersøgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme til løsning af problemer med international dobbeltbeskatning inden for EU.
Sagen ventes drøftet på ECOFIN 27. marts 2007.
|
Momspakken |
ECOFIN har pÃ¥ flere møder i løbet af 2006 drøftet et udkast til en samlet â€momspakke†omfattende:Â
· B2B/B2C-reglerne om beskatningssted for grænseover-skridende tjenesteydelser · â€One Stop Shop†mv. · Særordningen for gældende e-handelsydelser til 3.lande.
PÃ¥ ECOFIN den 28. november 2006 blev der opnÃ¥et enighed om forlængelse af den eksisterende særlige One Stop Shop for 3. landes salg af e-handelsydelser til private i EU fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2008, men ikke om pakkens øvrige elementer, der ventes behandlet pÃ¥ ECOFIN under det tyske formandskab med henblik pÃ¥ en samlet aftale i juni 2007.Â
For så vidt angår de enkelte delementer henvises til nedenfor.
|
Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser:
Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser mellem momspligtige, B2B
Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private, B2C |
Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revision af 6. momsdirektiv. Kommissionen foreslår, at reglerne for beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugslandsbeskatning. I første omgang for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).
Kommissionen fremsatte i juli 2005 forslag om, at beskatningsstedet for visse grænseoverskridende ydelser (B2C) inden for EU ændres fra oprindelsesland til forbrugsland.
B2B- og B2C-forslagene har senest været behandlet pÃ¥ ECOFIN den 28. november 2006 som del af en samlet â€momspakkeâ€.
Forhandlingerne ventes fortsat 1. halvår af 2007.
|
Forslag til momsforenklinger ’One Stop Shop’ mv. (herunder nyt 8. momsdirektiv og harmoniserede fradragsretsregler)
|
Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter på at reducere administrative byrder for virksomheder med grænseoverskridende salg. Det gælder særligt de virksomheder, der ikke er etablerede i de lande, hvor de har momspligtige aktiviteter.
Forslaget blev præsenteret pÃ¥ ECOFIN 16. november 2004. Forslaget er en del af â€momspakken†og blev senest drøftet pÃ¥ ECOFIN den 28. november 2006.
Forhandlingerne ventes fortsat i 1. halvår 2007.
|
Direktiv om E-handel |
Forslaget blev fremsat den 15. maj 2006 og blev knyttet til â€momspakkenâ€.
Da den øvrige del af momspakken ikke er forhandlet færdig besluttede man på ECOFIN den 28. november 2006 endnu en gang at forlænge det det eksisterende direktiv om E-handel til 31. december 2008 (Direktivet vedrører en særordning for 3. lands virksomheders afregning af moms af elektroniske ydelser, der sælges til private i EU).
|
Nedsat moms
|
Der blev uden drøftelse på rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.
ECOFIN har løbende drøftet Kommissionens forslag til revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat moms, og af anvendelsesområdet for nedsat moms generelt, herunder mulige skadevirkninger på det indre marked, senest på rådsmøderne den 8. november og 6. december 2005.  Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag K) forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at søge om anvendelse af bilag K inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked. Analyserne skal gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.
|
Moms på rejsebureauer |
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2007.
|
Postmoms
|
Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2. halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt møde om forslaget. Kommissionens forslag går ud på at ophæve fritagelsen i det 6. momsdirektiv vedr. det offentlige postvæsens ydelser. Forslaget forventes ikke drøftet i 1. halvår 2007.
|
Svigsbekæmpelse |
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til bl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 vedtoges konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område. Rådet opfordrede Kommissionen til inden juni 2007 at forberede en sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere informationsdeling medlemslandene imellem.
ECOFIN drøftede ligeledes mulighederne for en generel ændring af momsreglerne, herunder muligheden for generel omvendt betalingspligt. Rådet forventes at vende tilbage til sagen i forbindelse med rådsmødet i juni 2007.
|
Generalisering af undtagelser fra de generelle momsopkrævningsregler (artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv) |
Kommissionen har marts 2005 fremsat forslag om, at visse momsundtagelser, som Rådet har tiltrådt for forskellige medlemslande gennem årene, generaliseres, så alle medlemslande kan anvende dem.
Forslaget blev endelig vedtaget på rådsmødet (Retlige og Indre Anliggender) den 24. juli 2006.
|
Registreringsafgift og årlig ejerafgift for motorkøretøjer |
Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler. Rådets Fiskalgruppe har behandlet forslaget på et enkelt møde i 2. halvår 2005.
Drøftelserne forventes under det tyske formandskab fortsat på arbejdsgruppeniveau og muligvis i forbindelse med det uformelle ECOFIN-møde i april 2007.
|
Fjernsalgsdirektivet |
Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet i rådsarbejdsgruppen primo 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne for indførsel. Direktivet har ikke været forhandlet siden.
I øjeblikket drøftes en ændring af hele cirkulationsdirektivet (92/12) – dvs. den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer – i en arbejdsgruppe under Kommissionen, og det forventes, at man i den forbindelse genoptager forhandlingen vedrørende fjernsalgsforslaget. Drøftelserne forventes fortsat på arbejdsgruppeniveau i løbet af 1. halvår 2007.  |
Beskatning af alkohol
Traktatens artikel 93 (enstemmighed)
|
På ECOFIN den 28. november 2006 drøftedes forslag til justeringer af minimumssatserne for alkoholbeskatning, som grundet flere års inflation har vist sig faldende i realværdi. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk inflationskorrektion. Skønt der med få undtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes det ikke at opnå enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutninger der kan inflationskorrigere minimumssatsen.
Kommissionens analyse forventes præsenteret i løbet af 1. halvår 2007, og ventes drøftet på arbejdsgruppeniveau.
|
Revision af rejsegodsdirektivet |
På ECOFIN den 28. november 2006 opnåedes der politisk enighed om det finske formandskabs kompromisudspil til revision af rejsegodsdirektivet 69/169.
Det endelige kompromis indebærer en forhøjelse af beløbsgrænsen for indførelse af varer til 430 euro for flyrejsende og skibsrejsende samt 300 euro for alle øvrige rejsende. Beløbsgrænsen gælder for alle, der rejser til et EU-land fra tredjelande.
Det reviderede direktiv forventes endeligt vedtaget på et kommende ECOFIN.
|
Nyt samlet momsdirektiv |
Kommissionen fremsatte i april 2004 et forslag til et nyt samlet momsdirektiv, som går ud på at samle de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét samlet momsdirektiv. Forslaget er et led i bestræbelserne på at forenkle fællesskabslovgivningen og gøre den klarere.
Forslaget blev vedtaget af ECOFIN den 28. november 2006 uden drøftelse.
|
Fiscalis-programmet |
Det nuværende Fiscalis-program dækker perioden 2003-2007. Programmet har til formÃ¥l at forbedre beskatningssystemernes virkemÃ¥de i det indre marked bl.a. ved informationsudveksling mellem medlemsstaterne om bedste administrative praksis.Â
Kommissionen har den 17. maj 2006 fremsat forslag om et nyt Fiscalis-program dækkende frem til 2013. Drøftelserne indledtes i juli 2006 og forventes fortsat i 1. halvår 2007.
|
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Handlingsplanen for de finansielle markeder
|
Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder (1999-2004) indeholder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt. Forslag til 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted), som er det eneste af de 42 forslag, der endnu ikke er fremsat, indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan, jf. nedenfor.
ECOFIN vedtog den 5. maj 2006 rådskonklusioner vedrørende Kommissionens hvidbog om den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010.
I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer. Kommissionen lægger i hvidbogen op til at formueforvaltning og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik på det finansielle område.
|
Direktivet om markedet for finansielle instrumenter (MiFID)
|
MiFID-direktivet skal være gennemført i medlemsstaternes lovgivning den 1. februar 2007. Den nationale lovgivning skal træde i kraft den 1. november 2007, således at værdipapirmarkederne får ni måneder til at indrette sig på de nye regler.
|
’Clearing og afvikling’ |
ECOFIN drøftede den 10. oktober 2006 Kommissionens beslutning om at lade de finansielle markeder selv sørge for den nødvendige integration og effektivisering pÃ¥ omrÃ¥det for handel med værdipapirer understøttet af en â€code of conduct†frem for gennem egentlig lovgivning. Der var generel opbakning til Kommissionens tilgang. Â
Aktørerne pÃ¥ det finansielle marked nÃ¥ede den 7. november 2006 til enighed om en â€Code of Conduct†og ECOFIN briefedes den 28. november 2006 om arbejdet med implementeringen af denne.
ECOFIN forventes at fortsætte arbejdet med clearing og afvikling af værdipapirhandelen i løbet af 1. halvår 2007 – herunder TARGET2-betalingssystemet.
|
14. selskabsdirektiv
|
Forslaget har til formål at give selskaber med hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor. Forslaget indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan. Handlingsplanen har været i fornyet høring under det østrigske formandskab. En stor del af høringssvarene er positive i relation til behovet for et direktiv om flytning af hjemsted, og det forventes, at Kommissionen – som led i opfølgningen på høringen – vil fremsætte et forslag til direktiv under det tyske formandskab.
|
Forslag til forordning om gennemførelse af FATF’s særlige anbefaling nr. VII |
Kommissionen udsendte den 26. juli 2005 et forslag til forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved en elektronisk penge-overførsel. Forordningen skal gennemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansieringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhørende fortolkende note om den nærmere implemen-tering af anbefalingen. Forslagets formål er at sikre, at oplysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.
ECOFIN opnåede politisk enighed om forslaget den 6. december 2005. Forordningen trådte i kraft den1. januar 2007.
|
Direktiv om betalinger i det indre marked
|
Kommissionen har den 1. december 2005 udsendt et forslag til direktiv om betalinger i det indre marked samt om ændring af direktiverne 97/7/EF, 2000/12/EF og 2002/65/EF.
FormÃ¥let med forslaget er at skabe et indre marked for betalingstjenester, sÃ¥ledes at grænseoverskridende betalingstransaktioner sker lige sÃ¥ hurtigt og billigt som tilsvarende indenlandske betalingstjenester. Forslaget skal skabe den lovgivningsmæssige ramme for opbygningen af et â€Single Euro Payment Area†(SEPA) betalingsformidlingssystem, der skal kunne gennemføre grænseoverskridende betalingstransaktioner.
ECOFIN fik den 28. november 2006 fremlagt en statusrapport for arbejdet på et betalingsdirektivforslag. Arbejdet med direktivforslaget forventes fortsat under det tyske formandskab.
|
Direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber |
Kommissionen ventes i juni 2007 at fremsætte direktiv om solvenskrav (Solvens II).
|
Direktivforslag om erhvervelse af større aktieposter i finansielle virksomheder |
Kommissionen fremsatte den 12. september 2006 et forslag til ændring af 3. skadesforsikringsdirektiv (92/49/EF), livsforsikringsdirektivet (2002/83/EF) og direktivet om markedet i finansielle instrumenter - MIFID (2004/39/EF), genforsikringsdirektivet (2005/68) og af direktiv om adgang til at optage og udøve virksomhed som kreditinstitut (2006/48/EF).
Forslaget omfatter ændring af direktiver, der regulerer finansielle tjenesteydelser mht. bestemmelser om erhvervelse af større aktieposter i finansielle virksomheder, herunder ændring af regler, kriterier og tidsfrister, for proceduren i forbindelse med tilsynsgodkendelse for større aktieerhvervelse for kreditinstitutter, forsikringsselskaber, investeringsforvaltningsselskaber samt fondsmæglere. Formålet er at opnå en mere effektiv og transparent godkendelsesproces således, at barriererne for konsolideringen på tværs af grænser i den finansielle sektor nedbrydes.
Direktivforslaget forventes vedtaget i løbet af 1. halvår 2007.
|
â€Lamfalussy-processenâ€
|
Lamfalussy-processen vedrørende finansielle tjenesteydelser forventes evalueret i 2007, herunder på ECOFIN-mødet den 8. maj 2007. |
Hvidbog om â€asset managementâ€
|
Kommissionen offentliggjorde den 15. november 2006 en hvidbog om investeringsfonde (i Danmark anvendes betegnelsen investeringsforeninger). I hvidbogen opridser Kommissionen en række forslag til fremme af det indre marked for investeringsfonde.
Udgangspunktet i hvidbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presserende behov for en gennemgribende revision af EU-reguleringen. Der vurderes dog at være behov for en revision af EU-reguleringen på enkelte områder.
ECOFIN ventes at drøfte sagen om hvidbogen den 8. maj 2007.
|
Indskudsgaranti |
Kommissionen har den 27. november 2006 udsendt en meddelelse om indskydergarantiordninger. Her vurderes det, at der i mange tilfælde kan gennemføres forbedringer af indskudsgarantiordningerne, uden at der på kort sigt er behov for at ændre det gældende direktiv.
ECOFIN ventes at drøfte sagen den 8. maj 2007. |
Hedge fonde |
Formandskabet lægger op til en drøftelse af hedge fonde og disse indvirkning på de finansielle markeder, herunder øget gennemsigtighed, investorbeskyttelse og beskyttelse af markedets integritet.
ECOFIN ventes at drøfte sagen den 8. maj 2007.
|