Text Box: Journal nr. 06-095022
Dato:   22. november 2006

                                                                                                              

 

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 



 

Vedrørende lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. (L 31, folketingsåret 2004/05, 1. samling).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer redegørelse fra SKAT om etableringen af nyt di­gitalt udsøg­ningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksom­heder til skatteind­sats, jf. ovennævnte lov.

 

Redegørelsen afgives i medfør af betænkning af 1. december 2004 vedrørende lovforslag L 31/2004 og mit tilsagn om inden udgangen af november 2006 at sende udvalget en redegørelse.

 

Af redegørelsen fremgår, at der er udviklet et udsøgningsværk­tøj, der er stillet til rådighed for skattecentrene til at understøtte udvælgelsen af sager til skatteind­sats for indkomståret 2005 i sammenhæng med, at erhvervsvirksomhederne har indgivet skatteregnskab sammen med selvangivelsen.

 

Udsøgningsværktøjet udvikles og implementeres over flere år og baserer sig på regnskabsoplysninger, der er indarbejdet i erhvervsselvangivelserne, på selvangivelsesoplysninger i øvrigt og på oplysninger fra andre angivelser/indberet­nin­ger, som SKAT modtager.

 

Lige nu er der begrænsede erfaringer fra brugen af det nye udsøgningsværktøj, primært som følge af, at skattecen­tre­ne fortsat arbejder med skattesager for indkomståret 2004 og ikke i særligt omfang har haft behov for at bruge udsøgningsværktøjet i de ca. 2 måneder, det har været klar til brug.

 

Den holdning der gives udtryk for er, at der er skabt et funktionsdygtigt og eg­net udsøgningsværktøj, navnlig med hensyn til kombinationen af en risikovur­de­ring af virksomhederne, der kan arbejdes videre med, og et stort datalager til fri udsøgning.

 

Jeg har noteret mig, at SKAT er fuld tilfreds med projektforløbet og forventer en positiv udvikling af udsøgningsværktøjet. Endvidere har jeg noteret mig, at der ifølge de interviewede medarbejdere er en overvejende positiv holdning til det nye værktøj. 

 

Jeg vil inden udgangen af maj måned 2007 sende udvalget en opfølgende redegørelse om det endelige resultat af den test, der er omtalt i redegørelsen, med en aktuel status på projektet.

 

Endvidere vil jeg inden udgangen af maj måned 2008 sende udvalget en rede­gørelse om erfaringer fra brugen af værktøjet i forhold til at finde sager til skatte­indsats for indkomstårene 2005 og 2006, sidstnævnte hvor der for første gang ikke er skatteregnskab fra virksomhederne i udvælgelsesfasen.

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /  Tage Christensen


Text Box: Hovedcentret
Erhvervsligningsprojektet

9. november 2006
J.nr. 06-095022

 

 

 

 

Redegørelse om etableringen af nyt digitalt udsøgningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervs­virksomheder til skatteindsats

 

 

  1. Indledning

 

Ved lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. vedtog Folketinget rammer for etablering af et digitalt udsøgningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats.

 

Forud gav skatteministeren tilsagn om at sende Folketingets Skatteudvalg en re­degørelse, jf. betænkning af 1. december 2004 vedrørende lovforslag L 31/2004 som følger:

 

  Skatteministeren har den 30. november 2004 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med følgende indhold:  Â» I fortsættelse af min kommentar til HK/Kommunals skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan jeg oplyse, at jeg inden udgangen af november 2006 vil sende Folketingets Skatteudvalg en redegørelse, som indeholder en udførlig status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger.

  Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes vurdering af systemet. Endvidere vil rapporten belyse, i hvilket omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, sÃ¥ udvælgelse til ligning kan blive lige sÃ¥ effektiv som i dag.«

 

  1. Status på projektet

 

Det nye udsøgningsværktøj udvikles og implementeres over flere år, og status på projektet er,

 

kendtgørelse (BEK nr. 707 af 4. juli 2005) og i nye

erhvervsselvangivelser for indkomståret 2005                       punkt 3 – 5

 

 

dighed for skattecentrene til brug for udvælgelse af

sager til skatteindsats for indkomståret 2005                          punkt 6 – 10

 

værktøjet til udsøgning                                                            punkt 11

 

er fulgt på vej ved orientering af fagchefer og afde-

lingsledere ved skattecentrene                                                 punkt 12

 

somheder fra to skattecentre men ikke afsluttet, da

der som led i testen skal gennemføres relevant ind-

sats i alle valgte sager                                                                 punkt 13

 

medarbejdernes vurdering af det, herunder om man

er i stand til at bruge det, er gennemført strukturerede

interviews ved 5 skattecentre                                                   punkt 14

 

Erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2005 er indleveret op mod 1. juli 2006, og efter indtastning i produktionssystemerne og overførsel til udsøgningsbasen har udsøgningsværktøjet været klar til brug fra starten af septem­ber måned 2006.  

 

Ved implementeringen af værktøjet er der - grundet brug af det til udsøgning kræver særlige forudsætninger - valgt en model med uddannede specialister til at assistere med udsøgninger og en indbygget forudsætning om tæt samspil mellem ledere, udsøgningsspecialister og sagsbehandlere. Til at begynde med skal sagsbehandlere altså ikke selv udsøge sager men bidrage med erfaringer og ideer til sager, det er værd at arbejde med. Den valgte mo­del udelukker ikke, at sags­be­handlere, der ønsker det, kan blive uddannet, så de også er i stand til at udsøge.       

   

Lige nu er der begrænsede erfaringer fra brugen af det nye udsøgningsværktøj, primært som følge af, at skattecen­tre­ne fortsat arbejder med skattesager for indkomståret 2004 og ikke i særligt omfang har haft behov for at bruge udsøgningsværktøjet i de ca. 2 måneder, det i praksis har været klar til brug.

 

Holdningen der gives udtryk for er, at der er skabt et funktionsdygtigt og egnet udsøgningsværktøj, navnlig med hensyn til kombinationen af en risikovurdering af virksomhederne, der kan arbejdes videre med, og et stort datalager til fri udsøgning. Indtrykket fra de gennemførte interviews er endvidere, at der - den betydelige omlægning taget i betragtning - er en overvejende positiv holdning hertil. 

 

Omtalte test gennemføres på selvangivelser for indkomståret 2005 og forventes færdig i løbet af foråret 2007. Ved testen sammenholdes udvælgelse ved gen­nem­læsning af skatteregnskab med udvælgelse ved hjælp af risikovurderingen af virksomhederne (digital udsøgning) og følges op af en relevant indsats i alle valgte sager.

 

Det foreløbige resultat af testen viser, at mange af de anførte forhold fra gennem­læsningen af skatteregnskaberne kan udsøges ved hjælp af det nye værk­tøj.  

 

Samlet forløber projektet tilfredsstillende, og det positive forløb forventes at fortsætte fremover.  

 

Udsøgningsværktøjet skal nu videreudvikles frem mod næste år, hvor det skal bruges til at finde sager til skatteindsats for indkomståret 2006, hvor skatteregnskab fra virksomhederne ikke længere er til rådighed i udvælgelsesfasen. Det skal input fra de for­skellige gennemførte aktiviteter bidrage til. 

 

Den nye udgave af værktøjet forventes stillet til rådighed for skattecentrene pr. 1. juli 2007, og i den forbindelse vil udsøgningsspecialisterne få supplerende under­visning, og fagchefer og afde­lingsledere ved skattecentrene vil sideløbende blive orienteret.

 

  1. Konceptskifte for indgivelse af regnskabsoplysninger

 

Udsøgningsværktøjet etableres som led i en omlægning af virksomhedernes indgivelse af regnskabsoplysninger, der har til formål at gøre det lettere for virksom­­hederne at selvangive og at effektivisere udvælgelsen til indsats.

 

Denne omlægning for virksomhederne inde­holder følgende elementer:

 

 

Krav om skatteregnskab sammen med selvangivelsen er opretholdt for store virk­somheder og visse virksomheder med specielle forhold, fx andelsselskaber, pengeinstitutter, forsikringsselskaber, rederier mv., sidstnævnte ud fra, at de vanskeligt kan indpasses i det nye digitale udsøgningsværktøj. For store virksomheder er synspunktet, at de alligevel vil blive udtaget til en eller anden form for ind­­­sats, og at de derfor lige så godt kan indsende et skatteregnskab i forbindelse med, at de selvangiver. Virksomhederne udfylder så ikke de nye regnskabsoplysninger i selvangivelsen.

 

Omlægningen er starten på et konceptskifte, der har til mål, at virksomheder kun indsender nødvendige oplysninger, at oplysninger fremlægges, når der er behov for dem, og at oplysninger fremlægges i den form, de findes i virksomheden.   

 

  1. Effektivisering af udvælgelsen til skatteindsats

 

Målet med det nye udsøgningsværktøj er at effektivisere udvælgelsen til skatteindsats, så arbejdet med at finde sager kan løses med færre ressourcer.

 

Effektiviseringen fremkommer i kraft af brugen af IT i udvælgelsesarbejdet og som følge af, at SKAT vil slippe for at indtaste selvangivelser og behandle papirregnskaber for en stor del af virksomhedsmassen.

 

I effektiviseringen indgår en bedre udnyttelse af data, som SKAT er i besiddelse af, gennem samling af relevante data i en fælles udsøgningsbase. En del af arbejdet med at udvikle det nye udsøgningsværktøj har været at iden­ti­fi­­­cere til­gænge­lige data hos SKAT, der kan bidrage til udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats, og indlægge dem i udsøgningsbasen.

 

Det drejer sig fx om angivelses- og betalingsoplysninger (herunder selvangivelses- og momsangivelsesoplys­ninger), oplysninger om resultatet af tidligere kontrol, indberettede oplysninger fra arbejdsgivere, pengeinstitutter m.fl., biloplys­ninger, ejendoms­oplysninger etc. Indlæggelse af udvælgelsesrelevante data i ud­søgningsbasen er en proces, der strækker sig over en længere periode, og til at starte med er der satset på at indlægge data, der skal bru­ges i en risikovurdering af virksomhederne, jf. nærmere punkt 7.

 

De fastlagte regnskabsoplysninger i erhvervsselvangivelserne  

 

 

supplerer ovennævnte ud­søg­ningsrelevante data, og regnskabsoplysningerne står altså ikke ale­ne, når virksomheder skal udsøges til indsats.         

 

Der er indføjet nogle ekstra regnskabsoplysninger i erhvervsselvangivelserne fra indkomståret 2006 som led i ændring af definitionen af skatteregnskab for små og mellemstore virksomheder, så det i udgangspunktet består af færre oplysninger (BEK nr. 594 af 12. juni 2006). I al væ­sentlighed er forskellen, at SKAT mere selektivt skal tilkendegive, hvad der ønskes fremlagt, frem for at bede om en foruddefineret totalopstilling med alle specifikationer og afstemninger.  

 

 

  1. Værktøj til udvælgelse og ikke til kontrol/revision

 

Udsøgningsværktøjet og de data, der ligger til grund for dette (incl. regnskabs­oplys­ningerne), skal bruges til at finde erhvervsvirksomheder, der er egnet til indsats og ikke til at finde og opgøre konkrete fejl i selvangiven indkomst. Værktøjet er dermed et ud­vælgelsesværktøj og ikke et kontrolsystem eller et re­visions­værk­tøj, hvilket har betydning for omfang, karakter og de­taljeringsgrad af de regnskabsoplysninger, der er behov for at have i udsøgningsbasen.

 

Fejl og misforståelser skal afdækkes som led i det efterfølgende indsats­arbejde, og grundlaget for det arbejde tilvejebringes, når sagen er udvalgt. Det sker i forhold til en forberedelse af sagen baseret på oplysninger, SKAT er i besiddelse af, og hvad det vurderes hensigtsmæssigt at se nærmere på.

 

  1. Værktøjet skal erstatte gennemlæsning af skatteregnskaber

 

Det nye udsøgningsværktøj skal erstatte gennemlæsning af skatteregnskaber som grund­lag for, hvem der udtages til skatteindsats.

 

Værktøjet implementeres over 2 år bl. a af hensyn til, at sammenligning fra år til år kan indgå i værktøjet. Af hensyn til værktøjets funktionsdygtighed sker imple­menteringen på den måde, at skatteregnskab er indsendt af alle virksomheder det første år, det tages i brug. Det betyder, at første års udsøgning kan holdes op mod et skatteregnskab for udsøgte virksomheder, og at værktøjet kan udvikles i forhold hertil.   

 

Udsøgningsværktøjet tages i brug i forhold til erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2005.

 

Det er stillet til rådighed for skattecentrene pr. 1. juli 2006, dog således at brug af det - udover at kunne tjekke dets udsøgnings- og opslagsfunktioner - forudsætter at selv­angivelsesop­lys­ninger­ne for indkomståret 2005 er registreret i pro­duk­­­ti­ons­­sy­stemerne og overført til ud­søgnings­basen. Det er i al væsentlighed sket med virkning fra primo september 2006.                 

 

En del har brugt TastSelv til at selvangive. For indkomståret 2005, der er det før­ste år med de nye regnskabsoplysninger, har ca. 2.400 selskaber og ca. 47.000 personligt erhvervsdrivende benyttet TastSelv. Hertil kommer ca. 25.000 landbrugsvirksomheder, hvor selvangivelser er fil­overført fra Landbrugets Rådgivningscenter. Den digitale indgivelse af selvangivelse forventes at stige, når virksomheder fra indkomståret 2006 ikke længere skal medsende skatte­regnskab.  

 

  1. Fleksibelt værktøj bygget op omkring en skatterisikovurdering af virksomhederne

 

Et nyt udsøgningsværktøj er udviklet i et eksisterende udsøgnings­miljø (SKAT´s DataWarehouse), der understøtter forskellige andre arbejdsprocesser, fx udvælgelse af sager til indsats på moms- og afgiftsområdet.

 

Udsøgningsværktøjet er bygget op omkring en skatterisikovurdering af virksomhederne.

 

I skatterisikovurderingen bedømmes virksomhederne på en række udvalgte forhold (kriterier), og bedømmelsen af forholdene udgør samlet en ”risikoprofil” for virksomheden. Første version af skatterisikovurderingen, der skal understøtte ud­vælgelsen til skatteindsats for indkomståret 2005, indeholder 46 indbyrdes uafhængige kriterier opdelt efter

 

 

Skatterisikovurderingen er et maskinelt tjek (”gennemlæsning”) på de udvalgte forhold nogenlunde som en gennemgang efter en tjekliste, og resultatet sva­rer til, hvad man kunne have iagttaget på de pågældende forhold efter læsning i skat­te­regnskab, beregning af sammenhænge og opslag i systemer mv.  

 

I kriterierne indgår data fra erhvervsselvangivelserne og fra an­dre angivelser/ind­beretninger, som SKAT modtager. Regnskabsoplysninger fra selvangivelserne indgår i en del af de fastlagte kriterier, og bedømmelse på dis­se er afhængig af, at virksomheden har selvangivet dem. 

 

Virksomheder af mellemstørrelse - personligt erhvervsdrivende med net­toom­sætning mellem 300.000 kr. og 25 mio. kr. og selskaber med nettoomsætning mel­lem 500.000 kr. og 100 mio. kr. mio. kr. - skal selvangive regnskabs­op­lys­ninger, medens små virksomheder kun skal besvare spørgsmålene om revisor­bistand og ikke oplyse regnskabstal mv. (nettoomsætning, vareforbrug mv.). I risikovurderingen bedømmes små virksomheder dermed ikke på alle fastlagte kriterier.  

 

Resultatet af skatterisikovurderingen skal bearbejdes for at finde virk­somheder til indsats. Be­ar­bejdningen kan ske på grundlag af de forskellige kriterier og faci­liteterne i værktøjet. Det kan fx ske ud fra et bestemt kri­te­rium, ud fra to eller fle­re kri­te­rier i forening eller på mange udslag på de forskellige kriterier.

 

Det er bru­gerne af skatterisikovurde­ringen (skattecentrene), der ud fra plan­­­læg­ningen af deres indsats bestemmer, hvordan de vil omsætte det, som risikovurderingen viser, til valg af konkrete sager til indsats.

 

Rammen for skattecentrets planlægning er den årlig indsatsplan for hele landet og de retningslinier og fokusområder, der angives heri.

 

Skatterisikovurderingen opdateres en gang om måneden, hvorved ændringer i det underliggende datagrundlag slår igennem på ”risikoprofilen” for de enkelte virksomheder.

 

 

  1. Udsøgning fra datalageret i udsøgningsbasen

 

En virksomhed kan også være egnet til indsats ud fra andre kriterier end dem, der er indeholdt i skatterisikovurderingen. I forhold til det kan skattecentrene fo­re­ta­ge ud­søg­ning fra datalageret i udsøgningsbasen med opsætning af egne kriterier. Inspiratio­nen til ud­søg­ninger af denne karakter kan fx fås fra

 

 

Med den rette kreativitet kan udsøgning med opsætning af egne kriterier være med til at sikre, at alle indsatsegnede sager udsøges.

 

Udarbejdede udsøgninger kan udveksles mellem medarbejdere.

 

  1. Elektronisk overførsel til sagsstyringssystem

 

Fra udsøgningsværktøjet kan der ske elektronisk overførsel af udsøgte sager til sagsstyringssystem, der understøtter behandlingen af sagerne til de afsluttes, og hvor fordeling til de enkelte medarbejdere, der skal behandle dem, sker.

 

I sagsstyringssystemet vises tillige resultatet af risikovurderingen, så medarbejdere her har mulighed for at se den aktuelle ”risikoprofil” for et be­stemt selskab eller en bestemt personligt drevet virksomhed.

 

  1. Præsentation af data fra udsøgningsbasen

 

Som led i udvikling af det nye udsøgningsværktøj er der etableret mulighed for at få præsenteret oplysninger fra udsøgningsbasen om en konkret virksomhed (selskab eller personligt drevet virksomhed). Præsentationen består af stamoplysninger for virksomheden, den aktuelle ”risikoprofil”, og en række oplysninger, fortrinsvis regnskabsoplysninger og andre oplysninger fra selvangivelsen, for de seneste 3 år. 

 

Målet med præsentationen er på overskuelig måde at få et sæt nyttige oplysninger, der kan bruges i en vurdering af, om en udsøgt og udvalgt sag er indsatsegnet (kvalitetssikring), og til at forberede sagen, herunder til at målrette indsatsen mod særlige risici, som skatterisikovurderingen måtte pege på. Præsentationen kan på den måde ses som en erstatning for et skatteregnskab og noget sagsbehandlere kan orientere sig i og gennemlæse, når en sag skal forberedes.    

 

  1. Uddannelse af udsøgningsspecialister

 

Forud for, at udsøgningsværktøjet er stillet til rådighed for skattecen­tre­ne, er der uddannet specialister til at bruge værktøjet til udsøgning.

 

Til uddannelsen er tiltrukket medarbejdere, der har beskæftiget sig med gen­nem­læsning af skatteregnskaber, og som har interesse for at arbejde med IT-værk­­­tø­jer. For hvert skattecenter er der uddannet 2 - 3 udsøgningsspecialister, bortset fra Skattecenter København, der har fået uddannet nogle flere.    

 

Der har været tale om en grundlæggende uddannelse af 5 dages varighed, hvor deltagerne har fået en indføring i udsøgningsværktøjet og de forskellige muligheder det giver. Uddannelsen er gennemført ved kurser med en holdstørrelse på 12 medarbejdere i maj og juni måned 2006 og et enkelt kursus i slutningen af august måned 2006.

 

Som afslutning på hvert kursus er der gennemført en evaluering, og samlet udtrykker evalueringerne stor tilfredshed med hensyn til udbyttet af kurset, dets til­rettelæggelse, gennemførelse og varighed samt brugbarheden af det lærte i forhold til det daglige arbejde ved skattecentret.

 

Som opfølgning på uddannelsen er der i hvert skattesamarbejde etableret en erfa-gruppe, hvor udsøgningsspecialisterne mødes og udveksler erfaringer. I erfa-mø­derne deltager undervisere fra uddannelsen for på den måde at informe­­­­re om det videre udviklingsforløb og for at opsamle forslag og ideer fra udsøgningsspecialisterne.

 

Udsøgningsspecialisterne suppleres af DataWarehouse-super­brugere, der er i alle skattesamarbejder og ved de fleste skattecentre. Der er tale om medarbejdere ud­dannet i det tidligere ToldSkat. Superbrugerne er orienteret om det nye udsøgningsværktøj til udvælgelse til skatteindsats ved kurser, der er afholdt i løbet af oktober måned 2006.   

 

  1. Orientering af fagchefer og afdelingsledere

 

Sideløbende med uddannelse af udsøgningsspecialisterne blev fagchefer og afdelingsledere i skattecentrene orienteret om det ny udsøgningsværktøj og baggrunden for dets etablering. Orienteringen er sket ved besøg i de 5 skattesamarbejder og i sammenhæng med et igangsat arbejde omkring ”best practice” for indsatsarbejdet, bl. a med hensyn til koordinering af indsatsen på de forskellige områder (moms, afgifter og skat). 

 

Målet med orienteringen har været at klæde fagcheferne og afdelingslederne på til den nye situation og ibrugtagningen af udsøgningsværktøjet.

 

Ved orienteringen blev der lagt vægt på,

 

 

Som led i orienteringen er fagchefer og afdelingsledere opfordret til

 

 

  1. Test af skatterisikovurderingen

 

En test af skatterisikovurderingen er igangsat på udvalgte virksomheder fra to skattecentre (Nærum og Her­ning) vedrørende selvangivelser for indkomståret 2005 som det første år med de nye regnskabsoplysninger.

 

Ved testen sammenholdes udvælgelse efter hidtidig metode (gennemlæsning af skatteregnskaber) med udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen. I testen er indgået 300 tilfældigt udvalgte virksomheder ved hvert af de to skattecentre, dog således at der er set bort fra virksomheder, der ikke har indgivet selv­an­givel­se, og hvor skatteregnskab ikke er til rådighed for gennemlæsning.

 

Testen er tilrettelagt, så der efter begge metoder udvælges 25 % af virk­som­he­der­ne nogenlunde svarende til, hvad der hidtil er udtaget til indsats, og så der ef­terfølgende gennemføres relevant indsats i alle valgte sager. Sidstnævnte sker for at kunne eliminere eventuelle uhensigtsmæssigheder i begge ud­vælgelses­me­to­der.

 

Formålet med testen er at få input til forbedring af skatterisikovurderingen i første omgang frem mod næste år udvælgelse til skatteindsats.

 

Samlet har testen omfattet skatteregnskaber fra 568 virksomheder med udvælgelse af 142 sager efter begge metoder.

 

Ved gennemlæsningen af skatteregnskab har medarbejdere fra de to skattecentre noteret forhold, der kan betinge udvælgelse til indsats, og efter gennemgang af alle skatteregnskaber er det besluttet, hvilke 25 % af virksomhederne, der vurderes mest egnet til indsats. Valget er enten sket ud fra et eller flere konkrete forhold eller på grundlag af en samlet vurdering for virksomheden.

 

Udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen er sket ud fra en opsat tese om, at de mest indsatsegnede er virksomheder med modspilleradfærd (virksomheder i det gule/røde segment, jf. SKATs indsatsstrategi)[1] og andre virksomheder med mange udslag på de forskellige kriterier. Udsøgningen er fulgt op af en kvalitetssikring, hvor ik­ke indsats­eg­nede virksomheder er sorteret fra og erstattet med an­dre. Denne kvalitets­sik­ring er foregået uden skatteregnskaber og uden at kende resultatet af gennemlæsningen af dem.

 

Resultatet af udvælgelsen kan illustreres således:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De to skattecentre vil nu gå i gang med den relevante indsats i de valgte sager (i samlet 230 sager svarende til ca. 40 % af de virksomheder med indsendt skatteregnskab, der er indgået i testen). Resultatet af indsatsen i disse sager forventes at foreligge i løbet af foråret 2007.

 

Som nævnt foreligger der noteringer fra gennemlæsning af alle 568 skatteregnskaber i testen. Det foreløbige resultat af notaterne viser, at mange af de an­førte for­hold kan udsøges ved hjælp af det nye udsøgningsværktøj. De mange notater vil indgå i arbejdet med næ­ste års udgave af skatterisikovurdering og i overvejelser om at udarbejde supplerende udsøgninger til fælles brug, hvor kriterier er op­sat og derfor nem­me at bruge (standardudsøgninger).

 

  1. Strukturerede interviews – erfaringer med værktøjet mv.

 

Med henblik på at belyse erfaringer med værktøjet og medarbejdernes vurdering af det, herunder om man er i stand til at bruge det, er der i løbet af oktober måned 2006 gennemført strukturerede interviews i et skattecenter i hvert af de 5 skatte­samarbejder. Konkret har det drejet sig om skattecentrene i Køge, Nærum, Oden­se, Herning og Aalborg.

 

Det enkelte interview er foregået ved et møde, hvor både fagchefer/afdelings­le­dere, udsøgningsspecialister og sagsbehandlere, har deltaget. Ved interviewet er der taget udgangspunkt i skattecentrets planlægning af indsatsen for indkomst­året 2005 og hvordan de vil finde sager. Ved interviewet er de forskellige ele­men­ter i det nye udsøgningsværktøj drøftet.

 

Besøgene ved de 5 skattecentre viser,

 

 

Herudover er der kommet en række kommentarer af mere konkret karakter til de forskellige elementer i det nye udsøgningsværktøj.

 



[1] Segmenteringen er en grovsortering virksomheder efter deres adfærd og vilje til at efterleve skattereglerne pÃ¥ en skala fra hvid over grøn (medspillere) til gul og rød (modspillere).Â