Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg

Vedrørende lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. (L 31, folketingsåret 2004/05, 1. samling).
Hermed sendes i 5 eksemplarer redegørelse fra SKAT om etableringen af nyt diÂgitalt udsøgÂningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksomÂheder til skatteindÂsats, jf. ovennævnte lov.
Redegørelsen afgives i medfør af betænkning af 1. december 2004 vedrørende lovforslag L 31/2004 og mit tilsagn om inden udgangen af november 2006 at sende udvalget en redegørelse.
Af redegørelsen fremgÃ¥r, at der er udviklet et udsøgningsværkÂtøj, der er stillet til rÃ¥dighed for skattecentrene til at understøtte udvælgelsen af sager til skatteindÂsats for indkomstÃ¥ret 2005 i sammenhæng med, at erhvervsvirksomhederne har indgivet skatteregnskab sammen med selvangivelsen.
Udsøgningsværktøjet udvikles og implementeres over flere Ã¥r og baserer sig pÃ¥ regnskabsoplysninger, der er indarbejdet i erhvervsselvangivelserne, pÃ¥ selvangivelsesoplysninger i øvrigt og pÃ¥ oplysninger fra andre angivelser/indberetÂninÂger, som SKAT modtager.
Lige nu er der begrænsede erfaringer fra brugen af det nye udsøgningsværktøj, primært som følge af, at skattecenÂtreÂne fortsat arbejder med skattesager for indkomstÃ¥ret 2004 og ikke i særligt omfang har haft behov for at bruge udsøgningsværktøjet i de ca. 2 mÃ¥neder, det har været klar til brug.
Den holdning der gives udtryk for er, at der er skabt et funktionsdygtigt og egÂnet udsøgningsværktøj, navnlig med hensyn til kombinationen af en risikovurÂdeÂring af virksomhederne, der kan arbejdes videre med, og et stort datalager til fri udsøgning.
Jeg har noteret mig, at SKAT er fuld tilfreds med projektforløbet og forventer en positiv udvikling af udsøgningsværktøjet. Endvidere har jeg noteret mig, at der ifølge de interviewede medarbejdere er en overvejende positiv holdning til det nye værktøj.Â
Jeg vil inden udgangen af maj måned 2007 sende udvalget en opfølgende redegørelse om det endelige resultat af den test, der er omtalt i redegørelsen, med en aktuel status på projektet.
Endvidere vil jeg inden udgangen af maj mÃ¥ned 2008 sende udvalget en redeÂgørelse om erfaringer fra brugen af værktøjet i forhold til at finde sager til skatteÂindsats for indkomstÃ¥rene 2005 og 2006, sidstnævnte hvor der for første gang ikke er skatteregnskab fra virksomhederne i udvælgelsesfasen.
                         Kristian Jensen
                                                                             / Tage Christensen
|
Ved lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. vedtog Folketinget rammer for etablering af et digitalt udsøgningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats.
Forud gav skatteministeren tilsagn om at sende Folketingets Skatteudvalg en reÂdegørelse, jf. betænkning af 1. december 2004 vedrørende lovforslag L 31/2004 som følger:
 Skatteministeren har den 30. november 2004 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med følgende indhold: » I fortsættelse af min kommentar til HK/Kommunals skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan jeg oplyse, at jeg inden udgangen af november 2006 vil sende Folketingets Skatteudvalg en redegørelse, som indeholder en udførlig status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger.
 Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes vurdering af systemet. Endvidere vil rapporten belyse, i hvilket omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, så udvælgelse til ligning kan blive lige så effektiv som i dag.«
Det nye udsøgningsværktøj udvikles og implementeres over flere år, og status på projektet er,
kendtgørelse (BEK nr. 707 af 4. juli 2005) og i nye
erhvervsselvangivelser for indkomståret 2005                      punkt 3 – 5
Â
dighed for skattecentrene til brug for udvælgelse af
sager til skatteindsats for indkomståret 2005                         punkt 6 – 10
Â
værktøjet til udsøgning                                                           punkt 11
er fulgt på vej ved orientering af fagchefer og afde-
lingsledere ved skattecentrene                                                punkt 12
somheder fra to skattecentre men ikke afsluttet, da
der som led i testen skal gennemføres relevant ind-
sats i alle valgte sager                                                                punkt 13
medarbejdernes vurdering af det, herunder om man
er i stand til at bruge det, er gennemført strukturerede
interviews ved 5 skattecentre                                                  punkt 14
Erhvervsselvangivelserne for indkomstÃ¥ret 2005 er indleveret op mod 1. juli 2006, og efter indtastning i produktionssystemerne og overførsel til udsøgningsbasen har udsøgningsværktøjet været klar til brug fra starten af septemÂber mÃ¥ned 2006. Â
Ved implementeringen af værktøjet er der - grundet brug af det til udsøgning kræver særlige forudsætninger - valgt en model med uddannede specialister til at assistere med udsøgninger og en indbygget forudsætning om tæt samspil mellem ledere, udsøgningsspecialister og sagsbehandlere. Til at begynde med skal sagsbehandlere altsÃ¥ ikke selv udsøge sager men bidrage med erfaringer og ideer til sager, det er værd at arbejde med. Den valgte moÂdel udelukker ikke, at sagsÂbeÂhandlere, der ønsker det, kan blive uddannet, sÃ¥ de ogsÃ¥ er i stand til at udsøge.      Â
  Â
Lige nu er der begrænsede erfaringer fra brugen af det nye udsøgningsværktøj, primært som følge af, at skattecenÂtreÂne fortsat arbejder med skattesager for indkomstÃ¥ret 2004 og ikke i særligt omfang har haft behov for at bruge udsøgningsværktøjet i de ca. 2 mÃ¥neder, det i praksis har været klar til brug.
Holdningen der gives udtryk for er, at der er skabt et funktionsdygtigt og egnet udsøgningsværktøj, navnlig med hensyn til kombinationen af en risikovurdering af virksomhederne, der kan arbejdes videre med, og et stort datalager til fri udsøgning. Indtrykket fra de gennemførte interviews er endvidere, at der - den betydelige omlægning taget i betragtning - er en overvejende positiv holdning hertil.Â
Omtalte test gennemføres pÃ¥ selvangivelser for indkomstÃ¥ret 2005 og forventes færdig i løbet af forÃ¥ret 2007. Ved testen sammenholdes udvælgelse ved genÂnemÂlæsning af skatteregnskab med udvælgelse ved hjælp af risikovurderingen af virksomhederne (digital udsøgning) og følges op af en relevant indsats i alle valgte sager.
Det foreløbige resultat af testen viser, at mange af de anførte forhold fra gennemÂlæsningen af skatteregnskaberne kan udsøges ved hjælp af det nye værkÂtøj. Â
Samlet forløber projektet tilfredsstillende, og det positive forløb forventes at fortsætte fremover. Â
Udsøgningsværktøjet skal nu videreudvikles frem mod næste Ã¥r, hvor det skal bruges til at finde sager til skatteindsats for indkomstÃ¥ret 2006, hvor skatteregnskab fra virksomhederne ikke længere er til rÃ¥dighed i udvælgelsesfasen. Det skal input fra de forÂskellige gennemførte aktiviteter bidrage til.Â
Den nye udgave af værktøjet forventes stillet til rÃ¥dighed for skattecentrene pr. 1. juli 2007, og i den forbindelse vil udsøgningsspecialisterne fÃ¥ supplerende underÂvisning, og fagchefer og afdeÂlingsledere ved skattecentrene vil sideløbende blive orienteret.
Udsøgningsværktøjet etableres som led i en omlægning af virksomhedernes indgivelse af regnskabsoplysninger, der har til formÃ¥l at gøre det lettere for virksomÂÂhederne at selvangive og at effektivisere udvælgelsen til indsats.
Denne omlægning for virksomhederne indeÂholder følgende elementer:
Krav om skatteregnskab sammen med selvangivelsen er opretholdt for store virkÂsomheder og visse virksomheder med specielle forhold, fx andelsselskaber, pengeinstitutter, forsikringsselskaber, rederier mv., sidstnævnte ud fra, at de vanskeligt kan indpasses i det nye digitale udsøgningsværktøj. For store virksomheder er synspunktet, at de alligevel vil blive udtaget til en eller anden form for indÂÂÂsats, og at de derfor lige sÃ¥ godt kan indsende et skatteregnskab i forbindelse med, at de selvangiver. Virksomhederne udfylder sÃ¥ ikke de nye regnskabsoplysninger i selvangivelsen.
Â
Omlægningen er starten pÃ¥ et konceptskifte, der har til mÃ¥l, at virksomheder kun indsender nødvendige oplysninger, at oplysninger fremlægges, nÃ¥r der er behov for dem, og at oplysninger fremlægges i den form, de findes i virksomheden.  Â
Målet med det nye udsøgningsværktøj er at effektivisere udvælgelsen til skatteindsats, så arbejdet med at finde sager kan løses med færre ressourcer.
Effektiviseringen fremkommer i kraft af brugen af IT i udvælgelsesarbejdet og som følge af, at SKAT vil slippe for at indtaste selvangivelser og behandle papirregnskaber for en stor del af virksomhedsmassen.
I effektiviseringen indgÃ¥r en bedre udnyttelse af data, som SKAT er i besiddelse af, gennem samling af relevante data i en fælles udsøgningsbase. En del af arbejdet med at udvikle det nye udsøgningsværktøj har været at idenÂtiÂfiÂÂÂcere tilÂgængeÂlige data hos SKAT, der kan bidrage til udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats, og indlægge dem i udsøgningsbasen.
Det drejer sig fx om angivelses- og betalingsoplysninger (herunder selvangivelses- og momsangivelsesoplysÂninger), oplysninger om resultatet af tidligere kontrol, indberettede oplysninger fra arbejdsgivere, pengeinstitutter m.fl., biloplysÂninger, ejendomsÂoplysninger etc. Indlæggelse af udvælgelsesrelevante data i udÂsøgningsbasen er en proces, der strækker sig over en længere periode, og til at starte med er der satset pÃ¥ at indlægge data, der skal bruÂges i en risikovurdering af virksomhederne, jf. nærmere punkt 7.
De fastlagte regnskabsoplysninger i erhvervsselvangivelserne Â
supplerer ovennævnte udÂsøgÂningsrelevante data, og regnskabsoplysningerne stÃ¥r altsÃ¥ ikke aleÂne, nÃ¥r virksomheder skal udsøges til indsats.        Â
Der er indføjet nogle ekstra regnskabsoplysninger i erhvervsselvangivelserne fra indkomstÃ¥ret 2006 som led i ændring af definitionen af skatteregnskab for smÃ¥ og mellemstore virksomheder, sÃ¥ det i udgangspunktet bestÃ¥r af færre oplysninger (BEK nr. 594 af 12. juni 2006). I al væÂsentlighed er forskellen, at SKAT mere selektivt skal tilkendegive, hvad der ønskes fremlagt, frem for at bede om en foruddefineret totalopstilling med alle specifikationer og afstemninger. Â
Udsøgningsværktøjet og de data, der ligger til grund for dette (incl. regnskabsÂoplysÂningerne), skal bruges til at finde erhvervsvirksomheder, der er egnet til indsats og ikke til at finde og opgøre konkrete fejl i selvangiven indkomst. Værktøjet er dermed et udÂvælgelsesværktøj og ikke et kontrolsystem eller et reÂvisionsÂværkÂtøj, hvilket har betydning for omfang, karakter og deÂtaljeringsgrad af de regnskabsoplysninger, der er behov for at have i udsøgningsbasen.
Fejl og misforstÃ¥elser skal afdækkes som led i det efterfølgende indsatsÂarbejde, og grundlaget for det arbejde tilvejebringes, nÃ¥r sagen er udvalgt. Det sker i forhold til en forberedelse af sagen baseret pÃ¥ oplysninger, SKAT er i besiddelse af, og hvad det vurderes hensigtsmæssigt at se nærmere pÃ¥.
Det nye udsøgningsværktøj skal erstatte gennemlæsning af skatteregnskaber som grundÂlag for, hvem der udtages til skatteindsats.
Værktøjet implementeres over 2 Ã¥r bl. a af hensyn til, at sammenligning fra Ã¥r til Ã¥r kan indgÃ¥ i værktøjet. Af hensyn til værktøjets funktionsdygtighed sker impleÂmenteringen pÃ¥ den mÃ¥de, at skatteregnskab er indsendt af alle virksomheder det første Ã¥r, det tages i brug. Det betyder, at første Ã¥rs udsøgning kan holdes op mod et skatteregnskab for udsøgte virksomheder, og at værktøjet kan udvikles i forhold hertil.  Â
Udsøgningsværktøjet tages i brug i forhold til erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2005.
Det er stillet til rÃ¥dighed for skattecentrene pr. 1. juli 2006, dog sÃ¥ledes at brug af det - udover at kunne tjekke dets udsøgnings- og opslagsfunktioner - forudsætter at selvÂangivelsesopÂlysÂningerÂne for indkomstÃ¥ret 2005 er registreret i proÂdukÂÂÂtiÂonsÂÂsyÂstemerne og overført til udÂsøgningsÂbasen. Det er i al væsentlighed sket med virkning fra primo september 2006.                Â
En del har brugt TastSelv til at selvangive. For indkomstÃ¥ret 2005, der er det førÂste Ã¥r med de nye regnskabsoplysninger, har ca. 2.400 selskaber og ca. 47.000 personligt erhvervsdrivende benyttet TastSelv. Hertil kommer ca. 25.000 landbrugsvirksomheder, hvor selvangivelser er filÂoverført fra Landbrugets RÃ¥dgivningscenter. Den digitale indgivelse af selvangivelse forventes at stige, nÃ¥r virksomheder fra indkomstÃ¥ret 2006 ikke længere skal medsende skatteÂregnskab. Â
Â
Et nyt udsøgningsværktøj er udviklet i et eksisterende udsøgningsÂmiljø (SKAT´s DataWarehouse), der understøtter forskellige andre arbejdsprocesser, fx udvælgelse af sager til indsats pÃ¥ moms- og afgiftsomrÃ¥det.
Udsøgningsværktøjet er bygget op omkring en skatterisikovurdering af virksomhederne.
I skatterisikovurderingen bedømmes virksomhederne pÃ¥ en række udvalgte forhold (kriterier), og bedømmelsen af forholdene udgør samlet en â€risikoprofil†for virksomheden. Første version af skatterisikovurderingen, der skal understøtte udÂvælgelsen til skatteindsats for indkomstÃ¥ret 2005, indeholder 46 indbyrdes uafhængige kriterier opdelt efter
Skatterisikovurderingen er et maskinelt tjek (â€gennemlæsningâ€) pÃ¥ de udvalgte forhold nogenlunde som en gennemgang efter en tjekliste, og resultatet svaÂrer til, hvad man kunne have iagttaget pÃ¥ de pÃ¥gældende forhold efter læsning i skatÂteÂregnskab, beregning af sammenhænge og opslag i systemer mv. Â
I kriterierne indgÃ¥r data fra erhvervsselvangivelserne og fra anÂdre angivelser/indÂberetninger, som SKAT modtager. Regnskabsoplysninger fra selvangivelserne indgÃ¥r i en del af de fastlagte kriterier, og bedømmelse pÃ¥ disÂse er afhængig af, at virksomheden har selvangivet dem.Â
Virksomheder af mellemstørrelse - personligt erhvervsdrivende med netÂtoomÂsætning mellem 300.000 kr. og 25 mio. kr. og selskaber med nettoomsætning melÂlem 500.000 kr. og 100 mio. kr. mio. kr. - skal selvangive regnskabsÂopÂlysÂninger, medens smÃ¥ virksomheder kun skal besvare spørgsmÃ¥lene om revisorÂbistand og ikke oplyse regnskabstal mv. (nettoomsætning, vareforbrug mv.). I risikovurderingen bedømmes smÃ¥ virksomheder dermed ikke pÃ¥ alle fastlagte kriterier. Â
Resultatet af skatterisikovurderingen skal bearbejdes for at finde virkÂsomheder til indsats. BeÂarÂbejdningen kan ske pÃ¥ grundlag af de forskellige kriterier og faciÂliteterne i værktøjet. Det kan fx ske ud fra et bestemt kriÂteÂrium, ud fra to eller fleÂre kriÂteÂrier i forening eller pÃ¥ mange udslag pÃ¥ de forskellige kriterier.
Det er bruÂgerne af skatterisikovurdeÂringen (skattecentrene), der ud fra planÂÂÂlægÂningen af deres indsats bestemmer, hvordan de vil omsætte det, som risikovurderingen viser, til valg af konkrete sager til indsats.
Rammen for skattecentrets planlægning er den årlig indsatsplan for hele landet og de retningslinier og fokusområder, der angives heri.
Skatterisikovurderingen opdateres en gang om mÃ¥neden, hvorved ændringer i det underliggende datagrundlag slÃ¥r igennem pÃ¥ â€risikoprofilen†for de enkelte virksomheder.
En virksomhed kan ogsÃ¥ være egnet til indsats ud fra andre kriterier end dem, der er indeholdt i skatterisikovurderingen. I forhold til det kan skattecentrene foÂreÂtaÂge udÂsøgÂning fra datalageret i udsøgningsbasen med opsætning af egne kriterier. InspiratioÂnen til udÂsøgÂninger af denne karakter kan fx fÃ¥s fra
Med den rette kreativitet kan udsøgning med opsætning af egne kriterier være med til at sikre, at alle indsatsegnede sager udsøges.
Udarbejdede udsøgninger kan udveksles mellem medarbejdere.
Fra udsøgningsværktøjet kan der ske elektronisk overførsel af udsøgte sager til sagsstyringssystem, der understøtter behandlingen af sagerne til de afsluttes, og hvor fordeling til de enkelte medarbejdere, der skal behandle dem, sker.
I sagsstyringssystemet vises tillige resultatet af risikovurderingen, sÃ¥ medarbejdere her har mulighed for at se den aktuelle â€risikoprofil†for et beÂstemt selskab eller en bestemt personligt drevet virksomhed.
Som led i udvikling af det nye udsøgningsværktøj er der etableret mulighed for at fÃ¥ præsenteret oplysninger fra udsøgningsbasen om en konkret virksomhed (selskab eller personligt drevet virksomhed). Præsentationen bestÃ¥r af stamoplysninger for virksomheden, den aktuelle â€risikoprofilâ€, og en række oplysninger, fortrinsvis regnskabsoplysninger og andre oplysninger fra selvangivelsen, for de seneste 3 Ã¥r.Â
MÃ¥let med præsentationen er pÃ¥ overskuelig mÃ¥de at fÃ¥ et sæt nyttige oplysninger, der kan bruges i en vurdering af, om en udsøgt og udvalgt sag er indsatsegnet (kvalitetssikring), og til at forberede sagen, herunder til at mÃ¥lrette indsatsen mod særlige risici, som skatterisikovurderingen mÃ¥tte pege pÃ¥. Præsentationen kan pÃ¥ den mÃ¥de ses som en erstatning for et skatteregnskab og noget sagsbehandlere kan orientere sig i og gennemlæse, nÃ¥r en sag skal forberedes.   Â
Forud for, at udsøgningsværktøjet er stillet til rÃ¥dighed for skattecenÂtreÂne, er der uddannet specialister til at bruge værktøjet til udsøgning.
Til uddannelsen er tiltrukket medarbejdere, der har beskæftiget sig med genÂnemÂlæsning af skatteregnskaber, og som har interesse for at arbejde med IT-værkÂÂÂtøÂjer. For hvert skattecenter er der uddannet 2 - 3 udsøgningsspecialister, bortset fra Skattecenter København, der har fÃ¥et uddannet nogle flere.   Â
Der har været tale om en grundlæggende uddannelse af 5 dages varighed, hvor deltagerne har fået en indføring i udsøgningsværktøjet og de forskellige muligheder det giver. Uddannelsen er gennemført ved kurser med en holdstørrelse på 12 medarbejdere i maj og juni måned 2006 og et enkelt kursus i slutningen af august måned 2006.
Som afslutning pÃ¥ hvert kursus er der gennemført en evaluering, og samlet udtrykker evalueringerne stor tilfredshed med hensyn til udbyttet af kurset, dets tilÂrettelæggelse, gennemførelse og varighed samt brugbarheden af det lærte i forhold til det daglige arbejde ved skattecentret.
Som opfølgning pÃ¥ uddannelsen er der i hvert skattesamarbejde etableret en erfa-gruppe, hvor udsøgningsspecialisterne mødes og udveksler erfaringer. I erfa-møÂderne deltager undervisere fra uddannelsen for pÃ¥ den mÃ¥de at informeÂÂÂÂre om det videre udviklingsforløb og for at opsamle forslag og ideer fra udsøgningsspecialisterne.
Udsøgningsspecialisterne suppleres af DataWarehouse-superÂbrugere, der er i alle skattesamarbejder og ved de fleste skattecentre. Der er tale om medarbejdere udÂdannet i det tidligere ToldSkat. Superbrugerne er orienteret om det nye udsøgningsværktøj til udvælgelse til skatteindsats ved kurser, der er afholdt i løbet af oktober mÃ¥ned 2006.  Â
Sideløbende med uddannelse af udsøgningsspecialisterne blev fagchefer og afdelingsledere i skattecentrene orienteret om det ny udsøgningsværktøj og baggrunden for dets etablering. Orienteringen er sket ved besøg i de 5 skattesamarbejder og i sammenhæng med et igangsat arbejde omkring â€best practice†for indsatsarbejdet, bl. a med hensyn til koordinering af indsatsen pÃ¥ de forskellige omrÃ¥der (moms, afgifter og skat).Â
Målet med orienteringen har været at klæde fagcheferne og afdelingslederne på til den nye situation og ibrugtagningen af udsøgningsværktøjet.
Ved orienteringen blev der lagt vægt på,
Som led i orienteringen er fagchefer og afdelingsledere opfordret til
En test af skatterisikovurderingen er igangsat pÃ¥ udvalgte virksomheder fra to skattecentre (Nærum og HerÂning) vedrørende selvangivelser for indkomstÃ¥ret 2005 som det første Ã¥r med de nye regnskabsoplysninger.
Ved testen sammenholdes udvælgelse efter hidtidig metode (gennemlæsning af skatteregnskaber) med udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen. I testen er indgÃ¥et 300 tilfældigt udvalgte virksomheder ved hvert af de to skattecentre, dog sÃ¥ledes at der er set bort fra virksomheder, der ikke har indgivet selvÂanÂgivelÂse, og hvor skatteregnskab ikke er til rÃ¥dighed for gennemlæsning.
Testen er tilrettelagt, sÃ¥ der efter begge metoder udvælges 25 % af virkÂsomÂheÂderÂne nogenlunde svarende til, hvad der hidtil er udtaget til indsats, og sÃ¥ der efÂterfølgende gennemføres relevant indsats i alle valgte sager. Sidstnævnte sker for at kunne eliminere eventuelle uhensigtsmæssigheder i begge udÂvælgelsesÂmeÂtoÂder.
Formålet med testen er at få input til forbedring af skatterisikovurderingen i første omgang frem mod næste år udvælgelse til skatteindsats.
Samlet har testen omfattet skatteregnskaber fra 568 virksomheder med udvælgelse af 142 sager efter begge metoder.
Ved gennemlæsningen af skatteregnskab har medarbejdere fra de to skattecentre noteret forhold, der kan betinge udvælgelse til indsats, og efter gennemgang af alle skatteregnskaber er det besluttet, hvilke 25 % af virksomhederne, der vurderes mest egnet til indsats. Valget er enten sket ud fra et eller flere konkrete forhold eller på grundlag af en samlet vurdering for virksomheden.
Udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen er sket ud fra en opsat tese om, at de mest indsatsegnede er virksomheder med modspilleradfærd (virksomheder i det gule/røde segment, jf. SKATs indsatsstrategi)[1] og andre virksomheder med mange udslag pÃ¥ de forskellige kriterier. Udsøgningen er fulgt op af en kvalitetssikring, hvor ikÂke indsatsÂegÂnede virksomheder er sorteret fra og erstattet med anÂdre. Denne kvalitetsÂsikÂring er foregÃ¥et uden skatteregnskaber og uden at kende resultatet af gennemlæsningen af dem.
Resultatet af udvælgelsen kan illustreres således:
Â
De to skattecentre vil nu gå i gang med den relevante indsats i de valgte sager (i samlet 230 sager svarende til ca. 40 % af de virksomheder med indsendt skatteregnskab, der er indgået i testen). Resultatet af indsatsen i disse sager forventes at foreligge i løbet af foråret 2007.
Som nævnt foreligger der noteringer fra gennemlæsning af alle 568 skatteregnskaber i testen. Det foreløbige resultat af notaterne viser, at mange af de anÂførte forÂhold kan udsøges ved hjælp af det nye udsøgningsværktøj. De mange notater vil indgÃ¥ i arbejdet med næÂste Ã¥rs udgave af skatterisikovurdering og i overvejelser om at udarbejde supplerende udsøgninger til fælles brug, hvor kriterier er opÂsat og derfor nemÂme at bruge (standardudsøgninger).
Med henblik pÃ¥ at belyse erfaringer med værktøjet og medarbejdernes vurdering af det, herunder om man er i stand til at bruge det, er der i løbet af oktober mÃ¥ned 2006 gennemført strukturerede interviews i et skattecenter i hvert af de 5 skatteÂsamarbejder. Konkret har det drejet sig om skattecentrene i Køge, Nærum, OdenÂse, Herning og Aalborg.
Det enkelte interview er foregÃ¥et ved et møde, hvor bÃ¥de fagchefer/afdelingsÂleÂdere, udsøgningsspecialister og sagsbehandlere, har deltaget. Ved interviewet er der taget udgangspunkt i skattecentrets planlægning af indsatsen for indkomstÂÃ¥ret 2005 og hvordan de vil finde sager. Ved interviewet er de forskellige eleÂmenÂter i det nye udsøgningsværktøj drøftet.
Besøgene ved de 5 skattecentre viser,
Herudover er der kommet en række kommentarer af mere konkret karakter til de forskellige elementer i det nye udsøgningsværktøj.
[1] Segmenteringen er en grovsortering virksomheder efter deres adfærd og vilje til at efterleve skattereglerne pÃ¥ en skala fra hvid over grøn (medspillere) til gul og rød (modspillere).Â