Bilag 1: Status inddrivelse
I min besvarelse af spørgsmål 403 (alm. del, 05/06) redegjorde jeg for udviklingen i restancebeløbene fra januar 2004 til ultimo august 2006. I nedenstående tabel 2 er tallene ajourført frem til ultimo oktober 2006.
Det fremgår af tabellen, at de samlede restancer fra ultimo november 05 til ultimo oktober 06, som SKAT inddriver, er gået fra ca. 17,5 mia. kr. til ca. 22,8 mia. kr. Forskellen skyldes:
Når vi taler gæld til det offentlige, sondrer vi mellem gæld, der er under opkrævning, og gæld der er under inddrivelse. Tidligere stod kommunerne og statslige myndigheder selv for både opkrævningen og inddrivelsen af gæld af deres egne fordringer. Fra 1. november 2005 er inddrivelsen af al offentlig gæld som bekendt samlet i SKAT.
Ændringen er således udtryk for en helt naturlig proces, hvor beløb der tidligere blev inddrevet i kommunerne (og andre statslige myndigheder) nu overføres til inddrivelse i SKAT.
Konstrueret eksempel:
Tabel 1. |
Før omlægning |
Efter omlægning |
||
Politi |
SKAT |
Politi |
SKAT |
|
Bøder under opkrævning |
300 |
0 |
300 |
0 |
Bøder under inddrivelse |
700 |
0 |
0 |
700 |
Samlet bødegæld til det offentlige |
1.000 |
1.000 |
Forklaring til tabel 1:
Danskerne skylder før omlægningen det offentlige 1.000 kr. i endnu ikke betalte bøder. 300 kr. ligger til opkrævning som rykkere eller betalingsaftaler og 700 kr. er under inddrivelse f.eks. via. lønindeholdelse. Opdelingen var mindre interessant, da samme myndighed tog sig af både opkrævning og inddrivelse.
I forbindelse med omlægningen overføres krav, der er under inddrivelse til SKAT.
Men hvis man kun kigger på, hvad der sker hos SKAT efter omlægningen og overførslen, så giver det sig selv, at der er sket er en stigning – her på 700 kr. (forskellen mellem de skraverede felter).
Den centrale pointe er, at borgernes gæld er den samme.
Overførslen af krav fra de hidtidige inddrivelsesmyndigheder til inddrivelse i SKAT er – udover at renterne er kommet med - hovedforklaringen på, at den samlede restance i tabel 2 er 5 mia. kr. større efter fusionen.
Men det er ikke et udtryk for, hvordan det går med udviklingen i den samlede gæld og dermed med inddrivelsen.
Problemet med at se det samlede billede er tillige, at kommunerne ikke opgør det samlede beløb, som er under opkrævning i kommunerne.
Skal man sige noget om den samlede gæld, skal man selvfølgelig se på det samlede beløb – både det der er under opkrævning, og det der er under inddrivelse.
For bÃ¥de KOBRA-restancer og virksomhedsvendte restancer gælder det, at tallet bÃ¥de dækker over beløb, som er under opkrævning og inddrivelse i SKAT. For øvrige krav er der tale om sager, hvor fordringshaveren har forsøgt sig med opkrævning, herunder udsendt rykkerskrivelser, hvilket i sagens natur medfører at en række skyldnere betaler. I forhold til KOBRA-restancer og virksomhedsvendte restancer er der tale om et â€bruttotalâ€, hvor alle krav med overskridelse af sidste rettidige betalingsdag er medtaget. En række af disse krav vil aldrig komme til inddrivelse.
Virksomhedsrestancerne ligger på et højere niveau, end i perioden op til fusionen, og er et af fokusområderne i forbindelse med opprioriteringen af inddrivelsesområdet. Fra september til oktober er der sket et betydeligt fald i de virksomhedsvendte restancer. Man skal dog være varsom med at udlede tendenser af ændringer fra måned til måned – det gælder hvad enten tallet stiger eller falder. Hertil er der for mange forskellige forhold, der spiller ind. At tallet går op og ned, ses også tydeligt af tallene fra før fusionen.
Hertil kommer, at tallet er pÃ¥virket af, at bogholderifunktionen ogsÃ¥ har været pÃ¥virket af fusionen. Det kan betyde, at indbetalinger registreres sent og i nogle tilfælde forkert. Begge dele trækker i retning af, at tallet er for stort.Â
Tabel 2: Samlede restancebeløb i mio. kr. (ultimo tal):
MÃ¥ned |
KOBRA-restancer (PerÂsonskat og arbejdsÂmarÂkedsbidrag) |
Virksomhedsvendte inddrivelige restancer (SKAT) |
Øvrige statslige krav (studielÃ¥n, bøder, vægtÂafgift mv.) |
Gebyr, retsafgift og andet (udenlandske skattekrav) |
Kommu-nale krav |
Samlet restance |
jan-04 |
6.035 |
3.354 |
|
|
|
|
feb-04 |
6.208 |
3.769 |
|
|
|
|
mar-04 |
6.059 |
3.879 |
|
|
|
|
apr-04 |
6.034 |
4.698 |
|
|
|
|
maj-04 |
5.995 |
3.794 |
|
|
|
|
jun-04 |
5.570 |
3.706 |
|
|
|
|
jul-04 |
5.586 |
3.436 |
|
|
|
|
aug-04 |
5.659 |
3.743 |
|
|
|
|
sep-04 |
5.936 |
3.544 |
|
|
|
|
okt-04 |
5.916 |
3.277 |
|
|
|
|
nov-04 |
6.059 |
4.245 |
|
|
|
|
dec-04 |
5.587 |
3.999 |
|
|
|
|
jan-05 |
5.851 |
3.259 |
|
|
|
|
feb-05 |
6.042 |
3.684 |
|
|
|
|
mar-05 |
6.061 |
3.747 |
|
|
|
|
apr-05 |
5.987 |
3.198 |
|
|
|
|
maj-05 |
5.929 |
3.374 |
|
|
|
|
jun-05 |
5.511 |
3.070 |
|
|
|
|
jul-05 |
5.584 |
3.065 |
|
|
|
|
aug-05 |
5.653 |
3.299 |
|
|
|
|
sep-05 |
5.902 |
1) |
|
|
|
|
okt-05 |
6.173 |
3.254 |
4.334 |
|
|
|
nov-05 |
6.494 |
4.378 |
4.394 |
31 |
2.276 |
17.573 |
dec-05 |
6.213 |
3.715 |
4.396 |
130 |
3.049 |
17.503 |
jan-06 |
6.746 |
1) |
1) |
178 |
3.318 |
|
feb-06 |
6.866 |
4.094 |
4.760 |
182 |
3.474 |
19.376 |
mar-06 |
6.811 |
4.617 |
5.488 |
202 |
3.616 |
20.734 |
apr-06 |
6.877 |
4.559 |
5.478 |
216 |
3.669 |
20.799 |
maj-06 |
6.847 |
4.306 |
5.567 |
233 |
3.815 |
20.768 |
jun-06 |
6.468 |
4.764 |
5.970 |
251 |
3.931 |
21.384 |
jul-06 |
6.552 |
4.773 |
6.358 |
257 |
4.016 |
21.956 |
aug-06 |
6.475 |
4.879 |
6.809 |
275 |
4.129 |
22.567 |
sep-06 |
6.582 |
5.365 |
7.177 |
348 2) |
4.240 |
23.712 |
okt-06 |
6.399 |
4.404 |
7.386 |
298 |
4.296 |
22.783 |
1) Data findes ikke
2) Skattecenter Århus har ved en tastefejl pålignet ca. 60 mio. kr. for meget på gebyr. Fejlen er rettet i tallet pr. 31-okt-06.