Bilag 2: Status på kontrol og ligningsindsatsen –

opgjort efter den hidtidige målemetode

 

Der vedlægges statistikker i form af antallet af reguleringer, de samlede reguleringer, de samlede forhøjelser, de samlede nedsættelser samt nettoforhøjelsen måned for måned for de første 11 måneder efter fusionen for henholdsvis:

 

-         Personligning (ikke erhvervsdrivende)

-         Personligning (selvstændige og hovedaktionærer)

-         Selskabsligning og

-         Moms, told, afgifter og A-skat.

 

Tallene er sammenholdt med de tilsvarende tal for den samme periode året før.

 

Tallene giver mig anledning til, at henlede opmærksomheden på SKATs indsatsstrategi, som betyder at antallet og størrelsen af de foretagne reguleringer ikke længere – og slet ikke, hvis man sammenligner med tidligere år – vil være et relevant mål for SKATs indsats.

 

Indsatsstrategien er baseret på den internationalt anvendte model – på efterhånden godt skattedansk ”compliance-model”, der har fokus på, hvordan man får befolkningen til at afregne og betale skat korrekt og til tiden, samtidig med at der bruges så få offentlige ressourcer på opgaven som muligt.

 

Her er vi inde i kernen af vores mission: ”at sikre en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens

offentlige sektor”.

 

Formålet med modellen er at skabe grundlaget for, at stadig flere skattekroner kommer ind ved, at borgere og virksomheder efterlever reglerne i stigende grad. Ressourcerne skal sættes ind, hvor effekten er størst. I de kommende år skal der derfor udvikles nye målemetoder, også metoder, der gør det muligt at se på effekten også på enkeltområder. Hidtil er skattevæsenet blevet målt på input i form af vejledning, kontrol og service, kombineret med mål for reguleringerne. Målingerne retter sig på den måde kun mod en del af arbejdet.

 

Danmark deltager i et internationalt samarbejde, hvor der arbejdes på at udvikle

effektmålinger af ”compliance”.

 

Fremover er det indsatsstrategien der bestemmer indsatsen.

 

 


Personligning (ikke erhvervsdrivende)

Periode

Reguleringer

Nov.

Dec.

Jan.

Feb.

Mar.

Apr.

Maj

Jun.

Jul.

Aug.

Sep.

I alt

1. nov. 2004 – 30. sep. 2005

Antal

 

19.457

15.560

13.608

15.358

13.257

9.782

11.219

18.451

18.469

16.955

20.545

172.661

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

418

 

338

 

299

 

306

 

274

 

208

 

264

 

496

 

517

 

485

 

544

 

4.148

Forhøjelser (mio.kr.)

307

247

214

224

207

152

185

306

339

326

370

2.877

Nedsættelser (mio.kr.)

111

91

85

82

67

55

79

191

179

159

173

1.270

Nettoforhøjelse (mio.kr.)

197

155

129

143

141

97

106

115

160

167

197

1.607

1. nov. 2005 – 30. sep. 2006

Antal

 

3.321

5.420

6.774

8.504

9.909

7.358

7.953

16.179

13.745

13.147

11.085

103.395

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

96

 

141

 

178

 

214

 

269

 

182

 

214

 

464

 

414

 

494

 

409

 

3.074

Forhøjelser (mio.kr.)

68

96

107

149

197

139

131

221

232

308

262

1.909

Nedsættelser (mio.kr.)

28

45

71

64

72

43

82

243

183

186

147

1.165

Nettoforhøjelse (mio.kr.)

40

51

36

85

125

96

49

- 23

49

121

115

745

I tallene for september måned 2006 indgår alene de reguleringer, som vedrører indkomstårene 2004 og 2005. Tallene for de reguleringer, som vedrører indkomstårene 2002 og 2003, foreligger ultimo november 2006.

Der er i 2005/2006 foretaget 69.266 reguleringer færre end i 2004/2005, og de samlede reguleringer er 1.074 mio.kr. lavere.

Den gennemsnitlige regulering er steget fra ca. 24.000 kr. til ca. 30.000 kr.

 

 


 

Personligning (selvstændige og hovedaktionærer)

Periode

Reguleringer

Nov.

Dec.

Jan.

Feb.

Mar.

Apr.

Maj

Jun.

Jul.

Aug.

Sep.

I alt

1. nov. 2004 – 30. sep. 2005

Antal

 

7.488

7.350

6.994

7.818

8.160

7.977

9.813

14.345

7.634

5.207

6.077

88.863

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

289

 

288

 

305

 

 

332

 

 

341

 

360

 

496

 

633

 

287

 

260

 

300

 

3.890

Forhøjelser (mio.kr.)

214

209

230

245

252

265

365

424

183

157

208

2.752

Nedsættelser (mio.kr.)

75

80

75

87

89

95

130

209

103

103

92

1.138

Nettoforhøjelse (mio.kr.)

139

129

156

157

163

170

235

214

80

54

116

1.613

1. nov. 2005 – 30. sep. 2006

Antal

 

2.206

3.425

3.648

4.214

4.646

3.588

3.767

4.197

3.760

4.093

3.201

40.745

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

127

 

173

 

207

 

208

 

261

 

196

 

301

 

259

 

275

 

391

 

218

 

2.616

Forhøjelser (mio.kr.)

91

128

148

149

189

151

202

199

178

246

134

1.815

Nedsættelser (mio.kr.)

36

45

59

60

72

45

99

60

97

145

85

801

Nettoforhøjelse (mio.kr.)

55

84

89

89

116

107

103

139

81

100

49

1.013

I tallene for september måned 2006 indgår alene de reguleringer, som vedrører indkomstårene 2004 og 2005. Tallene for de reguleringer, som vedrører indkomstårene 2002 og 2003, foreligger ultimo november 2006.

Der er i 2005/2006 foretaget 48.118 reguleringer færre end i 2004/2005, og de samlede reguleringer er 1.274 mio.kr. lavere.

Den gennemsnitlige regulering er steget fra ca. 44.000 kr. til ca. 64.000 kr.

 

 

 


 

Selskabsligning

Periode

Reguleringer

Nov.

Dec.

Jan.

Feb.

Mar.

Apr.

Maj

Jun.

Jul.

Aug.

Sep.

I alt

1. nov. 2004 – 30. sep. 2005

Antal

 

2.020

1.993

1.742

1.210

(1)

1.224

1.324

(3)

1.557

1.529

(3)

975

(1)

952

1.258

15.784

(8)

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

906

 

1.127

 

541

 

816

(261)

 

615

 

2.797

(1.547)

 

848

 

2.578

(1.455)

 

1.377

(255)

 

1.321

 

509

 

13.435

(3.519)

Forhøjelser (mio.kr.)

576

554

362

554

(261)

296

2.340

(1.547)

565

1.877

(1.010)

1.123

(255)

944

337

9.528

(3.074)

Nedsættelser (mio.kr.)

330

572

179

262

319

458

284

700

(445)

254

377

172

3.906

(445)

Nettoforhøjelse (mio.kr.)

247

- 18

183

292

- 23

1.882

281

1.177

869

568

166

5.623

1. nov. 2005 – 30. sep. 2006

Antal

 

466

(1)

800

(1)

678

(2)

687

(1)

835

(1)

551

719

720

(1)

543

(1)

508

(1)

548

7.055

(9)

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

1.615

(475)

 

1.448

(409)

 

1.347

(707)

 

1.847

(897)

 

1.496

(590)

 

502

 

885

 

1.816

(282)

 

1.709

(295)

 

834

(282)

 

965

 

14.464

(3.936)

Forhøjelser (mio.kr.)

736

1.092

(409)

1.056

(707)

1.409

(897)

856

(590)

263

537

1.184

(282)

1.274

(295)

420

648

9.474

(3.179)

Nedsættelser (mio.kr.)

879

(475)

356

292

438

640

239

348

632

435

414

(282)

317

4.990

(757)

Nettoforhøjelse (mio.kr.)

- 143

735

764

971

216

23

188

552

839

6

331

4.484

Tallene er opgjort inkl. reguleringer på over 250 mio.kr. Antal og størrelse af disse er anført i parentes.

 

 

 

 

 


 

Moms, told, afgifter og A-skat

Periode

Kontroller  (1

Nov.

Dec.

Jan.

Feb.

Mar.

Apr.

Maj

Jun.

Jul.

Aug.

Sep.

I alt

1. nov. 2004 – 30. sep. 2005

Antal

 

4.045

3.835

1.154

2.518

2.525

2.320

2.505

3.142

2.138

2.502

2.894

29.578

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

245

 

344

 

119

 

185

 

159

 

162

 

207

 

198

 

211

 

146

 

296

 

2.272

1. nov. 2005 – 30. sep. 2006

Antal  (2

 

2.116

2.411

1.429

2.688

3.264

1.710

1.703

2.347

1.560

1.922

2.200

23.350

Samlede reguleringer (mio.kr.)

 

317

 

172

 

509

(3

 

158

 

226

 

169

 

138

 

163

 

172

 

368

 

142

 

2.535

1)       Omfatter regnskabskontrol pÃ¥ toldomrÃ¥det.

2)       Omfatter sÃ¥vel egentlig kontrol som service-kontroller. Service-kontroller er ikke opgjort separat for 2004/2005.

3)       Omfatter en enkeltstÃ¥ende regulering pÃ¥ ca. 400 mio.kr.

 

Der er i 2005/2006 foretaget 6.228 kontroller færre end i 2004/2005, medens de samlede reguleringer er 263 mio.kr. højere.

Den gennemsnitlige regulering pr. kontrol er steget fra ca. 77.000 kr. til ca. 109.000 kr. (ca. 91.000 kr., hvis der bortses fra den enkeltstående regulering på ca. 400 mio. kr.).