J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 05/133003
Dato : 8. november 2006

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Fremsendelse af grundnotat

 

Hermed fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning fastlæggelse af et handlingsprogram for toldvæsenet i Fællesskabet (told2013) til orientering.

 

Notatet er samtidig oversendt til Folketingets Europaudvalg.

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Ulla Trolle


 

 

SKATTEMINISTERIET

SKAT-Hovedcentret                                                                 J. nr. 5-133003

1. november 2006

 

 

 

                                         Grundnotat                         

om

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om fastlæggelse af et handlings­program for toldvæsenet i Fællesskabet (Told 2013) (KOM(2006)201).

 

1.                       Resumé

                           

Kommissionen har fremlagt forslag om en forlængelse af det hidtidige handlingsprogram for toldvæsenerne i EU. Forslaget indeholder en række velkendte elementer og dækker såvel it-tiltag (koncentreret omkring e-told) og fælles-tiltag i form af benchmarking, seminarer ol.ign.           

 

2.                       Baggrund

 

Det eksisterende handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2007) udløber ved udgangen af 2007. Med afsæt i en gennemført midtvejsevaluering fremlagde EU-Kommissionen i april 2006 en meddelelse om det ønskelige i at forlænge dette program, idet der skønnes fortsat at være et behov for programmet for, at få EU´s toldunion til at fungere fremover.

 

Forslaget ophæver de gældende bestemmelser dvs Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 253/2003/EF om vedtagelse af et handlingspro­gram for toldvæsenet i EF (Told 2007).

 

3.                       Hjemmelsgrundlag

 

TEF artikel 95 og 251 (Kvalificeret flertal i fælles beslutningsprocedure).

 

4.                       Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet idet der er behov for en supplerende indsats på fællesskabsplan for at koordinere medlemsstaternes aktiviteter, oprette en infrastruktur og sikre det nødvendige incitament.

 

Regeringen vurderer ligeledes at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er behov for koordination og brobyggende foranstaltninger for at få de 25 medlemsstaternes indsatser omkring de omhandlede tiltag til at spille sammen.

                                          

5.                       FormÃ¥l og indhold

 

Formålet er at videreføre de hidtidige toldprogrammer, når det seneste i rækken – det nuværende Told2007 – udløber ved udgangen af 2007 – og derved støtte toldadministrationerne i de deltagende lande, fremme lovlig handel, forenkle og fremskynde procedurerne på toldområdet samtidig med, at borgernes sikkerhed og Fællesskabets finansielle interesser beskyttes.

 

Dette skal ske ved at støtte til udvikling af et pan-europæisk elektronisk toldmiljø og bidrage til gennemførelse af den moderniserede toldkodeks; understøtte den fortsatte udbygning af toldsamarbejdet mellem toldmyndighederne i EU og 3. lande – særligt i forhold til forsyningskædesikkerheden; støtte den videre udvikling og gennemførelse af begrebet autoriseret økonomisk operatør (kaldet AEO); sikre vedligeholdelse af nuværende pan-europæiske it-systemer, samt udvikle samarbejde og udveksle information og best practice med  toldadministrationerne i visse 3. lande. Desuden skal erhvervslivet i et vist omfang kunne deltage i programmet.

 

 

Forslaget til nyt toldprogram (Told2013) omfatter ligesom det nuværende program:

·        Fælles tiltag (benchmarking, seminarer, workshops, projektgrupper m.v.)

·        It-tiltag (funktion og videreudvikling af eksisterende og nye it-systemer).

 

Ad fælles tiltag

 

Fælles tiltag omfatter en række ”samarbejds- og erfaringsudvekslings-redskaber”, der allerede er kendt og anvendt i de tidligere og det nuværende toldprogram. Redskaberne skal bl.a. anvendes til at hjælpe det stadigt større antal medlemslande til at agere som var de én administration og elementer som ”best practice” og ”mesurement of results” vil på linie med seminarer, konkrete projekter og udvekslinger m.v. blive anvendt i told2013-regi.

 

Ad it-tiltag

 

It-tiltag omfatter kommunikations og informationsudvekslingssystemer – dels funktionen og videreudvikling af de eksisterende, så som CCN/CSI og NCTS, og dels udvikling og idriftsættelse af nye it-initiativer, der skal understøtte tankerne omkring e-told – herunder dels nye kommunikationsudvekslingssystemer, og dels f.eks. fundamentet for Single Windows og informationsportaler på EU-plan for toldvæsnerne i EU.

 

Told2013-programmet er i et vist omfang åbent for deltagelse af visse 3 lande i nogle af aktiviteterne (særligt møntet på kommende og potentielt kommende medlemslande) samt erhvervslivet. Disse får dog ikke dækket deres udgifter ”af programmet”, men enten af andre EU-konti eller må selv betale.

 

Forslaget til nyt handlingsprogram indeholder desuden bestemmelser om midtvejs- og slutevaluering og løbende overvågning af programmet.

 

6.                       Europa-Parlamentets udtalelser

 

Der er tale om et forslag i fælles beslutningsprocedure. Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandlet i parlamentet i løbet af 2. halvår 2006.

 

7.                       Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Ingen

 

8.                       Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Der regnes i forslaget til Told2013 med, at der skal anvendes et beløb på max. 323,8 mio. euro over programmets samlede 6 års løbetid.  Med en dansk finansieringsandel af EU´s budget på ca. 2 % svarer dette til en ”dansk andel” på hen mod 200 mio. DKK over de 6 år.

 

Den væsentligste udgiftspost (svarende til op mod 260 mio. euro) dækker forventede fællesskabs udgifter til it-systemer, herunder særligt e-told – dvs de tiltag, der på it-området ventes iværksat som følge af såvel den moderniserede toldkodeks, som den forventede e-toldbeslutning. I det tidligere program var afsat 120 mio. euro til it.

 

Der er desuden afsat godt 57 mio. euro til programmets andre tiltag – dvs uddannelse, benchmarking, seminarer m.v. I det tidligere program var der afsat godt 36 mio. euro til dette.

 

Der skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for Danmark som følge af told2013-programmet. Udgifterne til it-systemer m.v. følger af de relevante retsakter (e-told beslutningen og moderniseret toldkodeks bl.a.). Told2013 programmet dækker som udgangspunkt de udgifter, der følger af deltagelsen i programmets aktiviteter omkring uddannelse, projekter, seminarer m.v.

 

 

9.                       Høring

 

Forslaget har – på grund af sin interne myndigheds karakter – ikke været sendt i ekstern høring.

 

10.         Regeringens foreløbige generelle holdning

 

              Regeringens er som udgangspunkt positiv over for en fortsættelse af det nuværende told2007-program. En midtvejs evaluering af programmet har vist, at det faktisk gør en forskel. Desuden              indeholder det foreslåede Told2013-program finansieringen af hele fællesskabsdelen af elektronisk told.

 

              Der vil dog være behov for yderligere – og mere detaljerede - oplysninger fra Kommissionen om den store stigning i budgettet i forhold til det nuværende program (fra 157 mio euro for 5 år til 324 mio euro for 6 år)– og for indbygning af en sikkerhed for, at der – hvis dele af e-told ikke iværksættes eller f.eks. udskydes – sker en tilsvarende reduktion i det afsatte budget.

 

11.         Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Der er en generel positiv holdning hos medlemsstaterne. En række lande har dog – lige om DK – udtrykt ønske om mere detaljerede oplysninger og forklaringer på den store budgetmæssige stigning. En række lande har ligeledes spurgt ind til – og efterlyst en præcisering af – artikel 3 om hvilke lande, der deltager i programmet. Her er især vægt på, at en række 3. lande vil kunne deltage i programmet – men at det ikke tydeligt fremgår, at deres deltagelse ikke finansieres af programmet. Kommissionen har allerede lovet at præcisere dette med en ændret tekst til bestemmelsen.

 

12.                   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Forslaget har ikke tidligere være forelagt.