J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Fremsendelse af grundnotat
Hermed fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning fastlæggelse af et handlingsprogram for toldvæsenet i Fællesskabet (told2013) til orientering.
Notatet er samtidig oversendt til Folketingets Europaudvalg.
                         Kristian Jensen
                                                                             /Ulla Trolle
SKATTEMINISTERIET
SKAT-Hovedcentret                                                               J. nr. 5-133003
1. november 2006
                                        Grundnotat                       Â
om
Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets beslutning om fastlæggelse af et handlingsÂprogram for toldvæsenet i Fællesskabet (Told 2013) (KOM(2006)201).
1. Resumé
                          Â
Kommissionen har fremlagt forslag om en forlængelse af det hidtidige handlingsprogram for toldvæsenerne i EU. Forslaget indeholder en række velkendte elementer og dækker sÃ¥vel it-tiltag (koncentreret omkring e-told) og fælles-tiltag i form af benchmarking, seminarer ol.ign.          Â
2. Baggrund
Det eksisterende handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2007) udløber ved udgangen af 2007. Med afsæt i en gennemført midtvejsevaluering fremlagde EU-Kommissionen i april 2006 en meddelelse om det ønskelige i at forlænge dette program, idet der skønnes fortsat at være et behov for programmet for, at få EU´s toldunion til at fungere fremover.
Forslaget ophæver de gældende bestemmelser dvs Europa-Parlamentets og RÃ¥dets beslutning nr. 253/2003/EF om vedtagelse af et handlingsproÂgram for toldvæsenet i EF (Told 2007).
3. Hjemmelsgrundlag
TEF artikel 95 og 251 (Kvalificeret flertal i fælles beslutningsprocedure).
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet idet der er behov for en supplerende indsats på fællesskabsplan for at koordinere medlemsstaternes aktiviteter, oprette en infrastruktur og sikre det nødvendige incitament.
Regeringen vurderer ligeledes at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er behov for koordination og brobyggende foranstaltninger for at få de 25 medlemsstaternes indsatser omkring de omhandlede tiltag til at spille sammen.
                                         Â
5. Formål og indhold
Formålet er at videreføre de hidtidige toldprogrammer, når det seneste i rækken – det nuværende Told2007 – udløber ved udgangen af 2007 – og derved støtte toldadministrationerne i de deltagende lande, fremme lovlig handel, forenkle og fremskynde procedurerne på toldområdet samtidig med, at borgernes sikkerhed og Fællesskabets finansielle interesser beskyttes.
Dette skal ske ved at støtte til udvikling af et pan-europæisk elektronisk toldmiljø og bidrage til gennemførelse af den moderniserede toldkodeks; understøtte den fortsatte udbygning af toldsamarbejdet mellem toldmyndighederne i EU og 3. lande – særligt i forhold til forsyningskædesikkerheden; støtte den videre udvikling og gennemførelse af begrebet autoriseret økonomisk operatør (kaldet AEO); sikre vedligeholdelse af nuværende pan-europæiske it-systemer, samt udvikle samarbejde og udveksle information og best practice med toldadministrationerne i visse 3. lande. Desuden skal erhvervslivet i et vist omfang kunne deltage i programmet.
Forslaget til nyt toldprogram (Told2013) omfatter ligesom det nuværende program:
· Fælles tiltag (benchmarking, seminarer, workshops, projektgrupper m.v.)
· It-tiltag (funktion og videreudvikling af eksisterende og nye it-systemer).
Ad fælles tiltag
Fælles tiltag omfatter en række â€samarbejds- og erfaringsudvekslings-redskaberâ€, der allerede er kendt og anvendt i de tidligere og det nuværende toldprogram. Redskaberne skal bl.a. anvendes til at hjælpe det stadigt større antal medlemslande til at agere som var de én administration og elementer som â€best practice†og â€mesurement of results†vil pÃ¥ linie med seminarer, konkrete projekter og udvekslinger m.v. blive anvendt i told2013-regi.
Ad it-tiltag
It-tiltag omfatter kommunikations og informationsudvekslingssystemer – dels funktionen og videreudvikling af de eksisterende, så som CCN/CSI og NCTS, og dels udvikling og idriftsættelse af nye it-initiativer, der skal understøtte tankerne omkring e-told – herunder dels nye kommunikationsudvekslingssystemer, og dels f.eks. fundamentet for Single Windows og informationsportaler på EU-plan for toldvæsnerne i EU.
Told2013-programmet er i et vist omfang Ã¥bent for deltagelse af visse 3 lande i nogle af aktiviteterne (særligt møntet pÃ¥ kommende og potentielt kommende medlemslande) samt erhvervslivet. Disse fÃ¥r dog ikke dækket deres udgifter â€af programmetâ€, men enten af andre EU-konti eller mÃ¥ selv betale.
Forslaget til nyt handlingsprogram indeholder desuden bestemmelser om midtvejs- og slutevaluering og løbende overvågning af programmet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der er tale om et forslag i fælles beslutningsprocedure. Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandlet i parlamentet i løbet af 2. halvår 2006.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ingen
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Der regnes i forslaget til Told2013 med, at der skal anvendes et beløb pÃ¥ max. 323,8 mio. euro over programmets samlede 6 Ã¥rs løbetid. Med en dansk finansieringsandel af EU´s budget pÃ¥ ca. 2 % svarer dette til en â€dansk andel†pÃ¥ hen mod 200 mio. DKK over de 6 Ã¥r.
Den væsentligste udgiftspost (svarende til op mod 260 mio. euro) dækker forventede fællesskabs udgifter til it-systemer, herunder særligt e-told – dvs de tiltag, der på it-området ventes iværksat som følge af såvel den moderniserede toldkodeks, som den forventede e-toldbeslutning. I det tidligere program var afsat 120 mio. euro til it.
Der er desuden afsat godt 57 mio. euro til programmets andre tiltag – dvs uddannelse, benchmarking, seminarer m.v. I det tidligere program var der afsat godt 36 mio. euro til dette.
Der skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for Danmark som følge af told2013-programmet. Udgifterne til it-systemer m.v. følger af de relevante retsakter (e-told beslutningen og moderniseret toldkodeks bl.a.). Told2013 programmet dækker som udgangspunkt de udgifter, der følger af deltagelsen i programmets aktiviteter omkring uddannelse, projekter, seminarer m.v.
Â
9. Høring
Forslaget har – på grund af sin interne myndigheds karakter – ikke været sendt i ekstern høring.
10.        Regeringens foreløbige generelle holdning
             Regeringens er som udgangspunkt positiv over for en fortsættelse af det nuværende told2007-program. En midtvejs evaluering af programmet har vist, at det faktisk gør en forskel. Desuden             indeholder det foreslåede Told2013-program finansieringen af hele fællesskabsdelen af elektronisk told.
             Der vil dog være behov for yderligere – og mere detaljerede - oplysninger fra Kommissionen om den store stigning i budgettet i forhold til det nuværende program (fra 157 mio euro for 5 år til 324 mio euro for 6 år)– og for indbygning af en sikkerhed for, at der – hvis dele af e-told ikke iværksættes eller f.eks. udskydes – sker en tilsvarende reduktion i det afsatte budget.
11.        Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en generel positiv holdning hos medlemsstaterne. En række lande har dog – lige om DK – udtrykt ønske om mere detaljerede oplysninger og forklaringer på den store budgetmæssige stigning. En række lande har ligeledes spurgt ind til – og efterlyst en præcisering af – artikel 3 om hvilke lande, der deltager i programmet. Her er især vægt på, at en række 3. lande vil kunne deltage i programmet – men at det ikke tydeligt fremgår, at deres deltagelse ikke finansieres af programmet. Kommissionen har allerede lovet at præcisere dette med en ændret tekst til bestemmelsen.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt.