Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrørende forslag til ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier.
Inden fremsættelsen af forslaget vil det blive skrevet sammen med en række andre forslag.
Kristian Jensen
                                                            /Lise Bo Nielsen
                       Â
Â
Høringssvar og kommentarer hertil
Bemærkninger |
Kommentar |
|
Advokatrådet |
Det er Advokatrådets opfattelse, at en regel om overgang fra anlægsbeholdning til næringsbeholdning ikke giver mening, da aktier som oprindeligt har tilhørt anlægsbeholdningen ikke kan have været erhvervet som led i næring. Denne regel bør derfor udgå af lovforslaget. |
Det skal medgives, at en overgang fra anlæg til næring formentligt ikke vil være en typisk forekommende situation. Som et eksempel kan dog nævnes, at hvis en person eller et selskab anses for næringsdrivende, så er der en formodning for, at alle aktierne er næringsdrivende. Det vil sige, at også aktier, der er erhvervet inden den skattepligtige kunne siges at have opnået status som næringsdrivende vil være omfattet af næringsformuen. Dette eksempel er omtalt i lovbemærkningerne til aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 1 og indgår også i det lovudkast, der er indeholdt i betænkning nr. 1392 fra sept. 2000 om aktieavancebeskatning. Ud fra en strikt ordlydsfortolkning kunne man måske sige, at aktier, der er købt inden den officielle status som næringsdrivende, ikke er erhvervet som led i næring. En sådan strikt ordlydsfortolkning skulle i givet fald også følges den modsatte vej. Dette ville i så fald føre til, at aktier, der er erhvervet som led i næring, altid skulle anses for omfattet af næringsbestemmelsen. I denne situation er det imidlertid i praksis accepteret, at aktierne kan anses for overgået til anlægsformuen. Reglen er således udtryk for en parallelitet i de fortolkningsprincipper, der anvendes i forhold til overgang fra næring til anlæg og omvendt.   |
Arbejderbevægelsens          Erhvervsråd |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
CEPOS |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Dansk Aktionærforening |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Dansk Erhverv |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Dansk Industri |
DI finder det hensigtsmæssigt, at definitionerne i skattelovgivningen vedr. børsnoterede aktier tilpasses den finansielle lovgivning. Mener endvidere det er særdeles positivt, at der indføres mulighed for fuldt tabsfradrag for personer pÃ¥ aktier optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked (børsnoterede aktier). Mener dog samtidig, at det bør overvejes, hvordan det sikres, at virksomheder og privatpersoner har kendskab til hvilke aktier, der er omfattet af begrebet â€aktier optaget til handel pÃ¥ et reguleret markedâ€.
Indberetning og kontrolDI finder ikke, at krav om forlods indberetning og indsendelse af kontroloplysninger fuldt ud harmonerer med en servicestrategi. Endvidere kan det indebære øgede administrative byrder for skatteydere og depotførere. Udgangspunktet bør være, at kontroloplysninger indsendes efter anmodning på et evt. kontroltidspunkt. |
Reglen om fradrag for tab på aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, er udformet således, at såfremt aktierne er indlagt i et depot, så behøver skatteyderen ikke bekymrer sig om, hvorvidt der er adgang til fuldt tabsfradrag eller ej. Gennem indberetning af de værdipapirer, der ligger i depotet, vil betingelsen automatisk være opfyldt. Hertil kommer, at medlemslandene efter MiFID-direktivet skal opstille en liste over de regulerede markeder, de er hjemland for. Denne liste skal sendes til de øvrige medlemslande og Kommissionen. Kommissionen sørger for en offentliggørelse i EU-Tidende og på deres hjemmeside af en liste over samtlige regulerede markeder. Man vil overveje tillige at medtage denne liste i Ligningsvejledningen. Se endvidere kommentaren til Dansk Landbrugs bemærkninger.
Se kommentaren til Finansrådets og Børsmæglerforeningens bemærkninger.
|
Dansk Landbrug og Landbrugsrådet |
Finder det hensigtsmæssigt, at begrebsanvendelsen i skattelovgivningen er i overensstemmelse med den finansielle lovgivning. Det beklages dog, at definitionen af børsnoterede aktier ophæves uden at blive erstattet af en definition af â€optaget til handel pÃ¥ et reguleret markedâ€.
Foreslår, at bestemmelsen om personers fulde tabsfradrag omformuleres, således at betingelsen for fuldt fradrag fremgår direkte og ikke via en henvisning til skattekontrolloven.
Foreslår endvidere, at overskriften til paragraffen om aktieretter og tegningsretter ændres, så det fremgår, at det drejer sig om retter til aktier optaget til handel på et reguleret marked. Indberetning og kontrolFinder at reglen om fuldt tabsfradrag kompliceres unødigt ved at opstille særlige betingelser for at opnå fradrag i tabsåret. Det er opfattelsen, at de hensyn, der ligger bag betingelserne mest hensigtsmæssigt varetages gennem kontrol, herunder kontrol af om kravene til deponeringspligt og indberetning er opfyldt. Betingelserne forøger skatteydernes administrative byrder. AndetMener ikke, at der er noget vundet ved, at diverse planlagte EU-tilpasninger skrives ind i nærværende lovudkast. Opfordrer derfor til, at EU-tilpasningerne bliver et selvstændigt lovforslag. |
Det er bl.a. med baggrund i erfaringerne i forhold til den skattemæssige definition af børsnoterede aktier fundet mest hensigtsmæssigt at undlade at opstille en selvstændig skattemæssig definition af et ellers entydigt finansielt begreb. Det er i lovbemærkningerne under almindelig del anført, at i skattelovgivningen defineres regulerede markeder i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, nr. 14 i MiFID-direktivet. Betegnelsen dækker regulerede markeder inden for EU/EØS og tilsvarende markeder i lande uden for EU/EØS. Den valgte fremgangsmåde for angivelse af betingelsen for opnåelse af fuldt tabsfradrag på aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, er ikke den allermest læsevenlige, det må medgives. Når fremgangsmåden trods alt er valgt, er det imidlertid for at sikre en så præcis angivelse som muligt af de betingelser, der skal være opfyldt. Overskriften er ændret som foreslået.
Se kommentaren til Finansrådets og Børsmæglerforeningens bemærkninger.
Det er i forbindelse med fastlæggelsen af regeringens lovprogram for den kommende folketingssamling besluttet, at de to elementer skal indgå i samme lovforslag. |
Den Danske Fondsmæglerforening |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Den Danske Skatteborgerforening |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Finansrådet og Børsmæglerforeningen |
Foreningerne finder tilpasningen til den nye klassifikation af aktier som følge af MiFID vigtig og nødvendig og det er foreningernes opfattelse, at denne tilpasning er gennemført pÃ¥ fornuftig vis. Foreningerne er positive over for afskaffelsen af den kildeartsbegrænsede fradragsret for børsnoterede aktier, sÃ¥ alle typer af aktier fremover skattemæssigt behandles ens. Foreningerne er dog stærkt kritiske over for lovforslagets centrale punkt, at fradragsretten for tab pÃ¥ aktier handlet via et reguleret marked er betinget af indberetning fra depotfører. Det er ikke set tidligere, at den skattemæssige behandling af tab m.m. er afhængig af skatteindberetning fra tredjemand – en risiko, som foreningerne finder det urimeligt og unødvendigt af pÃ¥lægge sektoren. Den foreslÃ¥ede anvendelse af skattekontrolloven gÃ¥r langt ud over lovens formÃ¥l med at sikre at visse indtægter og udgifter selvangives korrekt. Forholdet mellem den enkelte borger og SKAT vil komme til at afhænge af forhold hos tredjemand. En forkert indberetning kan føre til at fuld fradragsret for tab bortfalder. Denne risiko er urimelig og unødvendig at pÃ¥lægge indberetterne. Der er allerede i dag pligt for depotførerne til at indberette om depotet pr. 31. december og fondshandlerne til at indberette om salg i Ã¥ret. Personer, som har tab pÃ¥ aktier vil næppe undlade at selvangive det. Tabet kan herefter kontrolleres. SKAT kontrolmuligÂheder forbedres ikke med forslaget, og ændringerne stÃ¥r dermed ikke mÃ¥l med omkostningerne og de problemer, der er knyttet til indberetningen.
Efter forslaget skal der ske indberetning af depotbevægelser, der har betydning for den skattemæssige opÂgørelse. Dette kræver, at der hver gang foretages en individuel vurÂdeÂring i forhold til gældende skatteÂlovÂgivning. Dette kan i praksis ikke ske, da depotbevægelserne sker systemmæssigt uden medvirken af rÃ¥dgivere. Depotførerne kan derfor se sig nødsaget til at indberette enhver depotbevægelse for at undgÃ¥, at kunden mister fuld fradragsret. Den finansielle sektor kan ikke pÃ¥tage sig ansvaret for indberetninger i forbindelse med omstruktureringer og vedtægtsmæssige ændringer som anses for afstÃ¥elser og generÂhverÂvelser. I forbindelse med fællesdepoter (f.eks. familieforhold, I/S’er og K/S’er) vil depotføreren ikke kunne afgøre, om en ind- eller udtagninger har skattemæssig betydning. Overdragelse mellem ægtefæller sker som udgangspunkt med skattemæssig succession. Pengeinstitutterne har dog ikke mulighed for at undersøge, om betingelserne for succession er til stede. Samme problemstilling gør sig gældende i forbindelse med udlæg af aktier ved dødsfald Et betydeligt antal andre depotÂbeÂvæÂgelÂser er uden skattemæssig betydÂning. Ind- og udtagninger er dermed ikke det samme som aktiesalg. Det kan f.eks. være, nÃ¥r en person skifter pengeinstitut og dermed depotfører og ved udskillelse af en del af et depot i forbindelse med pantsætning. Medarbejderaktier i bÃ¥ndlagte puljeÂdeÂpoter og bÃ¥ndlagte medarÂbejÂderaktier i individuelle depoter bliver ved bÃ¥ndlæggelsens ophør overført til medarbejderes frie depot eller til et andet fællesdepot. Depotføreren kan ikke afgøre, om overførslen har skatÂteÂmæssige konsekvenser, og dermed om den skal indberettes.
Den finansielle sektor kan ikke påtage sig ansvaret for konsekvenserne af den foreslåede indberetning. Den vil da se sig nødsaget til at indberette alle depotbevægelser. Dette medfører en betydelig mængde af information til SKAT og borgerne. Det vil endvidere føre til en stigning i antallet af ubegrundede kontrolsager til gene for såvel SKAT som borgerne.
Foreningerne foreslÃ¥r, at tabsfradraget gøres uafhængigt af depotførerne indberetning. Fastholdes indberetningen foreslÃ¥s det, at det er fuldt tilstrækkeligt, at borÂgerne selv foretager indberetningen. Foreningerne mener, at i den situation, hvor selskaber selv indberetter udbytte pÃ¥ baggrund af fortegnelserne i aktiebogen, kan banker og sparekasser ikke pÃ¥lægges indberetning af udbytter. AktierForeningerne mener, at der med den foreslÃ¥ede regulering af overgang fra anlægsbeholdning til næringsbeholdning lægges op til en hel ny situation, der hverken i forhold til gældende lov eller praksis er mulig, da aktien jo ikke er anskaffet med henblik pÃ¥ videresalg med gevinst for øje. Der savnes som minimum en overvejelse af, i hvilke tilfælde en sÃ¥dan praksisændring skal kunne anvendes, og der ses gerne en antydning af et formÃ¥l med ændringen. Endvidere finder foreningerne den valgte løsning med anvendelse af anskaffelsessum som indgangsværdi ved overgang til lagerprincippet for kritisabel. For selskaber kan det betyde, at skattefriheden for avance efter tre Ã¥rs ejertid ophæves.
Det er foreningernes opfattelse, at der bør udarbejdes en officiel oversigt over, hvilke handelspladser, der af skattemyndighederne opfattes som værende regulerede markeder, særligt uden for EU/EØS. Denne oversigt skal til stadighed være opdateret, så den enkelte depotfører ikke gøres ansvarlig for sondringen. AndetDa den forøgede indberetning vil pålægge den finansielle sektor en væsentlig administrativ byrde, er det med nogen undren at foreningerne konstaterer, at Skatteministeriet ikke har foreholdt sig til de administrative konsekvenser for erhvervslivet, ligesom vurderingen af de økonomiske konsekvenser ikke er korrekte. Skatteydere, der benytter sig af fællesdepoter, vil endvidere af skattemæssige årsager være bedre tjent med individuelle depoter med deraf højere formueforvaltningsomkostninger.
Omkostningerne til den foreslåede indberetningspligt betyder, at konkurrencesituationen i forhold til udenlandske pengeinstitutter bliver forrykket. |
NÃ¥r fradragsretten gøres betinget af, at SKAT har eller fÃ¥r oplysninger om erhvervelsen af aktierne, er det for at sikre et incitament til at selvangive gevinster pÃ¥ aktierne, og dermed at man ikke kun selvangiver tabene, men glemÂmer at selvangive gevinÂsterne. At den skattemæssige behandling er afÂhænÂgig af indberetning, er ikke noget ukendt fænomen. Det gælder i dag for faglige kontingenter, og der er ligeÂleÂdes vedtaget regler herom for gaver til velgørende organisationer. NÃ¥r dette er sagt skal det dog poinÂteÂres, at den fulde fradragsret efter forÂslaget ikke alene kan sikres ved indÂbeÂÂretÂning fra depotføreren, men ogsÃ¥ ved, at den pÃ¥gældende skatteyder selv afgiver oplysningerne. Det er ikke kun tilfældet ved depotføring i udlandet, men ogsÃ¥ hvis der er fejl i indberetningerne fra en dansk depotÂfører. I det omfang aktierne er depotført i Danmark vil det være mest hensigtsÂmæssigt, at depotførerne afgiver oplysningerne. Dette vil medføre en byrde for depotførerne. Denne byrde vil dog være langt mindre end byrden for skatÂteÂyderne, hvis de selv – hver især – skulle afgive oplysningerne til SKAT. DesÂuden vil indberetninger fra depotførerne føre til, at den fulde fraÂdragsret vil fortabes i færre tilfælde, da den enkelte kunde ikke selv skal være opmærksom pÃ¥ at give oplysningerne til SKAT. Det er korrekt, at personer, der har fradragsberettigede tab pÃ¥ aktier sandsynligvis ikke vil undlade at selvangive disse. Forslaget søger derimod at sikre incitamentet til ogsÃ¥ at selvangive gevinster. Forslaget giver SKAT mulighed for at følge med i bevægelser pÃ¥ depotet. Efter de gældende regler indberettes salg. Andre depotbevægelser indÂbeÂretÂtes ikke, og alene salg gennem danske fondshandlere indÂbeÂrettes. IndÂberetningen af ultimoÂbeÂholdÂninÂgen giver alene et øjebliksbillede af beholdningen. Den giver ikke muligÂhed for at se bevægelser i løbet af Ã¥ret. De nye indberetninger giver SKAT afgørende bedre mulighed for at kontrollere, at sÃ¥vel gevinster og tab selvangives. Herigennem skabes der et øget incitament til at selvangive gevinster og øget sikkerhed for at tab ikke glemmes. FormÃ¥let med forÂslaget er dog i lige sÃ¥ høj grad at give SKAT bedre muÂligÂheder for at servicere aktieÂejerÂne (f.eks. ved at gøre dem opmærkÂsomÂme pÃ¥ mangÂlenÂde oplysninger om køb af aktier, som indgÃ¥r i ultimoÂbeÂholdningen, og om at de skal være opmærksomme pÃ¥ at selvanÂgive gevinst og tab mv.). Disse muligheder øges ligeledes afgøÂrende. Efter skattekontrollovens § 10, stk. 6, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler for indberetningen. Dermed kan det i en bekendtgørelse præciseres, hvilke depotbevægelser, der skal indberettes, og hvilke der ikke skal indberettes. SkatteÂmiÂniÂsteriet og SKAT vil i forbindelse med udformningen af bekendtÂgøÂrelÂsesÂregler herom tage en drøftelse med FiÂnansÂrÃ¥det og BørsÂmægÂlerÂforeÂninÂgen, sÃ¥ledes at reglerne i bekendtÂgøÂrelsen afstemmes med mulighederne i sektoren for at sondre mellem forskellige typer depotbevægelser og behovet for at sikre skatteydernes fulde fradragsret. Der er – som anført af FinansrÃ¥det og Børsmæglerforeningen – en række siÂtuÂationer, hvor depotførerne ikke er i stand til at afgøre, hvilke skatÂteÂmæssige konsekvenser en ind- eller udtagning fra et depot har. Det er ikke hensigten med forslaget, at depotÂførerne i hver enkelt situation skal tage stilling til forskellige skatteÂmæssige sondringer. I det omfang der i drøftelserne med FinansrÃ¥det og børsmæglerforeningen kan udskilles nogle depotbevægelser, som depotÂførerÂne kan konstatere ikke har beÂtydÂning for den skattemæssige opgørelse af gevinster og tab, kan der fastsættes regler i bekendtÂgøÂrelÂsesform om, at sÃ¥danne bevægelser ikke skal indberettes.
PÃ¥ baggrund af denne bemærkning justeres forslaget med en regel om, at depoter, der alene omfatter bÃ¥ndlagte medarbejderaktier, er undtaget fra pligten til indberetning af ind- og udtagninger fra depoter. Samtidig ændres fristen for, at SKAT skal have oplysninger om erhvervelser af bÃ¥ndlagte medarbejderaktier til udløbet af selvangivelsesfristen for det Ã¥r, hvor bÃ¥ndlæggelsen ophører. Oplysningen om erhvervelsen kan dermed ske i form af oplysning om indtagning i medarbejderens frie depot. Ved i bekendtgørelsesform at undtage visse depotbevægelser fra indbeÂretÂningsÂpligten vil inforÂmationsÂmængÂden begrænses, og depotførerne vil ikke pÃ¥drage sig ansvar ved at undÂlade indberetning af de undtagne depotbevægelser. Flere oplysninger fører næppe til flere ubegrundede kontrolsager, men derÂimod til at kontrollen og servicen kan mÃ¥lrettes bedre. Herunder at det sikres, at færÂrest muligt gÃ¥r glip af den ubeÂgrænsede fradragsret. Der henvises til de indledende kommentarer til høringssvaret.
Depotførerne skal alene indberette om udbytter af aktier, der er optaget til handel pÃ¥ regulerede markeder. Den beskrevne situation vil næppe foreÂkomme ofte i relation til sÃ¥danne akÂtier. Skulle situationen forekomme, vil reglerne dog ikke kunne forpligte depotførerne til at indberette udbytter, nÃ¥r depotførerne ikke har været inddraget i udbetalingen og dermed ikke har kendskab til udbyttet.
Se kommentaren til Advokatrådets bemærkninger. Med hensyn til fastlæggelsen af anskaffelsessum ved overgang fra anlæg til næring er det valgt at følge  de eksisterende principper for overgang mellem realisationsbeskatning og lagerbeskatning. Dermed opnås, at der ved en sådan overgang gælder samme praksis som ved overgang fra lagerbeskatning til realisationsbeskatning. Der kunne have været anlagt en anden vinkel, således som foreningerne antyder. Det vil sige, at indføre indgangsværdier ved skift af status fra anlæg til næring. I givet fald skulle dette også gælde ved statusskift fra næring til anlæg også hvor den næringsdrivende anvender realisationsprincippet. Endvidere ville indgangsværdierne skulle kombineres med en regel om, at statusskiftet sidestilles med en afståelse med deraf følgende avanceopgørelse. I modsat fald vil f.eks. et selskab kunne opnå en utilsigtet skattefrihed ved et statusskift fra anlæg til næring på et tidspunkt, hvor aktierne har været ejet i under tre år. Ud fra den opfattelse, at indførelse af en afståelsesbeskatning ved statusskift vil være for vidtgående, fastholdes de principper, der fastlagt i lovforslaget. Se kommentaren til Dansk Industris bemærkninger og Dansk Landbrugs bemærkninger.
Det skal bemærkes, at lovudkastet i overensstemmelse med de udstukne retningslinier har været sendt på høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, CKR. Bemærkningerne under de økonomiske og administrative konsekvenser er rettet til i overensstemmelse med CKRs høringssvar.
Hvis skatteyderen vil være sikker pÃ¥, at der er fuldt fradrag ved eventuelle tab pÃ¥ aktier, der er optaget til handel pÃ¥ regulerede markeder, er der to muligheder: Dels kan aktierne indlægges i et depot i eget navn. Dels kan ejeren selv oplyse SKAT om erhvervelserne af aktierne. Med hensyn til de, som vælger at indlægge aktierne i depot i eget navn, har man vurderet, at den ekstra omkostning herved i form af depotgebyrer, trods alt mÃ¥ være pÃ¥ et acceptabelt niveau. Som nævnt har CKR vurderet de administrative og økonomiske konsekvenser af forslaget. Efter denÂne vurdering er omkostningerne ikke store. Desuden vil danske kunder ved deponering i udlandet som udgangspunkt selv skulle indberette en række oplysninger til SKAT. At de danske depotfører indberetter disse kan dermed være en konkurrencemæssig fordel. |
Finanstilsynet |
Ingen bemærkninger |
|
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
FSR er af den opfattelse af der i forhold til den foreslåede regulering af overgangen af aktier fra anlægsbeholdningen til næringsbeholdningen er tale om en ændring af retstilstanden med tilbagevirkende kraft. FSR anmoder derfor om, at den foreslåede regulering revurderes. |
Se kommentaren til Advokatrådets bemærkninger og kommentaren til bemærkningerne fra Finansrådet og Børsmæglerforeningen. |
Foreningen Danske Revisorer |
Ingen bemærkninger |
|
Foreningen Registrerede Revisorer |
FRR finder det beklageligt, at der nu skal arbejdes med nye begreber og sondringer i aktieavancebeskatningsloven. Da sondringen nu kommer til at gå på, om aktierne er optaget til handel på reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitet, er det efter FRR’s opfattelse meget vigtigt, at der sker en præcisering i lovforslaget af, hvornår der foreligger et reguleret marked, eller om der er tale om en multilateral handelsfacilitet.  IndberetningFRR finder, at de eksisterende regler omkring tab på aktier nu gøres væsentligt enklere, idet hovedreglen bliver, at der er fuldt fradrag i tabsåret for alle tab på aktier. Da det for aktier optaget til handel på et reguleret marked er en betingelse, at SKAT har modtaget meddelelse om erhvervelsen, må dette krav gøres meget tydeligt over for aktionæren. FRR finder derfor, at der som minimum på selvangivelsen bør være en afkrydsningsmulighed/et oplysningsfelt, hvor de nye oplysninger om aktier kan registreres. |
I og med at der inden for det finansielle område er sket en ændring af begrebsanvendelsen i forhold til handel med værdipapirer, er det fundet påkrævet også at tilpasse skattelovningen hertil – også selv om dette som konsekvens fører til, at indarbejdede begreber og sondringer må opgives. Alternativet med forskellige begreber og sondringer i den finansielle regulering og skattelovgivningen er simpelthen ikke anset for en farbar vej i det lange løb. Med hensyn til definition af regulerede markeder m.m. kan der henvises til kommentaren til Danske Industris bemærkninger og bemærkningerne fra Dansk Landbrug.  Da printselvangivelsen afskaffes, vil det ikke være muligt med et nyt felt på denne. Man er i øvrigt opmærksom på informationsbehovet. Det vil således være oplagt at iværksætte en informationskampagne om de nye regler – og særligt om, at skatteyderne skal være opmærksomme på, at SKAT får oplysning om erhvervelser af aktier. Endvidere er det tanken, at skatteyderne via TastSelv skal kunne indtaste de oplysninger, depotføreren ikke har indberettet. De, som ikke benytter sig af TastSelv, skal kunne afgive oplysningerne på en blanket. De indberettede oplysninger fra pengeinstitutterne vil skatteyderne kunne se i skattemappen. Som anført i lovforslaget vil de indberettede oplysninger desuden kunne bruges til en mere målrettet service over for skatteyderne. F.eks. hvis SKAT kan se en aktie i ultimobeholdningen, som SKAT ikke har oplysninger om erhvervelsen af. |
Forsikring & Pension |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Håndværksrådet |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
InvesteringsForeningsRÃ¥det |
Vurderingen i forbindelse med overvejelserne om den rette tilpasning af aktieavancebeskatningsloven til den nye begrebsanvendelse som følge af MiFID-direktivet, har været, at det vil være et for vidtgÃ¥ende skridt at indføre fuldt tabsfradrag for aktier, der er optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked, uden tilknytning af betingelser. Der er tale om aktier, hvor det er forholdsvis let at realisere potentielle tab – et forhold der ikke kan ignoreres i lyset af mulige pÃ¥virkninger af skatteprovenuet. Det har været pÃ¥krævet at finde en model som imødegÃ¥r risikoen for, at kun aktietab selvangives. Risikoen for glemte gevinster knytter sig muligvis i særlig grad til aktier, der er i udenlandsk depot, men der mÃ¥ nødvendigvis være ens regler, uanset om aktierne ligger i et dansk eller et udenlandsk depot.   Bestemmelsen om fradragsret for aktier, der er optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked, er formuleret sÃ¥ledes, at den giver en sÃ¥ præcis angivelse som muligt af de betingelser, der skal være opfyldt. Dette er fundet nødvendigt pÃ¥ bekostning af en mere optimal læsevenlighed. MÃ¥let er til stadighed, at aktieavancebeskatningsloven bør være sÃ¥ enkel som mulig. Men dette kan ikke afskære en nødvendig tilpasning til udviklingen, selv om dette mÃ¥tte betyde, at der mÃ¥ indføjes nye regler og tilføjes nye overgangsregler. Ad eksempel 1: Det kan bekræftes – svarende til gældende regler - at tab realiseret før den 1. januar 2006 pÃ¥ beviser i en børsnoteret aktiebaserede udloddende investeringsforening, der har valgt beskatning efter de almindelige regler, alene kan fremføres til modregning efter den nye § 14 (kildeartsbegrænset fradrag). Ad eksempel 2: Det kan bekræftes – svarende til gældende regler - at tab realiseret mellem den 1. januar 2006 og 31. december 2008 pÃ¥ beviser i en børsnoteret aktiebaserede udloddende investeringsforening, der har valgt beskatning efter de almindelige regler, alene kan fremføres til modregning efter den nye § 14 (kildeartsbegrænset fradrag). Ad eksempel 3: Det kan bekræftes at gamle tab – som nævnt i eksempel 1 og 2 – efter den 1. januar 2009 kan modregnes i udbytter, gevinster og afstÃ¥elsessummer fra andre aktier og investeringsforeningsbeviser i aktiebaserede udloddende foreninger (beskatning efter de alm. regler), der er optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked. Ad eksempel 4: Det kan bekræftes, at aktiebaserede investeringsforeninger, der har valgt beskatning efter de alm. regler, og som ikke har beviser optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked, fra lovens ikrafttræden vil følge de regler, der i dag gælder for unoterede aktier og at dette ogsÃ¥ vil gælde i forhold til investorernes tabsfradrag. Ad eksempel 5: Det kan bekræftes, at der for medlemmer af andre investeringsforeninger end aktiebaserede (med valg af beskatning efter de alm. regler) ikke sker ændringer i adgangen til tabsfradrag med den pÃ¥tænkte lovændring. Det er opfattelsen, at det afgørende for under hvilke betingelser et tab kan fradrages, bør være de regler, som var gældende, da tabet blev realiseret. Derfor er det kildeartsbegrænsede tabsfradrag opretholdt for alle tab, som pÃ¥ realisationstidspunktet var undergivet regler om kildeartsbegrænset tabsfradrag.Â
Lovmærkningerne er blevet rettet, således at det entydigt fremgår, at der først sker modregning af årets tab – der foretages en nettoopgørelse – og derefter modregning med de ældste tab først.
Se kommentaren til Finansrådets og Børsmæglerforeningens bemærkninger.
Hvis en investeringsforening måtte vælge, at foreningens beviser ikke skal være optaget til handel på et reguleret marked – og dermed være undergivet en offentlig prissætning – er det korrekt, at ejerne af beviserne vil få adgang til et fuldt tabsfradrag uden betingelser. Dette må så afvejes over for fordelene ved at beviserne handles på en offentlig markedsplads og den enkle mulighed ejerne af beviserne har for at opfylde betingelsen for fuldt tabsfradrag.
Efter den nugældende § 10 A i skattekontrolloven skal der ske indberetning af kursværdien af investeringsforeningsbeviser ultimo Ã¥ret. Dette ændres der ikke pÃ¥ med forslaget. Indberetningspligten vedrørende investeringsforeningsbeviser i skattekontrollovens § 10 A er i dag sÃ¥vel som efter forslaget uafhængig af, om beviserne er børsnoterede/optaget til handel pÃ¥ regulerede markeder. Kursværdien ultimo Ã¥ret skal dermed fortsat indberettes, uanset om investeringsforeningsbeviserne er optaget til handel eller ej. IFR har ret i denne antagelse. Efter ligningslovens § 16 B, stk. 3, 2. pkt., finder samme paragrafs stk. 1 ikke anvendelse ved afstÃ¥else af investeringsforeningsbeviser til den udstedende forening. Det vil sige, at salget beskattes som et almindeligt salg og ikke efter reglerne i ligningslovens § 16 B om beskatning af hele salgssummen. Af kildeskattelovens 65, stk. 1, 2. pkt., som forslÃ¥s at fÃ¥ en ny affattelse, fremgÃ¥r det, at der skal ske indeholdelse ved selskabers opkøb af â€egne aktier mv. omfattet af ligningslovens § 16 B, stk. 1â€. Da indløsning af investeringsforeningsbeviser ikke er omfattet af ligningslovens § 16 B, stk. 1, skal der dermed ikke ske indeholdelse. |
|
Københavns Fondsbørs (OMX) |
OMX kan generelt tilslutte sig anvendelsen af begreberne â€regulerede markeder†og â€optaget til handelâ€. IndberetningDa den faktiske forskel mellem aktier optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked og andre aktier alene vil være muligheden for i visse tilfælde at kunne opretholde den nuværende kildeartsbegrænsning, er det OMX opfattelse, at det bør overvejes at gÃ¥ skridtet videre og forenkle aktieavancebeskatningsloven og lade indberetningsreglerne gælde i alle tilfælde.
Som erstatning for begrebet â€Alle handlerâ€-kurs foreslÃ¥s i stedet brug af lukkekursen. Beregning af lukkekursen pÃ¥ den relevante opgørelsesdag pÃ¥ det relevante marked kan efter lovforslaget være vanskeligt at hÃ¥ndtere, da det mÃ¥ formodes, at et værdipapir i fremtiden vil kunne handles pÃ¥ forskellige markeder i forskellige lande. Der kan af forskellige Ã¥rsager være forskelle i prisdannelsen pÃ¥ de enkelte markeder. Det bør være i alles interesse, at der fastlægges præcise regler for, hvilken kurs(er) der anvendes ved beregningen af depotopgørelse. Efter OMX’s opfattelse synes det mest oplagte at være en præcisering af, at lukkekursen pÃ¥ det relevante tidspunkt for det mest likvide marked anvendes ved depotopgørelser m.v. PensionsopsparingOMX noterer med tilfredshed, at Skatteministeriet er opmærksom på de særlige forhold vedrørende definition af aktier optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked i relation til nødvendige rettelser i bekendtgørelse om puljepension og andre skattebegunstigede opsparingsformer. OMX fortolker formuleringen i bemærkningerne â€Det er hensigten, at de foreslÃ¥ede ændringer ikke skal føre til reelle ændringer for rate- og kapitalpensioner, der i dag er placeret i unoterede aktier og anparter.â€, som at aktier optaget til handel pÃ¥ en alternativ markedsplads fortsat vil kunne erhverves pÃ¥ samme vilkÃ¥r som aktier optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked, nÃ¥r disse erhverves for midler i individuelle kapital- og ratepensionsdepoter. Det er OMX opfattelse, at sÃ¥fremt de nuværende regler ikke videreføres vil det være et meget alvorligt tilbageskridt for den positive udvikling for skabelsen af en velfungerende markedsplads for mindre virksomheder. |
Det er fundet påkrævet, at stille den ekstra betingelse om indberetning, for så vidt angår aktier optaget på et reguleret marked, da der her er tale om let omsættelige aktier. Hensynet er skatteprovenuet og en sikring af, at skatteyderne husker at selvangive gevinster. Samme hensyn gør sig ikke gældende i forhold til f.eks. anparter i et anpartsselskab, hvorfra der drives en håndværksvirksomhed. Tilsvarende vil det være for vidtgående at udvide indberetningsreglerne til også at omfatte denne type værdipapirer. Bemærkningerne er udbygget, således at det fremgår, at der som udgangspunkt skal være tale om en kurs, som afspejler kursudviklingen på det marked, hvor den pågældende aktie har den største omsætning.
Reglerne for placering af midlerne i rate- og kapitalpensioner er fastsat i Finanstilsynets regler (puljebekendtgørelsen). Ifølge disse regler kan kapitalandele, der handles på alternative markedspladser, placeres efter de samme regler, som gælder for børsnoterede aktier. Placeringen af midler i et enkelt selskab kan ikke overstige 20 pct. af kundens samlede pensionsopsparing i pengeinstituttet. Den ændrede begrebsanvendelse inden for det finansielle område gør det nødvendigt at foretage tilpasninger i Finanstilsynets puljebekendtgørelse og af de regler i pensionsafkastningsbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, der er opfølgning på Finanstilsynets puljebekendtgørelse.
Det tilstræbes, at den kommende tilpasning af Finanstilsynets puljebekendtgørelse ikke kommer til at medføre ændringer med hensyn til placeringen af midlerne i rate- og kapitalpensioner i aktier, der handles på alternative markedspladser, i forhold til i dag. |
Nationalbanken |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
Realkreditrådet |
Ingen bemærkninger |
|
Retssikkerhedschefen |
Har ikke afgivet bemærkninger |
|
SKAT |
Ingen faglige bemærkninger |
|