2007-511-0091

Udkast (1)

 

 

 

Forslag til lov om ændring af forskellige afgiftslove

(Justeringer i afgiftslovgivningen af hensyn til EU-medholdelighed)

 

§ 1

 

I lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. § 1, stk. 1, nr. 12-13 ophæves.

 

§ 1, stk. 1, nr. 14-17 bliver herefter nr. 12-15.

 

2. I § 1, stk. 1, nr. 10 ændres ”450,0 øre pr. l” til: ”447,0 øre pr. l” og ”446,3 øre pr. l” til: ”443,4 øre pr. l”.

 

3. I § 1, stk. 1 nr. 11 ændres ”385,0 øre pr. l” til: ”382,0 øre pr. l” og ”381,9 øre pr. l” til: ”378,9 øre pr. l”.

 

4. § 1, stk. 9, ophæves.

 

5. I § 9, stk. 1, nr. 2 ændres ”varer til brug i luftfartøjer” til: ”varer til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

6. § 9, stk. 7, ophæves.

 

7. § 9, stk. 8-12 bliver herefter § 9, stk. 7-11.

 

8. I § 9, stk. 12, udgår:  ”, og for brug af brændstof efter stk. 7”.

 

9. I § 13 stk. 1, ændres ” § 9 ,stk. 10” til: ”§ 9, stk. 9”.

 

10. § 14, stk. 3, 3. pkt. ophæves.

 

§ 2

 

I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 17. august 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. I § 7, stk. 1, nr. 1 ændres: ”og i luftfartøjer” til: ”og i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

2. I § 7, stk. 5, nr. 1, 1. pkt. ændres ”der er registreret efter merværdiafgiftsloven, til sejlads” til: ”til erhvervsmæssig sejlads”.

 

3. § 7, stk. 5, nr. 3, ophæves.

 

§ 7, stk. 5, nr. 4-5 bliver herefter til nr. 3-4.

 

§ 3

 

I lov om afgift af naturgas og bygas, jf. lovbekendtgørelse nr. 298 af 3. april 2006 foretages følgende ændringer:

 

1. § 9 ophæves.

 

2. I § 28, stk. 1, ændres ”§§ 8, 9 eller 10” til: ”§§ 8 eller 10”.

 

§ 4

 

I lov om afgift af svovl, jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 8. februar 2006 foretages følgende ændringer:

 

1. I § 8, stk. 2, nr. 1 ændres: ”luftfartøjer” til: ”luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

 

§ 5

 

I lov om afgift af spildevand, jf. lovbekendtgørelse nr. 636 af 21. august 1998, med senere ændringer foretages følgende ændringer:

 

1. I § 11, stk. 1, ændres ”97 pct.” til: ”80 pct.”.

 

§ 6

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2008, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 6,7,8 og 9, § 2, nr. 2, § 3, nr. 1 og 2 og § 5.

 

Bemærkninger til lovforslaget

 

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets formål og baggrund

 

Ophør af energibeskatningsdirektivets undtagelser

Kommissionen har i en meddelelse til Rådet[1] meddelt, at samtlige medlemslandes undtagelser for afgifter, som er anført i bilaget (bilag II) til energibeskatningsdirektivet[2], er bortfaldet med udløbet af 2006. Kommissionen har hørt de medlemsstater, der er berørt af undtagelserne og har derefter analyseret samtlige undtagelser. I meddelelsen gennemgår Kommissionen undtagelserne og konkluderer, at direktivets almindelige bestemmelser i fornødent omfang tager højde for de fleste forhold, hvor der kan være behov for national særbehandling, og at undtagelserne derfor ikke længere er nødvendige.

 

I lighed med de øvrige berørte medlemslande har Danmark efterfølgende anmodet Kommissionen om forlængelse af sine undtagelser efter proceduren i direktivets artikel 19. Efter at have undersøgt medlemslandenes anmodninger er det fortsat Kommissionens opfattelse, at der ikke er nogen begrundelse for undtagelserne, og Kommissionen har derfor – i så godt som alle tilfælde - besluttet ikke at fremsætte forslag til Rådet om videreførelse af undtagelserne. Ophøret af Danmarks undtagelser fra energibeskatningsdirektivet[3] skal derfor implementeres i dansk lov, der hermed bringes i overensstemmelse med EU-retten. Efter forhandlinger med Kommissionen, har Kommissionen accepteret, at undtagelsernes ophør får virkning i dansk lovgivning på et tidspunkt i 2008, idet lovgivningsprocessen ikke kunne gennemføres hurtigere.

 

De danske undtagelser fra energibeskatningsdirektivet er:

 

  1. Afgiftsfritagelse - i form af en efterfølgende afgiftsgodtgørelse - for motorbrændstoffer til køretøjer, der anvendes til lokal offentlig passagerbefordring.

 

  1. Anvendelse af differentierede afgiftssatser for henholdsvis benzin leveret fra tankstationer udstyret med genindvindingssystem for benzindampe og benzin leveret fra andre tankstationer, såfremt de differentierede satser er i overensstemmelse med kravene i energibeskatningsdirektivet, især minimumssatserne for punktafgifter på mineralolier.

 

  1. Afgiftsfritagelse for brændstoffer til privatflyvning.

 

Hovedparten af undtagelserne i bilag II til energibeskatningsdirektivet blev oprindeligt indført med henvisning til artikel 8, stk. 4, i Rådets direktiv 92/81/EØF om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for mineralolier. Dette direktiv blev sammen med Rådets direktiv 92/82/EØF af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af punktafgiftssatserne for mineralolier ophævet ved energibeskatningsdirektivet. Undtagelserne blev senest forlænget i 2001og videreført i energibeskatningsdirektivet[4].

 

Konsekvensen af ophøret af Danmarks undtagelser vil blandt andet medføre, at brændstof til offentlig lokal transport i Danmark ikke længere er afgiftsfritaget, hvilket isoleret set medfører risiko for prisstigninger på offentlig rutebiltransport. Diesel til togdrift kan fortsat fritages for afgift.

Der er derfor blevet nedsat et tværministerielt udvalg bestående af repræsentanter fra Finansministeriet, Skatteministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Transport- og Energiministeriet, som har haft til opgave at finde en kompensationsmodel, der skal imødegå stigninger i billetpriserne på den kollektive trafik.

 

På baggrund af udvalgets arbejde foreslås en kompensationsordning, hvor udbydere af kollektiv trafik kompenseres over bloktilskuddet til kommuner og regioner i sammenhæng med en model med direkte tilskud til tog- og færgedrift.

 

For regionerne kan en almindelig kompensation over bloktilskuddet indebære skønnede økonomiske konsekvenser, som kan være problematiske ud fra et byrdefordelingsmæssigt synspunkt. Opdelingen af regionernes økonomi i tre adskilte områder indebærer, at udgifter til udviklingsområdet alene kan bæres af midler modtaget til dette område. I tillæg til en kompensation efter over bloktilskuddet foreslås det derfor, at der for regionernes vedkommende indføres en overgangsordning over 5 år, som indebærer et maksimalt årligt tab/gevinst for en region på 20 pct. af det/den beregnede tab/gevinst.

 

Sideløbende med lovforslagets fremsættelse og behandling vil der blive indledt forhandlinger med kommuner og regioner.

 

Godtgørelse af CO2-afgift vedr. sejlads med andre fartøjer end lystfartøjer

Mineralolie-, svovl- og kuldioxidafgiften er EU-harmoniserede punktafgifter, hvorfor de danske bestemmelser herom skal fortolkes i overensstemmelse med EU’s regler, herunder således energibeskatningsdirektivet.

 

Efter direktivets artikel 14, stk. 1, litra c), skal medlemsstaterne fritage energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i EF-farvande for beskatning, bortset fra sejlads med fritidsfartøjer. Sidstnævnte er defineret i 2. afsnit, som anvendelse til ikke-erhvervsmæssige formål, navnlig andre formål end bl.a. offentlige formål.

 

Efter de eksisterende bestemmelser i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4, nr. 1, og svovlafgiftslovens § 9, stk. 5, er den tilsvarende fritagelse betinget af, at der er tale om ”erhvervsmæssig sejlads”. Dette udtryk må som nævnt ovenfor fortolkes i overensstemmelse med direktivet.

 

Særligt for så vidt angår kuldioxidafgiftsloven har Landsskatteretten i kendelse af 5. december 2002, offentliggjort i SKM 2003.46, fastslået, at kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 4 (nu stk. 5), ikke er i overensstemmelse med det tidligere direktiv 92/81/EØF’s artikel 8, stk. 1, litra c, for så vidt som den danske bestemmelse krævede, at der var tale om en momsregistreret virksomhed. Klageren kunne i denne sag støtte ret direkte på direktivbestemmelsen.

 

Det foreslås på den baggrund at præcisere bestemmelsen i § 7, stk. 5, nr. 1, i kuldioxidafgiftsloven, i overensstemmelse med de tilsvarende bestemmelser i mineralolie- og svovlafgiftsloven, således at den bringes i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivet.

 

Ændringer i reglerne for lempelse for spildevandsafgiften

Spildevandsafgiftsloven indeholder bestemmelser om afgiftslempelser for særligt forurenende brancher. Da afgiftslempelserne i spildevandsafgiftslovgivningen blev indført i 1996, skete der samtidig anmeldelse til Kommissionen efter EU's statsstøtteregler af lempelserne. De elementer i loven, som anses for statsstøtte, er reglerne om at virksomheder inden for 6 brancher kan få godtgjort hhv. 70 pct. (organisk pigment, pectin og vitaminer) og 97 pct. (fiskeforarbejdning, cellulose og sukker) af afgiften over 20.000 kr.

 

Efter rammebestemmelserne for statsstøtte til miljøbeskyttelse[5] vil Kommissionen kunne godkende afgiftsdifferentieringer i miljøafgifter, hvis de har en miljøeffekt, og hvis der enten er indgået aftaler med virksomhederne om nedbringelse af miljøbelastningen, eller hvis den nedsatte afgift enten er over EU's minimumsafgifter, eller den udgør en betydelig del (20 pct.) af den fulde nationale afgift.

 

Den nuværende lempelsesordning, der blev godkendt af Kommissionen i 2002[6], udløb den 31. december 2006. Ordningen er derfor blev genanmeldt overfor Kommissionen med henblik på uændret videreførelse. I den form som ordningen foreligger nu, har Kommissionen under notifikationsproceduren oplyst, at den ikke vil kunne acceptere en uændret forlængelse. Kommissionen har derudover tilkendegivet, at den vil kunne godkende ordningen, hvis de virksomheder, som efter de gældende regler belastes med 3 pct. af afgiftssatsen, fremover belastes med en betydelig del af den normale sats. Efter Kommissionens praksis svarer en betydelig del til 20 pct.

 

Der stilles derfor forslag om at nedsætte godtgørelsessatserne fra 97 pct. til 80 pct. indenfor brancherne fiskeforarbejdning, cellulose og sukker med henblik på at imødekomme Kommissionens krav for at godkende ordningen. Denne løsning vil være af mindre økonomisk betydning for størstedelen af lempelsesordningens virksomheder. Hertil kommer, at det sikres, at lempelsen for de danske virksomheder bevares om end i modificeret form.

 

Andre bemærkninger

I lovforslaget om ophør af energibeskatningsdirektivets undtagelser og i lovforslaget vedrørende ændringer i reglerne for lempelse for spildevandsafgiften stilles der forslag om, at der dels sker ændringer i afgiftssatser, der fraviger de gældende normalsatser på afgifter, dels at der sker ophør en bestemmelse om afgiftsfritagelse. Der stilles således forslag om at ændre præcise lovbestemmelser. De enkelte virksomheder og borgere, som er omfattet af lovforslagets ændringer, har derfor mulighed for at læse ud af bestemmelserne, om vedkommendes retsstilling er ændret med de nye regler.

 

2. Gældende regler

 

Afgiftsfritagelse for motorbrændstoffer til lokal offentlig passagerbefordring

Reglerne findes i mineralolieafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006,  kuldioxidafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 17. august 2006 og gasafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 298 af 3. april 2006.

 

Der ydes fuld afgiftsgodtgørelse ved anvendelse af svovlfri og –fattig dieselolie,  LPG, og gas, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til rutekørsel.

 

Rådet vedtog i 2001, jf. Rådets beslutning af 12. marts 2001, at Danmark kan opretholde en ordning om afgiftsfritagelse for så vidt angår køretøjer, som anvendes til lokal offentlig transport. Undtagelsen blev videreført uændret i energibeskatningsdirektivet.

 

Differentierede afgiftssatser for benzin leveret fra tankstationer udstyret med genindvindingssystem (dampretur)

Reglerne findes i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006.

Bestemmelsen indeholder angivelser af afgiftens størrelse for forskellige mineralolieprodukter. De lavere afgiftssatser for blyholdig og blyfri benzin udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur fremgår af nr. 12 og 13 i stk. 1. Lempelsen er på 3 øre pr. liter benzin.

 

Afgiftsdifferentieringen blev indført ved lov nr. 235 af 6. april 1995. Ændringen var led i regeringens bestræbelser på at begrænse udslippet af flygtige forbindelser til atmosfæren.

 

Afgiftsfritagelse for brændstoffer til privatflyvning

Reglerne findes i mineralolieafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006,  kuldioxidafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 17. august 2006 og svovlafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 8. februar 2006.

 

Efter bestemmelserne sker der afgiftsfrihed, når der sker levering af afgiftspligtige varer til brug i luftfartøjer. Der er således i dag ingen sondring mellem erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig flyvning.

 

Af energibeskatningsdirektivets artikel 14, stk. 1, litra b., fremgår det, at der skal ske fritagelse for beskatning af bl.a. energiprodukter, der leveres som anvendelse som flybrændstof, medmindre der er tale om ikke-erhvervsmæssig privatflyvning.

 

Artikel 14, stk. 1, litra b., trådet oprindeligt i kraft i 1993 i medfør af artikel 8, stk. 1, litra b, i mineralolieafgiftsdirektivet. Ikke-erhvervsmæssig privatflyvning var således ikke omfattet af den obligatoriske fritagelse, der gjaldt for kommerciel luftfart, eller af fakultative beskatningsmæssige fordele i medfør af direktiverne. I alt ti medlemsstater fik tilladelse til af afgive fra disse regler med henvisning til særlige politiske hensyn. For Danmarks vedkommende var begrundelsen for afvigelsen fra reglerne, at de administrative omkostninger ved at differentiere mellem erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig flyvning ikke står i rimeligt forhold til afgiftsprovenuet ved den private flyvning.

 

Godtgørelse af CO2-afgift vedr. sejlads med andre fartøjer end lystfartøjer

Siden 1. januar 1993 har afgift af mineralolieprodukter været underlagt EU-regulering, og de danske bestemmelser skal derfor være i overensstemmelse med bestemmelserne i direktiverne herom. Indtil 1. januar 2004 fandtes de relevante bestemmelser i mineralolieafgiftsdirektivet[7]. Med virkning fra 1. januar 2004 blev dette direktiv afløst af energibeskatningsdirektivet.

 

Det fremgår af energibeskatningsdirektivet artikel 14 (tidligere direktiv 92/81/EØF artikel 8), at medlemsstaterne fritager følgende produkter for beskatning:

” …

 

c) Energiprodukter, der leveres til anvendelse som motorbrændstof med henblik på sejlads i EF-farvande (herunder fiskeri), bortset fra sejlads med fritidsfartøjer, og elektricitet, der produceres om bord på et fartøj. 

 

I dette direktiv forstås ved ”fritidsfartøjer” ethvert fartøj, som ejeren eller en fysisk eller juridisk person anvender, og som den pågældende har rådighed over enten ved leje eller på anden måde, til ikke-erhvervsmæssige formål, navnlig andre formål end personbefordring og godstransport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller til offentligt formål.”

 

Af art. 14, stk. 2, i energibeskatningsdirektivet fremgår det, at medlemsstaterne kan begrænse anvendelsesområdet for de fritagelser, der er omhandlet i stk. 1, litra b) og c), til international transport og transport inden for EF. Art. 14, stk. 2, er ny i forhold til det tidligere direktiv.

 

De danske bestemmelser herom findes i kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 5, nr. 1. Det følger heraf, at afgiften tilbagebetales for afgiftspligtige varer, der anvendes af en virksomhed, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, til sejlads med skibe og fiskefartøjer, der ikke er omfattet af stk.1 (skibe i udenrigsfart, fiskefartøjer med en bruttotonnage på 5 t og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 t og derover og i luftfartøjer), dog bortset fra lystfartøjer

 

Ændringer i reglerne for lempelse for spildevandsafgiften

I medfør af lov om afgift af spildevand, jf. lovbekendtgørelse nr. 636 af 21. august 1998 opkræves der generelt afgift af udledningen af nitrogen (N), fosfor (P) og organisk materiale (BI5).

 

Afgiften opkræves af fælles rensningsanlæg, industrielle egenudledere og ejendomme udenfor kloaknettet. Afgiften udgør 11 kr. pr. kg. BI5, 20 kr. pr. kg N og 110 kr. pr. kg. P.

 

Der er i loven etableret afgiftslempelser for 6 særlige spildevandsintensive produktioner. Lempelsesordningen har til hensigt at give særlig spildevandsintensive virksomheder adgang til delvis godtgørelse af spildevandsafgiften. Begrundelsen for at indføre lempelsesordningen er, at en fuld afgiftsbelastning for branchens virksomheder ville indebære alvorlige konsekvenser for konkurrenceevnen.

 

Lempelserne ydes til de angivne brancher med henholdsvis tilbagebetaling af 97 pct. og 70 pct. af afgiften –udover en fast afgiftsbetaling på 20.000 kr.

 

Lempelsen af 97 pct. af afgiften omfatter:

 

  1. Fiskeforarbejdning mm.

 

  1. Cellulosefremstilling

 

  1. Sukkerfremstilling

 

Lempelsen af 70 pct. af afgiften omfatter:

 

  1. Organisk pigmentfremstilling mm.

 

  1. Pectinfremstilling mm.

 

  1. Vitaminfremstilling.

 

3. Lovforslagets indhold

 

Afgiftsfritagelse for motorbrændstoffer til lokal offentlig passagerbefordring

Det foreslås at ophæve afgiftsfritagelsen ved anvendelse af svovlfri og –fattig dieselolie, LPG og gas, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til rutekørsel. Herved ligestilles afgiftssatsen for svovlfri og – fattig dieselolie, LPG og gas, der anvendes til dette formål med standardafgiftssatserne for disse brændstoffer, hvorefter afgiftsbestemmelserne i mineralolieafgiftsloven, kuldioxidafgiftsloven og gasafgiftsloven bringes i overensstemmelse med EU-retten.

 

I medfør af EU-retlige bestemmelser bliver anvendelsen af svovlfri dieselolie obligatorisk fra den 1. januar 2009. Den almindelige standard i Danmark i dag er imidlertid allerede svovlfri dieselolie, hvorfor den miljømæssige begrundelse for at opretholde undtagelsen ikke er tilstede.

 

Differentierede afgiftssatser for benzin leveret fra tankstationer udstyret med genindvindingssystem (dampretur)

Det forslås at ophæve afgiftsdifferentieringen i mineralolieafgiftsloven på 3 øre pr. liter benzin for afgift for blyholdig og blyfri benzin udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur i forhold til standardsatsen på blyholdig og blyfri benzin.

 

I betragtning af at ca. 95 pct. af benzinsalget i dag sker fra benzinstationer med dampretur foreslås det samtidig at ændre afgiftssatserne for blyholdig og blyfri benzin, således at de fremover svarer til de nuværende satser for benzinstationer med dampretur. For 5 pct. af benzinsalget sker der således en afgiftsreduktion på 3 øre pr. liter. Herved bringes afgiftsbestemmelserne i overensstemmelse med EU-retten.

 

Afgiftsfritagelse for brændstoffer til privatflyvning

Det foreslås at ophæve afgiftsfritagelsen, når der sker levering af afgiftspligtige varer til brug i luftfartøjer, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig flyvning.

 

Herved sker der differentiering af afgiftsbelastningen efter mineralolieafgiftsloven, kuldioxidafgiftsloven og svovlafgiftsloven mellem afgiftspligtige varer, der anvendes til henholdsvis erhvervsmæssig flyvning og til ikke-erhvervsmæssig privatflyvning, hvorefter bestemmelserne i mineralolieafgiftsloven, kuldioxidafgiftsloven og svovlafgiftsloven bringes i overensstemmelse med EU-retten.

 

Godtgørelse af CO2-afgift vedr. sejlads med andre fartøjer end lystfartøjer

Med lovforslaget præciseres det, at afgiften efter kuldioxidafgiftsloven tilbagebetales til erhvervsmæssig sejlads med skibe og fiskefartøjer, der ikke er omfattet af bestemmelsen i § 7, stk. 1, dog bortset fra lystfartøjer.

 

Herved bringes kuldioxidafgiftsloven i overensstemmelse med de tilsvarende bestemmelser i mineralolie- og svovlafgiftsloven, og dermed tilsvarende i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivets bestemmelser.

 

Ændringer i reglerne for lempelse for spildevandsafgiften

Der stilles forslag om at ændre spildevandsafgiftsloven således, at satserne for godtgørelse af spildevandsafgift nedsættes fra 97 pct. til 80 pct. indenfor brancherne fiskeforarbejdning, cellulose og sukker. Hermed bringes spildevandsafgiftslovens lempelsesordning for særligt forurenende virksomheder i overensstemmelse med Kommissionens niveau for godkendelse af statsstøtte.

 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

 

4.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

 

Regeringens skattestop har den virkning, at hvis det af hensyn til EU-retten er nødvendigt at indføre eller forhøje en skat eller afgift, vil dette ske således, at merprovenuet ubeskåret anvendes til at sænke en anden skat eller afgift.

 

Samlet set vil der blive tale om en nettoprovenugevinst på 7 mio. kr. som følge af ændringerne i dampretur, privatflyvning og ændringerne i spildevandslempelsen. I overensstemmelse med principperne i regeringens skattestop vil dette beløb blive tilbageført ved lempelser andre steder i skatte- og afgiftslovgivningen.

 

Motorbrændstoffer til lokal offentlig transport

Når fritagelsen for anvendelse af svovlfri- og fattig dieselolie samt LPG fjernes i den lokale offentlige transport, vil det medføre et merprovenu, som dog i vidt omfang vil blive tilbageført til den kollektive trafik for at modvirke prisstigninger som følge af afgiftsstigningerne. Forslaget medfører en årlig provenustigning på ca. 330 mio. kr. i dieselafgift og ca. 30 mio. kr. i CO2 afgift. Hertil kommer en afledt momsindtægt på 90 mio. kr., dvs. i alt 450 mio. kr. For finansåret 2008 bliver provenuvirkningerne ca. 300 mio. kr. i dieselafgift, 27 mio. kr. i CO2 afgift og 83 mio. kr. i afledt momsindtægt, dvs. i alt ca. 410 mio. kr.

 

Kompensationsmodellen for stigende billetpriser i den kollektive trafik iværksættes sideløbende med ændringerne i afgiftslovgivningen. Der er i denne model taget udgangspunkt i ovennævnte beløb inklusive den afledte momseffekt.

 

Dampretur

Af den samlede mængde solgt benzin udgør mængden af benzin udleveret fra tankstationer uden dampretur ca. 4 pct. Det skønnes, at der i 2008 vil blive solgt ca. 2,5. mia. liter benzin i alt fra danske benzinstationer. Ved indførelsen af en afgiftslempelse på 3 øre pr. liter benzin ved salg af benzin fra benzinstationer uden dampretursystem skønnes et årligt provenutab for staten på ca. 3 mio. kr. i 2008.

 

Privatflyvning

Det skønnes med betydelig usikkerhed, at de provenumæssige konsekvenser ved ikke at opretholde fritagelsen for erhvervsmæssig privatflyvning er et årligt merprovenu i størrelsesordenen ca. 5 mio. kr.

 

Ændringer i reglerne for lempelse for spildevandsafgiften

Med forslaget om at ændre spildevandsafgiftsloven således, at satserne for godtgørelse af spildevandsafgift nedsættes fra 97 pct. til 80 pct. indenfor brancherne fiskeforarbejdning, cellulose og sukker opnås øgede statslige indtægter fra spildevandsafgiften. Fra 2008 skønnes den årlige provenugevinst at ligge på ca. 5 mio. kr.

 

4.2. Administrative konsekvenser for det offentlige

Det må forventes, at de administrative byrder i SKAT ved ikke at opretholde fritagelsen for ikke-erhvervsmæssig privatflyvning vil øges. Begrundelsen for at bibeholde den hidtidige praksis har netop været, at det ville afstedkomme uforholdsmæssige administrative omkostninger at opdele mellem erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig flyvning.

 

For så vidt angår forslagene om at fjerne fritagelsen for afgift på motorbrændstoffer i den lokale offentlige transport og afgiftsdifferentieringen mellem benzin udleveret fra henholdsvis benzinstationer med og uden dampretursystem skønnes det, at der vil blive tale om en mindre administrativ lettelse for SKAT.

 

En gennemførelse af lovforslaget vil umiddelbart bl.a. medføre udgifter til justeringer af diverse afgiftssatser i tilknytning til Erhvervssystemets værdisæt og angivelsesudskrivning. Udgiften hertil skønnes til 50.000 kr. Sammenfattende skønnes lovforslaget ikke at medføre nævneværdige omkostninger for SKAT.

 

Forslagets satsændringer skønnes at medføre engangsudgifter til tilretning af punktafgiftsopkrævningssystemet (Økonomisystemet SAP38s SD-modulet) på indtil 10.000 kr. Størrelsen af beløbene er behæftet med en vis usikkerhed, og det kan ikke udelukkes, at der er andre udgifter end anført ovenfor.

 

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

5.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

For så vidt angår de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet henvises der til ovenstående bemærkninger under offentlige økonomiske konsekvenser vedrørende provenuvirkningerne.

 

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for konkurrencen.

 

5.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Oplagshavere kan med de gældende regler levere brændstof afgiftsfrit til luftfartøjer, uden at disse har en bevilling til afgiftsfrihed. Leverandørerne skal fremover til at skelne mellem erhvervsmæssig og ikke erhvervsmæssig anvendelse af luftfartøjerne. Der vil derfor skulle ske en justering af den hidtidige ordning, evt. ved en generel indførelse af bevillinger. Det vil være hensigtsmæssigt at drøfte dette med de berørte brancher.

 

6. Administrative konsekvenser for borgerne

 

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for borgerne.

 

7. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget medfører en forhøjelse af oliepriserne for rutebiler. Dette vil ved en priselasicitet på –0.15 medføre en reduktion i olieforbruget på ca. 10 mio. liter diesel og en reduktion i CO2 udledningerne på ca. 27 000 tons. 

 

8. Forholdet til EU-retten

 

Lovforslaget som helhed bringer dele af det danske skatte- og afgiftssystem i overensstemmelse med EU-retten.

 

Ophør af energibeskatningsdirektivets undtagelser

Som angivet ovenfor er lovforslaget en konsekvens af, at Kommissionen har meddelt Danmark, at Danmarks undtagelser i bilaget til energibeskatningsdirektivet er bortfaldet pr. 1. januar 2007.

Ophøret af undtagelserne skal derfor implementeres i dansk lov, der herved bringes i overensstemmelse med EU-retten. Efter forhandlinger med Kommissionen, har Kommissionen accepteret, at undtagelsernes ophør får virkning i dansk lovgivning på et tidspunkt i 2008, idet lovgivningsprocessen ikke kunne gennemføres hurtigere.

 

Ophøret af undtagelsen om afgiftsfrihed for brændstof til offentlig lokal transport indebærer risiko for stigende billetpriser i den kollektive trafik. Den stilles derfor forslag om en kompensationsmodel, der har som formål at imødegå stigninger i billetpriserne på den kollektive trafik. Modellen, der er målrettet public-service trafik, indebærer visse statsstøtteretlige aspekter. Sagen skal derfor notificeres til Kommissionen i henhold til EU’s statsstøtteregler på transportområdet, og  skal i den forbindelse tillige forelægges Statsstøtteudvalget.

 

Skatteministeren bemyndiges til at sætte lovændringerne i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.

 

En foreløbig vurdering fra Konkurrencestyrelsen tyder ikke på, at kompensation til trafik, der drives som public service, vil give problemer med Kommissionen, hvorimod en eventuel kompensation til den del af fjernbustrafikken, der falder ind under kategorien ”kommerciel transport”, næppe ville kunne forventes godkendt.

 

Ændringer i reglerne for lempelse for spildevandsafgiften

Lovforslaget er notificeret for Kommissionen i medfør af EU’s statsstøtteregler. Skatteministeren bemyndiges til at sætte ændringerne i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.

 

9. Kommunikationsplan

Lovforslaget vil være tilgængeligt på Skatteministeriets hjemmeside. Når lovforslaget er vedtaget, vil loven være tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside. SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside, www.skat.dk. De nye regler vil ligeledes fremgå af Punktafgiftsvejledningen, der kan findes på www.skat.dk.

 

Det vil være hensigtsmæssigt at oplyse om lovændringen vedr. bortfald af godtgørelse for rutekørsel ved at lade skattecentrene sende nyhedsbrev ud direkte til vognmændene. Hvis ændringen kun oplyses på SKATs hjemmeside, vil det formentlig kunne medføre en række tilbagebetalingssager over for vognmænd, der er fortsat med at tage godtgørelsen over momsangivelsen. Antallet af vognmænd, der skal have tilsendt nyhedsbrev, ligger antagelig på omkring 1000 til 1100.

 

Evt. kan der også annonceres i brancheorganisationernes fagblade, men der kan være en del mindre vognmænd, der ikke er medlem af brancheorganisationer.

 

10. Høring

 

Lovforslaget er blevet sendt i høring, jf. nedenstående høringsliste.

Advokatrådet,  Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autobranchens Handels-og Industriforening i Danmark, Autoriserede Danske Flyværksteder (ADF), Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening (AL-BOA), Business Danmark, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Cabin Attendants Union (CAU), Danish Airtaxi Association (DAA), Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Motor Flyverunion, Dansk Pilotforening, Dansk Told & Skatteforbund, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Danske Andelsselskaber, Danske Busvognmænd, Danske Kloakmestre, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening, Det Økologiske Råd, Domstolsstyrelsen, ETA Danmark, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk, Finans og Leasing, Finansministeriet, Finansrådet, Flyvebranchens Personale Union, Flyveskolen, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af danske Skatteankenævn, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Fællesudvalget for kollektiv trafik, Greenpeace Danmark, Handel, Landsorganisationen i Danmark (LO), HTS Handel Transport og Service, Håndværksrådet, indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kgl. Dansk Aeroklub, att. Anders Madsen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Rådhuset, 1599 Kbh V, Landbrugsrådet, Landsskatteretten, Lederne, Luftfartsfunktionærerne (LFF), Luftfartskolen, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen, Noah, Oliebranchen i Danmark, OSS Olie- og gasbrænder Service Sammenslutningen, RenoSam, Retssikkerhedschefen i SKAT, Sikringsstyrelsen, Statsministeriet, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen, SKAT, Skov- og Naturstyrelsen, Service-Stationernes Arbejdsgiverforening, Spildevandsteknisk Forening, Statens Luftfartsvæsen, Teknologisk Institut, Trafikselskabet Movia, Transport- og Energiministeriet, Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, WWF         

 

11. Sammenfatning af vurderinger af konsekvenser af lovforslag

 

 

Positive konsekvenser/ mindreudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/ merudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Når afgiftsfritagelsen for motorbrændstoffer i den lokale offentlige transport fjernese, vil det medføre en provenugevinst, som dog i vidt omfang vil blive tilbageført til den kollektive trafik for at modvirke prisstigninger som følge af afgiftsstigningerne. På nuværende tidspunkt skønnes provenugevinsten inkl. moms at ligge på ca. 450 mio. kr.

 

Et overkantsskøn for provenugevinsten ved ophør af fritagelsen til den private flyvning vil være ca. 5 mio. kr.

 

Fra 2008 skønnes den årlige provenugevinst ved at ændre satserne for afgiftsgodtgørelse i spildevandsafgiftsloven at ligge på ca. 5 mio. kr.

Af den samlede mængde solgt benzin udgør mængden af benzin udleveret fra tankstationer uden dampretur ca. 4 pct. Det skønnes, at der i 2008 vil blive solgt ca. 2,498. mia. liter benzin i alt fra danske benzinstationer. Ved indførelsen af en afgiftslempelse på 3 øre pr. liter benzin ved salg af benzin fra benzinstationer uden dampretursystem skønnes et provenutab for staten på ca. 3. mio. kr. i 2008.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

For så vidt angår forslagene om at fjerne fritagelsen for afgift på motorbrændstoffer i den lokale offentlige transport og afgiftsdiffentieringen mellem benzin udleveret fra henholdsvis benzinstationer med og uden dampretursystem skønnes det, at der vil blive tale om en mindre administrativ lettelse for SKAT.

 

Det må forventes, at de administrative byrder i SKAT ved ikke at opretholde fritagelsen for ikke-erhvervsmæssig privatflyvning vil øges. Begrundelsen for at bibeholde den hidtidige praksis har netop været, at det ville afstedkomme uforholdsmæssige administrative omkostninger at opdele mellem erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig flyvning.

 

En gennemførelse af lovforslaget vil umiddelbart bl.a. medføre udgifter til justeringer af diverse afgiftssatser i tilknytning til Erhvervssystemets værdisæt og angivelsesudskrivning. Udgiften hertil skønnes til 50.000 kr.

 

Forslagets satsændringer skønnes at medføre engangsudgifter til tilretning af punktafgiftsopkrævningssystemet (Økonomisystemet SAP38s SD-modulet) på indtil 10.000 kr.

 

System-eksperterne på punktafgiftsområdet er desværre på ferie, så omkostningsskønnet må desværre tages med et stort forbehold og usikkerhed, så det kan ikke udelukkes, at der er andre udgifter, end anført ovenfor.

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

For så vidt angår de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet henvises der til ovenstående bemærkninger under offentlige økonomiske konsekvenser vedrørende provenuvirkningerne.

For så vidt angår de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet henvises der til ovenstående bemærkninger under offentlige økonomiske konsekvenser vedrørende provenuvirkningerne.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Oplagshavere kan med de gældende regler levere brændstof afgiftsfrit til luftfartøjer, uden at disse har en bevilling til afgiftsfrihed. Leverandørerne skal fremover til at skelne mellem erhvervsmæssig og ikke erhvervsmæssig anvendelse af luftfartøjerne. Der vil derfor skulle ske en justering af den hidtidige ordning, evt. ved en generel indførelse af bevillinger. Det vil være hensigtsmæssigt at drøfte dette med Oliebranchens Fællesrepræsentation.

Ingen.

Miljømæssige konsekvenser

 

 

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne.

Ingen.

Forholdet til EU-retten

Forslaget om ændringer i afgiftslovgivningen er en konsekvens af, at Kommissionen har meddelt Danmark, at Danmarks undtagelser i bilaget til energibeskatningsdirektivet er bortfaldet pr. 1. januar 2007. Efter forhandlinger med Kommissionen, har Kommissionen accepteret, at undtagelsernes ophør får virkning i dansk lovgivning på et tidspunkt i 2008.

 

I tillæg til ændringerne i afgiftslovgivningen stilles der endvidere forslag om en kompensationsmodel, der har som formål at imødegå stigninger i billetpriserne på den kollektive trafik som følge af afgiftsstigningerne på motorbrændstof i den kollektive trafik. Modellen indebærer visse statsstøtteretlige aspekter. Sagen skal derfor notificeres til Kommissionen i henhold til EU’s statsstøtteregler på transportområdet, og  skal i den forbindelse tillige forelægges Statsstøtteudvalget.

 

Skatteministeren bemyndiges til at sætte lovændringerne i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.

 

Forslaget om at ændre i satserne på spildevandsafgiften er notificeret for Kommissionen i medfør af EU’s statsstøtteregler. Skatteministeren bemyndiges til at sætte ændringerne i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.

                      

 

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

 

Til § 1

 

Til nr. 1, 2 og 3

Efter bestemmelsen ophæves afgiftsdifferentieringen på 3 øre pr. liter benzin for afgift på blyholdig og blyfri benzin udleveret fra benzinstationer henholdsvis med og uden dampretursystem. Den lavere afgiftssats på benzin udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur bliver dermed standardafgiftssatsen på benzin.

 

Som konsekvens af ophævelsen ændres nummereringen i § 1, stk. 1.

 

Til nr. 4

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagets § 1, nr. 1

 

Til nr. 5

Efter bestemmelsen ophæves afgiftsfritagelsen, når der sker levering af afgiftspligtige varer til brug i luftfartøjer, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig flyvning. Der sker herefter differentiering af afgiftsbelastningen mellem afgiftspligtige varer, der anvendes til henholdsvis erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig privatflyvning.

 

Til nr. 6

Efter bestemmelsen ophæves muligheden for godtgørelse af afgiften ved anvendelse af svovlfri og –fattig dieselolie, samt LPG, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til rutekørsel. Hermed ligestilles afgiftssatsen til dette formål med standardafgiftssatserne.

 

Til nr. 7, 8 og 9

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af forslagets § 1, nr. 4.

 

Til nr. 10

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af forslagets § 1, nr. 1.

 

Til § 2

 

Til nr. 1

Efter bestemmelsen ophæves afgiftsfritagelsen, når der sker levering af afgiftspligtige varer til brug i luftfartøjer, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig flyvning. Der sker herefter differentiering af afgiftsbelastningen mellem afgiftspligtige varer, der anvendes til henholdsvis erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig privatflyvning.

 

Til nr. 2

Det forslås at præcisere lovteksten, således at afgiften tilbagebetales til erhvervsmæssig sejlads med skibe og fiskefartøjer, der ikke er omfattet af bestemmelsen i § 7, stk. 1, dog bortset fra lystfartøjer.

 

Herved bringes kuldioxidafgiftsloven i overensstemmelse med de tilsvarende bestemmelser i mineralolie- og svovlafgiftsloven, og dermed tilsvarende i overensstemmelse med energibeskatningsdirektivets bestemmelser.

 

Til nr. 3

Efter bestemmelsen ophæves muligheden for tilbagebetaling af afgiften ved anvendelse af svovlfri og –fattig dieselolie LPG og gas samt elektricitet, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til rutekørsel. Hermed ligestilles afgiftssatsen til dette formål med standardafgiftssatserne.

 

Til nr. 3

Der er tale om konsekvensrettelser som følge af forslagets § 2, nr. 1.

 

Til § 3

 

Til nr. 1

Efter bestemmelsen ophæves muligheden for godtgørelse af afgiften ved anvendelse af gas i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til rutekørsel. Hermed ligestilles afgiftssatsen til dette formål med standardafgiftssatserne.

 

Til nr. 2

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagets § 3 nr. 1.

 

Til § 4

 

Efter bestemmelsen ophæves afgiftsfritagelsen, når der sker levering af varer med et afgiftspligtigt svovlindhold til brug i luftfartøjer, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig flyvning. Der sker herefter differentiering af afgiftsbelastningen mellem afgiftspligtige varer, der anvendes til henholdsvis erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig privatflyvning.

 

Til § 5

Med bestemmelsen ændres satserne for godtgørelse af spildevandsafgiften fra 97 pct. til 80 pct. indenfor brancherne fiskeforarbejdning, cellulose og sukker.

 

Til § 6

 

Til stk. 1.

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2008.

 

Til stk. 2.

Kompensationsmodellen i tillæg til lovændringerne om indførelse af afgifter på motorbrændstoffer i den lokale kollektive trafik og de ændrede satser på spildevandsafgift skal statsstøttenotificeres til EU-kommissionen. Afgiftslovændringer på disse områder kan derfor først træde i kraft, når Kommissionen har godkendt bestemmelserne efter statsstøttereglerne. Derfor indsættes derfor i loven en bemyndigelse til skatteministeren til at sætte bestemmelserne i kraft, når statsstøttegodkendelsen er modtaget.

 

Bilag

 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

 

Gældende regler

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1.

1)-9) - - -

10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g pr. l)     450 øre pr. l                 446,3 øre pr. l

    

 

 

11) Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g pr. l)                        385,0 øre pr. l              381,9 øre pr. l

 

 

12) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g pr. l) udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur

            447,0 øre pr. l              443,4 øre pr. l

13) Blyfri benzin ((blyindhold højst 0,013 g pr. l) udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur         

          382,0 øre pr. l                  378,9 øre pr. l

14) Autogas LPG

            174,6 øre pr. l              -

15) Anden flaskegas (LPG), der anvendes som motorbrændstof           

            321,0 øre pr. kg

16) Anden flaskegas (LPG) og gas (bortset fra LPG), der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas)                237,9 øre pr. kg

17) Karburatorvæske

            407, 0 øre pr. l 403,6 øre pr. l

 

 § 1.

- - -

Stk. 9.  De i stk. 1, nr. 12 og 13, nævnte afgiftssatser finder anvendelse for benzin, som udleveres fra benzinstationer, hvor udstyr til genindvinding af dampe ved benzinpÃ¥fyldning af motorkøretøjer (dampretur) er installeret. Udstyret skal opfylde kravene i Miljøministeriets bekendtgørelse om begrænsning af udslip af dampe ved benzinpÃ¥fyldning af motorkøretøjer og skal i overensstemmelse med bekendtgørelsen være anmeldt over for kommunalbestyrelsen.

 

§ 9.

1) - - -

2) varer til brug i luftfartøjer,

 

 

 

 

§ 9. - - -

Stk. 7. For svovlfri og –fattig dieselolie samt LPG, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel eller efter Rådets forordning nr. 684/92 af 16. marts 1992 om fælles regler for international personbefordring med bus anvendes til rutekørsel efter regler fastsat af skatteministeren, ydes fuld godtgørelse, jf. stk. 10.

 

§ 9. - - -

Stk. 8. Der ydes godtgørelse af afgiften af afgiftsberigtigede varer, der leveres til et andet EU-land i overensstemmelse med EU's bestemmelser herom.

Stk. 9.  Der ydes afgiftsfritagelse af varer, der indføres eller modtages fra andre EU-lande i samme omfang som efter merværdiafgiftslovens § 36, stk. 1, nr. 1-3. Der ydes endvidere afgiftsfritagelse for olieprodukter, som medbringes fra udlandet til brug i køretøjets normale brændstoftank eller reservedunk, jf. dog § 13, stk. 3.

Stk. 10. Der ydes afgiftsfritagelse af varer, der midlertidigt indføres eller modtages fra andre EU-lande, til de i toldlovens § 5, nr. 3, nævnte formÃ¥l.

Stk. 11.  Varer omfattet af stk. 6 kan i særlige tilfælde leveres uden afgift fra en registreret oplagshaver.

Stk. 12. Skatteministeren kan fastsætte regnskabs- og kontrolforskrifter for afgiftsfritagelse og -godtgørelse samt tilskud og betinge afgiftsfriheden af et Ã¥rligt mindsteforbrug. Afgiftsbeløb under 50 kr. udbetales ikke. Skatteministeren kan endvidere fastsætte de nærmere regler for opgørelse og afregning af afgiften efter stk. 2 og 3, og for brug af brændstof efter stk. 7. Skatteministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler for valg og godkendelse af referenceværk som nævnt i stk. 2.

 

 

§ 13. Der betales afgift af afgiftspligtige varer, der indføres fra steder uden for EU eller indføres fra visse omrÃ¥der, der ikke er omfattet af de pÃ¥gældende EU-landes afgiftsomrÃ¥de, medmindre varerne tilføres en oplagshaver eller er fritaget efter § 9, stk. 10. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 3 og 4.

 

§ 14.

- - -

 Stk. 3.) Registrerede varemodtagere, virksomheder nævnt i § 4, stk. 7, og repræsentanter, der er godkendt efter § 4, stk. 5 og 8, skal føre regnskab over vareleveringer. De i 1. pkt. nævnte virksomheder og repræsentanter skal endvidere føre en fortegnelse over, hvor varerne er leveret. Der skal for hver benzinstation med dampretur føres regnskab over tilgang og udlevering af varer, der er afgiftsberigtiget efter § 1, stk. 1, nr. 12 og 13.

 

 

 

 

 

 

 

§ 7. Fritaget for afgift er

1) afgiftspligtige varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-4, nr. 9-11 og nr. 14, der leveres fra en registreret virksomhed eller en virksomhed, der har bevilling til afgiftsgodtgørelse, jf. § 8, til brug om bord pÃ¥ skibe i udenrigsfart, fiskerfartøjer med en bruttotonnage pÃ¥ 5 t og derover eller en bruttoregistertonnage pÃ¥ 5 t og derover og i luftfartøjer,

 

§ 7.,

Stk. 1-5. - - -

1) afgiftspligtige varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-7 og nr. 9-13, der anvendes af en virksomhed, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, til sejlads med skibe og fiskerfartøjer, der ikke er omfattet af stk. 1, dog bortset fra lystfartøjer,…..

 

3) svovlfri og -fattig dieselolie, LPG samt gas og elektricitet, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel eller efter RÃ¥dets forordning nr. 684/92 af 16. marts 1992 om fælles regler for international personbefordring med bus anvendes til rutekørsel efter regler fastsat af skatteministeren, jf. lov om afgift af elektricitet § 11 b, stk. 3, lov om afgift af naturgas og bygas § 9, stk. 2, og lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 9, stk. 11,

4) afgiftspligtige varer, som anvendes til eget forbrug af el anvendt direkte til elfremstilling i elselskaber, jf. § 5, stk. 2, og

5) afgiftspligtige varer omfattet af § 2, stk. 1, nr. 14, i det omfang der ydes tilbagebetaling efter lov om energiafgifter af mineralolieprodukter m.v. for disse varer.

 

 

 

 

§ 9. For gas, der anvendes i personmotorkøretøjer, der med tilladelse efter lov om buskørsel eller efter RÃ¥dets forordning nr. 684/92 af 16. marts 1992 om fælles regler for international personbefordring med bus anvendes til rutekørsel efter regler fastsat af skatteministeren, ydes fuld godtgørelse af afgiften, jf. stk. 2.

Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte regnskabs- og kontrolforskrifter for afgiftsgodtgørelsen. Afgiftsbeløb under 50 kr. udbetales ikke. Skatteministeren kan endvidere fastsætte de nærmere regler for brug af brændstof efter stk. 1.

 

 

 

§ 28. Den, der overdrager, erhverver, tilegner sig eller anvender gas, hvoraf der ikke er betalt den afgift, som skulle have været betalt efter loven, skal betale afgift af gassen. Afgiften afkræves til betaling senest 14 dage efter pÃ¥krav. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb i godtgørelse efter stk. 8, 9 eller 10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 8. - - -

 Stk. 2. Fritaget for afgift er registrerede virksomheders leverancer af

1) varer med et afgiftspligtigt svovlindhold til brug i luftfartøjer og

 

 

 

 

 

 

§ 11. Virksomheder, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, kan fÃ¥ godtgjort 97 pct. af den del af afgiften, der Ã¥rligt overstiger 20.000 kr., og som vedrører virksomhedens afgiftspligtige udledning af spildevand efter § 2, stk. 2, eller afledning af spildevand til spildevandsanlæg omfattet af § 2, stk. 1, nÃ¥r mindst 80 pct. af afgiften kan henføres til

1) forarbejdningen af fisk, krebsdyr, bløddyr og andre hvirvelløse havdyr eller dele heraf eller

2) fremstillingen af cellulose eller

3) fremstillingen af rør- og roesukker på baggrund af sukkerroer og sukkerrør.

 

 

Lovforslag

 

 

§ 1

 

I lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

1. I § 1, stk. 1, nr. 10 ændres ”450,0 øre pr. l” til: ”447,0 øre pr. l” og ”446,3 øre pr. l” til: ”443,4 øre pr. l.

 

 

2. I § 1, stk. 1 nr. 11 ændres ”385,0 øre pr. l” til: ”382,0 øre pr. l” og ”381,9 øre pr. l” til: ”378,9 øre pr. l”.

 

 

3. § 1, stk. 1, nr. 12-13 ophæves.

 

§ 1, stk. 1, nr. 14-17 bliver herefter nr. 12-15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. § 1, stk. 9, ophæves.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. I § 9, stk. 1, nr. 2 ændres ”varer til brug i luftfartøjer” til: ”varer til brug i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

 

 

6. § 9, stk. 7, ophæves.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. § 9, stk. 8-12 bliver herefter § 9, stk. 7-11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. I § 9, stk. 12, udgår:  ”, og for brug af brændstof efter stk. 7”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. I § 13 stk. 1, ændres ” § 9 ,stk. 10” til: ”§ 9, stk. 9”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. § 14, stk. 3, 3. pkt. ophæves.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 17. august 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

1. I § 7, stk. 1, nr. 1 ændres: ”og i luftfartøjer” til: ”og i luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. I § 7, stk. 5, nr. 1, 1. pkt. ændres ”der er registreret efter merværdiafgiftsloven, til sejlads” til: ”til erhvervsmæssig sejlads”.

 

3. § 7, stk. 5, nr. 3, ophæves.

 

§ 7, stk. 5, nr. 4-5 bliver herefter til nr. 3-4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

 

I lov om afgift af naturgas og bygas, jf. lovbekendtgørelse nr. 298 af 3. april 2006 foretages følgende ændringer:

 

1. § 9 ophæves.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. I § 28, stk. 1, ændres ”§§ 8, 9 eller 10” til: ”§§ 8 eller 10”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

 

I lov om afgift af svovl, jf. lovbekendtgørelse nr. 78 af 8. februar 2006 foretages følgende ændringer:

 

1. I § 8, stk. 2, nr. 1 ændres: ”luftfartøjer” til: ”luftfartøjer, der anvendes erhvervsmæssigt”.

 

 

 

 

 

 

§ 5

 

I lov om afgift af spildevand, jf. lovbekendtgørelse nr. 636 af 21. august 1998, med senere ændringer foretages følgende ændringer:

 

1. I § 11, stk. 1, ændres ”97 pct.” til: ”80 pct.”.

 

 

 

 

 



[1] COM(2006) 342.

[2] Direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003.

[3] COM(2007) 107 final, COM(2007) 106 final og COM(2007) 307 final.

[4] Rådets beslutning af 12. marts 2001 (6505/01) om punktafgiftsnedsættelser og –fritagelser for visse mineralolier, når disse anvendes til særlige formål.

[5] (2001/C 37/03).

[6] COM(2002)1200 final.

[7] Rådets direktiv 92/81/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for mineralolie.