Besvarelse af samrådsspørgsmål N og O, SAU alm. del, af 18. oktober 2006

Samrådsspørgsmål N:

”Ministeren anmodes i forbindelse med formandsskiftet i EU om en orientering om fiskale EU-forslag”.

Svar – samrådsspørgsmål N:

Indledningsvis henvises til notatet med en oversigt over de fiskale EU-forslag, som Skatteministeriet har oversendt til Folketingets Skatteudvalg den 27. oktober 2006.

 

Nedenstående er en oversigt over de sager, som forventes behandlet under det finske formandskab.

 

Direkte beskatning

På området direkte beskatning forventes ikke drøftelse af nye initiativer.

 

Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

ECOFIN forventes igen at få en statusrapport fra den arbejdsgruppe, som overvåger, at EU-landene overholder adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning.

 

Fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB)

Arbejdet med en fælles skattebase for selskaber, der har aktiviteter i flere EU-lande, fortsætter. Der er nedsat en teknisk arbejdsgruppe, som skal give Kommissionen input til udarbejdelsen af et konkret forslag. Det forventes, at ECOFIN i slutningen af året vil drøfte en fremskridtsrapport om dette arbejde.

 

Moms

Finland fortsætter arbejdet med flere momsforslag. Det drejer sig om forslagene i det tidligere østrigske formandskabs momspakke, der blev drøftet på ECOFIN 7. juni 2006.

 

Moms af ydelser over EU-grænserne

Forslaget om ændring af beskatningsstedet for grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til virksomheder (B2B) og til private (B2C) indebærer, at momsningen flyttes fra salgslandet til forbrugslandet for en række grænseoverskridende serviceydelser inden for EU, bl.a. teleydelser, fjernsynsspredning og elektroniske ydelser.

 


Hensigten med forslaget er blandt andet at sikre, at momsningen finder sted, der hvor ydelsen forbruges.

 

Forenklingsforslagene vedrørende One Stop Shop og tilbagebetaling af moms

Forslaget om One Stop Shop går ud på, at virksomhederne får mulighed for at undgå momsregistreringer i flere EU-lande ved i stedet kun at lade sig momsregistrere i ét EU-land, hvorefter virksomhederne via myndighederne i dette land elektronisk kan foretage momsangivelser til alle lande i EU. Selve betalingen af momsen skal dog gå direkte fra virksomheden til de andre landes myndigheder. Forslaget til nyt 8. momsdirektiv vil gøre det lettere for virksomheder at tilbagesøge moms af indkøb i andre lande.

 

Det er forventningen, at momspakken skal drøftes på ECOFIN-mødet den 28. november 2006.

 

Nyt samlet momsdirektiv

Finland regner med at kunne afslutte arbejdet med at samle alle de forskellige momsdirektiver i et nyt samlet momsdirektiv. Hensigten er at gøre EU’s momsregler mere overskuelige.

 

Bekæmpelse af momssvig

I fortsættelse af ECOFIN-mødet den 7. juni 2006 har formandskabet indledt forhandlinger om en mulig opfordring fra Rådet til Kommissionen om at foreslå 6. momsdirektiv ændret, så medlemsstaterne kan vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske vareleverancer over en vis værdi mellem virksomheder (B2B). Den omvendte betalingspligt vil sige, at køber i stedet for – som normalt – sælger står for momsafregningen.

 

Kommissionen udsendte den 31. maj 2006 en meddelelse om behovet for at udvikle en koordineret strategi til generel forbedring af svigsbekæmpelse. I fortsættelse af ECOFIN-mødet den 7. juni 2006 fortsætter arbejdet med rådskonklusioner med et ”svar” fra Rådet til Kommissionen på meddelelsen.

 

Tværgående direkte og indirekte beskatning

 

Fiscalis 2013-programmet

Hovedformålet med Fiscalis 2013-programmet er at forbedre samarbejdet mellem medlemsstaterne ved, at medlemsstaternes embedsmænd knytter forbindelser til hinanden og udveksler viden og erfaringer bl.a. med hensyn til kontrol og svigsbekæmpelse inden for afgiftssystemerne. Disse aktiviteter er vigtige for det administrative samarbejde over landegrænserne og dermed også for udøvelsen af kontrol og bekæmpelsen af svig.

 


Samrådsspørgsmål O:

”Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet tirsdag den 7. november 2006, som er relevante for Skatteudvalget”.

Svar – samrådsspørgsmål O:

 

Rejsegodsdirektivet

Kommissionen har fremsat forslag om at tilpasse rejsegodsdirektivet, som indeholder regler for rejsendes indførsel af varer fra tredjelande til EU.

 

Hovedformålet med forslaget er at modernisere de eksisterende ordninger. Eksempelvis foretages en tilpasning i forhold til udvidelsen af EU og det forhold, at Fællesskabets ydre grænse nu omfatter lande som Rusland og Ukraine. Endvidere justerer forslaget beløbsgrænsen for indførsel af varer, idet inflationsudviklingen har udhulet realværdien af den nuværende beløbsgrænse.

 

Efter forhandlinger har formandskabet fremsat et kompromisforslag, som skal drøftes på det kommende ECOFIN-møde. Forslaget indebærer blandt andet, at beløbsgrænsen for indførsel af varer hæves fra de nuværende 175 euro til 300 euro. Ved at hæve beløbsgrænsen til 300 euro kompenseres der både for inflationsudviklingen og det forhold, at den beløbsmæssige tærskel fremover også vil omfatte indkøb af parfume, kaffe og te (som under den nuværende ordning har specifikke kvantitative lofter).

 

Et flertal af medlemslandene støtter dette kompromisforslag, og Danmark støtter også forslaget.

 

Alkoholbeskatning

Kommissionen har fremsat forslag om at forhøje minimumssatserne for punktafgifter på alkohol og alkoholholdige drikkevarer.

 

Formålet er at genoprette realværdien af de eksisterende minimumssatser, som er blevet udhulet på grund af inflationsudviklingen.

 

Forslaget har ingen konsekvenser for de danske punktafgiftssatser for alkohol og alkoholholdige varer, da de danske satser er højere end de foreslåede nye minimumssatser.

 

Fra dansk side støttes forslaget.

 

Forslag om bemyndigelse af UK til at anvende en foranstaltning til bekæmpelse af momssvig for visse elektroniske varer.

UK oplever omfattende momssvig ved handel med elektroniske varer som mobiltelefoner, bærbare computere, digitale kameraer og lignende. UK ønsker derfor tilladelse til nationalt at indføre en ordning med såkaldt omvendt betalingspligt ved handel med disse varer, hvilket ikke følger de normale EU-momsregler.

 

Ordningen betyder, at det ved handler mellem erhvervsdrivende til en værdi over 1.000 GBP er køber og ikke – som normalt – sælger, der skal indbetale salgsmomsen til staten. Denne omvendte betalingspligt sænker risikoen for, at virksomheder, der kun skal betale salgsmoms, ”forsvinder” uden at betale momsen.

 

Som regel er den type anmodninger ukontroversielle, men et medlemsland har udtrykt skepsis over for ordningen. Landet mener blandt andet, at anvendelsesområdet er for bredt, og at ordningen vil flytte svindlen fra UK til andre EU-lande.

 

Fra dansk side forventes ordningen at kunne mindske UK´s problemer med momssvig, og Danmark støtter derfor forslaget.