|
|
Resumé: UK har anmodet om Rådets tilladelse til at indføre omvendt betalingspligt ved salg mellem virksomheder af visse elektroniske varer. Kommissionen har fremsat et forslag, som imødekommer UK’s ønske. På det kommende ECOFIN-møde forventes en drøftelse af forslaget.
KOM (2006) 555
I henhold til artikel 27, stk. 1, i 6. momsdirektiv kan Rådet give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse for veldefinerede varegrupper eller brancher.
UK har i et brev til Kommissionen af 10. februar 2006 anført, at der inden for UK’s brancher for salg af elektronik med relativt smÃ¥, men dyre og let omsættelige varer, er en meget udbredt svig, der medfører store provenutab for statskassen. Der er tale om sÃ¥kaldt â€Missing Trader Intra-Community Fraud†(MTIC) (se boks 1). UK anfører, at der foregÃ¥r en stor organiseret kriminalitet af denne type, og efter det seneste officielle skøn mistede UK i 2004/2005 momsindtægter pÃ¥ mellem 1,2 mia. GBP og 1,9 mia. GPB. Ifølge UK er svigen stigende.
Boks 1 |
Beskrivelse af missing trader-svig |
|
Indenlandsk â€missing traderâ€-svig kan beskrives sÃ¥ledes:
Virksomhed B køber varer fra virksomhed A. B sælger varerne videre til virksomhed C. B â€forsvinder†inden afregning af salgsmoms med SKAT, og C er samtidig berettiget til at trække denne moms fra som købsmoms. Staten mister sÃ¥ledes den momsindtægt, som B skulle have indbetalt ved salget til C.
Grænseoverskridende â€missing traderâ€-svig kan beskrives sÃ¥ledes:
Virksomhed A i medlemsstat I leverer varer til virksomhed B i medlemsstat II. Normalt beregner A salgsmoms og indbetaler denne til sin hjemstat, nÃ¥r han sælger varer, men ved salg mellem to virksomheder over grænserne er leverancen momsfritaget (0-sats) for A. B beregner momsen og burde i princippet indbetale denne til sin hjemstat, men da B er en momspligtig virksomhed, har B fradrag for sine momsudgifter pÃ¥ købet. B’s moms gÃ¥r dermed i nul. B sælger herefter varerne videre til virksomhed C i indlandet. B udsteder pÃ¥ normal vis momsfaktura men â€forsvinder†før indbetaling af salgsmoms til SKAT. C er samtidig berettiget til at trække denne moms fra som købsmoms. Derefter leverer C varerne til A i medlemsstat I (intrakommunitær leverance med 0-sats). Karrusellen kan herefter tage en tur til (hvis SKAT i medlemsstat II endnu ikke har â€opdaget†virksomhed B).
Medlemsstat II mister således den momsindtægt, som B skulle have indbetalt ved salget til C. |
UK anfører, at svigen specielt sker ved levering af følgende varer:
· Mobiltelefoner
· Elektroniske lagringsmedier til anvendelse sammen med computere eller mobiltelefoner eller andet elektrisk udstyr
· Elektronisk udstyr til lagring, behandling eller optagelse af elektroniske data så som:
- Trådløst udstyr til e-mail, telefon, tekstbeskeder, web browsing og anden trådløs dataadgang
- Håndholdte digitale musikafspillere såsom MP3-afspillere
- HÃ¥ndholdte digitale kameraer og videokameraer
- Håndholdte digitale videoapparater og bærbare DVD-afspillere
- Håndholdt eller bærbart positionsbestemmelsesudstyr til satellitnavigationssystemer
- HÃ¥ndholdte computere
- Spillekonsoller med skærm eller af en type, der anvendes sammen med fjernsyn eller computer.
For at bekæmpe svigen ønsker UK at indføre omvendt betalingspligt ved handel af de ovennævnte varer mellem erhvervsdrivende. Det betyder, at det er køber, der gøres ansvarlig for at indbetale momsen i stedet for – som normalt – sælger. I realiteten vil det betyde, at den erhvervsmæssige handel bliver momsfri og hele momsen beregnes og indbetales ved salg til de endelige forbrugere. Herved forhindres muligheden for at lave â€missing traderâ€-svig.
For at kunne følge varehandlen mellem erhvervsdrivende og have gode kontrolmuligheder til sikring af, at momsen betales i det sidste led, vil UK indføre et system, der forpligter de erhvervsdrivende til at indrapportere oplysninger om alle salg underlagt ordningen for omvendt betalingspligt.
Rapporteringskravene giver virksomhederne visse administrative byrder, og for at undgå, at mindre detailhandlere og virksomheder får øgede byrder, vil systemet med omvendt betalingspligt kun skulle anvendes ved salg på over 1.000 GPB.
Kommissionen har fremsat et forslag, som imødekommer UK’s ønske om at indføre omvendt betalingspligt på ovennævnte varer.
Kommissionen vurderer, at ordningen faktisk vil eliminere MTIC-svig, og de foreslåede rapporteringskrav synes at sikre, at der ikke opstår en nævneværdig anden svigform (fx momsfrit salg til forbrugere). Kommissionen vurderer dog samtidig, at den foreslåede foranstaltning komplicerer forholdene for de erhvervsdrivende og dermed øger de administrative byrder.
Kommissionen mener, at ordningen er forholdsvis bred, da den dækker store dele af brancher for salg af elektronik. Men da ordningen trods alt er målrettet mod varehandel, hvor der er konstateret udbredt svig, og kun vedrører leverancer over 1.000 GBP, vurderer Kommissionen, at den ligger inden for rammerne af artikel 27 i 6. momsdirektiv.
Kommissionen bemærker, at andre medlemslande med tilsvarende svigproblemer antagelig vil søge om tilladelse til at bruge en tilsvarende ordning. For at kunne overvåge og vurdere udviklingen ønsker Kommissionen, at UK senest den 31. december 2008 indsender en rapport til Kommissionen med en samlet vurdering af, hvordan ordningen fungerer. Desuden tidsbegrænses tilladelsen til 31. december 2009.
På det kommende ECOFIN-møde ventes en drøftelse af forslaget.
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 93 og 94. Forslaget skal vedtages med enstemmighed.
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence.
Ikke relevant.
Sagen sendes ikke i høring.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og skønnes ikke at have særlige statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have særlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dansk holdning
Fra dansk side støttes forslaget, da ordningen forventes at kunne dæmme op for den svig, som er beskrevet af UK. Ordningen er rettet specifikt mod handel med varer, hvor der er konstateret svig, og den ligger derfor inden for rammerne af artikel 27 i 6. momsdirektiv.
Det er dansk opfattelse, at kontrolprocedurerne UK agter at tage i brug sammen med ordningen medfører lav risiko for, at svigen eksporteres fra UK til andre lande.
Andre landes holdninger
Hovedparten af medlemslande har udtrykt støtte til forslaget. Et enkelt medlemsland finder dog anvendelsesområdet for bredt og har udtrykt frygt for, at svigen vil blive eksporteret til andre lande, fordi svindlerne i stedet vil slå sig ned der. Endvidere tvivler landet på, at kontrollen i UK kan forhindre, at ubeskattede varer kommer i cirkulation i EU.