Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Diverse EU-skattetilpasninger: Repræsentation, eksportmedarbejdere, velgørende foreninger m.v. samt indkomstregulering af ejendomsværdiskatten)
                                                                        § 1
                                                                          Â
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som senest ændret ved § 10 i lov nr. 576 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1. § 8, stk. 4, 2. pkt., ophæves.
â€Stk. 2. Fradragsretten efter stk. 1 er betinget af, at foreningen eller det religiøse samfund mv. er godkendt her i landet eller i et andet EU/EØS-land, hvor det er hjemmehørende, for det kalenderÃ¥r, hvori donationen gives, jf. stk. 3. Det skal af vedtægter, fundats eller lignende fremgÃ¥, at formÃ¥let er almenvelgørende, dvs. at midlerne alene kan anvendes til støtte for en videre kreds af personer, som er i økonomisk trang eller har vanskelige økonomiske forhold, eller til et formÃ¥l, som ud fra en i befolkningen almindeligt herskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt, og som kommer en vis større kreds til gode, eller at der er tale om et trossamfund. Det skal tilsvarende fremgÃ¥, at et likvidationsprovenu eller overskud ved opløsning skal tilfalde en anden velgørende forening mv.  Â
Stk. 3. Endvidere gælder de betingelser og den fremgangsmÃ¥de, som fremgÃ¥r af retningslinjerne i bilag til Ligningsvejledningen, herunder de relevante bestemmelser om indsendelse af oplysninger vedrørende formue, indtægter, bidragydere, gavebeløb, midlernes anvendelse mv. Retningslinjerne fastsættes af told- og skatteforvaltningen, der hvert Ã¥r offentliggør en liste over de organisationer, som opfylder betingelserne for at kunne modtage fradragsberettigede ydelser. For at være berettiget hertil og blive optaget pÃ¥ listen, skal ansøgning om godkendelse mv. for det pÃ¥gældende og følgende kalenderÃ¥r være modtaget hos told- og skatteforvaltningen senest den 1. oktober.â€Â
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
3. § 9 E ophæves.
4. § 12, stk. 3, ophæves og i stedet indsættes:
â€Stk. 3. Fradragsretten efter stk. 2 er betinget af, at foreningen eller det religiøse samfund mv. er godkendt her i landet eller i et andet EU/EØS-land, hvor det er hjemmehørende. Det skal af vedtægter, fundats eller lignende fremgÃ¥, at formÃ¥let er almenvelgørende eller almennyttigt, jf. § 8 A, og at midlerne kun mÃ¥ anvendes til humanitære formÃ¥l, til forskning eller til beskyttelse af naturmiljøet, eller at der er tale om et trossamfund. Det skal tilsvarende fremgÃ¥, at et likvidationsprovenu eller overskud ved opløsning skal tilfalde en anden velgørende forening mv.  Â
     Stk. 4. Endvidere gælder de betingelser og den fremgangsmÃ¥de, som følger af retningslinjerne i bilag til Ligningsvejledningen, herunder de relevante bestemmelser om indsendelse af oplysninger vedrørende formue, indtægter, bidragydere, gavebeløb, midlernes anvendelse mv. Retningslinjerne fastsættes af told- og skatteforvaltningen, der hvert Ã¥r offentliggør en liste over de organisationer, som opfylder betingelserne for at kunne modtage fradragsberettigede ydelser.â€
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.Â
                                                                        § 2
                                                                          Â
I ejendomsværdiskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 11. september 2002, som senest ændret ved § 11 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:
§ 10 affattes således:
â€Â§ 10. Nedslaget efter § 8 reduceres med 5 procent af et beregningsgrundlag, som opgøres som den del af den skattepligtiges personlige indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst og positiv aktieindkomst bortset fra udbytteindkomst op til 5.000 kr., der overstiger et grundbeløb pÃ¥ (i 1987- niveau) 95.550 kr. Er den skattepligtige gift og var ægtefællerne samlevende ved udgangen af indkomstÃ¥ret, reduceres nedslaget med 5 procent af et beregningsgrundlag, som opgøres som den del af ægtefællernes samlede personlige indkomst med tillæg af samlet positiv kapitalindkomst og samlet positiv aktieindkomst bortset fra udbytteindkomst op til 10.000 kr., der overstiger et grundbeløb pÃ¥ (i 1987-niveau) 147.000 kr. Reduktionen foretages efter nedsættelse efter §§ 9 og 9 b.â€
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med indkomståret 2008.
1. og 2. Udenlandsk repræsentation og eksportmedarbejdere
 Det foreslås at ophæve to bestemmelser i ligningsloven, da det vurderes som tvivlsomt, om disse er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Det drejer sig om en bestemmelse om, at virksomhederne har fradragsret for visse udgifter til repræsentation i eksportøjemed over for udenlandske forretningsforbindelser. Normalt kan kun 25 pct. af sådanne udgifter fratrækkes. Det drejer sig endvidere om en bestemmelse, hvorefter eksportmedarbejdere har et særligt fradrag i forbindelse med rejse og ophold i udlandet.
3. Gaver til velgørende foreninger m.v. i EU/EØF
Det foreslås desuden, at velgørende foreninger mv., som er godkendte i andre EU/EØS lande, skal kunne modtage gaver og løbende ydelser efter de regler, der gælder for danske velgørende foreninger mv. Det betyder, at donationer til sådanne foreninger vil være fradragsberettiget på de betingelser og inden for de grænser, der følger af ligningslovens § 8 A og § 12. Det vurderes tvivlsomt, om de nuværende regler er i overensstemmelse med EU-rettens regler om kapitalens frie bevægelighed.. Efter de nuværende regler kan en dansk skatteyder kun få et ligningsmæssigt fradrag, hvis gaven gives til en forening, som er etableret her i landet.
4. Indkomstregulering i ejendomsværdiskatteloven
Det foreslås at fjerne betingelsen i ejendomsværdiskatteloven om, at der ved beregningen af nedslaget for pensionister alene ses bort fra udbytteindkomst, hvor der er indeholdt endelig udbytteskat. Efter forslaget vil der skulle ses bort fra udbytteindkomst, uanset om der er indeholdt endelig udbytteskat eller ej. Formålet er at sikre, at reglerne er i overensstemmelse med EU-rettens regler om kapitalens frie bevægelighed.
Efter de gældende regler har virksomhederne fuldt fradrag for repræsentationsudgifter til udenlandske forretningsforbindelsers rejse og ophold, når udgifterne afholdes med det formål at opnå salg af varer eller tjenesteydelser til udlandet. I andre tilfælde gives der kun fradrag for 25 pct. af de afholdte repræsentationsudgifter.
Disse bestemmelser gÃ¥r tilbage til 1986. Indtil dette tidspunkt var det hovedregelen, at der var fuld fradragsret for alle repræsentationsudgifter. Fra 1986 ændredes reglerne, sÃ¥ledes at hovedregelen nu gÃ¥r ud pÃ¥, at fradragsretten nedsættes til 25 %. Udgifter til udenlandske forretningsforbindelsers rejse og ophold blev dog friholdt fra begrænsningen, nÃ¥r formÃ¥let var at opnÃ¥ et øget salg af varer og tjenesteydelser til udlandet. Der anføres bl.a. følgende i bemærkningerne: â€FormÃ¥let skal være at opnÃ¥ salg af varer og tjenesteydelser til udlandet. Repræsentationsudgifter, som en dansk importør afholder overfor en udenlandsk sælger, er sÃ¥ledes ikke omfattet af ændringsforslaget.â€. Â
Eksportmedarbejdere kan efter de gældende regler foretage et særligt fradrag, når den pågældende i løbet af et indkomstår enten har haft to måneders uafbrudt ophold i udlandet, eller har haft ophold i udlandet, der i løbet af indkomståret sammenlagt har omfattet mindst 100 døgn. Eksportmedarbejderen har desuden mulighed for at modtage skattefri rejsegodtgørelse fra arbejdsgiveren efter de almindelige regler.
Ved en eksportmedarbejder forstås en lønmodtager, som for en dansk virksomhed udfører arbejde i udlandet med henblik på at opnå salg til udlandet af arbejdsgiverens varer eller tjenesteydelser eller at opfylde sådanne aftaler. Fradraget fastsættes af Skatterådet og udgør 55 kr. pr. påbegyndt døgn ved arbejde i Vesteuropa og 140 kr. pr påbegyndt døgn ved arbejde uden for Vesteuropa. Fradrages medregnes i de udgifter, der kun kan fratrækkes i det omfang, at de overstiger et beløb på 5.200 kr. (2007-niveau).
Eksportmedarbejderfradraget blev indført med virkning fra og med indkomståret 1988.
En beslutning om statsstøtte vedrørende de italienske skatteregler, som Kommissionen offentliggjorde den 31. december 2005 (Celex nr. 32005D0919), har rejst tvivl om, hvorvidt de danske skatteregler om repræsentation og særligt fradrag for eksportmedarbejdere er i overensstemmelse med EU’s regler om statsstøtte. Regeringen har derfor fundet det rigtigst at ophæve disse særregler.
Afgørelsen vedrørte italienske regler. De almindelige italienske regler gik ud pÃ¥, at der kun var begrænset fradragsret for udgifter til repræsentation. De kunne fradrages med en tredjedel. Den almindelige regel blev imidlertid fraveget ved en midlertidig lov af et Ã¥rs gyldighed. Fravigelsen gjaldt udgifter til deltagelse i messer i udlandet. Disse udgifter kunne fradrages fuldt ud. Kommissionen statuerede ulovlig statsstøtte. I pkt. 25 i Kommissionens afgørelse anføres, at det ekstra fradrag er statsstøtte â€da det kun gælder for virksomheder, der udøver eksportaktiviteterâ€
En skatteregel, der giver en fordel for modtageren, er efter EU-reglerne (traktatens art. 87) statsstøtte, hvis den
1)begunstiger visse produktioner eller virksomheder og
2)er en særregel, der bryder med skattesystemets almindelige principper, og
3) fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen og påvirker samhandelen mellem medlemslandene .
Den ovennævnte afgørelse om statsstøtte bekræfter, at regler, der udelukkende begunstiger eksportaktiviteter, begunstiger visse produktioner eller virksomheder, således som dette udtryk skal forstås i traktaten.
Indirekte støtte er også omfattet af traktaten. Eksportmedarbejderfradraget må således opfattes som støtte til de virksomheder, hvori de pågældende er ansatte.
Det må anses for usandsynligt, at støtten vil kunne godkendes af Kommissionen som lovlig statsstøtte. Det hænger sammen med, at man i de standardfritagelser fra statsstøttereglerne, som Kommissionen udsteder (den såkaldte de minimis regel og de såkaldte gruppefritagelser), typisk holder støtte til eksportrelaterede aktiviteter udenfor fritagelserne.
3. Gaver til velgørende foreninger m.v. i EU/EØF
Gældende regler
Efter gældende regler ydes der ikke skattefradrag til udenlandske velgørende foreninger mv., men kun til danske. Efter § 8 A kan der for gaver ydes et ligningsmæssigt fradrag (skatteværdi ca. 33 pct.) pÃ¥ op til 13.700 kr. i 2007. De første 500 kr, der gives, er ikke fradragsberettiget. Efter § 12 kan der for løbende ydelser gives et ligningsmæssigt fradrag pÃ¥ op til 15.000 kr. eller 15 pct. af indkomsten. Løbende ydelser er i modsætning til gaver et bidrag, som den pÃ¥gældende har bundet sig til i mindst 10 Ã¥r. Foreningerne mv. skal opfylde en række betingelser om antal medlemmer, midlernes anvendelse osv., jf. bilag til ligningsvejledningen.Â
Forslagets formål og indhold
For velgørende foreninger mv. foreslås det at udvide modtagerkredsen med foreninger i andre EU/EØS-lande. Herved bringes forslaget i overensstemmelse med Stauffer-dommen citeret ndf.
Forholdet til EU-retten
I en sag ved EF-domstolen (Sag nr. C-386/04, Stauffer) blev det i 2006 slået fast, at EU-traktatens bestemmelser om frie kapitalbevægelser også gælder for velgørende foreninger. Som følge deraf kunne et medlemsland ikke beskatte indtægter fra dette medlemsland til en velgørende forening i et andet medlemsland anderledes end indtægter til en velgørende forening i det samme medlemsland. Afgørelsen i denne sag og andre peger i retning af, at et skattefradrag, som gives under visse betingelser til en skatteyder, som overfører penge til nogle bestemte – velgørende - formål, skal kunne ydes uanset, hvor modtageren er hjemmehørende.
4. Indkomstregulering i ejendomsværdiskatteloven
Efter de gældende regler får personer, der er fyldt 65 år, et nedslag i ejendomsværdiskatten på 4 promille af ejendomsværdien, dog højst 6.000 for helårshuse og 2.000 kr. for sommerhuse. Nedslaget er afhængigt af indkomsten og reduceres med 5 pct. af et indkomstgrundlag over 95.550 kr. for enlige og 147.000 kr. for ægtefæller (grundbeløb i 1987-niveau). Dette svarer til 164.600 kr. for enlige og 253.200 kr. for gifte pensionister i 2007-niveau. Indkomstgrundlaget omfatter den personlige indkomst plus positiv kapitalindkomst plus positiv aktieindkomst. Der ses bort fra aktieudbytte på op til 5.000 kr. for enlige og 10.000 kr. for ægtefæller, når der er indeholdt endelig udbytteskat af det pågældende udbytte. Dette indebærer, at kun udbytter af danske aktier vil fragå i indkomstgrundlaget, hvorimod udbytter af udenlandske aktier ikke vil, da der ikke er indeholdt endelig udbytteskat af udenlandske udbytter.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at de danske regler på dette område er i overensstemmelse med EU-retten. Efter de gældende regler er det som nævnt kun udbytter af danske aktier, der vil kunne fragå i indkomstgrundlaget. Heri kan der ligge en forskelsbehandling. Det foreslås derfor at fjerne bestemmelsen om, at der skal være indeholdt endelig udbytteskat. Herefter vil der kunne ses bort fra udbytteindkomst på 5.000 hhv. 10.000 kr., uanset om udbyttet hidrører fra danske eller udenlandske aktier.
C. Provenumæssige konsekvenser
1. Udenlandsk repræsentation
Forslaget om at nedsætte fradraget for virksomhedernes udgifter til repræsentation til udenlandske forretningsforbindelser fra 100 pct. til 25 pct. vil medføre et merprovenu. Der foreligger dog ikke oplysninger, der muliggør et underbygget skøn over størrelsen af merprovenuet. Rent skønsmæssigt anslås det at udgøre 25 mio. kr. årligt fra og med 2008. Den kommunale andel af merprovenuet udgør ca. 3 mio. kr. årligt. Finansårsvirkningen i 2008 anslås til 25 mio. kr.
2. Eksportmedarbejdere
Forslaget om at afskaffe eksportmedarbejderes særlige fradrag vil medføre et merprovenu. Der foreligger dog ikke oplysninger, der muliggør et underbygget skøn over størrelsen af merprovenuet. Rent skønsmæssigt anslås det at udgøre 10 mio. kr. årligt fra og med 2008. Den kommunale andel af merprovenuet udgør ca. xx kr. årligt. Finansårsvirkningen i 2008 anslås til xx mio. kr.
3. Gaver til velgørende foreninger m.v. i EU/EØF
Forslaget anses ikke for at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser
4. Indkomstregulering i ejendomsværdiskatteloven
Forslaget anses ikke for at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser
D. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om udenlandsk repræsentation og eksportmedarbejdere anses ikke for at have administrative konsekvenser for det offentlige. Forslaget vedrørende gaver til foreninger i EU/EØS skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser
….
E. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget anses ikke for at have konsekvenser for erhvervslivet, udover hvad der fremgår af afsnittene om forholdet til EU-retten
F. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget anses ikke for at have administrative konsekvenser for borgerne
G. Høring
|
Positive konsekvenÂser/mindreÂudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Negative konsekvenser/merÂudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konÂsekvenser for stat, komÂmuner og regioner |
|
|
Administrative konÂsekvenÂser for stat, kommuner og regioner |
|
|
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
|
|
Administrative konÂsekvenÂser for erÂhvervslivet |
|
|
Administrative  konsekvenÂser for borgerne |
|
|
Miljømæssige konÂsekvenÂser |
|
|
Forholdet til EU‑rettÂen |
|
Sammenfatning af økonomiske og administrative konsekvenser
Bestemmelsen indeholder forslaget om at ophæve særreglen om fuldt fradrag for visse repræsentationsudgifter
Til § 1, nr. 2 og 4
Bestemmelserne indeholder forslaget om fradragsret for gaver til udenlandske foreninger m.v.
Til § 1, nr. 3
Bestemmelsen indeholder forslaget om at ophæve særreglen hvorefter eksportmedarbejdere udover at modtage skattefri godtgørelser fra arbejdsgiveren i nogle tilfælde kan fradrage de samme udgifter i den skattepligtige indkomst.
Til § 2
Bestemmelsen indeholder forslaget om, at udenlandske udbytter indgår i indkomstreguleringen af ejendomsværdiskatten på samme måde som indenlandske udbytter.
Til § 3
Forslaget har virkning for indkomståret 2008 og senere indkomstår.