Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Diverse EU-skattetilpasninger: Repræsentation, eksportmedarbejdere, velgørende foreninger m.v. samt indkomstregulering af ejendomsværdiskatten)

 

 

                                                                         § 1

                                                                           

I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som senest ændret ved § 10 i lov nr. 576 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:

 

1.      § 8, stk. 4, 2. pkt., ophæves.

  1. § 8 A,  stk. 2, ophæves og i stedet indsættes:

 

”Stk. 2. Fradragsretten efter stk. 1 er betinget af, at foreningen eller det religiøse samfund mv. er godkendt her i landet eller i et andet EU/EØS-land, hvor det er hjemmehørende, for det kalenderår, hvori donationen gives, jf. stk. 3. Det skal af vedtægter, fundats eller lignende fremgå, at formålet er almenvelgørende, dvs. at midlerne alene kan anvendes til støtte for en videre kreds af personer, som er i økonomisk trang eller har vanskelige økonomiske forhold, eller til et formål, som ud fra en i befolkningen almindeligt herskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt, og som kommer en vis større kreds til gode, eller at der er tale om et trossamfund. Det skal tilsvarende fremgå, at et likvidationsprovenu eller overskud ved opløsning skal tilfalde en anden velgørende forening mv.   

 

Stk. 3. Endvidere gælder de betingelser og den fremgangsmåde, som fremgår af retningslinjerne i bilag til Ligningsvejledningen, herunder de relevante bestemmelser om indsendelse af oplysninger vedrørende formue, indtægter, bidragydere, gavebeløb, midlernes anvendelse mv. Retningslinjerne fastsættes af  told- og skatteforvaltningen, der hvert år offentliggør en liste over de organisationer, som opfylder betingelserne for at kunne modtage fradragsberettigede ydelser. For at være berettiget hertil og blive optaget på listen, skal ansøgning om godkendelse mv. for det pågældende og følgende kalenderår være modtaget hos told- og skatteforvaltningen senest den 1. oktober.” 

 

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

 

3.      § 9 E ophæves.

 

4. § 12, stk. 3, ophæves og i stedet indsættes:

 

”Stk. 3. Fradragsretten efter stk. 2 er betinget af, at foreningen eller det religiøse samfund mv. er godkendt her i landet eller i et andet EU/EØS-land, hvor det er hjemmehørende. Det skal af vedtægter, fundats eller lignende fremgå, at formålet er almenvelgørende eller almennyttigt, jf. § 8 A, og at midlerne kun må anvendes til humanitære formål, til forskning eller til beskyttelse af naturmiljøet, eller at der er tale om et trossamfund. Det skal tilsvarende fremgå, at et likvidationsprovenu eller overskud ved opløsning skal tilfalde en anden velgørende forening mv.   

 

      Stk. 4. Endvidere gælder de betingelser og den fremgangsmåde, som følger af retningslinjerne i bilag til Ligningsvejledningen, herunder de relevante bestemmelser om indsendelse af oplysninger vedrørende formue, indtægter, bidragydere, gavebeløb, midlernes anvendelse mv. Retningslinjerne fastsættes af  told- og skatteforvaltningen, der hvert år offentliggør en liste over de organisationer, som opfylder betingelserne for at kunne modtage fradragsberettigede ydelser.”

 

Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8. 

 

 

                                                                         § 2

                                                                           

I ejendomsværdiskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 11. september 2002, som senest ændret ved § 11 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:

 

§ 10 affattes således:

 

”§ 10. Nedslaget efter § 8 reduceres med 5 procent af et beregningsgrundlag, som opgøres som den del af den skattepligtiges personlige indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst og positiv aktieindkomst bortset fra udbytteindkomst op til 5.000 kr., der overstiger et grundbeløb på (i 1987- niveau) 95.550 kr. Er den skattepligtige gift og var ægtefællerne samlevende ved udgangen af indkomståret, reduceres nedslaget med 5 procent af et beregningsgrundlag, som opgøres som den del af ægtefællernes samlede personlige indkomst med tillæg af samlet positiv kapitalindkomst og samlet positiv aktieindkomst bortset fra udbytteindkomst op til 10.000 kr., der overstiger et grundbeløb på (i 1987-niveau) 147.000 kr. Reduktionen foretages efter nedsættelse efter §§ 9 og 9 b.”

 

 

§ 3

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med indkomståret 2008.

 


 

Bemærkninger til lovforslaget

 

 

A. Indledning

 

1. og 2. Udenlandsk repræsentation og eksportmedarbejdere

 Det foreslås at ophæve to bestemmelser i ligningsloven, da det vurderes som tvivlsomt, om disse er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Det drejer sig om en bestemmelse om, at virksomhederne har fradragsret for visse udgifter til repræsentation i eksportøjemed over for udenlandske forretningsforbindelser. Normalt kan kun 25 pct. af sådanne udgifter fratrækkes. Det drejer sig endvidere om en bestemmelse, hvorefter eksportmedarbejdere har et særligt fradrag i forbindelse med rejse og ophold i udlandet.

 

3. Gaver til velgørende foreninger m.v. i EU/EØF

Det foreslås desuden, at velgørende foreninger mv., som er godkendte i andre EU/EØS lande, skal kunne modtage gaver og løbende ydelser efter de regler, der gælder for danske velgørende foreninger mv. Det betyder, at donationer til sådanne foreninger vil være fradragsberettiget på de betingelser og inden for de grænser, der følger af ligningslovens § 8 A og § 12. Det vurderes tvivlsomt, om de nuværende regler er i overensstemmelse med EU-rettens regler om kapitalens frie bevægelighed.. Efter de nuværende regler kan en dansk skatteyder kun få et ligningsmæssigt fradrag, hvis gaven gives til en forening, som er etableret her i landet.

 

4. Indkomstregulering i ejendomsværdiskatteloven

Det foreslås at fjerne betingelsen i ejendomsværdiskatteloven om, at der ved beregningen af nedslaget for pensionister alene ses bort fra udbytteindkomst, hvor der er indeholdt endelig udbytteskat. Efter forslaget vil der skulle ses bort fra udbytteindkomst, uanset om der er indeholdt endelig udbytteskat eller ej. Formålet er at sikre, at reglerne er i overensstemmelse med EU-rettens regler om kapitalens frie bevægelighed.

 

B. Gældende regler, forslagets formål og indhold samt forholdet til EU-retten

 

1. og 2. Udenlandsk repræsentation og eksportmedarbejdere

 

Gældende regler.

Efter de gældende regler har virksomhederne fuldt fradrag for repræsentationsudgifter til udenlandske forretningsforbindelsers rejse og ophold, når udgifterne afholdes med det formål at opnå salg af varer eller tjenesteydelser til udlandet. I andre tilfælde gives der kun fradrag for 25 pct. af de afholdte repræsentationsudgifter.

 

Disse bestemmelser går tilbage til 1986. Indtil dette tidspunkt var det hovedregelen, at der var fuld fradragsret for alle repræsentationsudgifter. Fra 1986 ændredes reglerne, således at hovedregelen nu går ud på, at fradragsretten nedsættes til 25 %. Udgifter til udenlandske forretningsforbindelsers rejse og ophold blev dog friholdt fra begrænsningen, når formålet var at opnå et øget salg af varer og tjenesteydelser til udlandet. Der anføres bl.a. følgende i bemærkningerne: ”Formålet skal være at opnå salg af varer og tjenesteydelser til udlandet. Repræsentationsudgifter, som en dansk importør afholder overfor en udenlandsk sælger, er således ikke omfattet af ændringsforslaget.”.  

 

Eksportmedarbejdere kan efter de gældende regler  foretage et særligt fradrag, når den pågældende i løbet af et indkomstår enten har haft to måneders uafbrudt ophold i udlandet, eller har haft ophold i udlandet, der i løbet af indkomståret sammenlagt har omfattet mindst 100 døgn. Eksportmedarbejderen har desuden mulighed for at modtage skattefri rejsegodtgørelse fra arbejdsgiveren efter de almindelige regler.

 

Ved en eksportmedarbejder forstås en lønmodtager, som for en dansk virksomhed udfører arbejde i udlandet med henblik på at opnå salg til udlandet af arbejdsgiverens varer eller tjenesteydelser eller at opfylde sådanne aftaler. Fradraget fastsættes af Skatterådet og udgør 55 kr. pr. påbegyndt døgn ved arbejde i Vesteuropa og 140 kr. pr påbegyndt døgn ved arbejde uden for Vesteuropa. Fradrages medregnes i de udgifter, der kun kan fratrækkes i det omfang, at de overstiger et beløb på 5.200 kr. (2007-niveau).

 

Eksportmedarbejderfradraget blev indført med virkning fra og med indkomståret 1988.

 

Forslagets formål og indhold.

 

Formålet med de foreslåede ændringer er at sikre, at de danske regler på disse områder er i overensstemmelse med EU-retten. Forslaget går ud på at ophæve den fulde fradragsret for den skattepligtiges udgifter til udenlandske forretningsforbindelsers rejse og ophold. I stedet foreslås det, at udgifterne omfattes af hovedreglerne på området, der går ud på, at udgifter til repræsentation i al almindelighed kun kan fradrages med et beløb svarende til 25 % af de afholdte udgifter. Desuden foreslås det at afskaffe det særlige fradrag til eksportmedarbejdere.

 

Forholdet til EU retten

 

En beslutning om statsstøtte vedrørende de italienske skatteregler, som Kommissionen offentliggjorde den 31. december 2005 (Celex nr. 32005D0919), har rejst tvivl om, hvorvidt de danske skatteregler om repræsentation og særligt fradrag for eksportmedarbejdere er i overensstemmelse med EU’s regler om statsstøtte. Regeringen har derfor fundet det rigtigst at ophæve disse særregler.

 

Afgørelsen vedrørte italienske regler. De almindelige italienske regler gik ud på, at der kun var begrænset fradragsret for udgifter til repræsentation. De kunne fradrages med en tredjedel. Den almindelige regel blev imidlertid fraveget ved en midlertidig lov af et års gyldighed. Fravigelsen gjaldt udgifter til deltagelse i messer i udlandet. Disse udgifter kunne fradrages fuldt ud. Kommissionen statuerede ulovlig statsstøtte. I pkt. 25 i Kommissionens afgørelse anføres, at det ekstra fradrag er statsstøtte ”da det kun gælder for virksomheder, der udøver eksportaktiviteter”

 

En skatteregel, der giver en fordel for modtageren, er efter EU-reglerne (traktatens art. 87) statsstøtte, hvis den

 

1)begunstiger visse produktioner eller virksomheder og

2)er en særregel, der bryder med skattesystemets almindelige principper, og

3) fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen og påvirker samhandelen mellem medlemslandene .

 

Den ovennævnte afgørelse om statsstøtte bekræfter, at regler, der udelukkende begunstiger eksportaktiviteter, begunstiger visse produktioner eller virksomheder, således som dette udtryk skal forstås i traktaten.

 

Indirekte støtte er også omfattet af traktaten. Eksportmedarbejderfradraget må således opfattes som støtte til de virksomheder, hvori de pågældende er ansatte.

 

Det må anses for usandsynligt, at støtten vil kunne godkendes af Kommissionen som lovlig statsstøtte. Det hænger sammen med, at man i de standardfritagelser fra statsstøttereglerne, som Kommissionen udsteder (den såkaldte de minimis regel og de såkaldte gruppefritagelser), typisk holder støtte til eksportrelaterede aktiviteter udenfor fritagelserne.

 

3. Gaver til velgørende foreninger m.v. i EU/EØF

 

Gældende regler

 

Efter gældende regler ydes der ikke skattefradrag til udenlandske velgørende foreninger mv., men kun til danske. Efter § 8 A kan der for gaver ydes et ligningsmæssigt fradrag (skatteværdi ca. 33 pct.) på op til 13.700 kr. i 2007. De første 500 kr, der gives, er ikke fradragsberettiget. Efter § 12 kan der for løbende ydelser gives et ligningsmæssigt fradrag på op til 15.000 kr. eller 15 pct. af indkomsten. Løbende ydelser er i modsætning til gaver et bidrag, som den pågældende har bundet sig til i mindst 10 år. Foreningerne mv. skal opfylde en række betingelser om antal medlemmer, midlernes anvendelse osv., jf. bilag til ligningsvejledningen. 

 

Forslagets formål og indhold

 

For velgørende foreninger mv. foreslås det at udvide modtagerkredsen med foreninger i andre EU/EØS-lande. Herved bringes forslaget i overensstemmelse med Stauffer-dommen citeret ndf.

 

Forholdet til EU-retten

 

I en sag ved EF-domstolen (Sag nr. C-386/04, Stauffer) blev det i 2006 slået fast, at EU-traktatens bestemmelser om frie kapitalbevægelser også gælder for velgørende foreninger. Som følge deraf kunne et medlemsland ikke beskatte indtægter fra dette medlemsland til en velgørende forening i et andet medlemsland anderledes end indtægter til en velgørende forening i det samme medlemsland.  Afgørelsen i denne sag og andre peger i retning af, at et skattefradrag, som gives under visse betingelser til en skatteyder, som overfører penge til nogle bestemte – velgørende - formål, skal kunne ydes uanset, hvor modtageren er hjemmehørende.

 

4. Indkomstregulering i ejendomsværdiskatteloven

 

Gældende regler.

Efter de gældende regler får personer, der er fyldt 65 år, et nedslag i ejendomsværdiskatten på 4 promille af ejendomsværdien, dog højst 6.000 for helårshuse og 2.000 kr. for sommerhuse. Nedslaget er afhængigt af indkomsten og reduceres med 5 pct. af et indkomstgrundlag over 95.550 kr. for enlige og 147.000 kr. for ægtefæller (grundbeløb i 1987-niveau). Dette svarer til 164.600 kr. for enlige og 253.200 kr. for gifte pensionister i 2007-niveau. Indkomstgrundlaget omfatter den personlige indkomst plus positiv kapitalindkomst plus positiv aktieindkomst. Der ses bort fra aktieudbytte på op til 5.000 kr. for enlige og 10.000 kr. for ægtefæller, når der er indeholdt endelig udbytteskat af det pågældende udbytte. Dette indebærer, at kun udbytter af danske aktier vil fragå i indkomstgrundlaget, hvorimod udbytter af udenlandske aktier ikke vil, da der ikke er indeholdt endelig udbytteskat af udenlandske udbytter.

 

Forslagets formål og indhold samt forholdet til EU-retten.

 

Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at de danske regler på dette område er i overensstemmelse med EU-retten. Efter de gældende regler er det som nævnt kun udbytter af danske aktier, der vil kunne fragå i indkomstgrundlaget. Heri kan der ligge en forskelsbehandling. Det foreslås derfor at fjerne bestemmelsen om, at der skal være indeholdt endelig udbytteskat. Herefter vil der kunne ses bort fra udbytteindkomst på 5.000 hhv. 10.000 kr., uanset om udbyttet hidrører fra danske eller udenlandske aktier.

 

C. Provenumæssige konsekvenser

 

1. Udenlandsk repræsentation

Forslaget om at nedsætte fradraget for virksomhedernes udgifter til repræsentation til udenlandske forretningsforbindelser fra 100 pct. til 25 pct. vil medføre et  merprovenu. Der foreligger dog ikke oplysninger, der muliggør et underbygget skøn over størrelsen af merprovenuet. Rent skønsmæssigt anslås det at udgøre 25 mio. kr. årligt fra og med 2008. Den kommunale andel af merprovenuet udgør ca. 3 mio. kr. årligt. Finansårsvirkningen i 2008 anslås til 25 mio. kr.

 

2. Eksportmedarbejdere

Forslaget om at afskaffe eksportmedarbejderes særlige fradrag vil medføre et  merprovenu. Der foreligger dog ikke oplysninger, der muliggør et underbygget skøn over størrelsen af merprovenuet. Rent skønsmæssigt anslås det at udgøre 10 mio. kr. årligt fra og med 2008. Den kommunale andel af merprovenuet udgør ca. xx kr. årligt. Finansårsvirkningen i 2008 anslås til xx mio. kr.

 

3. Gaver til velgørende foreninger m.v. i EU/EØF

 

Forslaget anses ikke for at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser

 

4. Indkomstregulering i ejendomsværdiskatteloven

Forslaget anses ikke for at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser

 

D. Administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget om udenlandsk repræsentation og eksportmedarbejdere anses ikke for at have administrative konsekvenser for det offentlige. Forslaget vedrørende gaver til foreninger i EU/EØS skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser

….

 

E. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget anses ikke for at have konsekvenser for erhvervslivet, udover hvad der fremgår af afsnittene om forholdet til EU-retten

 

F. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget anses ikke for at have administrative konsekvenser for borgerne

 

G. Høring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positive konsekven­ser/mindre­udgifter

(hvis ja, angiv omfang)

 

Negative konsekvenser/mer­udgifter

(hvis ja, angiv omfang)

 

Økonomiske kon­sekvenser for stat, kom­muner og regioner

 

 

 

 

 

Administrative kon­sekven­ser for stat, kommuner og regioner

 

 

 

 

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

 

 

 

 

 

Administrative kon­sekven­ser for er­hvervslivet

 

 

 

 

 

Administrative  konsekven­ser for borgerne

 

 

 

 

 

Miljømæssige kon­sekven­ser

 

 

 

 

 

Forholdet til EU‑rett­en

 

 

 

Sammenfatning af økonomiske og administrative konsekvenser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

 

Til § 1 , nr.1

Bestemmelsen indeholder forslaget om at ophæve særreglen om fuldt fradrag for visse repræsentationsudgifter

 

Til § 1, nr. 2 og 4

Bestemmelserne indeholder forslaget om fradragsret for gaver til udenlandske foreninger m.v.

 

Til § 1, nr. 3

Bestemmelsen indeholder forslaget om at ophæve særreglen hvorefter eksportmedarbejdere udover at modtage skattefri godtgørelser fra arbejdsgiveren i nogle tilfælde kan fradrage de samme udgifter i den skattepligtige indkomst.

 

Til § 2

Bestemmelsen indeholder forslaget om, at udenlandske udbytter indgår i indkomstreguleringen af ejendomsværdiskatten på samme måde som indenlandske udbytter.

 

Til § 3

Forslaget har virkning for indkomståret 2008 og senere indkomstår.