Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2006

 

1. Baggrunden for redegørelsen

Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvortil der kan ydes omkostningsgodtgørelse.

 

 

2. Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i regnskabstal for 2006

Regnskabstallet for 2006 viser, at der i alt er udbetalt 126,1 mio. kr. til ordningen om omkostningsgodtgørelse. Det fremgår af regnskabstallet, at der er sket et fald i udgifterne på 14,4 mio. kr. svarende til ca. 10 pct. i forhold til 2005. Regnskabstallet omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, acontoudbetalinger i ikke-afsluttede sager og efterreguleringer

 

Tabel 1: Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse.

 

3. Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse indberettet for 2006

Der er i 2006 afsluttet 4.440 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling på 120,5 mio. kr., samt efterreguleringer på 3,1 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2005 udbetalt 128,9 mio. kr. samt efterreguleringer på 2,9 mio. kr.

 

Tabel 2: Indberettede godtgørelse i afsluttede sager. 

I forhold til 2005 er der en stigning i antal afsluttede sager på 109 svarende til ca. 3 pct. og et fald i udbetalingerne på 8,4 mio. kr. ekskl. efterreguleringer svarende til ca. 7 pct. Den gennemsnitlige udbetaling pr. afsluttet sag i 2006 udgør 27.134 kr. hvilket svarer til et fald på ca. 9 pct. i forhold til 2005. Justeres der for de sager, hvor udbetalingen er over 0,6 mio. kr., er den gennemsnitlige udbetaling pr. sag faldet til 24.196 kr. svarende til et fald på ca. 6 % i forhold til 2005.

 

Ca. halvdelen af faldet i den udbetalte godtgørelse i 2006 skyldes, at udbetalingerne i de store sager er faldet med ca. 4,1 mio. kr. til ca. 13,4 mio. kr., og dette selvom antallet af store sager er steget fra 11 til 15 sager. 

 

 

 

 

4. Fordeling af udgifterne på instanser

I ca. 88 pct. af sagerne i 2006 omhandler godtgørelsen udgifter til klagesager i det administrative klagesystem, hvilket er et fald på ca. 6 pct. i forhold til 2005. Det administrative klagesystem står for ca. 74 pct. af det samlede udbetalte beløb, hvilket er et fald på ca. 4 pct. i forhold til 2005.

 

Der har været et fald i den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. sag ved skatteankenævnene og Landsskatteretten på henholdsvis 1.217 kr. og 1.897 kr. i forhold til 2005. De tilsvarende tal for landsretten og Højesteret viser et fald på henholdsvis 27.129 kr. og 144.955 kr. i forhold til 2005.

 

 

5. Tvistens udfald og godtgørelsesprocenten

Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i vindersager er steget med 3.116 kr. pr. sag i forhold til 2005, og det tilsvarende tal for tabersager viser et fald på 3.963 kr.

 

Tabel 3: Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald.

 

I ca. 44 pct. af de sager, der er ydet godtgørelse til, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, hvilket er et fald på ca. 10 pct. i forhold til 2005.

 

I 2006 var der 39 klager over SKATs afgørelser om omkostningsgodtgørelse mod 61 i 2005. Set i forhold til antallet af afgørelser blev der klaget i ca. 0,9 pct. af sagerne i 2006 og i ca. 1,4 pct. i 2005.

 

 

6. Medholdsvurderingen

De administrative klageinstanser skal afgive en vejledende udtalelse om tvistens udfald. Der er afgivet en vejledende udtalelse i ca. 76 pct. af sagerne i både 2005 og 2006. SKAT har i  vurdering af tvistens udfald ikke fulgt den vejledende udtalelse i ca. 4 pct. af sagerne.

 

 

7. Den sagkyndige bistand og honorarkravet

Den sagkyndige bistand er i ca. 46 pct. af sagerne ydet af en revisor, hvilket er et fald på ca. 7 pct. i forhold til 2005. Advokaterne har ydet sagkyndig bistand i ca. 42 pct. af sagerne, hvilket er en stigning på ca. 12 pct. i forhold til 2005.

 

 

 

Tabel 4: Honorarkrav fordelt på udfald.

Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time er i 2006 steget med ca. 6 pct. i de sager, hvor den skatte- eller afgiftspligtige har fået fuldt medhold. I de sager, hvor der er givet medhold i overvejende grad, er der et fald på ca. 11 pct. I de sager, hvor der er givet medhold i mindre grad er det gennemsnitlige honorarkrav næsten uændret, og i de sager, der er tabt, er der en stigning på ca. 4 pct.

 

Tabel 5: Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe.

 

Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for rådgivere er steget med under 1 pct. i forhold til 2005.

 

 

8. Sager, som myndighederne har udtaget til særlig vurdering

I 2006 er der forelagt 21 sager for klagenævnet for den sagkyndiges brancheorganisation mod 13 sager i 2005. Brancheorganisationernes klagenævn har truffet afgørelse i 29 sager i 2006, mod 21 sager i 2005. Klagenævnene har godkendt honorarkravet i 3 sager og nedsat honorarkravet i 26 sager.

 

 

9. Udviklingen i klagesager og anvendelsen af sagkyndig bistand

For at se hvordan lovændringen i 2002 har påvirket udviklingen i antallet af sager, ses der nærmere på sagsstatistikkerne ved skatteankenævnene og Landsskatteretten, da den største del af udgifterne stammer fra sager ved de to instanser.

 

 

 

 

 

 

Tabel 6: Antal afsluttede sager i skatteankenævnene og i sagstil- og sagsafgangen ved Landsskatteretten.

Opgørelsen viser, at der er sket et fald pÃ¥ ca. 26 pct.  i antallet af afsluttede sager i skatteankenævnene i 2006 i forhold til 2005. Sagstilgangen ved Landsskatteretten er stort set uændret i 2006 i forhold til 2005. Antallet af afsluttede sager i Landsskatteretten er steget med 1.247 svarende til ca. 36 pct.

 

Landsskatteretten foretager baseret på sagstilgangen stikprøveundersøgelser af, i hvilket omfang klager benytter sig af sagkyndig bistand. I 2006 har ca. 85 pct. ladet sig repræsentere af en sagkyndig mod ca. 84 pct. i 2005. Skatteministeriet har ikke tilsvarende opgørelser for skatteankenævnene.

 

 

10. Konklusion

SKAT har i 2006 truffet endelig afgørelse i 4.440 sager om udbetaling af omkostningsgodtgørelse, hvilket er en stigning på ca. 3 pct. i forhold til 2005.

 

Der er udbetalt 126,1 mio. kr. i forbindelse med ordningen om omkostningsgodtgørelse i 2006. Beløbet omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, acontoudbetalinger i ikke-afsluttede sager, efterreguleringer i tidligere afsluttede sager. Af de i alt 126,1 mio. kr. udgør 120,5 mio. kr. udbetalt godtgørelse i sager, som er endeligt afsluttet i 2006 og 3,1 mio. kr. til efterreguleringer.

 

De årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse er faldet med ca. 10 % i 2006 mod en stigning i 2005 på ca. 6%. De samlede udgifter i 2006 var på 126,1 mio.kr. og er dermed lavere end både 2004 og 2005. Udgifterne var her på henholdsvis 132,3 mio. kr. og 140,5 mio. kr.

 

Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. sag i 2006 er faldet med ca. 9 pct. i forhold til 2005 og justeres der for de sager, hvor udbetalingen er over 0,6 mio. kr., er den gennemsnitlige udbetaling pr. sag faldet med ca. 6 pct.

 

I ca. 44 pct. af de sager, som er endeligt afsluttet i 2006, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, hvilket er et fald på ca. 10 pct. i forhold til 2005.

 

Den største del af udgifterne til omkostningsgodtgørelse i 2006 udbetales fortsat til klagesager i det administrative klagesystem med ca. 74 pct., hvilket er et fald på ca. 4 pct. i forhold til 2005. Skatteankenævnene og Landsskatteretten står for den altovervejende del af klagesagerne i det administrative klagesystem.

 

Der har været 39 klagesager over SKATs afgørelser om omkostningsgodtgørelse i 2006 mod 61 klagesager i 2005. Antallet af klagesager skal ses i forhold til, at der er truffet afgørelse om omkostningsgodtgørelse i henholdsvis 4.331 og 4.440 sager i 2005 og 2006.

 

I 2006 er der forelagt 21 sager for klagenævnet for den sagkyndiges brancheorganisation, mod 13 sager i 2005, med henblik på at få afklaret, hvorvidt honorarkravenes størrelse og det anvendte timeforbrug er rimeligt. Brancheorganisationernes klagenævn har truffet afgørelse i 29 sager i 2006, hvor klagenævnene har nedsat honorarkravet i 26 sager.

 

 

11. Bilag 1-8