|
Â
Skatteministeren afgav i november måned 2006 en redegørelse fra SKAT om etableringen af et digitalt udsøgningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats (alm del, bilag 36).
Redegørelses skal ses i lyset af lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. (L 31, Folketinget 2004/05, 1. samling). Redegørelsen blev udarbejdet i henhold til skatteministerens nedenstående tilsagn, jf. betænkning af 1. december 2004:
 Skatteministeren har den 30. november 2004 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med følgende indhold: » I fortsættelse af min kommentar til HK/Kommunals skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan jeg oplyse, at jeg inden udgangen af november 2006 vil sende Folketingets Skatteudvalg en redegørelse, som indeholder en udførlig status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger.
 Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes vurdering af systemet. Endvidere vil rapporten belyse, i hvilket omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, så udvælgelse til ligning kan blive lige så effektiv som i dag.«
Af redegørelsen fremgik, at der var begrænsede erfaringer fra brugen af udsøgningsværktøjet, og at en igangsat test af en del af værktøjet (en skatterisikovurdering) på udvalgte virksomheder fra to skattecentre ikke var afsluttet, da der først skulle gennemføres relevant indsats i de valgte sager.
I følgebrevet til redegørelsen gav skatteministeren tilsagn om at vende tilbage, når resultater af den nævnte test forelå i slutningen af maj 2007, ligesom ministeren gav tilsagn om at orientere udvalget i 2008 om erfaringer med udsøgningsværktøjet de to første år det har været i brug.
Denne redegørelse følger op pÃ¥ ministerens første tilsagn som nævnt ovenfor.Â
Udsøgningsværktøjet udvikles og implementeres over flere år, og status på projektet er,
Â
at være færdig og stilles til rÃ¥dighed for skatte-                  Â
centrene til brug for udvælgelse i forhold til er- Â
hvervsselvangivelserne for indkomståret 2006                          punkt 5
udsøgning er ved at blive udvidet                                              punkt 6                                                                 Â
Â
De gennemførte uddannelsesaktiviteter og brugen af udsøgningsværktøjet i det daglige angives at have givet skattecentrene de nødvendige forudsætninger for at bruge værktøjet til udsøgning. Med de yderligere data, der følger med den nye version af værkstøjet pr. 1. juli 2007 (jf. punkt 5), gives der endvidere udtryk for, at værktøjet som helhed er en egnet afløser for gennemlæsning af skatteregnskab som grundlag for at finde emner til indsats. Â
Indtrykket fra de gennemførte interviews er endelig, at der er en positiv holdning til digiÂtal udsøgning, om end der stadig er medÂarbejdere, der er utrygge ved at forlade skatteregnskabet som grundlag for udvælgelsen til indsats.
Den gennemførte test viser, at skattecentrene ved hjælp af de forskellige muligheder i det nye digitale udsøgningsværktøj suppleret med andre digitale udsøgningsløsninger i høj grad kan finde forhold, der kan give anledning til ændringer af virksomhedernes skattepligtige indkomst.Â
      Â
Metode og formål
En del af det nye digitale udsøgningsværktøj består af en skatterisikovurdering, hvor virksomhederne bedømmes på en række forhold omkring betalings- og angivelsesadfærd, regnskabsmæssige sammenhænge mv. Dette svarer nogenlunde til manuel gennemgang af materiale, beregning af sammenhænge og opslag i systemer efter tjekliste.
Â
Risikovurderingen er testet i et pilotprojekt pÃ¥ udvalgte virksomheder fra to skattecentre (Nærum og HerÂning) vedrørende selvangivelser for indkomstÃ¥ret 2005.
Formålet med testen har været at få input til forbedring af risikovurderingen af virksomhederne og til udsøgningsværktøjet i sin helhed.
Ved testen er udvælgelse efter hidtidig metode (gennemlæsning af skatteregnskaber) sammenholdt med udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen. I testen er indgÃ¥et 300 tilfældigt udvalgte virksomheder ved hvert af de to skattecentre, sÃ¥ledes at skattecentrene har set bort fra virksomheder, der ikke havde indgivet selvÂanÂgivelÂse, og hvor skatteregnskab ikke var til rÃ¥dighed for gennemlæsning. Herefter er der indgÃ¥et i alt 568 virksomheder i testen, idet der i anden sammenhæng er fulgt op over for de 32 virksomheder, hvor der ikke var indsendt skatteregnskab.
Testen blev tilrettelagt, sÃ¥ der efter begge metoder er udvalgt 25 % af virkÂsomÂheÂderÂne nogenlunde svarende til, hvad der tidligere blev udtaget til indsats, og sÃ¥ er der efÂterfølgende gennemført relevant indsats i de udvalgte sager. Sidstnævnte er sket for at kunne eliminere eventuelle uhensigtsmæssigheder i begge udÂvælÂgelÂsesÂmeÂtoÂder.
Ved gennemlæsningen af skatteregnskaberne har medarbejdere fra de to skattecentre noteret forhold, der kan betinge udvælgelse til indsats, og efter gennemgang af alle skatteregnskaber er det besluttet, hvilke 25 % af virksomhederne, der vurderes mest egnet til indsats. Valget er enten sket ud fra et eller flere konkrete forhold eller på grundlag af en samlet vurdering af virksomheden.
Udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen er sket ud fra en opsat tese om, at de mest indsatsegnede er virksomheder med modspilleradfærd (virksomheder i det gule/røde segment, jf. SKATs indsatsstrategi)[1] og andre virksomheder med mange udslag pÃ¥ de forskellige kriterier. Udsøgningen er fulgt op af en kvalitetssikring, hvor ikÂke indsatsÂegÂnede virksomheder er sorteret fra og erstattet med anÂdre. KvalitetsÂsikÂringen er foregÃ¥et uden skatteregnskaber og uden at kende resultatet af gennemlæsningen af dem.
Testens omfang
Testen har omfattet 568 virksomheder med udvælgelse af 142 efter hver metode
med et vist sammenfald i udvælgelsen, så der samlet er udvalgt 226 forskellige virksomheder. Resultatet af udvælgelsen kan illustreres således:
Â
Tallene kan specificere således:
Â
|
Selvstændigt erÂhvervsdrivende |
Selskaber |
I alt |
Antal virksomheder, der er indgået i testen (netto) |
312 |
256 |
568
|
Antal virkÂsomÂheder, der er udvalgt efter hver metode |
 78 |
 64 |
142 |
Antal virksomheder, der blev udvalgt efter begge meÂtoder (sammenfald)[2] |
 30
|
 28 |
 58 |
Antal virksomheder, der alene blev udvalgt efter en af metoderne |
 48 |
 36 |
 84 |
Antal virksomheder over for hvilke der er gennemført relevant indsats |
126
|
100 |
226 |
Efter udvælgelsen har de to skattecentre gennemført relevant indsats over for de 226 udÂvalgte virksomheder (svarende til ca. 40 % af dem, der netto er indgÃ¥et i testen).
Indsatsen er sket med udgangspunkt i de noteringer, der er foretaget i forbindelse med gennemlæsningen af skatteregnskabet. For sager, der alene er udvalgt ved hjælp af skatterisikovurderingen, er indsatsen fastlagt efter resultatet af risikovurderingen og – hvor det er vurderet behov for det – efter en fornyet gennemlæsning af skatteregnskabet.
Udgangspunktet for indsatsen har været skattepligtig indkomst for de udvalgte erhvervsvirksomheder, og i de enkelte sager er det konkret besluttet, om fokus udvides til ikke virkÂsomhedsrelaterede forhold hos indehaveren (selvstændigt erhvervsdrivende), indehaverne (interessentskaber), andre selskaber (sambeskatning) eller ejere (hovedaktionærer).
Den relevante indsats er herudover fastlagt ud fra en vurdering af, hvad der er behov for at undersøge i den konkrete sag, herunder fx også moms.
Â
Resultater af indsatsen
Som illustreret ovenfor falder sagerne naturligt i 3 grupper:
En del sager er ikke færdigbehandlet, enten fordi virksomheden har reageret langsomt på anmodning og fremlæggelse af materiale, eller fordi behandlingen af sagen har trukket ud, fx fordi forhold skal drøftes eller opgjorte reguleringer skal forhandles med virksomheden og dennes repræsentant.
I disse sager er der i opgørelsen af resultater i nogle tilfælde medtaget et skønnet regulering af skattepligtig indkomst, så de medregnes som sag med regulering. Skønnet er foretaget på basis af de undersøgelser, der er gennemført i sagen.
Som â€sidegevinst†har indsatsen i fÃ¥ tilfælde ført til forhøjelse af skattepligtig indkomst hos et søsterselskab eller hos hovedaktionær, og i et enkelt tilfælde er der identificeret 2 underentreprenører, der ikke havde selvangivet indkomst fra selvstændig virksomhed. Endvidere er der konstateret fejl i momsafregningen i fÃ¥ tilfælde, og i et enkelt tilfælde har indsatsen ført til yderligere arÂbejdsudleÂjeÂskat.
Virksomheder udvalgt efter begge metoder
Der er gennemført relevant indsats overfor 58 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 21 tilfælde (træfprocent på 36,21 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.
|
Forhøjelser |
Nedsættelser |
I alt |
Antal virksomheder |
Antal med regulering |
Træfprocent |
Selvstændigt erhvervsdrivende |
439.565 |
7.985 |
447.550 |
30 |
11 |
36,67 |
Selskaber |
7.308.207 |
43.175 |
7.351.382 |
28 |
10 |
35,71 |
I alt |
7.747.772 |
51.160 |
7.798.932 |
58 |
21 |
36,21 |
Andel af samlet beløb eller antal |
69 % |
25 % |
68 % |
26 % |
37 % |
|
Reguleringerne ligger altovervejende på 10 af de undersøgte selskaber, og 68 % af de samlede reguleringer i testen er fundet i denne gruppe af virksomheder.
De 58 virksomheder repræsenterer 26 % af virksomhederne til indsats.
Virksomheder alene udvalgt ved gennemlæsning af skatteregnskab
Der er gennemført relevant indsats overfor 84 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 23 tilfælde (træfprocent på 27,38 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.
|
Forhøjelser |
Nedsættelser |
I alt |
Antal virksomheder |
Antal med regulering |
Træfprocent |
Selvstændigt erhvervsdrivende |
1.672.755 |
121.233 |
1.793.988 |
48 |
18 |
37,50 |
Selskaber |
1.023.172 |
0 |
1.023.172 |
36 |
 5 |
13,89 |
I alt |
2.695.927 |
121.233 |
2.817.160 |
84 |
23 |
27,38 |
Andel af samlet beløb eller antal |
24 % |
59 % |
25 % |
37 % |
40 % |
|
Reguleringerne ligger nogenlunde fordelt på selvstændigt erhvervsdrivende og selskaber, og 25 % af de samlede reguleringer i testen er fundet i denne gruppe af virksomheder.
En gennemgang af afrapporteringen af de 23 sager med regulering af skattepligtig indkomst viser,
De 84 virksomheder repræsenterer 37 % af virksomhederne til indsats.
For alle sager udvalgt ved gennemlæsning af skatteregnskab udgør træfprocenten 31,00 (21 + 23 = 44 i procent af 142).Â
Virksomheder alene udvalgt ved hjælp af skatterisikovurderingen
Der er gennemført relevant indsats overfor 84 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 13 tilfælde (træfprocent på 15,48 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.
|
Forhøjelser |
Nedsættelser |
I alt |
Antal virksomheder |
Antal med regulering |
Træfprocent |
Selvstændigt erhvervsdrivende |
724.005 |
33.411 |
757.416 |
48 |
12 |
25,00 |
Selskaber |
50.000 |
0 |
50.000 |
36 |
 1 |
 2,78 |
I alt |
774.005 |
33.411 |
807.416 |
84 |
13 |
15,48 |
Andel af samlet beløb eller antal |
7 % |
16 % |
7 % |
37 % |
23 % |
|
Reguleringerne ligger overvejende på 12 af de undersøgte selvstændigt erhvervsdrivende, og 7 % af de samlede reguleringer i testen er fundet i denne gruppe af virksomheder.
Afrapporteringen fra sagerne viser, at udsøgningen i nogle tilfælde er et resultat af fejl i datagrundlaget i udsøgningsbasen, fx fordi oplysninger er fejlindberettet eller fordi data ikke var kommet rigtig pÃ¥ plads i udsøgningsbasen. Det hænger sammen med, at udsøgningen blev foretaget i september mÃ¥ned 2006 umiddelbart efter udsøgningsværktøjet blev taget i brug og inden forskellige begynderfejl var konstateret og korrigeret.     Â
De 84 virksomheder repræsenterer 37 % af virksomhederne til indsats.
For alle sager udvalgt ved hjælp af skatterisikovurderingen udgør træfprocenten 24,00 (21 + 13 = 34 i procent af 142).
Samlet for alle undersøgte virksomhederÂ
Der er gennemført relevant indsats overfor 226 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 57 tilfælde (træfprocent på 25,22 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.
|
Forhøjelser |
Nedsættelser |
I alt |
Antal virksomheder |
Antal med regulering |
Træfprocent |
Selvstændigt erhvervsdrivende |
2.836.325 |
162.629 |
2.998.954 |
126 |
41 |
32,54 |
Selskaber |
8.381.379 |
43.175 |
8.424.554 |
100 |
16 |
16,00 |
I alt |
11.217.704 |
205.804 |
11.423.508 |
226 |
57 |
25,22 |
Andel af samlet beløb eller antal |
100 % |
100 % |
100 % |
100 % |
100 % |
|
De 57 tilfælde med regulering af den skattepligtige indkomst svarer til 1/10 af alle virksomheder i testen (57 i procent af 568).
Testen viser,
Sammenfattende peger testen på, at skatterisikovurderingen bør anvendes sammen med fri udsøgning i dataene i udsøgningsbasen, så hele værktøjets muligheder udnyttes, og at der bør suppleres med andre digitale udsøgningsløsninger.
Testen bekræfter endeligt, at det er vigtigt at have fokus pÃ¥ datakvalitet bÃ¥de i opÂlysningerne fra virksomhederne og i indtastningen i produktionssystemerne og overførslen til udsøgningsbasen hos SKAT.
I efterÃ¥ret 2006 viste strukturerede interviews ved 5 skattecentre (Køge, Nærum, OdenÂse, Herning og Aalborg) begrænsede erfaringer fra brugen af det nye udsøgningsværktøj.
De strukturerede interviews er gentaget i løbet af april og maj mÃ¥ned. InterviÂewene er – som tidligere - foregÃ¥et ved møde, hvor bÃ¥de fagchefer/afdelingsÂleÂdere, udsøgningsspecialister og sagsbehandlere, har deltaget. Ved interviewene er der taget udgangspunkt i skattecentrets planlægning af indsatsen i forhold til erhvervsselvangivelserne for indkomstÂÃ¥ret 2005 og i, hvordan de konkret har fundet sager.
Besøgene de 5 steder viser,
Udsøgningsværktøjet består af en skatterisikovurdering, der kan arbejdes videre med, og en udsøgningsbase til fri udsøgning. Til at starte med blev der satset på at indlægge data, der var nødvendige for skatterisikovurderingen af virksomhederne.
Siden er satsningen gÃ¥et pÃ¥ at indlægge flere data til fri søgning. I den nye version af udsøgningsværktøjet, der stilles til rÃ¥dighed for skattecentrene til brug for udvælgelse i forhold til erhvervsselvangivelserne for indkomstÃ¥ret 2006, forventes indlagt en række yderligere data, der er særlig relevant i forhold til udvælgelse til skatteindsats.  Â
Det drejer sig bl. a om
Herudover drejer det sig om de supplerende regnskabsoplysninger – 5 for selvstændigt erhvervsdrivende og 8 for selskaber og fonde – som blev indarbejdet i selvangivelserne for indkomståret 2006 som led i forenkling af mindstekravsbekendtgørelsen, jf. bek. nr. 594 af 12. juni 2006.
Erhvervsselvangivelserne for indkomstÃ¥ret 2006 indgives op mod 1. juli 2007, og efter indtastning i produktionssystemerne og overførsel til udsøgningsbasen forventes den nye version af udsøgningsværktøjet klar til brug til udsøgning fra starten af august mÃ¥ned 2007. Â
Til at bruge værktøjet til udsøgning blev der i forbindelse med implementeringen af første version uddannet en række specialister.
Gruppen af udsøgningsspeciaÂlister er siden søgt udvidet ved at give nye medarbejdere grundlæggende kurser, sÃ¥ flere er i stand til at bruge værktøjet til udsøgning. NÃ¥r den nye version af udsøgÂningsværktøjet implementeres, vil nogle af disse specialister (2 – 3 fra hvert skattecenter) fÃ¥ supplerende uddannelse i brugen af værktøjet til udsøgning.
Uddannelsesaktiviteterne fører til, at der er medarbejdere med kendskab til udsøgningsværktøjet på 3 niveauer:
Det beror pÃ¥ initiativer ved skattecentrene at udbrede kendskabet til værkÂÂtøjet til indsatsmedarbejderne, fx ved demonstration af det eller ved sidemandsoplæring.Â
Fagchefer og afdelingsledere ved skattecentrene orienteres om den nye version af udsøgningsværktøjet ved besøg i de 5 skattesamarbejder i løbet af juni måned 2007.
Orienteringen vil ske i sammenhæng med indsatsstrategien og arbejdet med erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2006. Målet med orienteringen er at klæde fagchefer og afdelingsledere på til udvælgelse fremover, hvor indsatsstrategien styrer arbejdet.
Ved orienteringen vil der blive lagt vægt på behovet for at fortsætte
Udsøgningsværktøjet er udviklet til at erstatte gennemlæsning af skatteregnskab som grundlag for, hvem der udtages til indsats, og det fungerer sideløbende med andre udsøgningsløsninger, fx på moms-området .
De forskellige udsøgningsløsninger som SKAT rÃ¥der over vil i højere grad blive samtænkt med SKAT som enhedsorganisation og den ny indsatsstrategi med differentieret indsats overÂfor virksomheder og borgere og med øget fokus pÃ¥ forebyggelse.
Således vil der i løbet af 2007 blive udviklet en risikomodel, der skal indgå som en del af grundlaget for arbejdet med indsatsplanen for 2008 og fremover. Det overordnede formål er at få en systematisk metode til at identificere, vurdere og prioritere de risici, som påvirker skatteprovenuet negativt. Risikomodellen skal give SKAT et værktøj til at understøtte valg af indsatsområder. Den skal give input til indsatsområder, men ikke definere, hvilken indsats der skal gennemføres. Målet er, at modellen skal kunne anvendes som afsæt for den årlige udarbejdelse af indsatsplaner og som skridt på vejen mod en løbende og mere systematisk indsatsplanlægning.
I 2007 vil der ligeledes blive igangsat et arbejde med at udvikle en fælles risikoanalyse- og udsøgningsløsning, der kan stille data og udvælgelsesfaciliteter til rådighed for indsatsen på tværs af opdelingen i moms, afgifter, erhvervsskat og personskat og med øget fokus på indsats med forebyggende sigte.
I udsøgningsløsningen tænkes de forskellige udsøgningsløsninger - momsrisikoanalysen, det nye udsøgningsværktøj til brug for udvælgelse til skatteligning og udsøgninger i forhold til personskat - samlet.
Â
Den ny udsøgningsløsning skal bl. a tage højde for ændring i indsatsen fra
Â
Det forventes, at den fælles udsøgningsløsning vil være klar til brug i løbet af 2009.