Text Box: Hovedcentret
Erhvervsligningsprojektet

31. maj 2007
J.nr. 06-095022

 

 

 

 

 

Opfølgende redegørelse om etableringen af nyt digitalt udsøgningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervs­virksomheder til skatteindsats

 

 

  1. Indledning

 

Skatteministeren afgav i november måned 2006 en redegørelse fra SKAT om etableringen af et digitalt udsøgningsværktøj til at understøtte udvælgelsen af erhvervsvirksomheder til skatteindsats (alm del, bilag 36).

 

Redegørelses skal ses i lyset af lov nr. 1441 af 22. december 2004 om digitalisering af regnskabsoplysninger mv. (L 31, Folketinget 2004/05, 1. samling). Redegørelsen blev udarbejdet i henhold til skatteministerens nedenstående tilsagn, jf. betænkning af 1. december 2004:

 

  Skatteministeren har den 30. november 2004 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med følgende indhold: Â» I fortsættelse af min kommentar til HK/Kommunals skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan jeg oplyse, at jeg inden udgangen af november 2006 vil sende Folketingets Skatteudvalg en redegørelse, som indeholder en udførlig status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger.

  Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes vurdering af systemet. Endvidere vil rapporten belyse, i hvilket omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, sÃ¥ udvælgelse til ligning kan blive lige sÃ¥ effektiv som i dag.«

 

Af redegørelsen fremgik, at der var begrænsede erfaringer fra brugen af udsøgningsværktøjet, og at en igangsat test af en del af værktøjet (en skatterisikovurdering) på udvalgte virksomheder fra to skattecentre ikke var afsluttet, da der først skulle gennemføres relevant indsats i de valgte sager.

 

I følgebrevet til redegørelsen gav skatteministeren tilsagn om at vende tilbage, når resultater af den nævnte test forelå i slutningen af maj 2007, ligesom ministeren gav tilsagn om at orientere udvalget i 2008 om erfaringer med udsøgningsværktøjet de to første år det har været i brug.

 

Denne redegørelse følger op på ministerens første tilsagn som nævnt ovenfor. 

 

  1. Status på projektet

 

Udsøgningsværktøjet udvikles og implementeres over flere år, og status på projektet er,

 

 

 

at være færdig og stilles til rådighed for skatte-                   

centrene til brug for udvælgelse i forhold til er-  

hvervsselvangivelserne for indkomståret 2006                            punkt 5

 

udsøgning er ved at blive udvidet                                                punkt 6                                                                   

 

 

 

De gennemførte uddannelsesaktiviteter og brugen af udsøgningsværktøjet i det daglige angives at have givet skattecentrene de nødvendige forudsætninger for at bruge værktøjet til udsøgning. Med de yderligere data, der følger med den nye version af værkstøjet pr. 1. juli 2007 (jf. punkt 5), gives der endvidere udtryk for, at værktøjet som helhed er en egnet afløser for gennemlæsning af skatteregnskab som grundlag for at finde emner til indsats.  

 

Indtrykket fra de gennemførte interviews er endelig, at der er en positiv holdning til digi­tal udsøgning, om end der stadig er med­arbejdere, der er utrygge ved at forlade skatteregnskabet som grundlag for udvælgelsen til indsats.

 

Den gennemførte test viser, at skattecentrene ved hjælp af de forskellige muligheder i det nye digitale udsøgningsværktøj suppleret med andre digitale udsøgningsløsninger i høj grad kan finde forhold, der kan give anledning til ændringer af virksomhedernes skattepligtige indkomst. 

 

 

       

  1. Test af skatterisikovurderingen

 

Metode og formål

 

En del af det nye digitale udsøgningsværktøj består af en skatterisikovurdering, hvor virksomhederne bedømmes på en række forhold omkring betalings- og angivelsesadfærd, regnskabsmæssige sammenhænge mv. Dette svarer nogenlunde til manuel gennemgang af materiale, beregning af sammenhænge og opslag i systemer efter tjekliste.

 

Risikovurderingen er testet i et pilotprojekt på udvalgte virksomheder fra to skattecentre (Nærum og Her­ning) vedrørende selvangivelser for indkomståret 2005.

 

Formålet med testen har været at få input til forbedring af risikovurderingen af virksomhederne og til udsøgningsværktøjet i sin helhed.

 

Ved testen er udvælgelse efter hidtidig metode (gennemlæsning af skatteregnskaber) sammenholdt med udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen. I testen er indgået 300 tilfældigt udvalgte virksomheder ved hvert af de to skattecentre, således at skattecentrene har set bort fra virksomheder, der ikke havde indgivet selv­an­givel­se, og hvor skatteregnskab ikke var til rådighed for gennemlæsning. Herefter er der indgået i alt 568 virksomheder i testen, idet der i anden sammenhæng er fulgt op over for de 32 virksomheder, hvor der ikke var indsendt skatteregnskab.

 

Testen blev tilrettelagt, så der efter begge metoder er udvalgt 25 % af virk­som­he­der­ne nogenlunde svarende til, hvad der tidligere blev udtaget til indsats, og så er der ef­terfølgende gennemført relevant indsats i de udvalgte sager. Sidstnævnte er sket for at kunne eliminere eventuelle uhensigtsmæssigheder i begge ud­væl­gel­ses­me­to­der.

 

Ved gennemlæsningen af skatteregnskaberne har medarbejdere fra de to skattecentre noteret forhold, der kan betinge udvælgelse til indsats, og efter gennemgang af alle skatteregnskaber er det besluttet, hvilke 25 % af virksomhederne, der vurderes mest egnet til indsats. Valget er enten sket ud fra et eller flere konkrete forhold eller på grundlag af en samlet vurdering af virksomheden.

 

Udvælgelse ved hjælp af skatterisikovurderingen er sket ud fra en opsat tese om, at de mest indsatsegnede er virksomheder med modspilleradfærd (virksomheder i det gule/røde segment, jf. SKATs indsatsstrategi)[1] og andre virksomheder med mange udslag på de forskellige kriterier. Udsøgningen er fulgt op af en kvalitetssikring, hvor ik­ke indsats­eg­nede virksomheder er sorteret fra og erstattet med an­dre. Kvalitets­sik­ringen er foregået uden skatteregnskaber og uden at kende resultatet af gennemlæsningen af dem.

 

 

Testens omfang

 

Testen har omfattet 568 virksomheder med udvælgelse af 142 efter hver metode

med et vist sammenfald i udvælgelsen, så der samlet er udvalgt 226 forskellige virksomheder. Resultatet af udvælgelsen kan illustreres således:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tallene kan specificere således:

 

 

Selvstændigt er­hvervsdrivende

Selskaber

I alt

Antal virksomheder, der er indgået i testen (netto)

 

312

 

256

 

568

 

Antal virk­som­heder, der er udvalgt efter hver metode

 

 78

 

 64

 

142

Antal virksomheder, der blev udvalgt efter begge me­toder (sammenfald)[2]

 

 30

 

 

 28

 

 58

Antal virksomheder, der alene blev udvalgt efter en af metoderne

 

 48

 

 36

 

 84

Antal virksomheder over for hvilke der er gennemført relevant indsats

 

126

 

 

100

 

226

 

 

Efter udvælgelsen har de to skattecentre gennemført relevant indsats over for de 226 ud­valgte virksomheder (svarende til ca. 40 % af dem, der netto er indgået i testen).

 

Indsatsen er sket med udgangspunkt i de noteringer, der er foretaget i forbindelse med gennemlæsningen af skatteregnskabet. For sager, der alene er udvalgt ved hjælp af skatterisikovurderingen, er indsatsen fastlagt efter resultatet af risikovurderingen og – hvor det er vurderet behov for det – efter en fornyet gennemlæsning af skatteregnskabet.

 

Udgangspunktet for indsatsen har været skattepligtig indkomst for de udvalgte erhvervsvirksomheder, og i de enkelte sager er det konkret besluttet, om fokus udvides til ikke virk­somhedsrelaterede forhold hos indehaveren (selvstændigt erhvervsdrivende), indehaverne (interessentskaber), andre selskaber (sambeskatning) eller ejere (hovedaktionærer).

 

Den relevante indsats er herudover fastlagt ud fra en vurdering af, hvad der er behov for at undersøge i den konkrete sag, herunder fx også moms.

 

Resultater af indsatsen

 

Som illustreret ovenfor falder sagerne naturligt i 3 grupper:

 

 

En del sager er ikke færdigbehandlet, enten fordi virksomheden har reageret langsomt på anmodning og fremlæggelse af materiale, eller fordi behandlingen af sagen har trukket ud, fx fordi forhold skal drøftes eller opgjorte reguleringer skal forhandles med virksomheden og dennes repræsentant.

 

I disse sager er der i opgørelsen af resultater i nogle tilfælde medtaget et skønnet regulering af skattepligtig indkomst, så de medregnes som sag med regulering. Skønnet er foretaget på basis af de undersøgelser, der er gennemført i sagen.

 

Som ”sidegevinst” har indsatsen i få tilfælde ført til forhøjelse af skattepligtig indkomst hos et søsterselskab eller hos hovedaktionær, og i et enkelt tilfælde er der identificeret 2 underentreprenører, der ikke havde selvangivet indkomst fra selvstændig virksomhed. Endvidere er der konstateret fejl i momsafregningen i få tilfælde, og i et enkelt tilfælde har indsatsen ført til yderligere ar­bejdsudle­je­skat.

 

Virksomheder udvalgt efter begge metoder

 

Der er gennemført relevant indsats overfor 58 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 21 tilfælde (træfprocent på 36,21 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.

 

 

Forhøjelser

Nedsættelser

I alt

Antal virksomheder

Antal med regulering

Træfprocent

Selvstændigt erhvervsdrivende

 

439.565

 

7.985

 

447.550

 

30

 

11

 

36,67

Selskaber

7.308.207

43.175

7.351.382

28

10

35,71

I alt

7.747.772

51.160

7.798.932

58

21

36,21

Andel af samlet beløb eller antal

 

69 %

 

25 %

 

68 %

 

26 %

 

37 %

 

 

Reguleringerne ligger altovervejende på 10 af de undersøgte selskaber, og 68 % af de samlede reguleringer i testen er fundet i denne gruppe af virksomheder.

 

De 58 virksomheder repræsenterer 26 % af virksomhederne til indsats.

 

Virksomheder alene udvalgt ved gennemlæsning af skatteregnskab

 

Der er gennemført relevant indsats overfor 84 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 23 tilfælde (træfprocent på 27,38 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.

 

 

Forhøjelser

Nedsættelser

I alt

Antal virksomheder

Antal med regulering

Træfprocent

Selvstændigt erhvervsdrivende

 

1.672.755

 

121.233

 

1.793.988

 

48

 

18

 

37,50

Selskaber

1.023.172

0

1.023.172

36

  5

13,89

I alt

2.695.927

121.233

2.817.160

84

23

27,38

Andel af samlet beløb eller antal

 

24 %

 

59 %

 

25 %

 

37 %

 

40 %

 

 

Reguleringerne ligger nogenlunde fordelt på selvstændigt erhvervsdrivende og selskaber, og 25 % af de samlede reguleringer i testen er fundet i denne gruppe af virksomheder.

 

En gennemgang af afrapporteringen af de 23 sager med regulering af skattepligtig indkomst viser,

 

 

De 84 virksomheder repræsenterer 37 % af virksomhederne til indsats.

 

For alle sager udvalgt ved gennemlæsning af skatteregnskab udgør træfprocenten 31,00 (21 + 23 = 44 i procent af 142). 

 

Virksomheder alene udvalgt ved hjælp af skatterisikovurderingen

 

Der er gennemført relevant indsats overfor 84 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 13 tilfælde (træfprocent på 15,48 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.

 

 

Forhøjelser

Nedsættelser

I alt

Antal virksomheder

Antal med regulering

Træfprocent

Selvstændigt erhvervsdrivende

 

724.005

 

33.411

 

757.416

 

48

 

12

 

25,00

Selskaber

50.000

0

50.000

36

  1

 2,78

I alt

774.005

33.411

807.416

84

13

15,48

Andel af samlet beløb eller antal

 

7 %

 

16 %

 

7 %

 

37 %

 

23 %

 

 

Reguleringerne ligger overvejende på 12 af de undersøgte selvstændigt erhvervsdrivende, og 7 % af de samlede reguleringer i testen er fundet i denne gruppe af virksomheder.

 

Afrapporteringen fra sagerne viser, at udsøgningen i nogle tilfælde er et resultat af fejl i datagrundlaget i udsøgningsbasen, fx fordi oplysninger er fejlindberettet eller fordi data ikke var kommet rigtig på plads i udsøgningsbasen. Det hænger sammen med, at udsøgningen blev foretaget i september måned 2006 umiddelbart efter udsøgningsværktøjet blev taget i brug og inden forskellige begynderfejl var konstateret og korrigeret.      

 

De 84 virksomheder repræsenterer 37 % af virksomhederne til indsats.

 

For alle sager udvalgt ved hjælp af skatterisikovurderingen udgør træfprocenten 24,00 (21 + 13 = 34 i procent af 142).

 

Samlet for alle undersøgte virksomheder 

 

Der er gennemført relevant indsats overfor 226 virksomheder med regulering af den skattepligtige indkomst i 57 tilfælde (træfprocent på 25,22 %), jf. nærmere tabellen nedenfor.

 

 

Forhøjelser

Nedsættelser

I alt

Antal virksomheder

Antal med regulering

Træfprocent

Selvstændigt erhvervsdrivende

 

2.836.325

 

162.629

 

2.998.954

 

126

 

41

 

32,54

Selskaber

8.381.379

43.175

8.424.554

100

16

16,00

I alt

11.217.704

205.804

11.423.508

226

57

25,22

Andel af samlet beløb eller antal

 

100 %

 

100 %

 

100 %

 

100 %

 

100 %

 

 

 

De 57 tilfælde med regulering af den skattepligtige indkomst svarer til 1/10 af alle virksomheder i testen (57 i procent af 568).

 

Testen viser,

 

 

 

Sammenfattende peger testen på, at skatterisikovurderingen bør anvendes sammen med fri udsøgning i dataene i udsøgningsbasen, så hele værktøjets muligheder udnyttes, og at der bør suppleres med andre digitale udsøgningsløsninger.

 

Testen bekræfter endeligt, at det er vigtigt at have fokus på datakvalitet både i op­lysningerne fra virksomhederne og i indtastningen i produktionssystemerne og overførslen til udsøgningsbasen hos SKAT.

 

  1. Nye strukturerede interviews – erfaringer med værktøjet

 

I efteråret 2006 viste strukturerede interviews ved 5 skattecentre (Køge, Nærum, Oden­se, Herning og Aalborg) begrænsede erfaringer fra brugen af det nye udsøgningsværktøj.

 

De strukturerede interviews er gentaget i løbet af april og maj måned. Intervi­ewene er – som tidligere - foregået ved møde, hvor både fagchefer/afdelings­le­dere, udsøgningsspecialister og sagsbehandlere, har deltaget. Ved interviewene er der taget udgangspunkt i skattecentrets planlægning af indsatsen i forhold til erhvervsselvangivelserne for indkomst­året 2005 og i, hvordan de konkret har fundet sager.

 

Besøgene de 5 steder viser,

 

 

  1. Ny version af udsøgningsværktøjet (pr. 1. juli 2007)

 

Udsøgningsværktøjet består af en skatterisikovurdering, der kan arbejdes videre med, og en udsøgningsbase til fri udsøgning. Til at starte med blev der satset på at indlægge data, der var nødvendige for skatterisikovurderingen af virksomhederne.

 

Siden er satsningen gået på at indlægge flere data til fri søgning. I den nye version af udsøgningsværktøjet, der stilles til rådighed for skattecentrene til brug for udvælgelse i forhold til erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2006, forventes indlagt en række yderligere data, der er særlig relevant i forhold til udvælgelse til skatteindsats.   

 

Det drejer sig bl. a om

 

 

Herudover drejer det sig om de supplerende regnskabsoplysninger – 5 for selvstændigt erhvervsdrivende og 8 for selskaber og fonde – som blev indarbejdet i selvangivelserne for indkomståret 2006 som led i forenkling af mindstekravsbekendtgørelsen, jf. bek. nr. 594 af 12. juni 2006.

 

Erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2006 indgives op mod 1. juli 2007, og efter indtastning i produktionssystemerne og overførsel til udsøgningsbasen forventes den nye version af udsøgningsværktøjet klar til brug til udsøgning fra starten af august måned 2007.  

 

  1. Udvidelse af gruppen af specialister, der kan bruge værktøjet til udsøgning

 

Til at bruge værktøjet til udsøgning blev der i forbindelse med implementeringen af første version uddannet en række specialister.

 

Gruppen af udsøgningsspecia­lister er siden søgt udvidet ved at give nye medarbejdere grundlæggende kurser, så flere er i stand til at bruge værktøjet til udsøgning. Når den nye version af udsøg­ningsværktøjet implementeres, vil nogle af disse specialister (2 – 3 fra hvert skattecenter) få supplerende uddannelse i brugen af værktøjet til udsøgning.

 

Uddannelsesaktiviteterne fører til, at der er medarbejdere med kendskab til udsøgningsværktøjet på 3 niveauer:

 

  1. Indsatsmedarbejdere, der kan bruge værktøjet til opslag på konkrete virksomheder og til afvikling af standardudsøgninger, hvor kriterier er opsat og derfor nemme at bruge.

 

  1. Medarbejdere, der har gennemgået grundlæggende kursus i anvendelse af værktøjet, og som er i stand til at bruge det til udsøgning og til selv at designe udsøgninger (fri udsøgning).

 

  1. Medarbejdere, der har indgående kendskab til udsøgningsværktøjet og dets data og muligheder (”superbrugere”).

 

Det beror på initiativer ved skattecentrene at udbrede kendskabet til værk­­tøjet til indsatsmedarbejderne, fx ved demonstration af det eller ved sidemandsoplæring. 

 

  1. Orientering af fagchefer og afdelingsledere

 

Fagchefer og afdelingsledere ved skattecentrene orienteres om den nye version af  udsøgningsværktøjet ved besøg i de 5 skattesamarbejder i løbet af juni måned 2007.

 

Orienteringen vil ske i sammenhæng med indsatsstrategien og arbejdet med erhvervsselvangivelserne for indkomståret 2006. Målet med orienteringen er at klæde fagchefer og afdelingsledere på til udvælgelse fremover, hvor indsatsstrategien styrer arbejdet.

 

Ved orienteringen vil der blive lagt vægt på behovet for at fortsætte

 

 

  1. Udvikling af overordnet risikomodel og fælles udsøgningsløsning på tværs af opdelingen i moms, afgifter, erhvervsskat og personskat

 

Udsøgningsværktøjet er udviklet til at erstatte gennemlæsning af skatteregnskab som grundlag for, hvem der udtages til indsats, og det fungerer sideløbende med andre udsøgningsløsninger, fx på moms-området .

 

De forskellige udsøgningsløsninger som SKAT råder over vil i højere grad blive samtænkt med SKAT som enhedsorganisation og den ny indsatsstrategi med differentieret indsats over­for virksomheder og borgere og med øget fokus på forebyggelse.

 

Således vil der i løbet af 2007 blive udviklet en risikomodel, der skal indgå som en del af grundlaget for arbejdet med indsatsplanen for 2008 og fremover. Det overordnede formål er at få en systematisk metode til at identificere, vurdere og prioritere de risici, som påvirker skatteprovenuet negativt. Risikomodellen skal give SKAT et værktøj til at understøtte valg af indsatsområder. Den skal give input til indsatsområder, men ikke definere, hvilken indsats der skal gennemføres. Målet er, at modellen skal kunne anvendes som afsæt for den årlige udarbejdelse af indsatsplaner og som skridt på vejen mod en løbende og mere systematisk indsatsplanlægning.

 

I 2007 vil der ligeledes blive igangsat et arbejde med at udvikle en fælles risikoanalyse- og udsøgningsløsning, der kan stille data og udvælgelsesfaciliteter til rådighed for indsatsen på tværs af opdelingen i moms, afgifter, erhvervsskat og personskat og med øget fokus på indsats med forebyggende sigte.

 

I udsøgningsløsningen tænkes de forskellige udsøgningsløsninger - momsrisikoanalysen, det nye udsøgningsværktøj til brug for udvælgelse til skatteligning og udsøgninger i forhold til personskat - samlet.

 

Den ny udsøgningsløsning skal bl. a tage højde for ændring i indsatsen fra

 

 

Det forventes, at den fælles udsøgningsløsning vil være klar til brug i løbet af 2009.

 



[1] Segmenteringen er en grovsortering af virksomheder efter deres adfærd og vilje til at efterleve skattereglerne på en skala fra hvid over grøn (medspillere) til gul og rød (modspillere). 

[2] I redegørelsen i november 2006 blev sammenfaldet ved en fejl angivet til 54 virksomheder.