Notat til Folketingets Skatteudvalg om åbningsskrivelse vedr. beskatning af udbyttebetalinger til pensionsfonde

 

Kommissionen har i en åbningsskrivelse af 28. marts 2007 anført, at Danmark muligvis ikke overholder sine forpligtelser i henhold til EF-traktatens artikel 56 og de tilsvarende bestemmelser i EØS-aftalen, idet Danmark skulle beskatte en udenlandsk pensionsfond med 28 pct. af udbytter fra et dansk selskab,  mens Danmark kun beskatter en dansk pensionsfond med 15 pct. af tilsvarende udbytter.

Kommissionen nævner, at den højere skat af udgående udbytter kan virke til skade for udenlandske finansielle institutioner, der ønsker at udbyde deres tjenesteydelser til danske kunder, da den stiller dem ringere i konkurrencen.

Kommissionen nævner også, at princippet om den fri bevægelighed for kapital forhindrer, at en medlemsstat indrømmer indenlandske investorers investeringer en gunstigere beskatning end udenlandske investorers investeringer.

Skatteministeriet mener for det første, at de danske regler bør bedømmes i forhold til den frie udveksling af tjenesteydelser i stedet for kapitalens frie bevægelighed. Som nævnt har Kommissionen anført, at den højere kildeskat af udgående udbytter kan virke til skade for udenlandske finansielle institutioner, der ønsker at udbyde deres tjenesteydelser til danske kunder, da den stiller dem ringere i konkurrencen.

Efter Skatteministeriets opfattelse er aspektet vedrørende fri udveksling af tjenesteydelser dominerende i forhold til aspektet vedrørende de frie kapitalbevægelser. EF-domstolen har i en sag om et schweizisk selskab lagt vægt på, at når aspektet vedrørende fri udveksling af tjenesteydelser dominerede i forhold til aspektet vedrørende de frie kapitalbevægelser, skulle sagen bedømmes i forhold til EF-traktatens artikel om fri udveksling af tjenesteydelser, som ikke omfatter 3.-stater, som f.eks. Schweiz.

Skatteministeriet gør dernæst opmærksom på, at Kommissionen ikke tager hensyn til, at den danske skat af udbyttebetalinger til en udenlandsk pensionsfond skal nedsættes efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Danmark har overenskomster med alle andre medlemsstater og alle andre EØS-stater, bortset fra Liechtenstein.

Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster med de andre medlemsstater og EØS-stater medfører som hovedregel, at den danske skat af udbytte, som udloddes af et dansk selskab til en pensionsfond i den anden stat, ikke er  højere end de 15 %, som en dansk pensionsfond skal betale i skat af en tilsvarende udbytteudlodning.

Dog medfører overenskomsten med Grækenland, at dansk skat af udbytte, som udloddes af et dansk selskab til en pensionsfond i Grækenland, nedsættes til  18 %.

Den danske beskatning af udgående udbyttebetalinger er altså alene højere end den danske beskatning af indenlandske udbyttebetalinger, for så vidt angår udbyttebetalinger til pensionsfonde i Grækenland og Liechtenstein.

Danmark vil ændre de nationale skatteregler, så den danske skat af udbytte, som udloddes af et dansk selskab til personer og selskaber, der er skattemæssigt hjemmehørende i en anden medlemsstat eller EØS-stat, nedsættes til 15 %, hvis de kompetente myndigheder i den pågældende stat vil udveksle oplysninger med de kompetente myndigheder i Danmark i overensstemmelse med Rådets direktiv 77/799/EØF af 19. december 1977 om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte skatter eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst.