Nærhedsnotat

 

Vedrørende forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/96/EF for så vidt angår tilpasning af særlige afgiftsordninger for gasolie, der bruges erhvervsmæssigt som motorbrændstof, og samordning af beskatningen af blyfri benzin og gasolie, der bruges som motorbrændstof, KOM(2007) 52.

 

 

1. Formålet med forslaget

Kommissionen har fremsat forslag om et rådsdirektiv, der skal hæve de eksisterende EU-minimumssatser for diesel. Samtidig forhøjes minimumsafgiften for blyfri benzin.

Forslaget består af, at minimumssatsen på kommerciel diesel (dvs. brugt i fx lastvogne i den private sektor) øges i to trin. I dag er satsen på 302 EUR/1000 l, i 2012 vil den skulle øges til niveauet for blyfri benzin (359 EUR/1000 l) og i 2014 til 380 EUR/1000 l.

Desuden foreslås det, at satsen for ikke-kommerciel diesel (dvs. brugt i personbiler) og blyfri benzin ikke må være mindre end satsen for kommerciel diesel. Dermed vil satserne stige som følge af stigningen i de kommercielle satser

Forslaget sigter mod at mindske den konkurrenceforvridning, der forekommer som følge af afgiftsforskelle på dieselolie til vognmandsvirksomhed. Samtidig er målet at stimulere vækst, jobskabelse og konkurrenceevne. Endelig sigtes der mod at opfylde målsætninger fra den fælles transportpolitik og at øge miljøbeskyttelsen.

 

2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at forslaget ikke falder ind under Fællesskabets enekompetence. Derfor gælder subsidiaritetsprincippet.

 

Kommissionen begrunder det fælles harmoniseringsforslag med, at det er nødvendigt for at afhjælpe problemet med illoyal konkurrence og mindske konkurrenceforvridningen. Desuden vil man på den måde medvirke til at mindske den miljøbelastende omvejskørsel. Disse problemer tager forslaget fat om ved at hæve mindstesatsen for beskatning og derved indsnævre afgiftsforskellen.

 

Efter Kommissionens opfattelse kan den foreslåede foranstaltning ifølge sagens natur kun gennemføres af EU.

 

Hvis medlemsstaterne ikke ændrer deres skattestrategi, vil afgiftsforskellen derimod bestå. Ensidige tiltag i medlemsstaterne risikerer at sætte et kapløb i gang mod mindstesatsen for afgifter, hvad der kun tjener til at øge vanskelighederne i alle medlemsstater. Kommissionen og Ministerrådet har gentagne gange gjort det klart, at kun fælles strategier kan hindre fiskal uorden og konkurrenceforvridning.

 

3. Regeringens vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt. En indsnævring af afgiftsforskellen mellem medlemslandene kan bedst finde sted ved en beslutning om at øge minimumssatserne for diesel, og denne beslutning kan udelukkende træffes på EU-plan.