Skatteministeriet

                                                                                                            Nicolai Eigtveds Gade 28

                                                                                                            1402 København K

Marts 2007                                                                                                     CVR-nr. 17146815

 

 

 

 

                                                                          



 

 

 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

                                                           

                                                                                    Side

 

 

1.                   Indledning......................................................... 3

 

2.                   Beretning ......................................................... 4

 

3.                   Regnskab.......................................................... 10

 

4.                   PÃ¥tegning.......................................................... 16

 

Bilag 1  Noter............................................................... 17

 

Bilag 2   Bevillingsregnskaber......................................... 20

 

Bilag 3   Resultat opdelt på hovedformål......................... 22

 

Bilag 4   Nøgletal.......................................................... 23


 

1. Indledning

 

 

Skatteministeriets departement præsenterer hermed årsrapporten for 2006. Årsrapporten  er  aflagt på baggrund af Økonomistyrelsens Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for institutioner der deltager i forsøg med omkostningsbevillinger  af 29. januar 2007 og Rigsrevisionens indkaldelsesskrivelse vedrørende oplysninger til brug for bevillings-kontrollen for 2006.

 

Skatteministeriet har i henhold til Finansministeriets  regnskabsbekendtgørelse pr. 1. januar 2007 udarbejdet beretnings- og regnskabsafsnit herunder regnskabsmæssige forklaringer til Rigsrevisionen men ikke afsnittet om målrapportering.

 

Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti: § 09.11.01 Departementet, § 9.11.31. Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri, som er driftsbevillinger og for hvilke der aflægges omkostningsbaseret regnskab. Herudover er der i bilag til rapporten medtaget  udgiftsbaseret bevillingsregnskab for de øvrige konti, som indgår i Skatteministeriets virksomhedsregnskab. d.v.s.  § 09.11.41 Det Danske Klasselotteri A/S, § 09.11.51 Retssager m.v., § 09.11.61 Renter.

 

Skatteministeriet  har samtidig det overordnede ansvar for regnskaberne under Finanslovens § 34 Arbejdsmarkedsfond og § 38 Skatter og afgifter, d.v.s. indtægtsområdet.. Disse regnskaber er   imidlertid  adskilt fra ministeriets øvrige regnskaber og organiseret som en selvstændig virksomhed. Økonomistyrelsen har på denne baggrund udstedt dispensation fra kravet om årsrapport for § 34 og § 38-regnskaberne for finansåret 2006.

 

.

 

 


2. Beretning

 

2.1. Præsentation af Skatteministeriet

 

Skatteministeriet er en del af ministeriets koncern, som desuden består af SKAT og Landsskatteretten.

 

Skatteministeriets interne organisation fremgår af nedenstående organisationsdiagram.

 

 

 

 

Skatteministeriets koncern har fælles mission og visioner:

 

 

Mission

 

 

Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor.

 

 

 

Visioner

 

Retssikkerhed. Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair – og det opleves sådan.

Service.  Vi tager udgangspunkt i borgernes og virksomhedernes behov – det er både de og vi bedst tjent med.

Kvalitet. Vores arbejde er af høj kvalitet – det forventes af os.

Effektivitet. Vi løser opgaverne på den mest hensigtsmæssige måde. Vi går foran i opbygningen af fremtidens offentlige sektor.

Åbenhed. Vi laver vores arbejde så både skatteydere og offentligheden kan se, hvad vi gør – og hvorfor.

Attraktiv arbejdsplads. Vi skaber fagligt inspirerende miljøer med gode udviklingsmuligheder – det giver arbejdsglæde og resultater.

 

Skatteministeriets hovedopgaver.

Skatteministeriets arbejdsopgaver omfatter:

 

           Ministerbetjening og lovforberedende arbejde. Det er Skatteministeriets mÃ¥l at give skatteministeren og folketinget de bedst mulige oplysninger om ministeriets ansvarsomrÃ¥de. Skatteministeriet udarbejder lovgivning vedrørende skat, forbrugs- og miljøafgifter og arbejdsmarkedsbidrag, og har ansvar for, at administrationen er tilrettelagt med tilstrækkelig hensyntagen til borgernes retsbeskyttelse.  Skatteministeriet forestÃ¥r den overordnede administration af lovgivningen og følger lovenes virkninger med henblik pÃ¥ eventuelle justeringer.

 

           Internationale opgaver. Skatteministeriet deltager i arbejdet med EU’s mÃ¥lsætninger og sikrer at disse mÃ¥lsætninger integreres i Skattepolitikken.

 

           Koncernstyringsopgaver. Skatteministeriet varetager overordnede koncernstyrings- og controllingopgaver,  herunder koordinering af planlægnings-, budget- og regnskabsfunktioner for ministeriets koncernomrÃ¥de.

 

Oversigt over årets økonomiske resultat fordelt på hovedopgaver og i overensstemmelse med finanslovens oversigt fremgår af bilag 3.

 

 

 

2.2. Årets økonomiske resultat

 

Skatteministeriets departement § 09.11.01.

Tabel 1. (mio. kr.)

 

Driftsregnskab

 

Regnskab 2006

Ordinære driftsindtægter

             Heraf bevillinger

109.1

108.8

Ordinære driftsomkostninger

101.2

            Heraf personaleomkostninger

67,1

Andre driftsposter, netto

 

Finansielle poster, netto

-0.3

Ekstraordinære poster, netto

-

 

Ã…rets resultat

 

8.2

 

Status

 

Pr. 31.12.2006

Anlægsaktiver i alt incl. statsforskrivning

9.2

            Heraf immaterielle anlægsaktiver

2.5

            Heraf materielle anlægsaktiver

4.6

Omsætningsaktiver

47.1

Aktiver i alt

56.3

Egenkapital incl. statsforskrivning

29.2

            Heraf videreførsel

27.0

Hensatte forpligtelser

3.6

Øvrige forpligtelser

23.5

Passiver i alt

56.3

 

 

 

Det økonomiske resultat illustreres ved nedenstående grafer:

 

 

Figur 1: Indtægter og omkostninger

 

Det fremgår af figur 1, at Skatteministeriets  virksomhed altovervejende finansieres ved finanslovsbevillingen, samt at der i 2007 budgetteres med  anvendelse af en del af egenkapitalen.

 

 

Figur 2: Låneramme og SKB-gæld

 

 


Figur 3: Egenkapitalens sammensætning

 

 

Det bemærkes, at  egenkapitalen i 2005 og i 2006 ikke kan sammenlignes direkte, da Skatteministeriet ikke havde omkostningsbaseret finanslovsbevilling og selvstændig likviditet i 2005.

 

 

 

 

 Figur 4: Omkostningernes sammensætning

 

 

 

 


Øvrige udgifter og indtægter som administreres af Skatteministeriet, mio. kr.

Tabel 2. 

 

Art

 

Bevillingstype

 

Hovedkonti

 

 

 

Bevilling

 

Regnskab

 

 

 

 

Øvrige administrerede udgifter og indtægter

Driftsbevilling

09.11.31

Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S

Udgifter

 

0

 

0

Anden bevilling

09.11.41

Det Danske Klasselotteri A/S

Indtægter

29.0

31.4

Anden bevilling

09.11.51

Retssager m.v.

Udgifter

Indtægter

47.2

13.6

57.6

14.7

Anden bevilling

09.11.61

Renter

Udgifter

Indtægter

0

11.0

0.1

10.6

 

 

 

 

Redegørelse for reservationer

 

Redegørelse for reservationer,  mio. kr.

Tabel 3.

Opgave

Reserveret år

Reservation primo

Forbrug i året

Reservation ultimo

Forventet afslutning

Fairplay-projektet

 2006                    

1,3

1.3

0

-

 

Skatteministeriets finanslovsbevilling for 2005 blev ved ændringsforslag forhøjet med 10 mio. kr. til udmøntning af Fairplay initiativer. Imidlertid blev kampagnen ikke afsluttet i 2005, og restbevillingen blev reserveret til fortsættelse i 2006, hvor hele beløbet er anvendt.

 

 

 

2.3 Forventninger til det kommende år

 

Skatteministeriet var i 2006 i betydeligt omfang  præget af de udfordringer, som fusionen mellem de kommunale og statslige skatteforvaltninger og samlingen af al offentlig inddrivelse i SKAT i sagens natur udløste. Der har været fokus på SKATs betjening af borgere og virksomheder, men også på de mere interne organisatoriske, tekniske og personalemæssige forhold i SKAT.

 

I 2007 har vi lagt de direkte fusionsrelaterede og i vidt omfang internt rettede aktiviteter så meget bag os, at vi nu kan koncentrere os fuldt ud om SKATs kerneproduktion og drage nytte af den fleksibilitet og øgede faglighed i opgaveløsningen, som enhedsforvaltningen giver mulighed for.

 

Det er i 2007, vi for alvor skal udrulle og operationalisere indsats- og inddrivelsesstrategien. Det sker bl.a. ved udarbejdelsen af årlige indsats- og inddrivelsesplaner. Udrulningen i organisationen af de nævnte strategier og planer understøttes af resultatkontrakten for 2007 mellem Skatteministeriet og SKAT og de enkelte skattecentres resultatkontrakter med SKAT.

 

Udgangspunktet i indsatsstrategien er, at hovedparten af borgere og virksomheder ønsker at overholde reglerne. Indsatsen i forhold til disse borgere og virksomheder – ”medspillerne” – er serviceorienteret. I modsætning hertil vil indsatsen i forhold til borgere og virksomheder, der ikke vil overholde reglerne – ”modspillerne” – have fokus på kontrol og efterfølgende sanktion. Ved synligt brug af alle til rådighed stående indsatsværktøjer skabes en målrettet og sammenhængende indsats, der øger regelefterlevelsen første gang, hvorved flere penge ”kommer ind ad fordøren”.

 

Tilsvarende bygger inddrivelsesstrategien på antagelsen om, at hovedparten af borgerne og virksomhederne ønsker at betale til tiden. Indsatsen i forhold til inddrivelse af offentlige restancer skal afspejle, at borgere og virksomheder har forskellig evne til at overholde reglerne og betale deres restancer.

 

Det er hensigten, at der i de kommende år skal arbejdes målrettet på at udvikle og forbedre indsats- og inddrivelsesstrategien bl.a. ved at etablere valide måleapparater, der gør det muligt at forudse borgere og virksomheders adfærd, og gennemføre risikovurderinger samt opstille og gennemføre operationelle effektmål. Også løbende målinger af kundetilfredshed vil blive gennemført for løbende at kunne følge op på den service, som leveres til borgere og virksomheder. Endelig understøttes såvel service- som kontroldelen i de kommende år af den pågående systemmodernisering i SKAT.

 

Herudover vil der i det kommende år også være fortsat fokus på den endelige lokalisering af SKATs 30 skattecentre og målrettet kompetenceudvikling af medarbejderne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Regnskab

 

3.1. Anvendt regnskabspraksis

 

Regnskabet for  § 09.11.01 Skatteministeriets departement og § 09.11.31 Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S er omkostningsbaseret i overensstemmelse med akt. 163 af 24. juni 2004. Skatteministeriet har i 2006 deltaget i forsøg med omkostningsbevillinger på finansloven. De øvrige regnskaber under Skatteministeriets virksomhed er udgiftsbaserede. Se bilag 2. Regnskabet er aflagt efter de regnskabsregler og principper, som fremgår af regnskabsbekendtgørelsen og Finansministeriets Økonomisk Administrative vejledning. Skatteministeriet har ingen dispensationer eller andre afvigelser fra de fastsatte retningslinier for regnskabspraksis.

 

 

3.2. Resultatopgørelse

 

Resultatopgørelse, mio. kr.

Tabel 3. 

Note

 

R 2005

R 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Ordinære driftsindtægter

Indtægtsført bevilling

    Bevilling

    Anvendelse af tidligere års                                    reserverede bevilling

Indtægtsført bevilling i alt

    Salg af varer og tjenesteydelser

    Tilskud til egen drift

    Øvrige driftsindtægter

    Gebyrer

 

 

 

 

0

0.2

0

0

0

0

 

 

107,5

 

1.3

108.8

0.1

0

0.2

0

Ordinære driftsindtægter i alt

0,2

109.1

Ordinære driftsomkostninger

    Ændring i lagre

    Forbrugsomkostninger

          Husleje

          Andre forbrugsomkostninger

    Forbrugsomkostninger i alt

    Personaleomkostninger

        Lønninger

        Pension

        Lønrefusion

        Andre personaleomkostninger

    Personaleomkostninger i alt

    Andre ordinære driftsomkostninger

    Af- og nedskrivninger

 

0

 

10.3

19.2

29.5

 

65.2

9.1

-1.8

2.2

74.7

7.5

2.2

 

0

 

10.5

14.2

24.7

 

59.9

9.2

-3.5

1.5

67.1

6.6

2.8

Ordinære driftsomkostninger i alt

113.9

101.2

 

 

 

Resultat af ordinær drift

-113.7

7.9

Andre driftsposter

   Andre driftsindtægter

   Andre driftsomkostninger

 

0

0

 

0

0

Resultat før finansielle poster

-113.7

7.9

 

Finansielle poster

   Finansielle indtægter

   Finansielle omkostninger

 

 

0

0

 

 

-0.5

0.2

Resultat før ekstraordinære poster

-113.7

8.2

 

Ekstraordinære poster

    Ekstraordinære indtægter

    Ekstraordinære omkostninger

 

 

0

0

 

 

0

0

Ã…rets resultat

-113.7

8.2

Note 1 viser det samlede årsværksforbrug samt til- og afgange i antallet af medarbejdere.

 

 

Resultatopgørelsens tal for 2005 og 2006 kan ikke direkte sammenlignes, da Skatteministeriets finanslovsbevilling for 2005 var udgiftsbaseret og således ikke indgår i regnskabstallene.

 

 

Resultatdisponering, mio. kr.

Hovedkonto 09.11.01 Departementet

 

Bortfald af resultatet

0

Resultat til videreførelse

8.2

 

 

Hovedkonto 09.11.31. Tjenestemænd ved det Danske Klasselotteri

 

Bortfald af resultat

0

Resultat til videreførelse

0

 

 

 

Note

Aktiver  (mio. kr.)

2005

2006

 

2

Anlægsaktiver

Immaterielle anlægsaktiver

Færdiggjorte udviklingsprojekter        Erhvervede koncessioner, patenter  m.v.

Udviklingsprojekter under opførelse

 

 

1.9

0.5

           0

 

 

1.9

0.6

   0

 

Immaterielle anlægsaktiver i alt

2.4

2.5

3

Materielle anlægsaktiver

Grunde, arealer og bygninger

Infrastruktur

Produktionsanlæg og maskiner

Transportmateriel

Inventar og IT-udstyr

Igangværende arbejder for egen  regning       

 

2.2

  0

  0

0.1

1.2

   0

 

1.9

  0

  0

0.4

2.3

    0

 

Materielle anlægsaktiver i alt

3.5

4.6

 

Finansielle anlægsaktiver

Statsforskrivning

 

 0

 

2.2

 

Finansielle anlægsaktiver i alt

 0

2.2

 

Anlægsaktiver i alt

5.9

9.2

 

Omsætningsaktiver

Varebeholdning

Tilgodehavender

Værdipapirer

Likvide beholdninger

FF5 Uforrentet konto

FF7 Finansieringskonto

Andre likvider

Likvide beholdninger i alt

 

  0

8.4

  0

 

0

0

0

0

 

 0

3.6

  0

 

17.6

25.9

 

 

Omsætningsaktiver i alt

8.4

47.1

 

 

Aktiver i alt

         14.3

          56.3

3.3. Balance

 

 

 

 

 

Tabel 4

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Noterne 2 og 3 redegør for udviklingen i anlægsaktiverne.

 

 

Note

 

Passiver

 

2005

 

2006

 

Egenkapital

Egenkapital

Startkapital

Opskrivninger

 

-9.0

18.8

   2,2

 

Reserveret egenkapital

      0

     0

 

Overført overskud

  

  8.2

 

Egenkapital i alt

  -9.0

29.2

 

 

 

 

4

Hensættelser

  3.6

 3.6

 

Langfristede gældsposter

FF4 Langfristet gæld

FF6 Bygge- og IT-kredit

Prioritetsgæld

Anden langfristet gæld

Statsgæld

 

  0

  0

  0

 0

 0

 

7.0

   0

  0

  0

  0

 

Langfristet gæld i alt

0

7.0

 

Kortfristede gældsposter

Leverandører af varer og  tjenesteydelser

Anden kortfristet gæld

Skyldige feriepenge

Igangværende arbejder for fremmed  regning

Periodeafgrænsningsposter

 

4.7

4.1

          10.9

   0

   0

 

0.1

8.9

7,5

  0

  0

 

Kortfristet gæld i alt

          19.7

         16.5

 

Gæld i alt

          14.3

         23.5

 

 

Passiver i alt

       

         14.3

        

        56.3

Kontraktlige forpligtelser og eventualforpligtelser fremgår af note 5.

 

 

 

 

3.4 Egenkapitalforklaring

 

Egenkapitalforklaring, mio. kr.

Tabel 7.

Egenkapital primo 2006

21.0

 

   Startkapital primo

   + Ændring  i startkapital

 

2.2

 

   Startkapital ultimo

2.2

 

   Regulering af det overførte  overskud

   Overført fra årets resultat

 

                               18.8

 8.2

   Overført overskud ultimo

                                27.0

   Egenkapital ultimo 2006

29.2

 

 

Tabellen viser sammenhængen mellem den tilpassede primobalance og ultimobalancen.

Da 2006 er det første år, hvor Skatteministeriet er omfattet af omkostningsbaserede finanslovsbevillinger består egenkapitalen herefter af en statsforskrivning, som er beregnet med 2% af bruttobevillingen i 2006 og det videreførte overskud.

 

 

 

3.5 Pengestrømsopgørelse

 

Pengestrømsopgørelse

Tabel 9

 

 

 

 

 

Resultat før ekstraordinære poster

 

8.2

+

Udgiftsførelse af afskrivninger

 

2.7

+

Udgiftsførelse af hensatte forpligtelser incl. ferie og afspads.

 

-3.9

 

Ændring i driftskapital

 

7.0

+

Ændring i tilgodehavender

4.7

 

-

Ændring i kortsigtede gældsforpligtelser

-3.3

1.4

 

Pengestrømme fra driftsaktivitet

 

8.4

 

 

 

 

-

Køb og salg af anlægsaktiver, netto

 

-3.8

 

Pengestrømme fra investeringsaktivitet

 

-3.8

 

 

 

 

-

Afdrag på langfristet gæld

 

-2.7

+

Forøgelse af langfristet gæld og Bygge- og IT-kredit

 

+9.8

+

Forbrug af reserveret bevilling afregnet efter 31.12.2006

 

0.6

+

Tildeling af primolikviditet i alt

 

31.1

 

Pengestrømme fra finansieringsaktivitet

 

38.8

 

 

 

 

 

Årets pengestrøm

 

43.4

 

 

 

 

 

Årets pengestrøm fordelt på:

 

 

+

Ændring i FF5 uforrentet konto

 

17.6

+

Ændring i FF7 finansieringskonto

 

25.8

 

Ændring  i likvider i alt

 

43.4

 

Likvide beholdninger pr. 1.1.2006

 

-

 

Likvide beholdninger pr. 31.12.2006

 

43.4

 

 

Pengestrømsopgørelsen viser Skatteministeriets pengestrømme inden for regnskabsåret fordelt på henholdsvis driftsaktivitet, investeringsaktivitet og fra finansieringsaktivitet.

 

 

3.6. Bevillingsregnskabet

 

§ 09.11.01 Departementet, mio. kr.

Tabel 9. 

Mio. kr.

Regnskab

2005

Budget

2006

Regnskab

2006

Difference

Budget

2007

 

Nettoudgiftsbevilling

 

111.7

 

107.5

 

107.5

 

-

 

110.0

 

Nettoforbrug af reservation

 

0

 

 

 

1.3

 

1,3

 

0

 

Indtægter

 

0.2

 

0.2

 

0.3

 

0.1

 

0.2

 

Udgifter

 

113.9

 

107.7

 

100.9

 

6.8

 

110.2

 

Ã…rets resultat

 

2.0

 

-

 

8.2

 

8.2

 

-

 

 

I  forhold til FL 2006  viser regnskabet et samlet mindreforbrug på 8,2 mio. fordelt med 5,2 på lønsumsrammen og 3 mio. kr. for øvrig drift.

 

Årsagen til mindreforbruget på lønsumsrammen er primært en nedgang i afspadserings- og feriepengeforpligtelsen, som skyldes, at Skatteministeriet i 2006 har indført nye og mere restriktive styringsprincipper på dette område. Der er derfor ikke tale om en egentlig nedgang i de fremtidige lønudgifter.

 

Mindreforbruget på 3 mio. i forhold til den øvrige driftsbevilling skyldes bl.a., at Skatteministeriet modtog en tilbagebetaling på 1,4 mio. kr. i forbindelse med efterregulering af skatter og afgifter vedrørende husleje. En anden årsag er, at det oprindeligt var påtænkt at indgå lejemål af nye print/kopimaskiner, men at dette blev imidlertid udskudt på grund af overvejelser om i stedet at anskaffe udstyret over anlægsbudgettet. Samtidig blev et planlagt indkøb af konferenceudstyr udskudt på grund af overvejelser i forbindelse med samordning på koncernniveau. Endelig blev en del større projekter på HR-området udskudt bl.a. på grund af en intern organisatorisk tilpasning. De udskudte udgifter forventes imidlertid afholdt i 2007.

 

 

 

§ 09.11.31  Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S

Tabel 10.                                                                                                                                    

Mio. kr.

Regnskab

2005

Budget

2006

Regnskab

2006

Difference

Budget

2007

 

Nettoudgiftsbevilling

 

0

 

0

 

0

 

-

 

0

 

Nettoforbrug af reservation

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Indtægter

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Udgifter

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Ã…rets resultat

 

0

 

-

 

0

 

0

 

-

 

Hovedkonto 09.11.31 vedrører  aflønning af tjenestemænd ansat ved  Det Danske Klasselotteri A/S, som har bevaret deres tidligere ansættelsesmæssige status som  tjeneste-mænd. Kontoen indeholder alene Skatteministeriets udlæg og Klasselotteriets refusion af lønudgiften til løn og pension


4. PÃ¥tegning af det samlede regnskab

 

 

Ã…rsrapporten omfatter

 

Skatteministeriets årsrapport omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteministeriets departement, virksomhed nr. 17146815 er ansvarlig for

 

§ 09.11.01. Departementet

§ 09.11.31. Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S

§ 09.11.41. Det Danske Klasselotteri A/S

§ 09.11.51  Retssager m.v.

§ 09.11.61  Renter

 

Årsrapporten omfatter samtidig de  regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2006.

 

 

 

PÃ¥tegning

 

Det tilkendegives herved

 

  1. at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser,

 

  1. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen er i overensstemmelse med de meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og

 

  1. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler, der er omfattet af årsrapporten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                    

Bilag 1.

 

Noter til resultatopgørelse og balance

 

 

 

Note 1. Personaleomkostninger

 

2003 (R3)

2004 (R2)

2005(R )

2006 (R)

2007 (B)

Antal årsværk

Tilgang af medarbejdere

Afgang af medarbejdere

135

6

14

136

9

6

135

15

15

132

7

4

     142

 

 

 

 

 

 

 

Note 2. Immaterielle anlægsaktiver

1.000 kr.

 

 

Færdiggjorte

udviklings-

projekter

Erhvervede

Koncessioner,

Patenter,

Licenser mv.

I alt

 

Kostpris, primo 2006

Tilgang

Afgang

 

3.264

632

0

 

932

303

0

 

4.196

935

0

Kostpris pr. 31.12.2006

3.896

1.235

5.131

Akkumulerede afskrivninger

Akkumulerede nedskrivninger

1.998

0

644

0

2.642

0

Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2006

 

1.998

 

644

 

2.642

Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2006

 

1.898

 

591

 

2.489

 

Ã…rets afskrivninger

Ã…rets nedskrivninger

 

619

0

 

262

0

 

 

881

0

 

Årets  af- og nedskrivninger

 

619

 

262

 

881

 

 

 

 

 

 

Udviklings-

Projekter under

udførelse

Primosaldo pr. 1. januar 2006

Tilgang

Nedskrivninger

Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter

0

0

0

0

Kostpris pr. 31.12.2006

0

 

 

 

 

 

Note 3: Materielle anlægsaktiver 1.000 kr.

 

 

 

 

Grunde, area-

ler og  bygnin-ger

Infrastruktur

Produktions-

Anlæg og ma-

skiner

Transportma-

teriel

Inventar og

IT-udstyr

I alt

 

Kostpris primo 2006

 

 

3.096

 

 

0

 

 

0

 

 

200

 

 

2.376

 

 

5.672

 

Tilgang

 

0

 

0

 

0

 

446

 

2.633

 

3.079

 

Afgang

 

0

 

0

 

0

 

200

 

0

 

200

 

Kostpris pr. 31.12.2006

 

3.096

 

0

 

0

 

446

 

5.009

 

8.551

 

Akkumulerede afskrivninger

 

1.194

 

0

 

0

 

82

 

2.699

 

3.975

 

Akkumulerede nedskrivninger

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Akkumulerede af- og nedskrivninger

 

1.194

 

0

 

0

 

82

 

2.699

 

3.975

 

Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2006

 

 

1.902

 

 

0

 

 

0

 

 

364

 

 

2.310

 

 

4.576

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ã…rets afskrivninger

 

327

 

0

 

0

 

88

 

1.493

 

1.908

 

Ã…rets nedskrivninger

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Ã…rets af- og nedskrivninger

 

327

 

0

 

0

 

88

 

1.493

 

1.908

 

 

 

 

 

Igangværende arbejder for egen

regning

 

Primosaldo pr. 1. januar 2006

 

0

 

Tilgang

 

0

 

Nedskrivninger

 

0

 

Overført til færdige anlægsaktiver

 

0

 

Kostpris pr. 31.12.2006

 

0

 

 

 

 

Note 4. Hensatte forpligtelser. mio. kr.

Saldo primo 2006          

3.6

Fratrædelsesgodtgørelse i forb. m.  åremålsansættelse, udbetalt i  2006                         

 

0.2

Fratrædelsesgodtgørelse i forb. m.  åremålsansættelse, optjent 2006                        

 

0.2

Saldo ultimo 2006                                                                                                        

3.6

 

Specifikation af saldo ultimo 2006

 

Reetableringsforpligtelser i forbindelse med evt. fraflytning af lejemål

    Kontorlokaler 4606 m2 x 600 kr.                                                     2.8

    Arkivrum 522 m2 x 400 kr.                                                              0.2

    Fratrædelsesgodtgørelse i forbindelse med åremålsansættelse        0.6

    Saldo ultimo 2006                                                                            3.6

 

Ingen af ovennævnte forpligtelser forventes afviklet inden for det førstkommende år.

 

 

 

 

Note 5. Kontraktlige forpligtelser og eventualforpligtelser.

Skatteministeriet har kontraktlige forpligtelser i forbindelse med leasingkontrakter og huslejekontrakter:

 

Lejeaftaler på ejendomme                     15.2

Kontrakt med Ritzau                               0.2

Leasingkontrakter på kopimaskiner        1.6

Rygestationer                                          0.2

                                                               17.2

 

 

 

 

 

 

 


Bilag 2

 

                         

Bevillingsregnskab for øvrige bevillinger, som administreres af Skatteministeriet:

 

 

§ 09.11.41 Det Danske Klasselotteri A/S, mio. kr.

Tabel 11.

Mio. kr.

Regnskab

2005

Budget

2006

Regnskab

2006

Difference

Budget

2007

 

Nettoudgiftsbevilling

 

23.0

 

29.0

 

29.0

 

-

 

33.0

 

Nettoforbrug af reservation

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Indtægter

 

27.5

 

29.0

 

31.4

 

-2.4

 

33.0

 

Udgifter

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Ã…rets resultat

 

-4.5

 

-

 

-2.4

 

-2.4

 

-

 

Kontoen indeholder indbetalinger af  afgift for retten til at drive klasselotteri. Det Danske Klasselotteri A/S har på baggrund af  lov nr. 235 af 8. april 1992 modtaget bevilling til at drive Klasselotteri. I.h.t. loven skal indbetales en afgift, som udgør 6% af indskudssummen, d.v.s. spillernes betaling for lodsedlerne. Indskudssummen har i de senere år været stigende, og  i 2006 har den indbetalte afgift oversteget det skøn, som lå  til grund for finanslovs-forslaget med  2,4 mio. kr. eller 8,2%.

 

 

§ 09.11.51 Retssager m.v. , mio. kr.

Tabel 12.

Mio. kr.

Regnskab

2005

Budget

2006

Regnskab

2006

Difference

Budget

2007

 

Nettoudgiftsbevilling

 

25.8

 

33.6

 

33.6

 

 

 

25.6

 

Nettoforbrug af reservation

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Indtægter

 

17.2

 

13.6

 

14.6

 

-1.0

 

8.3

 

Udgifter

 

46.3

 

47.2

 

57.6

 

     -10.4

 

33.9

 

Ã…rets resultat

 

-3.3

 

-

 

9.4

 

 9.4

 

-

 

På kontoen afholdes  udgifter til retssager mv. Det vil sige salær til Kammeradvokaten og andre advokater samt pålagte og tilkendte sagsomkostninger.

 

Nettoudgifterne på kontoen har i 2006 oversteget bevillingen med  9,4 mio. kr. eller 28%. Årsagen  er, at  udgifterne i perioden  umiddelbart op til årsafslutningen var betydeligt højere end det har været tilfældet i de foregående år, som var lagt til  grund ved udarbejdelsen af TB-forslaget. 

 

Af større poster kan nævnes afregningen af et langvarigt og kompliceret forløb vedrørende ambi-sagen ved EU og acontoafregning  til Kammeradvokaten af de tilknyttede ambi-retssager.

 

En anden væsentlig post er kammeradvokatens regning i forbindelse med domsafsigelse ved Østre Landsret i en sag, vedrørende den danske spillelovgivnings forenelighed med EU-retten. Sagen har strakt sig over en periode på 2 år.

 

Endelig kan nævnes Sydbanksagen.

 

Tabel 13. 
§ 09.11.61 Renter, mio. kr.

Mio. kr.

Regnskab

2005

Budget

2006

Regnskab

2006

Difference

Budget

2007

 

Nettoudgiftsbevilling

 

10.9

 

10.9

 

10.9

 

-

 

10.9

 

Nettoforbrug af reservation

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Indtægter

 

10.5

 

11.0

 

10,6

 

0.4

 

11.0

 

Udgifter

 

0

 

0,1

 

0

 

-0,1

 

0.1

 

Ã…rets resultat

 

-0.4

 

-

 

0.3

 

0.3

 

-

 

Kontoen indeholder  Skatteministeriets renter vedrørende alle hovedkonti under ministerområdet, som ikke er omfattet af selvstændig likviditet  Herunder renteindtægter i forbindelse med indbetaling af tidligere afskrevne fordringer.

 

 

 




Bilag 3

 

 

Bevillingsregnskab for 09.11.01.10 Skatteministeriet med oversigt over årets resultat opdelt efter hovedopgaver.

 

Oversigt over årets resultat opdelt på hovedopgaver (mio. kr.)

Tabel 14.

Hovedformål

Indtægter

(Bevilling 2006)

Udgifter

Resultat

Lovgivning og ministerbetjening

 

50.6

 

43,7

 

6,9

 

Internationale opgaver

 

8.0

 

7.9

 

0.1

 

Fairplay Kampagne (reservation)

 

1.3

 

1.3

 

0

 

Interne opgaver:

 

 

 

 

- Hjælpefunktioner

 

 

 

24.7

 

 

 

- Generel ledelse og  administration                                  

 

 

 

23.0

 

 

 

Interne opgaver i alt

 

49.1

 

47,7

 

1.4

 

Total incl. reservation

 

109,0

 

100.6

 

8,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

   

 I løbet af sommeren og efteråret 2006 gennemførte Skatteministeriet en justering af strukturen, som primært havde til formål at styrke koncernstyringsfunktionen. Baggrunden er at SKAT efter kommunalreformen er blevet dobbelt så stor, og at forvaltningen samtidig er samlet i en enhedsorganisation. Fra 2007 vil koncernstyringsfunktionen blive optaget som et selvstændigt hovedformål, men ændringen har i en del af 2006 påvirket  de opgjorte udgifter til ledelse og administration, hvorfor mindreforbruget her er lavere end, hvad der er tilfældet for de øvrige hovedformål.

 

Som tidligere nævnt har Skatteministeriets  nettoudgifter i 2007 været lavere  end forudsat ved udarbejdelsen af FL 2006. Dette gælder først og fremmest for lønsumsområdet på grund af en nedgang i feriepengeforpligtelsen men også for de øvrige driftsudgifter, hvor en del initiativer er blevet udskudt.

 

Informationskampagnen Fairplay var reserveret i anmærkningerne til FL 2005 med 10 mio. kr.  Heraf  blev 1,3 mio. videreført som reservation til anvendelse i 2006. Fairplay er derfor som det var tilfældet i 2005 opført som et  separat hovedformål i regnskabet for 2006.

 

Bilag 4

 

 Nøgletal

 

Nr.

 

Navn

 

2005

 

2006

 

 

 

 

Regler og Rammer

 

 

 

1.

 

Negativ udsvingsrate

 

9,3

 

12,6

 

2.

 

Akkumuleret udsvingsandel

 

17,7

 

25,2

 

3.

 

Udnyttelsesgrad af låneramme

 

*

 

96,8

 

 

 

 

Ressourceforvaltning

 

 

 

4.

 

Overskudsgrad

 

*

 

7,5

 

5.

 

Bevillingsandel

 

*

 

99,7

 

6.

 

Ekstraordinære poster

 

0

 

0

 

7.

 

Tab på debitorer

 

0

 

0

 

8.

 

Kapitalandel

 

*

 

2,3

 

9.

 

Nedskrivningsrate

 

0

 

0

 

10.

 

Afskrivningsrate

 

57,5

 

48,4

 

11.

 

Opretholdelsesgrad

 

67,0

 

143,9

 

12.

 

Årsværkspris

 

541.000

 

476.000

 

13.

 

Soliditetsgrad

 

*

 

51,9

 

 

 

 

MÃ¥lopfyldelse

 

 

 

14.

 

Reservationsflow

 

0%

 

100%

 

15.

 

Reservationsandel

 

1,1%

 

0%

 

16.

 

Akkumuleret reservationsandel

 

0%

 

1,2%

 

Vedrørende beregningen og beskrivelsen af nøgletallene henvises til Økonomistyrelsens Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for institutioner der deltager i forsøg med omkostningsbevillinger af 29. januar 2007.