Nicolai Eigtveds Gade 28
                                                                                                           1402 København K
Marts 2007Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â CVR-nr. 17146815
                                                                         Â
Indholdsfortegnelse
                                                          Â
                                                                                   Side
1. Indledning......................................................... 3
2. Beretning ......................................................... 4
3. Regnskab.......................................................... 10
4. PÃ¥tegning.......................................................... 16
Bilag 1Â Noter............................................................... 17
Bilag 2Â Â Bevillingsregnskaber......................................... 20
Bilag 3  Resultat opdelt på hovedformål......................... 22
Bilag 4  Nøgletal.......................................................... 23
Skatteministeriets departement præsenterer hermed årsrapporten for 2006. Årsrapporten er aflagt på baggrund af Økonomistyrelsens Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for institutioner der deltager i forsøg med omkostningsbevillinger af 29. januar 2007 og Rigsrevisionens indkaldelsesskrivelse vedrørende oplysninger til brug for bevillings-kontrollen for 2006.
Skatteministeriet har i henhold til Finansministeriets regnskabsbekendtgørelse pr. 1. januar 2007 udarbejdet beretnings- og regnskabsafsnit herunder regnskabsmæssige forklaringer til Rigsrevisionen men ikke afsnittet om målrapportering.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti: § 09.11.01 Departementet, § 9.11.31. Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri, som er driftsbevillinger og for hvilke der aflægges omkostningsbaseret regnskab. Herudover er der i bilag til rapporten medtaget udgiftsbaseret bevillingsregnskab for de øvrige konti, som indgår i Skatteministeriets virksomhedsregnskab. d.v.s. § 09.11.41 Det Danske Klasselotteri A/S, § 09.11.51 Retssager m.v., § 09.11.61 Renter.
Skatteministeriet har samtidig det overordnede ansvar for regnskaberne under Finanslovens § 34 Arbejdsmarkedsfond og § 38 Skatter og afgifter, d.v.s. indtægtsområdet.. Disse regnskaber er  imidlertid adskilt fra ministeriets øvrige regnskaber og organiseret som en selvstændig virksomhed. Økonomistyrelsen har på denne baggrund udstedt dispensation fra kravet om årsrapport for § 34 og § 38-regnskaberne for finansåret 2006.
.
2. Beretning
2.1. Præsentation af Skatteministeriet
Skatteministeriet er en del af ministeriets koncern, som desuden består af SKAT og Landsskatteretten.
Skatteministeriets interne organisation fremgår af nedenstående organisationsdiagram.
Skatteministeriets koncern har fælles mission og visioner:
Retssikkerhed. Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair – og det opleves sådan.
Service. Vi tager udgangspunkt i borgernes og virksomhedernes behov – det er både de og vi bedst tjent med.
Kvalitet. Vores arbejde er af høj kvalitet – det forventes af os.
Effektivitet. Vi løser opgaverne på den mest hensigtsmæssige måde. Vi går foran i opbygningen af fremtidens offentlige sektor.
Åbenhed. Vi laver vores arbejde så både skatteydere og offentligheden kan se, hvad vi gør – og hvorfor.
Attraktiv arbejdsplads. Vi skaber fagligt inspirerende miljøer med gode udviklingsmuligheder – det giver arbejdsglæde og resultater.
Skatteministeriets arbejdsopgaver omfatter:
Ministerbetjening og lovforberedende arbejde. Det er Skatteministeriets mål at give skatteministeren og folketinget de bedst mulige oplysninger om ministeriets ansvarsområde. Skatteministeriet udarbejder lovgivning vedrørende skat, forbrugs- og miljøafgifter og arbejdsmarkedsbidrag, og har ansvar for, at administrationen er tilrettelagt med tilstrækkelig hensyntagen til borgernes retsbeskyttelse. Skatteministeriet forestår den overordnede administration af lovgivningen og følger lovenes virkninger med henblik på eventuelle justeringer.
Internationale opgaver. Skatteministeriet deltager i arbejdet med EU’s målsætninger og sikrer at disse målsætninger integreres i Skattepolitikken.
Koncernstyringsopgaver. Skatteministeriet varetager overordnede koncernstyrings- og controllingopgaver, herunder koordinering af planlægnings-, budget- og regnskabsfunktioner for ministeriets koncernområde.
Oversigt over årets økonomiske resultat fordelt på hovedopgaver og i overensstemmelse med finanslovens oversigt fremgår af bilag 3.
2.2. Årets økonomiske resultat
Skatteministeriets departement § 09.11.01.
Tabel 1. (mio. kr.)
Driftsregnskab |
Regnskab 2006 |
Ordinære driftsindtægter             Heraf bevillinger |
109.1 108.8 |
Ordinære driftsomkostninger |
101.2 |
           Heraf personaleomkostninger |
67,1 |
Andre driftsposter, netto |
|
Finansielle poster, netto |
-0.3 |
Ekstraordinære poster, netto |
- |
Ã…rets resultat |
8.2 |
Status |
Pr. 31.12.2006 |
Anlægsaktiver i alt incl. statsforskrivning |
9.2 |
           Heraf immaterielle anlægsaktiver |
2.5 |
           Heraf materielle anlægsaktiver |
4.6 |
Omsætningsaktiver |
47.1 |
Aktiver i alt |
56.3 |
Egenkapital incl. statsforskrivning |
29.2 |
           Heraf videreførsel |
27.0 |
Hensatte forpligtelser |
3.6 |
Øvrige forpligtelser |
23.5 |
Passiver i alt |
56.3 |
Det økonomiske resultat illustreres ved nedenstående grafer:
Det fremgår af figur 1, at Skatteministeriets virksomhed altovervejende finansieres ved finanslovsbevillingen, samt at der i 2007 budgetteres med anvendelse af en del af egenkapitalen.
Figur 2: Låneramme og SKB-gæld
Figur 3: Egenkapitalens sammensætning
Det bemærkes, at egenkapitalen i 2005 og i 2006 ikke kan sammenlignes direkte, da Skatteministeriet ikke havde omkostningsbaseret finanslovsbevilling og selvstændig likviditet i 2005.
 Figur 4: Omkostningernes sammensætning
Øvrige udgifter og indtægter som administreres af Skatteministeriet, mio. kr.
Tabel 2.Â
Art |
Bevillingstype |
Hovedkonti |
|
Bevilling |
Regnskab |
Øvrige administrerede udgifter og indtægter |
Driftsbevilling |
09.11.31 Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S |
Udgifter
|
0
|
0 |
Anden bevilling |
09.11.41 Det Danske Klasselotteri A/S |
Indtægter |
29.0 |
31.4 |
|
Anden bevilling |
09.11.51 Retssager m.v. |
Udgifter Indtægter |
47.2 13.6 |
57.6 14.7 |
|
Anden bevilling |
09.11.61 Renter |
Udgifter Indtægter |
0 11.0 |
0.1 10.6 |
Redegørelse for reservationer
Redegørelse for reservationer, mio. kr.
Tabel 3.
Opgave |
Reserveret år |
Reservation primo |
Forbrug i året |
Reservation ultimo |
Forventet afslutning |
Fairplay-projektet |
 2006                    |
1,3 |
1.3 |
0 |
- |
Skatteministeriet var i 2006 i betydeligt omfang præget af de udfordringer, som fusionen mellem de kommunale og statslige skatteforvaltninger og samlingen af al offentlig inddrivelse i SKAT i sagens natur udløste. Der har været fokus på SKATs betjening af borgere og virksomheder, men også på de mere interne organisatoriske, tekniske og personalemæssige forhold i SKAT.
I 2007 har vi lagt de direkte fusionsrelaterede og i vidt omfang internt rettede aktiviteter så meget bag os, at vi nu kan koncentrere os fuldt ud om SKATs kerneproduktion og drage nytte af den fleksibilitet og øgede faglighed i opgaveløsningen, som enhedsforvaltningen giver mulighed for.
Det er i 2007, vi for alvor skal udrulle og operationalisere indsats- og inddrivelsesstrategien. Det sker bl.a. ved udarbejdelsen af årlige indsats- og inddrivelsesplaner. Udrulningen i organisationen af de nævnte strategier og planer understøttes af resultatkontrakten for 2007 mellem Skatteministeriet og SKAT og de enkelte skattecentres resultatkontrakter med SKAT.
Udgangspunktet i indsatsstrategien er, at hovedparten af borgere og virksomheder ønsker at overholde reglerne. Indsatsen i forhold til disse borgere og virksomheder – â€medspillerne†– er serviceorienteret. I modsætning hertil vil indsatsen i forhold til borgere og virksomheder, der ikke vil overholde reglerne – â€modspillerne†– have fokus pÃ¥ kontrol og efterfølgende sanktion. Ved synligt brug af alle til rÃ¥dighed stÃ¥ende indsatsværktøjer skabes en mÃ¥lrettet og sammenhængende indsats, der øger regelefterlevelsen første gang, hvorved flere penge â€kommer ind ad fordørenâ€.
Tilsvarende bygger inddrivelsesstrategien på antagelsen om, at hovedparten af borgerne og virksomhederne ønsker at betale til tiden. Indsatsen i forhold til inddrivelse af offentlige restancer skal afspejle, at borgere og virksomheder har forskellig evne til at overholde reglerne og betale deres restancer.
Det er hensigten, at der i de kommende år skal arbejdes målrettet på at udvikle og forbedre indsats- og inddrivelsesstrategien bl.a. ved at etablere valide måleapparater, der gør det muligt at forudse borgere og virksomheders adfærd, og gennemføre risikovurderinger samt opstille og gennemføre operationelle effektmål. Også løbende målinger af kundetilfredshed vil blive gennemført for løbende at kunne følge op på den service, som leveres til borgere og virksomheder. Endelig understøttes såvel service- som kontroldelen i de kommende år af den pågående systemmodernisering i SKAT.
Herudover vil der i det kommende år også være fortsat fokus på den endelige lokalisering af SKATs 30 skattecentre og målrettet kompetenceudvikling af medarbejderne.
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Regnskabet for § 09.11.01 Skatteministeriets departement og § 09.11.31 Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S er omkostningsbaseret i overensstemmelse med akt. 163 af 24. juni 2004. Skatteministeriet har i 2006 deltaget i forsøg med omkostningsbevillinger på finansloven. De øvrige regnskaber under Skatteministeriets virksomhed er udgiftsbaserede. Se bilag 2. Regnskabet er aflagt efter de regnskabsregler og principper, som fremgår af regnskabsbekendtgørelsen og Finansministeriets Økonomisk Administrative vejledning. Skatteministeriet har ingen dispensationer eller andre afvigelser fra de fastsatte retningslinier for regnskabspraksis.
3.2. Resultatopgørelse
Resultatopgørelse, mio. kr.
Tabel 3.Â
Note |
|
R 2005 |
R 2006 |
1 |
Ordinære driftsindtægter Indtægtsført bevilling    Bevilling    Anvendelse af tidligere års                                   reserverede bevilling Indtægtsført bevilling i alt    Salg af varer og tjenesteydelser    Tilskud til egen drift    Øvrige driftsindtægter    Gebyrer |
0 0.2 0 0 0 0 |
107,5
1.3 108.8 0.1 0 0.2 0 |
Ordinære driftsindtægter i alt |
0,2 |
109.1 |
|
Ordinære driftsomkostninger    Ændring i lagre    Forbrugsomkostninger          Husleje          Andre forbrugsomkostninger    Forbrugsomkostninger i alt    Personaleomkostninger        Lønninger        Pension        Lønrefusion        Andre personaleomkostninger    Personaleomkostninger i alt    Andre ordinære driftsomkostninger    Af- og nedskrivninger |
0
10.3 19.2 29.5
65.2 9.1 -1.8 2.2 74.7 7.5 2.2 |
0
10.5 14.2 24.7
59.9 9.2 -3.5 1.5 67.1 6.6 2.8 |
|
Ordinære driftsomkostninger i alt |
113.9 |
101.2 |
|
|
|
|
|
Resultat af ordinær drift |
-113.7 |
7.9 |
|
Andre driftsposter   Andre driftsindtægter   Andre driftsomkostninger |
0 0 |
0 0 |
|
Resultat før finansielle poster |
-113.7 |
7.9 |
|
Finansielle poster   Finansielle indtægter   Finansielle omkostninger |
0 0 |
-0.5 0.2 |
|
Resultat før ekstraordinære poster |
-113.7 |
8.2 |
|
Ekstraordinære poster    Ekstraordinære indtægter    Ekstraordinære omkostninger |
0 0 |
0 0 |
|
Ã…rets resultat |
-113.7 |
8.2 |
Note 1 viser det samlede årsværksforbrug samt til- og afgange i antallet af medarbejdere.
Resultatopgørelsens tal for 2005 og 2006 kan ikke direkte sammenlignes, da Skatteministeriets finanslovsbevilling for 2005 var udgiftsbaseret og således ikke indgår i regnskabstallene.
Resultatdisponering, mio. kr.
Hovedkonto 09.11.01 Departementet |
|
Bortfald af resultatet |
0 |
Resultat til videreførelse |
8.2 |
|
|
Hovedkonto 09.11.31. Tjenestemænd ved det Danske Klasselotteri |
|
Bortfald af resultat |
0 |
Resultat til videreførelse |
0 |
Note |
Aktiver (mio. kr.) |
2005 |
2006 |
2 |
Anlægsaktiver Immaterielle anlægsaktiver Færdiggjorte udviklingsprojekter       Erhvervede koncessioner, patenter m.v. Udviklingsprojekter under opførelse |
1.9 0.5 Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 0 |
1.9 0.6 Â Â 0 |
|
Immaterielle anlægsaktiver i alt |
2.4 |
2.5 |
3 |
Materielle anlægsaktiver Grunde, arealer og bygninger Infrastruktur Produktionsanlæg og maskiner Transportmateriel Inventar og IT-udstyr Igangværende arbejder for egen regning       |
2.2 Â 0 Â 0 0.1 1.2 Â Â 0 |
1.9 Â 0 Â 0 0.4 2.3 Â Â Â 0 |
|
Materielle anlægsaktiver i alt |
3.5 |
4.6 |
|
Finansielle anlægsaktiver Statsforskrivning |
 0 |
2.2 |
|
Finansielle anlægsaktiver i alt |
 0 |
2.2 |
|
Anlægsaktiver i alt |
5.9 |
9.2 |
|
Omsætningsaktiver Varebeholdning Tilgodehavender Værdipapirer Likvide beholdninger FF5 Uforrentet konto FF7 Finansieringskonto Andre likvider Likvide beholdninger i alt |
 0 8.4  0
0 0 0 0 |
 0 3.6  0
17.6 25.9
|
|
Omsætningsaktiver i alt |
8.4 |
47.1 |
|
Aktiver i alt |
        14.3 |
         56.3 |
3.3. Balance
Tabel 4
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Â
Noterne 2 og 3 redegør for udviklingen i anlægsaktiverne.
Note |
Passiver |
2005 |
2006 |
|
Egenkapital Egenkapital Startkapital Opskrivninger |
-9.0 |
18.8 Â Â 2,2 |
|
Reserveret egenkapital |
     0 |
    0 |
|
Overført overskud |
  |
 8.2 |
|
Egenkapital i alt |
 -9.0 |
29.2 |
|
|
|
|
4 |
Hensættelser |
 3.6 |
 3.6 |
|
Langfristede gældsposter FF4 Langfristet gæld FF6 Bygge- og IT-kredit Prioritetsgæld Anden langfristet gæld Statsgæld |
 0  0  0  0  0 |
7.0 Â Â 0 Â 0 Â 0 Â 0 |
|
Langfristet gæld i alt |
0 |
7.0 |
|
Kortfristede gældsposter Leverandører af varer og tjenesteydelser Anden kortfristet gæld Skyldige feriepenge Igangværende arbejder for fremmed regning Periodeafgrænsningsposter |
4.7 4.1 Â Â Â Â Â Â Â Â Â 10.9 Â Â 0 Â Â 0 |
0.1 8.9 7,5 Â 0 Â 0 |
|
Kortfristet gæld i alt |
         19.7 |
        16.5 |
|
Gæld i alt |
         14.3 |
        23.5 |
|
Passiver i alt |
              14.3 |
               56.3 |
Kontraktlige forpligtelser og eventualforpligtelser fremgår af note 5.
3.4 Egenkapitalforklaring
Egenkapitalforklaring, mio. kr.
Tabel 7.
Egenkapital primo 2006 |
21.0 |
  Startkapital primo   + Ændring i startkapital |
2.2
|
  Startkapital ultimo |
2.2 |
  Regulering af det overførte overskud   Overført fra årets resultat |
                              18.8  8.2 |
  Overført overskud ultimo |
                               27.0 |
  Egenkapital ultimo 2006 |
29.2 |
Tabellen viser sammenhængen mellem den tilpassede primobalance og ultimobalancen.
Da 2006 er det første år, hvor Skatteministeriet er omfattet af omkostningsbaserede finanslovsbevillinger består egenkapitalen herefter af en statsforskrivning, som er beregnet med 2% af bruttobevillingen i 2006 og det videreførte overskud.
3.5 Pengestrømsopgørelse
Pengestrømsopgørelse
Tabel 9
|
|
|
|
|
Resultat før ekstraordinære poster |
|
8.2 |
+ |
Udgiftsførelse af afskrivninger |
|
2.7 |
+ |
Udgiftsførelse af hensatte forpligtelser incl. ferie og afspads. |
|
-3.9 |
|
Ændring i driftskapital |
|
7.0 |
+ |
Ændring i tilgodehavender |
4.7 |
|
- |
Ændring i kortsigtede gældsforpligtelser |
-3.3 |
1.4 |
|
Pengestrømme fra driftsaktivitet |
|
8.4 |
|
|
|
|
- |
Køb og salg af anlægsaktiver, netto |
|
-3.8 |
|
Pengestrømme fra investeringsaktivitet |
|
-3.8 |
|
|
|
|
- |
Afdrag på langfristet gæld |
|
-2.7 |
+ |
Forøgelse af langfristet gæld og Bygge- og IT-kredit |
|
+9.8 |
+ |
Forbrug af reserveret bevilling afregnet efter 31.12.2006 |
|
0.6 |
+ |
Tildeling af primolikviditet i alt |
|
31.1 |
|
Pengestrømme fra finansieringsaktivitet |
|
38.8 |
|
|
|
|
|
Årets pengestrøm |
|
43.4 |
|
|
|
|
|
Årets pengestrøm fordelt på: |
|
|
+ |
Ændring i FF5 uforrentet konto |
|
17.6 |
+ |
Ændring i FF7 finansieringskonto |
|
25.8 |
|
Ændring i likvider i alt |
|
43.4 |
|
Likvide beholdninger pr. 1.1.2006 |
|
- |
|
Likvide beholdninger pr. 31.12.2006 |
|
43.4 |
Pengestrømsopgørelsen viser Skatteministeriets pengestrømme inden for regnskabsåret fordelt på henholdsvis driftsaktivitet, investeringsaktivitet og fra finansieringsaktivitet.
3.6. Bevillingsregnskabet
§ 09.11.01 Departementet, mio. kr.
Tabel 9.Â
Mio. kr. |
Regnskab 2005 |
Budget 2006 |
Regnskab 2006 |
Difference |
Budget 2007 |
Nettoudgiftsbevilling |
111.7 |
107.5 |
107.5 |
- |
110.0 |
Nettoforbrug af reservation |
0 |
|
1.3 |
1,3 |
0 |
Indtægter |
0.2 |
0.2 |
0.3 |
0.1 |
0.2 |
Udgifter |
113.9 |
107.7 |
100.9 |
6.8 |
110.2 |
Ã…rets resultat |
2.0 |
- |
8.2 |
8.2 |
- |
I forhold til FL 2006 viser regnskabet et samlet mindreforbrug på 8,2 mio. fordelt med 5,2 på lønsumsrammen og 3 mio. kr. for øvrig drift.
Årsagen til mindreforbruget på lønsumsrammen er primært en nedgang i afspadserings- og feriepengeforpligtelsen, som skyldes, at Skatteministeriet i 2006 har indført nye og mere restriktive styringsprincipper på dette område. Der er derfor ikke tale om en egentlig nedgang i de fremtidige lønudgifter.
Mindreforbruget på 3 mio. i forhold til den øvrige driftsbevilling skyldes bl.a., at Skatteministeriet modtog en tilbagebetaling på 1,4 mio. kr. i forbindelse med efterregulering af skatter og afgifter vedrørende husleje. En anden årsag er, at det oprindeligt var påtænkt at indgå lejemål af nye print/kopimaskiner, men at dette blev imidlertid udskudt på grund af overvejelser om i stedet at anskaffe udstyret over anlægsbudgettet. Samtidig blev et planlagt indkøb af konferenceudstyr udskudt på grund af overvejelser i forbindelse med samordning på koncernniveau. Endelig blev en del større projekter på HR-området udskudt bl.a. på grund af en intern organisatorisk tilpasning. De udskudte udgifter forventes imidlertid afholdt i 2007.
§ 09.11.31 Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S
Mio. kr. |
Regnskab 2005 |
Budget 2006 |
Regnskab 2006 |
Difference |
Budget 2007 |
Nettoudgiftsbevilling |
0 |
0 |
0 |
- |
0 |
Nettoforbrug af reservation |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Indtægter |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Udgifter |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ã…rets resultat |
0 |
- |
0 |
0 |
- |
Hovedkonto 09.11.31 vedrører aflønning af tjenestemænd ansat ved Det Danske Klasselotteri A/S, som har bevaret deres tidligere ansættelsesmæssige status som tjeneste-mænd. Kontoen indeholder alene Skatteministeriets udlæg og Klasselotteriets refusion af lønudgiften til løn og pension
4. PÃ¥tegning af det samlede regnskab
Skatteministeriets årsrapport omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteministeriets departement, virksomhed nr. 17146815 er ansvarlig for
§ 09.11.01. Departementet
§ 09.11.31. Tjenestemænd ved Det Danske Klasselotteri A/S
§ 09.11.41. Det Danske Klasselotteri A/S
§ 09.11.51 Retssager m.v.
§ 09.11.61 Renter
Årsrapporten omfatter samtidig de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2006.
Â
Det tilkendegives herved
                                                                                                                  Â
Bilag 1.
Note 1. Personaleomkostninger
|
2003 (R3) |
2004 (R2) |
2005(R ) |
2006 (R) |
2007 (B) |
Antal årsværk Tilgang af medarbejdere Afgang af medarbejdere |
135 6 14 |
136 9 6 |
135 15 15 |
132 7 4 |
    142
|
Note 2. Immaterielle anlægsaktiver
1.000 kr.
|
Færdiggjorte udviklings- projekter |
Erhvervede Koncessioner, Patenter, Licenser mv. |
I alt |
Kostpris, primo 2006 Tilgang Afgang |
3.264 632 0 |
932 303 0 |
4.196 935 0 |
Kostpris pr. 31.12.2006 |
3.896 |
1.235 |
5.131 |
Akkumulerede afskrivninger Akkumulerede nedskrivninger |
1.998 0 |
644 0 |
2.642 0 |
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2006 |
1.998 |
644 |
2.642 |
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2006 |
1.898 |
591 |
2.489 |
Ã…rets afskrivninger Ã…rets nedskrivninger |
619 0 |
262 0
|
881 0 |
Årets af- og nedskrivninger |
619 |
262 |
881 |
|
Udviklings- Projekter under udførelse |
Primosaldo pr. 1. januar 2006 Tilgang Nedskrivninger Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter |
0 0 0 0 |
Kostpris pr. 31.12.2006 |
0 |
Note 3: Materielle anlægsaktiver 1.000 kr.
|
Grunde, area- ler og bygnin-ger |
Infrastruktur |
Produktions- Anlæg og ma- skiner |
Transportma- teriel |
Inventar og IT-udstyr |
I alt |
Kostpris primo 2006 |
3.096 |
0 |
0 |
200 |
2.376 |
5.672 |
Tilgang |
0 |
0 |
0 |
446 |
2.633 |
3.079 |
Afgang |
0 |
0 |
0 |
200 |
0 |
200 |
Kostpris pr. 31.12.2006 |
3.096 |
0 |
0 |
446 |
5.009 |
8.551 |
Akkumulerede afskrivninger |
1.194 |
0 |
0 |
82 |
2.699 |
3.975 |
Akkumulerede nedskrivninger |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Akkumulerede af- og nedskrivninger |
1.194 |
0 |
0 |
82 |
2.699 |
3.975 |
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2006 |
1.902 |
0 |
0 |
364 |
2.310 |
4.576 |
|
|
|
|
|
|
|
Ã…rets afskrivninger |
327 |
0 |
0 |
88 |
1.493 |
1.908 |
Ã…rets nedskrivninger |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ã…rets af- og nedskrivninger |
327 |
0 |
0 |
88 |
1.493 |
1.908 |
|
Igangværende arbejder for egen regning |
Primosaldo pr. 1. januar 2006 |
0 |
Tilgang |
0 |
Nedskrivninger |
0 |
Overført til færdige anlægsaktiver |
0 |
Kostpris pr. 31.12.2006 |
0 |
Note 4. Hensatte forpligtelser. mio. kr.
Saldo primo 2006Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â |
3.6 |
Fratrædelsesgodtgørelse i forb. m. åremålsansættelse, udbetalt i 2006                        |
0.2 |
Fratrædelsesgodtgørelse i forb. m. åremålsansættelse, optjent 2006                        |
0.2 |
Saldo ultimo 2006Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â |
3.6 |
Specifikation af saldo ultimo 2006
Reetableringsforpligtelser i forbindelse med evt. fraflytning af lejemål
   Kontorlokaler 4606 m2 x 600 kr.                                                    2.8
   Arkivrum 522 m2 x 400 kr.                                                             0.2
   Fratrædelsesgodtgørelse i forbindelse med åremålsansættelse       0.6
   Saldo ultimo 2006                                                                           3.6
Ingen af ovennævnte forpligtelser forventes afviklet inden for det førstkommende år.
Note 5. Kontraktlige forpligtelser og eventualforpligtelser.
Skatteministeriet har kontraktlige forpligtelser i forbindelse med leasingkontrakter og huslejekontrakter:
Lejeaftaler på ejendomme                    15.2
Kontrakt med Ritzau                              0.2
Leasingkontrakter på kopimaskiner       1.6
Rygestationer                                         0.2
                                                              17.2
Bilag 2
                       Â
Bevillingsregnskab for øvrige bevillinger, som administreres af Skatteministeriet:
§ 09.11.41 Det Danske Klasselotteri A/S, mio. kr.
Mio. kr. |
Regnskab 2005 |
Budget 2006 |
Regnskab 2006 |
Difference |
Budget 2007 |
Nettoudgiftsbevilling |
23.0 |
29.0 |
29.0 |
- |
33.0 |
Nettoforbrug af reservation |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Indtægter |
27.5 |
29.0 |
31.4 |
-2.4 |
33.0 |
Udgifter |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ã…rets resultat |
-4.5 |
- |
-2.4 |
-2.4 |
- |
Kontoen indeholder indbetalinger af afgift for retten til at drive klasselotteri. Det Danske Klasselotteri A/S har på baggrund af lov nr. 235 af 8. april 1992 modtaget bevilling til at drive Klasselotteri. I.h.t. loven skal indbetales en afgift, som udgør 6% af indskudssummen, d.v.s. spillernes betaling for lodsedlerne. Indskudssummen har i de senere år været stigende, og i 2006 har den indbetalte afgift oversteget det skøn, som lå til grund for finanslovs-forslaget med 2,4 mio. kr. eller 8,2%.
§ 09.11.51 Retssager m.v. , mio. kr.
Mio. kr. |
Regnskab 2005 |
Budget 2006 |
Regnskab 2006 |
Difference |
Budget 2007 |
Nettoudgiftsbevilling |
25.8 |
33.6 |
33.6 |
|
25.6 |
Nettoforbrug af reservation |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Indtægter |
17.2 |
13.6 |
14.6 |
-1.0 |
8.3 |
Udgifter |
46.3 |
47.2 |
57.6 |
    -10.4 |
33.9 |
Ã…rets resultat |
-3.3 |
- |
9.4 |
 9.4 |
- |
På kontoen afholdes udgifter til retssager mv. Det vil sige salær til Kammeradvokaten og andre advokater samt pålagte og tilkendte sagsomkostninger.
Nettoudgifterne pÃ¥ kontoen har i 2006 oversteget bevillingen med 9,4 mio. kr. eller 28%. Ã…rsagen er, at udgifterne i perioden umiddelbart op til Ã¥rsafslutningen var betydeligt højere end det har været tilfældet i de foregÃ¥ende Ã¥r, som var lagt til grund ved udarbejdelsen af TB-forslaget.Â
Af større poster kan nævnes afregningen af et langvarigt og kompliceret forløb vedrørende ambi-sagen ved EU og acontoafregning til Kammeradvokaten af de tilknyttede ambi-retssager.
En anden væsentlig post er kammeradvokatens regning i forbindelse med domsafsigelse ved Østre Landsret i en sag, vedrørende den danske spillelovgivnings forenelighed med EU-retten. Sagen har strakt sig over en periode på 2 år.
Endelig kan nævnes Sydbanksagen.
Mio. kr. |
Regnskab 2005 |
Budget 2006 |
Regnskab 2006 |
Difference |
Budget 2007 |
Nettoudgiftsbevilling |
10.9 |
10.9 |
10.9 |
- |
10.9 |
Nettoforbrug af reservation |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Indtægter |
10.5 |
11.0 |
10,6 |
0.4 |
11.0 |
Udgifter |
0 |
0,1 |
0 |
-0,1 |
0.1 |
Ã…rets resultat |
-0.4 |
- |
0.3 |
0.3 |
- |
Kontoen indeholder Skatteministeriets renter vedrørende alle hovedkonti under ministerområdet, som ikke er omfattet af selvstændig likviditet Herunder renteindtægter i forbindelse med indbetaling af tidligere afskrevne fordringer.
Bilag 3
Â
Bevillingsregnskab for 09.11.01.10 Skatteministeriet med oversigt over årets resultat opdelt efter hovedopgaver.
Oversigt over årets resultat opdelt på hovedopgaver (mio. kr.)
Tabel 14.
Hovedformål |
Indtægter (Bevilling 2006) |
Udgifter |
Resultat |
Lovgivning og ministerbetjening |
50.6 |
43,7 |
6,9 |
Internationale opgaver |
8.0 |
7.9 |
0.1 |
Fairplay Kampagne (reservation) |
1.3 |
1.3 |
0 |
Interne opgaver: |
|
|
|
- Hjælpefunktioner |
|
24.7 |
|
- Generel ledelse og administration                                  |
|
23.0 |
|
Interne opgaver i alt |
49.1 |
47,7 |
1.4 |
Total incl. reservation |
109,0 |
100.6 |
8,4 |
                Â
  Â
 I løbet af sommeren og efteråret 2006 gennemførte Skatteministeriet en justering af strukturen, som primært havde til formål at styrke koncernstyringsfunktionen. Baggrunden er at SKAT efter kommunalreformen er blevet dobbelt så stor, og at forvaltningen samtidig er samlet i en enhedsorganisation. Fra 2007 vil koncernstyringsfunktionen blive optaget som et selvstændigt hovedformål, men ændringen har i en del af 2006 påvirket de opgjorte udgifter til ledelse og administration, hvorfor mindreforbruget her er lavere end, hvad der er tilfældet for de øvrige hovedformål.
Som tidligere nævnt har Skatteministeriets nettoudgifter i 2007 været lavere end forudsat ved udarbejdelsen af FL 2006. Dette gælder først og fremmest for lønsumsområdet på grund af en nedgang i feriepengeforpligtelsen men også for de øvrige driftsudgifter, hvor en del initiativer er blevet udskudt.
Informationskampagnen Fairplay var reserveret i anmærkningerne til FL 2005 med 10 mio. kr. Heraf blev 1,3 mio. videreført som reservation til anvendelse i 2006. Fairplay er derfor som det var tilfældet i 2005 opført som et separat hovedformål i regnskabet for 2006.
Nr. |
Navn |
2005 |
2006 |
|
Regler og Rammer |
|
|
1. |
Negativ udsvingsrate |
9,3 |
12,6 |
2. |
Akkumuleret udsvingsandel |
17,7 |
25,2 |
3. |
Udnyttelsesgrad af låneramme |
* |
96,8 |
|
Ressourceforvaltning |
|
|
4. |
Overskudsgrad |
* |
7,5 |
5. |
Bevillingsandel |
* |
99,7 |
6. |
Ekstraordinære poster |
0 |
0 |
7. |
Tab på debitorer |
0 |
0 |
8. |
Kapitalandel |
* |
2,3 |
9. |
Nedskrivningsrate |
0 |
0 |
10. |
Afskrivningsrate |
57,5 |
48,4 |
11. |
Opretholdelsesgrad |
67,0 |
143,9 |
12. |
Årsværkspris |
541.000 |
476.000 |
13. |
Soliditetsgrad |
* |
51,9 |
|
MÃ¥lopfyldelse |
|
|
14. |
Reservationsflow |
0% |
100% |
15. |
Reservationsandel |
1,1% |
0% |
16. |
Akkumuleret reservationsandel |
0% |
1,2% |
Vedrørende beregningen og beskrivelsen af
nøgletallene henvises til Økonomistyrelsens Vejledning om udarbejdelse af årsrapport
for institutioner der deltager i forsøg med omkostningsbevillinger af 29.
januar 2007.