Initiativer indmeldt på samarbejdsniveau |
Projekt |
Kort beskrivelse |
Forventet effekt |
Vognmænd med køretilladelse. |
Samtlige vognmandsvirksomheder med restance over 50.000 kr. gennemgås.
Restancen søges sikret via sikkerhedsstillelse og/eller fratagelse af bevilling til at udføre vognmandskørsel.
|
Virksomheder med restancer på over kr. 100.000,00, står ikke længere registreret i Færdselsstyrelsen, idet disse virksomheder har betalt restancen eller fået frataget deres bevilling. |
Inddrivelse af personrestancer i SAP38 (SAP38 er SKAT’s økonomi og bogføringssystem) |
Få overblik over og gennemføre en oprydning af personrestancerne i SAP38 med henblik på at nedbringe restancerne.
|
20% nedgang i restancerne i forhold til restanceniveauet pr. 1. januar 2007. |
Skærpet inddrivelse af sager vedrørende underholdsbidrag. |
Bidragsrestancerne gennemgås og der foretages en vurdering af, hvorvidt disse kan inddrives eller ej.
|
Nedbringelse af bidragsrestancerne. |
Foreløbige fastsættelser (FF´ere) på A-skat, moms og lønsumsafgift samt skattemæssige taksationer.
|
Indhente reelle / korrekte angivelser. |
Restancerne i D/R (Debitor/Restance systemet) nedskrives over perioden med 100 mio. kr. |
Projekt |
Kort beskrivelse |
Forventet effekt |
Integreret inddrivelse af erhvervsvendte restancer. |
Reduktion af dobbeltarbejde ved inddrivelse overfor igangværende virksomheder – håndtering af dobbeltgængerproblematikken.
Dobbeltgængere er skyldnere, der er registreret i flere restancesystemer.
|
Inddrivelsesmedarbejderne sætter fokus på strategiens mål vedrørende inddrivelse af virksomhedsvendte restancer.
|
Gennemgang af lister over afmeldte virksomheder.
|
Gennemgang af restancemassen med henblik på at få iværksat inddrivelse, gældssanering / eftergivelse.
Herudover sikre at skyldnere, der afmelder / ophører med at drive virksomhed forskudsregistreres korrekt, således at der ikke sker oparbejdelse af nye restancer.
|
Restancemassen nedbringes med 5 mio. kroner. |
Konsekvent inddrivelse. |
Ensartet brug af mere skærpende inddrivelsesinstrumenter ud fra retssikkerhedsmæssige betragtninger.
|
Kun virksomheder med acceptable afdragsordninger er i fortsat drift - resten af virksomhederne er lukket. |
Initiativer indmeldt på skattecenterniveau |
Projekt |
Kort beskrivelse |
Forventet effekt |
Total gennemgang af D/R restancemasse. |
Vurdering af ældre igangværende afdragsordninger og lønindeholdelser m.v. med henblik på nedbringelse af restancerne.
|
Nedgang i den samlede restancemasse samt sanering af ældre aftaler. |
Udkørende fogedforretninger /  fogedbesøg om aftenen. |
Nedbringelse af restancer.
Herudover påvirke skyldners motivation til fremover at betale rettidigt, dvs. forsøg på ændring af skyldneradfærd i forhold til fremtidige betaling, overholdelse af afdragsordninger m.v., således at der ikke skal anvendes ressourcer på udkørende fogedforretninger.
|
1-2% fald i antallet af restanter, som følge af ændret adfærd hos skyldner. |
Procesoptimering af inddrivelse af selskabsrestancer. |
Nedbringelse af restancemassen og antallet af selskaber, der er i restance. |
Det samlede antal restanter samt den samlede restancemasse er nedbragt med udgangen af 2007 set i forhold til udgangen af 2006.
|
Gennemgang af restancesager med tinglyste udlæg i fast ejendom. |
Nedbringelse af restancemassen. Kontrol af at restancen er sikret bedst muligt, og at restancen ikke er i risiko for at forælde.
Sideløbende kompetenceudvikle projektdeltagere.
|
Omprioritering af ca. 50 ejendomme. Endelig afslutning af ca. 20 sager. Forventet henvendelse fra 70% af de tilskrevne borgere med ønske om råd og vejledning eller ønske om hjælp til omprioritering.
|
Projekt |
Kort beskrivelse |
Forventet effekt |
Inddrivelse af dagsinstitutionsrestancer hos medhæftende skyldnere. |
Udnytte muligheden for inddrivelse hos medhæftende skyldner, således at der sker en nedgang i restancerne.
|
Inddrivelse af ekstraordinært provenu på ca. kr. 500.000. |
Forebyggelse af restancer (forskudsregistrering). |
Begrænse restancetilvækst i samarbejde med forskuds- og liningsmedarbejdere på baggrund af korrekt forskudsregistrering af skyldnere.
|
Forbedret samarbejde mellem forskud, ligning og inddrivelse. Gennemførelse af ca. 50 forskudsmæssige ændringer.
|
Håndtering af dobbeltgængere - personvendte restancer.
Dobbeltgængere er skyldnere der er registeret i flere restancesystemer.
|
Oplæring og kompetenceudvikling af medarbejdere, således at alle pantefogeder skal kunne håndtere alle inddrivelsessystemer og alle sagstyper. |
Kompetenceudvikling og større forståelse for håndtering af forskellige arbejdsopgaver.
|
Procesbeskrivelse omkring samling af virksomhedsrestancer og personrestancer.
|
Sikre bedre og mere effektiv sagsbehandling overfor restanter, der er registreret med restancer i flere systemer. |
Effektivisering og bedre kundeservice. Brug af færre ressourcer ved minimering af dobbeltarbejde.  |
Kortlægning af snitfalder mellem Inddrivelse og Indsats. |
Analysere fælles interesseområder og efterfølgende styrke det relevante daglige samarbejde mellem de to søjler.
|
Effektivisering og udvikling af samarbejdsrelationerne mellem de 2 søjler.
|
Projekt |
Kort beskrivelse |
Forventet effekt |
Skærpet indsats overfor restanter i bygge- og håndværksbranchen. |
"Udsøgning af 100 virksomheder med restance indenfor bygge- og håndværksbranchen og vurdering af, hvorvidt inddrivelsesindsatsen skal skærpes.
|
En restancenedgang på minimum 10 -15% i de udsøgte og behandlede sager. |
Friværdi i fast ejendom |
Vurdering af hvorvidt skyldner kan foretage belåning af ejendommen til brug for indfrielse af restancen.
|
At 50% af de udsøgte/potentielle sager resulterer i, at restancen nedbringes helt eller delvist. |
RKI |
Fokus på forebyggelse af restancetilvækst samt motivering af skyldner til betaling for at undgå registrering.
|
Nedbringelse af restancerne samt restancetilvæksten. |