Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

EJB/ J.nr. 2006-543

Folketingets Skatteudvalg

 

 

 

 

Dato: 10. april 2007

 

 

 

Orientering om praksis efter ligningslovens § 7, nr. 22 for godkendelse af fonde m.v. , der støtter socialt og sygdomsbekæmpende arbejde.

­

Efter ligningslovens § 7, nr. 22 kan socialministeren godkende fonde, stiftelser, foreninger m.v., hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde. Ydelser fra godkendte fonde medregnes ikke i den skattepligtige indkomst. Ydelser fra en fond m.v., der overstiger 10.000 kr. inden for et kalenderår, medregnes dog til den skattepligtige indkomst med den del af værdien, der overstiger 10.000 kr.

 

Godkendelserne har siden 1997 i praksis været delegeret til Den Sociale Sikringsstyrelse.

 

De senere år er Den Sociale Sikringsstyrelse blevet opmærksom på, at der i tidens løb har været usikkerhed i praksis ved behandling af ansøgninger om godkendelse af fonde. På baggrund af konkrete sager og generelle drøftelser mellem Socialministeriet og Den Sociale Sikringsstyrelse har styrelsen herefter i perioden 2003-2005 gennemgået samtlige godkendelser og afslag med henblik på genoptagelse og ændring af enkelte afgørelser.

 

Herunder er opstået tvivl om mulighederne for at godkende visse fonde m.v., idet nærmere retningslinier for godkendelsen ikke fremgår af loven eller bemærkningerne til det oprindelige lovforslag, L 15, 1987-88.

 

Socialministeriet har på den baggrund bedt Kammeradvokaten om at belyse grundlaget for disse afgørelser.

 

Kammeradvokaten har i den forbindelse rejst spørgsmål om, hvorvidt Folketinget er bekendt med, at der ved godkendelse af skattefrie udbetalinger fra fonde m.v. efter ligningslovens § 7, nr. 22, anvendes andre godkendelseskriterier end fastsat af SKAT for godkendelse af fradrag for gaver til almennyttige og almenvelgørende fonde efter ligningslovens § 8 A, herunder navnlig med hensyn til størrelsen af den personkreds, fondens midler kan udbetales til.

 

Fradrag efter ligningslovens § 8 A kan kun gives ved gaver til fonde, hvis midler udbetales til fordel for en kreds af personer, der ikke geografisk eller på anden måde er begrænset til et befolkningsunderlag på under 40.000, jf. senest Ligningsvejledningen 2007; Almindelig del 2007-1, A.F.5.

 

Dette kriterium anvendes ikke ved godkendelser efter ligningslovens § 7, nr. 22.

 

Af betænkningen til lovforslaget til § 7, nr. 22, fremgår, at det er modtagerens sociale og sygdomsmæssige karakteristika, der skal være afgørende for den sociale organisations tildeling af skattefritagne ydelser og dermed for godkendelsen af den sociale organisation.

 

Af et bilag til betænkningen fremgår bl.a.:

”Der skal være tale om en fond, stiftelse, forening m.v., der er hjemmehørende her i landet, og hvis midler anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål til fordel for en større kreds af personer. Fonde m.v., hvis midler alene kan anvendes til en personkreds, der er begrænset til personer med tilknytning til f.eks. en bestemt familie, en bestemt virksomhed eller lignende samt medlemskab af en bestemt forening eller tilsvarende, vil således ikke kunne forvente godkendelse. Ydelserne skal tildeles personer, der har behov for hjælp i nærmere beskrevet socialt vanskelig situation eller har behov for støtte til sygdomsbekæmpelse eller sygdoms-forebyggelse.”

 

Skatteministeriet har på den baggrund overfor Socialministeriet tilkendegivet, at det er mindre sandsynligt, at Folketingets Skatteudvalg skulle have lagt en betingelse om et befolkningsunderlag på 40.00 personer til grund ved indførelsen af ligningslovens § 7, nr. 22, uden at begrænsningen har været præciseret under folketingsbehandlingen.

 

For god ordens skyld og efter drøftelse med Skatteministeriet vedlægges på denne baggrund til Skatteudvalgets orientering Socialministeriets netop udarbejdede instruks til Den Sociale Sikringsstyrelse om den fremtidige godkendelse af fonde efter ligningslovens § 7, nr. 22.

 

Instruksen lægger, som det fremgår af betænkningen til det oprindelige lovforslag, og i overensstemmelse med hidtidig praksis, vægt på, at det er modtagerens sociale og sygdomsmæssige karakteristika, der skal være afgørende for den sociale organisations tildeling af skattefritagne ydelser og dermed for godkendelsen af den sociale organisation. På den baggrund har det siden lovens vedtagelse været forudsat ved godkendelser efter § 7, nr. 22, at ”en større kreds af personer” særligt refererer til, at personkredsen ikke må være begrænset til en bestemt familie, en bestemt virksomheds medarbejdere, forhenværende medarbejdere, deres ægtefæller eller børn. Heller ikke en forenings eller en loges medlemmer samt disses pårørende kan komme i betragtning.

 

 

Instruksen omfatter herudover en aktiv procedure, der skal sikre, at Den Sociale Sikringsstyrelse regelmæssigt kontrollerer, om godkendte fonde og foreninger m.v. er blevet nedlagt.

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Aksel Meyer


Instruks til Den Sociale Sikringsstyrelse

om

Administrationen af godkendelsesordningen efter

ligningslovens § 7, nr. 22

 

Socialministeriet bemyndiger Den Sociale Sikringsstyrelse til at varetage administrationen af godkendelsesordningen efter følgende retningslinier:

 

1. Ansøgningsproceduren

En ”fond, stiftelse, forening m.v.” benævnes i det følgende alene som ”fond”.

 

Det er alene fonden/fondsadministrator, der kan søge om godkendelse. Fonden skal være hjemmehørende her i landet. Modtagere af støtte fra fonde kan ikke søge om skattefritagelse.

 

Ved ansøgning om godkendelse kan fonden benytte et ansøgningsskema, som skal være tilgængeligt på Den Sociale Sikringsstyrelses hjemmeside www.dss.dk samt via Socialministeriets hjemmeside www.social.dk. Sammen med ansøgningsskemaet skal fonden indsende sit seneste godkendte årsregnskab. Ansøgninger, der er modtaget senest den 31. december, er indkommet rettidigt og behandles således, at en eventuel godkendelse gælder for hele det pågældende skatteår og indtil videre – med mindre konkrete forhold kan begrunde en fravigelse herfra.

 

En fond skal indsende en ny ansøgning om godkendelse, hvis der foretages ændringer i fondens navn, eller fonden bliver sammenlagt med andre fonde. Ny ansøgning skal også indsendes, hvis der foretages ændringer i fundatsen/vedtægterne, for så vidt angår fondens formål og kredsen af mulige modtagere, idet dette kan have betydning for fondens fremtidige godkendelse. Ved godkendelse skal styrelsen gøre fonden opmærksom på dette.

 

Hvis en fond uddeler midler til andre formål, end de formål der kan godkendes efter ligningslovens § 7, nr.  22, kan fonden opnå en delvis godkendelse. Dvs. at fondens godkendelse alene vedrører de uddelinger, der falder ind under reglen. Det forudsætter, at mindst 10 % af de midler, fonden uddeler årligt, falder ind under bestemmelsen, eller at det beløb, der falder ind under ligningslovens § 7, nr. 22, i sig selv udgør et ikke ubetragteligt beløb. Ved meddelelse af en delvis godkendelse skal styrelsen gøre fonden opmærksom på, at det fremover skal fremgå af fondens årsregnskab, hvilken del af ydelserne der er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 22.

 

Styrelsen skal oplyse fonden om, at der kan klages over styrelsens afgørelse til Socialministeriet. Klagen skal sendes til styrelsen, som genvurderer sagen, før den videresendes til Socialministeriet.

 

Spørgsmålet om godkendelse afgøres først og fremmest på baggrund af fondens ansøgning sammenholdt med fundatsen/vedtægterne samt årsregnskabet. I vurderingen indgår særligt fundatsens/vedtægternes beskrivelse af fondens formål samt en eventuel nærmere beskrivelse af den personkreds, der kan modtage støtte fra fonden.

 

2. Formålet

Det er en forudsætning for godkendelse af fonden, at modtagerne af støtten har behov for hjælp i en nærmere beskrevet socialt vanskelig situation eller har behov for støtte til sygdomsbekæmpelse eller sygdomsforebyggelse.

 

En fonds støtte til skole- og erhvervsuddannelser af enhver art, studierejser, etablering af erhverv og lignende betragtes ikke som hjælp i en socialt vanskelig situation eller som hjælp til sygdomsbekæmpelse, uanset om der eventuelt lægges vægt på sygdoms- eller trangskriterier ved uddelingen.

 

En fonds støtte til forskning kan heller ikke godkendes, selv om der eksempelvis er tale om forskning inden for sygdomsbekæmpelse, idet det skal være modtagerens egne sociale eller sygdomsmæssige karakteristika, der er afgørende for skattefritagelsen. På samme måde godkendes heller ikke andre uddelinger til personer, der arbejder med syge eller socialt dårligt stillede (for eksempel hædersgaver).

 

3. Personkredsen

Midlerne skal ifølge lovens forarbejder samtidig anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål ”til fordel for en større kreds af personer”.

 

Der gælder ikke en fast geografisk eller antalsmæssig grænse for, hvad der betragtes som ”en større kreds af personer”. Vurderingen beror på et skøn ud fra beskrivelsen af den kreds af personer, der kan modtage støtte fra fonden. Ved vurderingen skal der lægges vægt på følgende:

 

En fonds uddelinger til personer med tilknytning til en bestemt person (for eksempel legatstifteren), til en bestemt familie eller til en bestemt slægt, kan ikke betragtes som alment velgørende/almennyttige og kan således ikke godkendes.

 

Det samme gælder en fonds uddelinger til personer med tilknytning til en bestemt virksomhed eller til en bestemt forening eller tilsvarende.

 

Selv om en på en sådan måde afgrænset personkreds måtte omfatte mange personer spredt ud over hele landet, bliver fonden ikke ”almennyttig” som følge heraf, idet det som nævnt ikke i sig selv er antallet af personer, der er afgørende for, om uddelingerne kan anses for almennyttige, men derimod beskrivelsen af personkredsen og hensigten med begrænsningen.

 

Hvis det fremgår af en fonds fundats/vedtægter, at en bestemt persongruppe har fortrinsret, vurderes dette på samme måde som en begrænsning til samme persongruppe.

 

Det skal indgå i vurderingen, om nutidige forhold bevirker, at for eksempel en fortrinsret for bestemte personer ikke længere lader sig gennemføre.

 

Det er som udgangspunkt ikke til hinder for godkendelse, at personkredsen er beskrevet på anden måde end ved sociale eller sygdomsmæssige karakteristika, for eksempel som personer bosiddende i et bestemt sogn eller personer med tilknytning til et bestemt fag/en bestemt branche. Styrelsen skal dog være opmærksom på, om der samtidig deri eller sammen med andre kriterier for uddeling ligger en så snæver afgrænsning af personkredsen, at uddelingerne må skønnes ikke at være alment velgørende eller almennyttige.

 

Det er som udgangspunkt heller ikke til hinder for godkendelse, at personkredsen er beskrevet som forholdsvis lille, for eksempel som personer med en bestemt sjælden sygdom eller patienter på et bestemt hospital, når beskrivelsen i sig selv giver en social eller sygdomsmæssig karakteristik. Det skyldes, at det som tidligere nævnt ikke er antallet, men beskrivelsen af personkredsen, der er afgørende for, om støtten kan betragtes som alment velgørende eller almennyttig. Styrelsen skal dog også her være opmærksom på, om uddelingerne på grund af andre samtidige kriterier ikke kan betragtes som alment velgørende eller almennyttige.

 

4. Procedure vedrørende årligt cirkulære

Styrelsen udarbejder i begyndelsen af hvert skatteår et cirkulære, som består af en forside samt en alfabetisk liste over de fonde, der er godkendt til at foretage skattefri uddelinger pr. 31. december i det forudgående skatteår. Cirkulæret offentliggøres via Retsinformation. Cirkulæret skal desuden være tilgængeligt på styrelsens hjemmeside og via Socialministeriets hjemmeside.

 

For at sikre at listen over godkendte fonde indeholder relevante oplysninger, skal styrelsen i 2007 kontakte alle godkendte fonde med henblik på at få bekræftet, at de stadig eksisterer. Fonde, som styrelsen har været i kontakt med inden for de sidste 3 år, skal dog ikke kontaktes. Styrelsen benytter oplysninger fra sagen, fra legathåndbøger og fra internettet for at få kontakt med fondene. Hvis styrelsen ikke modtager svar, sender styrelsen en rykker og gør samtidig fonden opmærksom på konsekvensen af manglende svar er, at godkendelsen bortfalder. Hvis det ikke er muligt at få bekræftet en fonds eksistens, slettes fonden i det førstkommende cirkulære.

 

Efter samme procedure kontaktes fondene fremover løbende hvert 5. år efter følgende mønster:

I 2008 kontaktes fonde, der begynder med et tal eller et af bogstaverne A, B, C eller D.

I 2009 kontaktes fonde, der begynder med E, F, G, H eller I.

I 2010 kontaktes fonde, der begynder med J, K, L, M eller N.

I 2011 kontaktes fonde, der begynder med O, P, Q R eller S.

I 2012 kontaktes fonde, der begynder med T, U, V, X, Y, Z, Æ, Ø eller Å og så fremdeles.

 

Socialministeriet den 29. marts 2007

 

 

 

                                                        Aksel Meyer