Status på SKATs kontrolindsats
vedrørende kapitalfondes overtagelse af 7 danske koncerner
Indledning
Kapitalfondes
overtagelse af danske virksomheder har gennem de senere år udgjort en større
og større andel af de samlede virksomhedsoverdragelser. SKAT har indhentet
informationer om, at mere end 80 danske virksomheder gennem de senere år er
blevet overtaget af danske eller udenlandske kapitalfonde.
En kapitalfond er
normalt et kommanditselskab, hvor en række investorer har stillet kapital til
rådighed. Med investorernes egenkapital som basis, lånes der betydelige
summer i banker og andre finansielle enheder til købet af danske virksomheder.
En typisk model
vil være at investorerne opretter et dansk holdingselskab, som står for
opkøbet af den danske virksomhed. Holdingselskabet, som opkøber det danske
selskab af den hidtidige aktionærkreds, får pengene til opkøbet via lån fra
banker og investorerne i kapitalfonden.
Helt generelt har
SKAT fokus på virksomhedshandler, idet erfaringen viser, at der ofte er
risiko for fejl ved opgørelse af den skattepligtige indkomst på dette område.
Da kapitalfondenes andel af det danske marked for virksomhedshandler har
været stigende, og specielt i 2005 har vist sig at udgøre et betydeligt antal
med en stor volumen, har SKAT rettet fokus på denne type overtagelser.
PÃ¥ basis af SKATs
informationer om kapitalfondes overtagelse af danske virksomheder er der
udvalgt 7 opkøb af danske virksomheder til nærmere kontrol. Ved udvælgelsen
lagde man vægt på, at få repræsenteret forskellige kapitalfonde, forskellige
virksomhedstyper og forskel i volumen. Formålet var bl.a. efterfølgende at
vurdere, om den skattemæssige behandling af opkøbet hos det enkelte selskab,
var afhængig af hvilken kapitalfond der havde købt virksomheden.
I SKAT blev der
indledningsvis nedsat en arbejdsgruppe, hvis formål var at skabe overblik
over det teoretiske grundlag for en skattemæssig vurdering af kapitalfondenes
overtagelser med henblik på den efterfølgende konkrete kontrol af de 7 opkøb.
Formålet med
kontrolindsatsen
Formålet med
kontrolindsatsen er at kortlægge de forskellige faser i overtagelserne og
vurdere de forskellige måder overtagelserne gennemføres på. Udgangspunktet
for kontrollen er, at samtlige pengestrømme, der er opstået som følge af
kapitalfondenes overtagelse af virksomhederne, skal undersøges med henblik på
en skattemæssig bedømmelse af samtlige indtægter og udgifter.
PÃ¥ basis af
indhøstede erfaringer fra kontrollen er formålet endvidere at vurdere, om den
skal danne baggrund for yderligere kontroller, samt at opsamle viden om,
gældende lovgivning er i stand til at matche mekanismer, der ses i de nye
måder at handle på i et internationalt marked med finansielle handler på
tværs af landegrænser.
Status på
kontrolindsatsen
Kontrolindsatsen
er ikke afsluttet, men det er allerede nu muligt at danne sig et billede af
situationen.
De 7 koncerner,
som undersøges, betalte året før kapitalfondenes overtagelse i alt ca. 2,4
mia. kr. i skat. I overtagelsesåret faldt den samlede skattebetaling til ca.
0,4 mia. kr.
PÃ¥ basis af de
oplysninger, som SKAT er i besiddelse af, ser det ikke ud til, at
skattebetalingen vil stige i året efter overtagelsen, idet kun 3 koncerner
har betalt acontoskat med i alt 379 mio. kr. Det må dog forventes at mindst
en af koncernerne skal have en betydelig del af skatten retur, da der er
påløbet store renteudgifter på nystiftet gæld. Dette kan dog først endelig
konstateres, når selvangivelsen for det efterfølgende år er sendt til SKAT.
Gældsætningen er
øget betydeligt. De 7 koncerner havde således en samlet gæld før overtagelsen
på ca. 65 mia. kr., mens gælden efter overtagelsen ser ud til at udgøre et
sted mellem 130-150 mia. kr. Sidstnævnte tal er usikkert, idet SKAT endnu
ikke har de endelige tal.   Â
PÃ¥ basis af de
indhøstede observationer, hvor der er gennemgået adskillige lånedokumenter,
kan det skønnes, at den samlede rentebyrde for koncernerne under ét som følge
af den betydelige gældÂsætning mÃ¥ forventes at stige med 7 til 8 mia. kr. Der
må dog tages forbehold for dette skøn, idet der ikke på indeværende tidspunkt
er modtaget regnskabstal for året efter overtagelsen for flertallet af de undersøgte
koncerner.
SKAT har endnu
ikke modtaget dokumentation for samtlige pengestrømme i de kontroller, der er
iværksat, men det kan oplyses, at der arbejdes på at fremskaffe oplysninger
om de betydelige beløb, der af selskaberne angives at være sendt ud af landet
i form af renter og udbytter til udenlandske koncernselskaber.
SKAT har i den
forbindelse modtaget regnskaber fra nogle af de udenlandske koncernselskaber.
PÃ¥ grundlag heraf
undersøges det hvem, der er den endelige modtager – â€rette indkomstmodtagerâ€
– af renter og udbytter. Formålet er at fastslå, om denne modtager er
skattepligtig til Danmark (begrænset skattepligtig), således at der kan
tilbageholdes kildeskat i udbetalingerne. Dette kan normalt kun ske, hvis
modtageren er hjemmehørende i et land hvormed Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Imidlertid
forlader pengestrømmen oftest Danmark netop til modtagere i lande, hvormed
Danmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst – DBO-lande. Det
betyder, at der ikke er begrænset skattepligt til Danmark, og at der ikke
skal indeholdes kildeskat. Hvis den første modtager af betalingerne
imidlertid ikke er den endelige modtager – â€rette indkomstmodtager†– af
betalingerne, men derimod kun et gennemstrømningsselskab, kan der alligevel
være tale om begrænset skattepligt for den endelige (â€retteâ€) modtager.
Derfor leder SKAT
efter oplysninger, som kan dokumentere, hvem der er det sidste og endelige
led i kæden, og om dette led ligger i et ikke-DBO-land. Med sidstnævnte
lande uden overenskomst har Danmark typisk ikke aftaler om bistand eller
udveksling af oplysning.
Nok så vigtigt er
det, at SKAT også skal søge dokumentation for, at de modtagere, der ligger
mellem Danmark og den endelige modtager af udbytter eller renter/kursgevinster,
kan betragtes som gennemstrømningsselskaber, således at den endelige
(â€retteâ€) modtager i ikke-DBO-landet som nævnt kan pÃ¥lægges begrænset
skattepligt til Danmark.
For så vidt angår
låneoptagelse, sker den dels gennem eksterne kilder (banker) og dels gennem
koncernforbundne selskaber og aktionærer, der har ydet de danske selskaber
lån (aktionærlån).
I de tilfælde,
hvor lånene er indgået gennem koncernforbundne selskaber, undersøges det om
renteudgiften er fastsat pÃ¥ â€arms længde vilkÃ¥râ€. Der er i den forbindelse
konstateret en betydelig forskel i rentesatser på lån der er ydet af koncernforbundne
selskaber og aktionærer, i forhold til lån der er ydet af banker. I visse
tilfælde er rentesatserne mere end dobbelt så store som for lån ydet af bankerne.
PÃ¥ andre
aktionærlån er der konstateret en meget høj rente. Renten udbetales ikke til
aktionæren løbende, men tilskrives i stedet lånets hovedstol, hvorefter lånet
på et senere tidspunkt omkonverters til aktiekapital. Det undersøges også
her, om renten der løbende tilskrives lånets hovedstol, skulle være omfattet
af reglerne om kildeskat pÃ¥ renter.Â
De foretagne
kontroller viser, at specielt nogle af koncernerne må opfattes som yderst
aggressive i skatteplanlægningen, idet der bl.a. udbetales mia.-beløb i udbytte
til udenlandske aktionærer, hvorefter aktionærerne straks udlåner den samme
pengemængde tilbage til den danske koncern med en betydelig renteudgift til
følge. SÃ¥fremt koncernen ud fra en â€normal†driftsøkonomisk tankegang skulle
bruge midlerne til forsat vækst, ville det være naturligt at lade pengene arbejde
i den danske koncern uden et fordyrende led med yderligere renteudgift med en
relativ høj rentesats. Da kontrolindsatsen har fokus på pengestrømmene vil
det herigennem blive afdækket, om der i alle sådanne tilfælde er faktiske pengestrømme
bag udbytte og lÃ¥n, der bÃ¥de volumenmæssig og tidsmæssig er nært forbundne.Â
I andre tilfælde
ses der en ganske normal udbyttepolitik, idet f.eks. visse udenlandske
investorer alene modtager udbytte, der er genereret af virksomhedens
overskud, uden at udbyttet straks returneres til selskabet som lån selv om
disse udbytteudbetalinger går til udenlandske skattesubjekter, hvor der ikke
er indeholdt udbytteskat ved udbetalingen, vil der dog stadig være et
kontrolelement i sagen, idet det undersøges om udbyttet er udbetalt til
aktionærer der er bosiddende i lande, hvormed Danmark ikke har indgået en
dobbeltbeskatningsaftale, sÃ¥ledes der skulle være indeholdt udbytteskat.Â
Det kan i øvrigt
bemærkes at udbyttepolitikken ændres bemærkelsesværdigt efter kapitalfondene
har overtaget koncernerne, idet der nu udbetales betydelig større udbytter.
Med hensyn til
kontrollen af omkostningerne ved virksomhedsovertagelserne, har det vist sig,
at nogle koncerner er belastet med betydelige finansieringsomkostninger til
bl.a. stiftelsesprovisioner og andre engangsvederlag ved oprettelse af nye
lån. Omkostningerne hertil er betydelige. SKAT har endnu ikke et endeligt
overblik over de samlede omkostninger, men det forventes, at de udgør mindst
1 mia. kr.
For de koncerner,
hvor udgiften er synliggjort, er der fratrukket betydelige beløb i den
skattepligtige indkomst som stiftelsesprovision på lån under 2 år. Noget
tyder dog på, at nogle lån har en betydelig længere løbetid, hvorfor
fradragsretten undersøges.
I forbindelse med
opkøbene er der afholdt betydelige omkostninger til â€stay on bonus†og transaktionsbonus
til ledelse samt udgifter til â€fairness opinion†m.v. Det undersøges om
udgifterne kan accepteres som fradragsberettigede driftsomkostninger i
selskaberne, eller om udgifterne alene er afholdt i aktionærernes interesse,
hvorved der ikke er fradrag.
I
skatteregnskaberne er selskabernes behandling af udgifterne forskellig. Nogle
betragter selv omkostningerne som ikke fradragsberettigede, mens andre anser
samtlige omkostninger som fuldt ud fradragsberettigede.
Hvornår kan undersøgelsen
forventes afsluttet?
Ved enhver
revisionssag forsøger SKAT at give et bud på revisionens længde i forhold til
de kontrolundersøgelser der iværksættes. I flere sager har det vist sig at
den modtagne dokumentation ikke er fyldestgørende, ligesom den modtagne
dokumentation har afstedkommet yderligere materialeanmodninger til selskabet.
Et forsigtigt
skøn vil lyde på, at 6 af kontrollerne kan afsluttes inden sommerferien,
såfremt den modtagne dokumentation er fyldestgørende. Hvis det derimod skønnes
nødvendigt at anmode udenlandske skattemyndigheder om bistand i henhold til
dobbeltbeskatningsaftalerne, vil den del af undersøgelsen trække ud.
Michael Dalvad
Carlsen
|