Text Box: Notat

Hovedcentret
Ministerbetjening, Skatteråd mv.
Politisk - Juridisk kontor

15. marts 2007
J.nr. 06-156285

 

 

Folketingets Skatteudvalg

Redegørelse om de nye fristregler for fastsættelse af afgiftstilsvar.

 

I bemærkningerne til lov nr. 410 af 2. juni 2003 om ændring af fristreglerne på skatte- og afgiftsområdet mv. gav skatteministeren tilsagn om at ville give Folketinget en redegørelse om, hvordan reglerne om de nye frister for fastsættelse af afgiftstilsvar fungerer i praksis efter 3 års anvendelse.

 

Reglerne om de nye frister har nu været anvendt siden 1. juli 2003. Afgiftstilsvaret skal fastsættes indenfor en 3-års frist efter de nye regler svarende til ansættelsesfristen på skatteområdet. Tidligere kunne afgiftstilsvaret ændres 5 år tilbage.

 

Jeg kan oplyse, at SKAT, Hovedcentret, ikke har modtaget indberetninger fra skattecentrene (eller de tidligere told- og skatteregioner) om problemer med forvaltning af de nye regler. Det er herefter min vurdering, at fristreglerne på afgiftsområdet set ud fra et forvaltningsmæssigt synspunkt har fungeret tilfredsstillende.

 

I visse tilfælde har SKAT været nødsaget til at sende et varsel om ændring af afgiftstilsvar inden kontrollens afslutning for at undgå, at reguleringer forældes efter det tredje år.

 

En nedsættelse af fristen for regulering af afgiftstilsvaret fra 5 til 3 år er så væsentlig, at den vil medføre et provenutab i en overgangsperiode. Da forslaget blev fremsat, blev dette provenutab anslået til 180 mio. kr. vedrørende 4. og 5. reguleringsår.

 

Kontrolresultaterne for afgiftstilsvar i perioden 2001 – 2006 er:

2002                                                                                                                   2.330 mio. kr.

2003/1. halvår: 1.748 mio. kr.

2003/2. halvår: 1.431 mio. kr.

2003                                                                                                                   3.179 mio. kr.

2004                                                                                                                   2.153 mio. kr.

2005                                                                                                                   2.003 mio. kr.

2006                                                                                                                   2.780 mio. kr.

 

Det kan ikke opgøres, hvor stor en del af ændringerne i kontrolresultaterne, der alene kan henføres til de nye regler om nedsættelse af fristen for regulering af afgiftstilsvar. Dette skyldes, at skattecentrene af ressourcemæssige årsager ikke har opgjort og registreret reguleringsbeløb vedrørende 4. og 5. reguleringsår. Hvis et sådant regnskab skulle føres, ville det have fordret en fortsat kontrol af 4. og 5. år, uagtet der normalt ikke kunne ske en regulering af disse år, hvilket i sig selv ville have været i konflikt med tanken om en intensiveret kontrol af år 1-3.

 

I perioden omkring fusionen 1. november 2005 har der været en generel nettonedgang i SKATs samlede reguleringer. Denne nettonedgang har jeg tidligere gjort rede for blandt andet i mit svar på spørgsmål S 2684 fra 2006/2007.

 

Det fremgår af kontrolresultaterne for afgiftstilsvar i perioden 2001 – 2006, at resultatet er svingende, stigende i 2006, hvilket indikerer, at virkningen af de nye nedsatte frister endnu ikke kan bedømmes. 

 

Som det vil være udvalget bekendt har SKAT indført en ny og anderledes indsatsstrategi, hvor grundtanken er et ændret fokus på kontrol- og serviceopgaven, så SKATs indsats i endnu højere grad afpasses efter borgernes og virksomhedernes adfærd. Indsatsstrategien bygger således på en målrettet balance mellem service og kontrol, herunder en forstærket service over for borgere og virksomheder, der ønsker at følge reglerne (medspillere), og en systematisk indsats overfor de alvorlige og mere systematiske forsøg på skattesnyderi.

 

Denne nye indsatsstrategi indebærer, at antallet og størrelsen af foretagne reguleringer ikke længere vil være et relevant mål for SKATs indsats, idet serviceringen af borgere og virksomheder vil indgå fuldt på linie med kontrollen.

 

Der har kun været ganske få sager, hvor afgiftstilsvaret er ændret efter udløbet af den almindelige 3-års frist. Det har været i tilfælde, hvor der er sket efterregulering som følge af grov uagtsomhed eller forsætlig adfærd af den afgiftspligtige.

 

Jeg mener ikke, at det er aktuelt eller relevant at overveje, om der er behov for at udvide adgangen til ændring af afgiftstilsvaret. Jeg kan henvise til, at Justitsministeren har fremsat et lovforslag om ændring af bestemmelserne om forældelse af fordringer, L 166 af 28. februar 2007. Bestemmelserne skal erstatte reglerne i Danske Lov fra 1683 og forældelsesloven fra 1908, således at den generelle 5 års frist nedsættes til 3 år, og den særlige 20 års frist nedsættes til 10 år. Den almindelige forældelsesfrist kommer således på linie med de særlige korte frister i skatteforvaltningsloven inden for hvilke, SKAT kan foretage eller ændre en skatteansættelse (afgiftstilsvar) eller den skattepligtige kan begære skatteansættelsen (afgiftstilsvaret) ændret.

 

Det er således min opfattelse, at de nye fristregler sammen med indssatsstrategien overordnet set medvirker til forbedring af retssikkerheden for de afgiftspligtige gennem større ensartethed og forudsigelighed.