I bemærkningerne til lov nr. 332 af 9. maj 2003 (L 160 2002-03) og lov nr. 357 af 19. maj 2004 (L 170 2003-04 ændringer af skattestyrelsesloven: bindende ligningssvar for henholdsvis personer og selskaber) gav skatteministeren tilsagn om, at han, efter at reglerne om bindende ligningssvar for personer havde været anvendt i 3 år, ville give Folketinget en redegørelse om de skattelignende myndigheders varetagelse af opgaven på henholdsvis personskatteområdet og på selskabsskatteområdet.
I bemærkningerne til skatteforvaltningsloven lov nr. 427 af 6. juni 2005 (L110 2004-05, 2. samling) tilføjedes det, at orienteringen af Folketinget ville blive delt i 2. Først del – som følger nedenfor – vil være en orientering om perioden frem til 1. november 2005, hvor skatteforvaltningsloven trådte i kraft.
Anden del, som omfatter regelanvendelsen efter sammenskrivningen af bindende forhåndsbesked og bindende ligningssvar samt indførelsen af bindende afgiftssvar, vil der blive orienteret om i slutningen af 2008.
Reglerne om bindende ligningssvar har været anvendt siden 1. juli 2003 på personskatteområdet og siden 1. juli 2004 på selskabsskatteområdet.
Ifølge bemærkningerne til begge de to lovforslag om bindende ligningssvar er det under administrative konsekvenser anført, at det er op til kommunerne selv, om de vil indberette de bindende svar til de statslige systemer, eller om de vil anvende deres egne sagsbehandlingssystemer til at udsøge og holde styr på de afgivne svar. Langt de fleste steder har man valgt at anvende egne sagsbehandlingssystemer.
Samme sted foreslås det, at tilsynet med de bindende svar tilrettelægges ved, at kommunerne indsender kopi af de afgivne svar sammen med en angivelse af ressourceforbruget til de regionale told- og skattemyndigheder. Det er derfor disse oplysninger, som ligger til grund for nærværende redegørelse.
For 2003 og 2004 foreligger disse indberetninger, og de regionale told- og skattemyndigheder har løbende optalt og indberettet antallet af bindende svar til den daværende Told- og Skattestyrelse.
Pr. 1. november 2005 fusionerede den kommunale og den statslige skatteforvaltning. I tiden op til fusionen er der ikke i fuldt omfang blevet indsendt svar til de regionale told- og skattemyndigheder, ligesom der ikke derfra er foretaget opfølgning på de bindende ligningssvar, og heller ikke overalt blevet foretaget optællinger.
For perioden 1. januar – 31. oktober 2005 foreligger derfor kun sporadiske oplysninger om bindende ligningssvar.
Efter 1. november 2005 har de bindende ligningssvar været visiteret centralt i Hovedcentret.
SKAT har undersøgt mulighederne for at rekonstruere oplysningerne om de bindende ligningssvar for perioden 1. januar – 31. oktober 2005. Dette er ikke muligt af to årsager:
Omfanget af bindende ligningssvar i perioden 1. juli 2003/2004 – 31. oktober 2005 fremgår af bilag 1. Som anført foran, er tallene for 2005 mangelfulde.
En gennemgang af redegørelserne for tilsynet med ligningen viser, at de regionale told- og skattemyndigheder i ligningsplanperioden 2003/2004 kun har været uenig i afgørelsen i 0,5 % af tilfældene.
En stikprøvevis gennemgang af 271 tilfældigt udvalgte indberetninger for 2005 fra tilsynet viser, at 3 temaer dominerer personskatteområdet:
Den samme stikprøve viser, at der gennemsnitligt er anvendt ca. 6 timer på hvert svar. I den lettere ende befinder spørgsmål om lønmodtagerforhold sig (ca. 4 timer i gennemsnit) og i den tungere ende spørgsmål om aktier (ca. 8 timer gennemsnitligt).
På personligningsområdet er der for perioden i alt indberettet 5.484 anmodninger. 298 er blevet afvist, hvilket giver an afvisningsprocent på 5,4 %.
På selskabsligningsområdet er der for perioden i alt indberettet 692 anmodninger. 47 er blevet afvist, hvilket giver en afvisningsprocent på 6,8 %.
Tallene i Bilag 1 er ikke umiddelbart sammenlignelige kolonne for kolonne. De første 2 kolonner omfatter kun ½ år, de midterste 2 kolonner (kun på personskatteområdet) omfatter 1 år, og de sidste 2 kolonner omfatter 10 måneder (hvor fulde indberetninger foreligger).
Der er på personskatteområdet en klar stigning i antallet af anmodninger i 2004 efter det første, halve år. For de 3 ToldSkat områder, hvor der foreligger fulde indberetninger, er der – hvis tallene for 2005 omregnes til helårstal – tale om en yderligere stigning fra 2004 til 2005 på ca. 15 %.
På selskabsskatteområdet er talmaterialet for spinkelt til at kunne drage slutninger. Der synes dog at være en pæn stigning i antallet af anmodninger fra 2004 til 2005.
Generelt må man sige, at skatteyderne synes at have taget vel mod ordningen.
Tage Christensen                              / Jens Mørkegaard
|
Bilag 1
Anmodninger om bindende ligningssvar for personer 1/7 2003 – 31/10 2005:
ToldSkat-område |
2003 |
2004 |
2005 |
|||
Antal |
Heraf afvist |
Antal |
Heraf afvist |
Antal |
Heraf afvist |
|
København |
58 |
3 |
295 |
9 |
24 |
2 |
Nordsjælland-Bornholm |
95 |
5 |
474 |
18 |
339 |
5 |
Sydsjælland |
91 |
4 |
343 |
12 |
435 |
18 |
Fyn |
102 |
7 |
314 |
14 |
170 |
0 |
Sydjylland |
70 |
5 |
292 |
10 |
163 |
3 |
Vestjylland |
27 |
0 |
371 |
16 |
387 |
30 |
Østjylland |
157 |
21 |
758 |
79 |
0 |
0 |
Nordjylland |
127 |
9 |
392 |
28 |
0 |
0 |
I alt |
727 |
54 |
3.239 |
186 |
1.518 |
317 |
Anmodninger om bindende ligningssvar for selskaber 1/7 2004 – 31/10 2005:
ToldSkat-område |
2004 |
2005 |
||
Antal |
Heraf afvist |
Antal |
Heraf afvist |
|
København |
38 |
4 |
5 |
2 |
Nordsjælland-Bornholm |
70 |
3 |
43 |
1 |
Sydsjælland |
38 |
0 |
77 |
4 |
Fyn |
13 |
1 |
57 |
2 |
Sydjylland |
31 |
2 |
44 |
11 |
Vestjylland |
31 |
5 |
91 |
4 |
Østjylland |
117 |
6 |
0 |
0 |
Nordjylland |
37 |
2 |
0 |
0 |
I alt |
375 |
23 |
317 |
24 |
Skyggemarkeringen viser, hvor indberetningerne om bindende ligningssvar er manglende eller mangelfulde for 2005.