Aktino-Skatterådgivning |
8.februar 2007
Â
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 København K
Vedrørende forslag til nye CFC-regler:
Indledning:
Jeg vil i dette skriv påpege, hvorfor jeg mener lovforslaget omkring de nye CFC-skatteregler er EU-stridige samt komme med nogle forslag til hvordan Departementet kan lave nye regler, der tjener samme formål, men som ikke er EU-stridige.
EU-afgørelsen:
Freedom of establishment:
EF-domstolen fastslår, at freedom of establishment indebære, at selskaber inden for EU skal kunne foretage datterselskabsetablering i andre EU-lande og nyde godt af de regler, der gælder for selskaber i disse lande, herunder gunstige skatteregler. EF-domstolen fremfører således (egen understregning):
â€That objective is to allow a national of Member State to set up a secondary establishment in another Meber State to Carry on his activities there and thus assist economic and social interpenetration within the Community in the sphere of activities as self-employed persons. To that end, freedom of establishment is intended to allow a Community national to participate, on a stable and continuing basis, in the economic life of a Meber State other than his State of origin and to profit therefromâ€
Videre fremføre EF-domstolen, at regler, hvorefter et moderselskab bliver pålagt en ekstraskat som følge af, at det har et datterselskab i et andet EU-land, hvor selskabsskatten er lavere end i moderselskabslandet, er et brud på freedom of establishment.
EF-domstolen skriver f.eks. (egen understregning).:
â€As submitted by the applicants in the main proceedings and by Ireland and the Commission of the European Communities, the separate tax treatment under the legislation on CFCs and the resulting disadvantage for resident companies which have a subsidiary subject, in another Member State, to a lower level of taxation are such to hinder the exercise of freedom of establishment by such companies, dissuading them from establishing, acquiring or maintaining a subsidiary in a Member State in which the latter is subject to such a level of taxation. They therefore constitute a restriction on freedom of establishment within the meaning of Articles 43 EC and 48 EC.â€
Det er således ikke bare den tekniske udformning af CFC-reglerne, der kritiseres, men ligeledes den ekstraskat det medfører for et moderselskab med et datterselskab i et andet EU-land med lavere selskabsskat end moderselskabet.
Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at udvide CFC-reglerne til at inkludere danske datterselskaber, hvis reglernes implementering stadigvæk indebærer, at moderselskaber med EU-lavskatteselskaber bliver pålagt højere selskabsskatter end hvis det havde haft tilsvarende danske datterselskaber.
Nye regler:
Jeg foreslår Departementet, at man indfører lagerbeskatning på alle finansielle aktier. Dermed vil man næsten opnå samme resultat.
Alternativt kunne man gøre finansielt afkast skattefrit for selskaber, men så hæve udbytteskatten for den del af udbyttet, der kan henføres til de finansielle indtægter i selskabet.
Â
Â
Â
Med venlig hilsen
Thorbjørn Henriksen
Cand.merc.aud, MTL
Vester Voldgade 107 • Copenhagen • 1552 V Phone: 70 20 83 68 • E-mail: [email protected] WWW.a-skat.com |