Til
Folketinget - Skatteudvalget
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed med flere love (ændring af ligningsloven som følge af etablering af privat beredskab til afvikling af nødlidende pengeinstitutter) samt (ændring af fusionsskatteloven for grænseoverskridende fusion og spaltning af investeringsforeninger). Begge forslag skal indarbejdes i forslag fra Økonomi- og Erhvervsministeriet om ændring af lov om finansiel virksomhed med flere love, der planlægges fremsat marts I 2007.
Der fremsendes indkomne høringssvar og tilhørende høringsskema vedrørende ændringerne af ligningsloven og fusionsskatteloven.
Kristian Jensen
Organisation |
Bemærkninger |
Kommentar |
Advokatrådet |
Advokatrådet har ikke bemærkninger til lovforslagene. |
|
Dansk Arbejdsgiverforening |
Sagen falder uden for Dansk Arbejdsgiverforenings virkefelt og foreningen ønsker derfor ikke at afgive bemærkninger. |
|
Dansk Industri |
Dansk Industri har ikke bemærkninger til lovforslagene. |
|
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i Erhvervsregulering) |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) vurderer, at ændringen af ligningsloven ikke medfører erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. CKR ser dog positivt på tiltaget, som fjerner tvivl om retstilstanden i situationer, hvor et overtagende pengeinstitut på få dage skal tage stilling til en overdragelse af et nødlidende pengeinstituts engagementer, og som dermed skaber bedre regulering for erhvervslivet. CKR vurderer, at ændringen af fusionsskatteloven kan medføre positive strukturelle erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet udloddende investeringsforeninger fremover vil kunne indgå i en grænseoverskridende skattefri fusion. Dette vil smidiggøre investeringsforeningernes omstruktureringsmuligheder og dermed forbedre mulighederne for tilpasning til konjunktur- og forretningsmæssige forhold på markedet. CKR vurderer, at forslaget ikke medfører direkte eller afledte erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Samlet set medfører de to forslag således ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet og skal derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. CKR har endvidere testet lovforslaget for e-administrerbarhed, og har i den forbindelse ikke identificeret nogen barrierer for lovforslagets e-administrerbarhed. |
|
Finansrådet |
Finansrådet bemærker, at forslaget til en ny § 7 B i ligningsloven er egnet til at skabe skattemæssig klarhed i en overtagelsessituation og samtidig fjerner det statsstøtteelement, som Kommissionen mener, at den nuværende bestemmelse indeholder. Finansrådet bemærker, at Finansrådet i sit høringssvar til Økonomi- og Erhvervsministeriet om Værdiansættelsesnævnets kompetence har understreget, at det med ændringen af ligningslovens § 7 B er en forudsætning, at Værdiansættelsesnævnets vurdering foreligger forinden, at det overtagende institut kan træffe sin endelige afgørelse om overtagelse af aktiver og passiver fra det nødlidende institut. |
|
Foreningen Danske Revisorer |
Foreningen Danske Revisorer har ikke bemærkninger til lovforslagene. |
|
Foreningen Registrerede Revisorer |
Foreningen Registrerede Revisorer har ikke bemærkninger til lovforslagene. |
|
InvesteringsForeningsRÃ¥det |
InvesteringsForeningsRådet har ikke bemærkninger til lovforslagene. |
|
SKAT |
SKAT skønner, at lovforslagene ikke medfører administrative konsekvenser. SKAT foreslÃ¥r en præcisering i lovteksten til ligningslovens § 7 B, idet den samtidige anvendelse af ordene â€dækning†og â€udligning†er unødvendig. SKAT foreslÃ¥r endvidere en tilføjelse i de almindelige bemærkninger sÃ¥ledes, at det fremgÃ¥r, at i det omfang den overtagne underbalance er udtryk for erhvervelse af goodwill hos det overtagende pengeinstitut vil det have som konsekvens, at overtagelsen samtidig er udtryk for afstÃ¥else af goodwill hos det nødlidende pengeinstitut. |
SKAT´s forslag er indarbejdet i lovudkastet. |