Notat

 

 

Dato             25. oktober 2006

J. nr.           120-16

 

 

Kommissionens forslag til Europaparlamentet og Rådets direktiv om eftermontering af spejle på tunge køretøjer indregistreret i EU, KOM (2006) 570.

Notat om nærhedsprincippet

 

Forslaget er vedtaget af Europakommissionen den 5. oktober 2006, og er fremsat i henhold til Traktaten, særligt artikel 71, dvs. vedtagelse efter proceduren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.

 

Der er med direktiv 2003/97 sket en harmonisering af kravene til spejle på nye lastbiler med virkning fra 2006/2007.  For så vidt angår den nuværende flåde af tunge lastbiler er der imidlertid ikke sket en fælles regulering.

 

Med det nye direktivforslag er der lagt op til at skabe fælles regler for alle tunge lastbiler i EU.

 

Fremsættelsen af forslaget er et led i opfyldelsen af Kommissionens målsætning om en halvering af antallet af trafikdræbte i 2010.  Det er hensigten med forslaget at øge trafiksikkerheden for de mest udsatte grupper af trafikanter, herunder særligt fodgængere, cyklister og motorcyklister. Der er for disse grupper af trafikanter en ikke uvæsentlig risiko for at blive involveret i uheld med tunge lastbiler, som følge af disse køretøjers ”blinde vinkel” i passagersiden.

 

Kommissionens forslag er fremsat bl.a. på baggrund af opfordringer fra Danmark, Nederlandene og Belgien, som allerede har vedtaget nationale regler, der svarer til det nye direktivforslag. For Danmark, som vedtog en skærpelse af reglerne i 2004, vurderes det nye direktivforslag således ikke umiddelbart at få konsekvenser.

 

Direktivet fastsætter de nærmere betingelser for hvilke køretøjer, der er omfattet.  Udgangspunktet er således, at direktivet omfatter de typer af tunge af køretøjer, der ikke er omfattet af direktiv 2003/97. Dog er der fastsat visse undtagelsesbestemmelser for bl.a.

Eftermonteringen skal være gennemført senest et år efter direktivets ikrafttræden. Dog er der fastsat enkelte modifikationer for visse køretøjer -afhængigt af tidspunktet for deres indregistrering.

 

Med hensyn til nærhedsprincippet har Kommissionen vurderet, at formålet med direktivet af flere årsager ikke kan opnås ved national lovgivning.

 

For det første omfatter en national regulering alene lastbiler indregistreret i den enkelte medlemsstat, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da godstransporter i meget vid udstrækning foregår på tværs af landegrænser.

 

For det andet kunne en national regulering komme til at udgøre en handelsbarriere, - særligt når der med direktiv 2003/97 i forvejen er vedtaget et fælles regelsæt på området. Et direktiv vil derfor i højere grad kunne sikre fælles rammer for et meget konkurrencepræget godstransportmarked.

 

Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er af afgørende betydning, at der skabes et fælles europæisk regelsæt, idet markedet for godstransport i høj grad er internationalt. Regeringen er derfor meget tilfreds med, at Kommissionen har valgt at følge blandt andet Danmarks opfordring til en fælles regulering.

 

Det er regeringens opfattelse, at direktivet i væsentlig grad vil forbedre trafiksikkerheden for udsatte grupper af trafikanter. Direktivet vurderes derfor at være et vigtigt led i bestræbelserne på, at opfylde Kommissionens målsætning om en halvering af trafikdræbte frem til 2010.

 

På baggrund af ovenstående er det således regeringens opfattelse, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.