<DOCUMENT_START>

R E D E G Ø R E L S E

 

for

 

rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 for så vidt angår sager inden for Justitsministeriets, Indenrigs- og Sundhedsministeriets og Forsvarsministeriets ansvarsområder

 

Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der er anvendt i de aktuelle notater til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

Dagsordenspunkt 1: Rammeafgørelse om hensyntagen til straffedomme afsagt i andre medlemsstater i Den Europæiske Union i forbindelse med en ny straffesag

 

Rådet drøftede en række udestående spørgsmål med henblik på at nå til enighed om teksten til rammeafgørelse. Der var bred opbakning til de tekstforslag, som formandskabet havde fremlagt, men enkelte medlemsstater havde dog problemer med den foreliggende tekst. Formandskabet konkluderede på denne baggrund, at sagen på ny bør drøftes på arbejdsgruppeniveau med henblik på, at der kan opnås politisk enighed om rammeafgørelsen på det kommende rådsmøde (retlige og indre anliggender) i december 2006.

 

Dagsordenspunkt 2: Midtvejsevaluering af Haag-programmet – for så vidt angår Justitsministeriets område

 

Formandskabet orienterede om de drøftelser, som fandt sted i forbindelse med det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) i Tampere den 21.-22. september 2005, og redegjorde i lyset heraf for det videre forløb vedrørende midtvejsevalueringen af Haag-programmet.

 

For så vidt angår Justitsministeriets område er der fra formandskabets side lagt op til, at Rådet (retlige og indre anliggender) på det kommende møde i december 2006 skal drøfte spørgsmålet om gensidig anerkendelse af retslige beslutninger i straffesager, spørgsmålet om forbedring af adgangen til domstolene og forbedret lovgivning på det civilretlige område samt spørgsmålet om bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet. Med hensyn til spørgsmålet om ændringer i beslutningsproceduren inden for det politi- og strafferetlige samarbejde (søjlespring) er der fra formandskabets side lagt op til, at dette spørgsmål skal drøftes på Det Europæiske Råds møde den 14.-15. december 2006.              

 

Rådet havde i øvrigt en mere generel drøftelse af forskellige dele af midtvejsevalueringen, hvorunder en række medlemsstater bl.a. gav udtryk for, at der bør fokuseres på behovet for at styrke det praktiske samarbejde.      

 

Dagsordenspunkt 3: Rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overførelse af domfældte mellem EU-medlemsstaterne (den europæiske fuldbyrdelsesordre)

 

Rådet drøftede en række udestående spørgsmål vedrørende forslaget til rammeafgørelse om den europæiske fuldbyrdelsesordre, uden at det lykkedes at nå til enighed herom. Formandskabet konkludere på denne baggrund, at de pågældende spørgsmål må drøftes yderligere på arbejdsgruppeniveau. 

 

Dagsordenspunkt 4: Strafferetlige foranstaltninger til håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder i EU (KOM(2006)168 endelig)

 

Rådet drøftede en række spørgsmål af betydning for den videre behandling af sagen. På baggrund af drøftelserne konkluderede formandskabet, at behovet for at indføre EU-regler om strafferetlige foranstaltninger til håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder løbende må vurderes, mens man fortsætter drøftelsen af sagens substans. De videre forhandlinger bør – i lyset af den verserende skibsforureningssag ved EF-domstolen (Sag C-440/05) – ske uden på forhånd at tage endelig stilling til retsgrundlaget. Endelig konkluderede formandskabet, at der er bred tilslutning til, at en retsakt på området skal have et begrænset anvendelsesområde og således alene skal gælde for intellektuelle ejendomsrettigheder, der udspringer af fællesskabsretten.

 

Dagsordenspunkt 5: Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og om forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union (KOM(2005)280 endelig)

 

Formandskabet orienterede om status vedrørende forhandlingerne om forslaget. Der var herefter en kort drøftelse i Rådet vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt agenturet bør have kompetence inden for søjle 3 (om det politimæssige og strafferetlige samarbejde).

 

Dagsordenspunkt 6: Gennemførelse af den nye generation af Schengen-informationssystemet (SIS II)*

 

Der blev vedtaget en række rådskonklusioner, som bl.a. indebærer en revideret tidsplan for den tekniske gennemførelse af SIS II. Af tidsplanen følger det, at SIS II skal kunne anvendes fra juni 2008 af de medlemsstater, som på nuværende tidspunkt deltager i SIS, med henblik på at systemet efterfølgende kan tages i brug i forhold til de nye medlemsstater.

 

Det blev desuden besluttet at forlænge Kommissionens oprindelige mandat til udvikling af SIS II samtidig med, at det blev præciseret, at mandatet også omfatter den tekniske integration i SIS II af de nye medlemslande. Herudover blev det besluttet at oprette en koordinerende SIS II Task Force med henblik på at sikre projektets gennemførelse.

 

Efter rådskonklusionerne hilses et portugisisk forslag til en midlertidig ordning, som skal gøre det muligt hurtigere at integrere de nye medlemslande i det nuværende Schengen-informations-system, velkomment. De relevante arbejdsgrupper skal se nærmere på de tekniske, finansielle, retlige samt organisatoriske aspekter af det fremlagte forslag med henblik på, at Rådet på det kommende møde i december 2006 kan træffe beslutning om, hvorvidt den foreslåede, midlertidige løsningsmodel bør anvendes.

 

Rådskonklusionerne indebærer endelig, at de relevante arbejdsgrupper bemyndiges til, for så vidt angår de nye medlemsstater, at forberede den overordnede planlægning af ophævelsen af grænsekontrollen ved de indre grænser med henblik på, at Rådet kan træffe beslutning om en tidsplan herfor på det kommende rådsmøde i december 2006. 

 

Formandskabet orienterede endelig om den seneste udvikling vedrørende forslagene til retsakter om den nye generation af Schengen-informationssystemet (SIS II). Det blev i den forbindelse oplyst, at Europa-Parlamentets Udvalg om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE-udvalget) har godkendt de tekster, der er opnået enighed om i Rådet, bortset fra forslaget om adgang til SIS II for efterretningsmyndigheder med ansvar for indre sikkerhed. Sagen vil nu skulle behandles på Europa-Parlamentets plenarforsamling i oktober 2006, og man håber fra formandskabets side på, at det her lykkes at finde frem til en løsning som muliggør en førstelæsningsaftale om SIS II-retsakterne. 

 

Dagsordenspunkt 7: RÃ¥dets beslutning om oprettelse af et finansielt beredskabsinstrument (KOM(2005)113)

 

Rådet drøftede det centrale udestående spørgsmål om muligheden for fællesskabsfinansiering af flytransport til katastrofeområder på baggrund af et kompromisforslag, som formandskabet fremlagde på rådsmødet. Det lykkedes ikke at opnå enighed om spørgsmålet, og formand-skabet konkluderede derfor, at Coreper må arbejde videre hermed.

 

Dagsordenspunkt 8: Tilføjelse af Kina til listen over de lande, som Europol kan indlede forhandlinger om en samarbejdsaftale med

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 9: Samarbejdsaftale mellem Eurojust og USA

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 10: Rådets afgørelse om tiltrædelse af FN’s korruptionskonvention på vegne af De Europæiske Fællesskaber

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 11: Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et særprogram for perioden 2007-2013 ”Forebyggelse af narkotikamisbrug og information af offentligheden” som en del af det generelle program om ”grundlæggende rettigheder og retfærdighed” (KOM(2006)230 endelig)

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 24: Rådets afgørelse om godkendelse, undertegnelse og midlertidig anvendelse af en ny aftale mellem Den Europæiske Union og USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til USA’s Department of Homeland Security, Bureau of Customs and Border Protection

 

Formandskabet fremlagde en færdigforhandlet aftale om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til USA’s Department of Homeland Security samt udkast til rådsafgørelse om undertegnelse af den nye aftale med USA.

 

Formandskabet oplyste, at forslaget til rådsafgørelse vil blive behandlet i Coreper den 12. oktober 2006 med henblik på endelig godkendelse og efterfølgende vedtagelse i Rådet snarest derefter.

 

Det bemærkes, at justitsministeren på et ekstraordinært samrådsmøde i Folketingets Europaudvalg den 11. oktober 2006 har forelagt sagen med henblik på forhandlingsoplæg. Folketingets Europaudvalg har i den forbindelse ikke haft indvendinger imod, at Danmark tilslutter sig forslaget til rådsafgørelse om undertegnelse af den færdigforhandlede aftale mellem EU og USA om overførsel af PNR-oplysninger til Department of Homeland Security.

 

 

 

 



* Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmark stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten finder derfor anvendelse.