Folketingets Retsudvalg

Folketinget

Christiansborg

1216 København K

Udvalgets Formand Peter Skaarup.

 

D.10. september 2007

 

Jeg vil anmode om, at denne henvendelse behandles af det samlede udvalg og ikke blot omdeles som orientering.

Jeg skal anmode om udvalgets kommentarer til samme.

 

 

Sag. Scandinavian Star.

 

Justitsministeren har ført Retsudvalget bag lyset.

Dette har påvirket Retsudvalgets holdninger og arbejde omkring problemstillingerne af sagen om skibet Scandinavian Stars ejer, reder og forsikringsforhold.

 

 

JUSTITSMINISTEREN ERKENDER NU DEN USANDHED SOM JUSTITSMINISTEREN IGENNEM 17 Ã…R HAR FASTHOLDT.

 

Folketingets Retsudvalg d.29. maj 2007 givet svar pÃ¥ en række forhold omkring ejer og rederforholdet til Scandinavian Star spørgsmÃ¥l nr. 495 alm. del samt spørgsmÃ¥l nr. 175 alm. del.

 

 

 

 

 

 

Kære Retsudvalg

 

For at finde frem til en reder som lejer og operatør af et skib er man tvunget til, at finde ud af hvem som ejeren er, for derigennem, at finde frem til om ejeren har udlejet skibet til rederen lejeren/operatøren.

 

Det er stadfæstet, ved Oslo Tingsret og norsk Landsret, at Henrik Johansen ikke var ejer af skibet Scandinavian Star.

Ejeren var SeaEscape i USA.

 

Og der er i sagen omhandlende Scandinavian Star hverken ved:

 

 

Nogen dokumentation for, at Henrik Johansen eller dennes danske selskaber, på noget tidspunkt, har haft en lejeaftale med SeaEscape om leje af skibet Scandinavian Star.

 

Eller pÃ¥ anden mÃ¥de, nogen form for bevis pÃ¥, at Henrik Johansen eller dennes selskaber havde noget som helst med skibet Scandinavian Star at gøre før d. 7. april 1990.

 

Ikke nok med det, Justitsministeren vildledte ogsÃ¥ Retsudvalget bevist i svar til Folketingets Retsudvalg d.29. maj 2007 givet svar pÃ¥ en række forhold omkring ejer og rederforholdet til Scandinavian Star, spørgsmÃ¥l nr. 495 alm. del samt spørgsmÃ¥l nr. 175 alm. del.

 

Nu erkender Ministeren pludseligt kendskabet til oplysningerne fra Bahamas skibsregister d. 7. august 1990 om, at skibet var ejet af SeaEscape før, under og efter branden.

Dette benægtede Ministeren ellers, jf. spørgsmål nr. 257 bilag 723 1996.

Justitsministeren, Rigsadvokaten og politiet på Frederiksberg nægtede kendskab til disse oplysninger hedder det, af Ministerens svar 11 år efter, bekræfter, at sådanne oplysninger forelå i sagen.

 

Citat.

”Politimesteren på Frederiksberg anmodede den 17. maj
1990 Industriministeriet om at være behjælpelige med at
tilvejebringe oplysninger om skibets registreringsforhold,
som de fremgik af Bahamas Skibsregister, herunder navn-
lig om det aktuelle registreringsforhold i tiden 1. april til 7. april 1990.
”

Den 31. juli 1990 fremsendte den danske ambassade i
London oplysninger om Bahamas Skibsregister i London.

 

Af Ambassadens skrivelse fremgår følgende:

 

”Ambassaden har fra Bahamas Skibsregister i Lon-
don indhentet oplysninger om Scandinavian Stars
registreringsforhold m.v., jfr. vedlagte ”transcript of
register”.

 

Det fremgår bl.a. heraf, at skibet den 30. marts 1990
blev solgt til de nuværende ejere SeaEscape Cruises
Ltd., og ambassaden har endvidere telefonisk fået
oplyst, at skibet i perioden 12. december 1983 – 30.
marts 1990 ejedes af selskabet Stena Cargo Line
Ltd. Citat slut.

 

Dette forhold benægtede Justitsministeren ellers overfor spørgeren i 1990 og Ministeren gentog samme svar, under en Folketingsdebat i 1997, og nu 10 år efter erkender Ministeren, at svaret i 1996, ikke var rigtigt.

 

Af svar til Folketingets Retsudvalg d.29. maj 2007 givet svar pÃ¥ en række forhold omkring ejer og rederforholdet til Scandinavian Star - spørgsmÃ¥l nr. 495 alm. del. Samt spørgsmÃ¥l nr.175 alm. del.

 

PÃ¥ side 3, afsnit 3, omtaler Ministeren en udskrift fra Bahamas skibsregister i London dateret d. 22. maj 1996, indhentet af Mike Axdal, imod betaling, til Den Danske Ambassade i London.

 

Ministeren forholder sig navnlig til en oplysning, at SeaEscape sælger skibet til Henrik Johansens danske selskab KS Scandinavian Star d. 5. april 1990.

 

Citat.

Der foreligger endvidere en skrivelse af 22. maj 1996 fra
Bahamas Skibsregister (Bahamas Maritime Authority),
der referer til Regal Voyager (det tidligere Scandinavian
Star), og som henvender sig til ”to whom it may concern”.
Skrivelsen er stemplet den 22. maj 1996 med et stempel
fra skibsregisteret og underskrevet af en repræsentant for
registeret. Skrivelsen henviser til Udenrigsministeriets
j.nr.59.Dan.9/1. Det anføres i indledningen, at der under
henvisning til en forespørgsel om Regal Voyager frem-
sendes oplysninger om skibets registrering, ejerskab og
tidligere navne. Det fremgår af skrivelsen, at skibet fra den
 

30. marts 1990 til 5. april 1990 var ejet af SeaEscape
Cruises Limited, Bahamas, og at skibet fra 5. april 1990 til
8. februar 1994 var ejet af K/S Scandinavian Star, Frede-
riksberg
, hvorefter det blev solgt til St. Thomas Cruises
Ltd. Det fremgår endvidere, at skibet den 13. september
1990 skiftede navn til Candi, mens det på ny blev døbt
Scandinavian Star ved salget til St. Thomas Cruises Ltd.
den 8. februar 1994.”
Citat slut.

 

Ministeren undlader bevist, at inddrage en tillægsoplysning til Retsudvalget, nemlig, forklaringen på hvorfor KS Scandinavian Star står opført som ejer fra d. 5. april 1990.

 

Der foreligger nemlig en skrivelse hos Justitsministeriet og Rigsadvokaten af 10. juli 1996 fra Bahamas Skibsregister (Bahamas Maritime Authority) sendt til Mike Axdal.

En berigelse af netop forholdet d. 5. april 1990.

 

Skibsregisteret bekræfter Mike Axdals påstand om, at denne oplysning er forkert.

Skibsregistret oplyser, at datoen d. 5. april 1990 først er indsat i sagen hos skibsregistret d. 30. august 1990, altså en fiktiv tilbagedatering fortaget d. 30. august 1990, således det skulle se ud som om Henrik Johansens selskab var blevet ejer 2 dage før branden på Scandinavian Star.

Nu er spørgsmålet om Scandinavian Stars ejerforhold er afklaret ved Mike Axdal igennem 2 norske retsinstanser har fået medhold i, at skibet Scandinavian Star var ejet af SeaEscape og ikke Henrik Johansen eller dennes selskaber i Danmark.

 

Mike Axdal tabte sagen om erstatning imod SeaEscape fordi retten mente, at Mike Axdal havde haft kendskab til dette forhold i så mange år, at sagen er forældet.

 

Spørgsmålet er blot, om danske myndigheder ikke har et overordnet ansvar for at Mike Axdal og andre berørte har lidt retstab som led i, at danske myndigheder igennem årene efter 1990 har fastholdt, at skibets ejer ikke var SeaEscape men Henrik Johansen og dennes selskaber.

Fra 1990 til 1996 var Henrik Johansen af danske myndigheder kaldt både skibets ejer og reder.

 

Men efter, at overlevende og pårørende gik til angreb på ejer spørgsmålet i 1996, ophørte de danske myndigheder med pludseligt, at kalde Henrik Johansen ejeren, men i stedet rederen.

Dette efter forslag fra Stats og Rigsadvokaten for at undgå en konfrontation, i en skandaløs sag om belysningen af skibets ejerforhold.

 

Justitsministeren har ved sin afgørelse af d. 13. juli 2006 og med sine utallige henvisninger til Rigsadvokatens afgørelse af d. 28. januar 2005 fastlåst sig i, at Henrik Johansen efter Rigsadvokaten og Ministerens egen vurdering var skibets ejer, Rigsadvokaten skrev i sin afgørelse, citat:

”Jeg er mest tilbøjelig til at antage, at Henrik Johansen var ejeren af Scandinavian star d. 7. april 1990 ”.

Citat slut.

 

Jeg tillader mig, at tro på, at Retsudvalget regerer på nævnte forhold og udvalget anmoder Ombudsmanden om straks at gå ind i sagen.

 

 

Dokumenterende bilag sendes Retsudvalget.

 

 

 

Venlig Hilsen

Mike Axdal
Kjærsvej 106
4220 Korsør - Denmark
45-31225500 -79370105
[email protected]