Til Folketingets Europaudvalg

                                                                                                                                   16. august 2007

 

 
 
EU-sager

2. halvår 2007

på

Familie- og Forbrugerministeriets område                                                                 

 

 

Væsentlige EU-sager på forbrugerområdet 2

Ny forbrugerpolitisk strategi 2007-2013. 2

Revision af EU´s forbrugerlovgivning (Justitsministeriets ressort) 3

Væsentlige EU-sager på fødevare- og veterinærområdet 4

Dyresundhedsstrategi 2007-2013. 4

Revision af forordning om novel food. 4

Hvidbog om ernæring. 5

Revision af de horisontale mærkningsregler 5

4-pakken. 5

Revision af biproduktforordningen. 6

Væsentlige EU-sager på familieområdet 6

Ægtefællers formueforhold. 6

Skilsmisse. 6

Underholdspligt 7

 

 

 

 


Det portugisiske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program udarbejdet af Tyskland, Portugal og Slovenien. Heri inddrages Kommissionens strategiske arbejdsprogram for 2007.

 

Ministeriets sager behandles i 2. halvår af 2007 på rådsmøderne (Landbrug og fiskeri), (Konkurrenceevne), (Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerbeskyttelse) samt (Retlige og Indre Anliggender). Desuden behandles sager af relevans for ministeriet på rådsmøderne (konkurrenceevne).

 

Følgende formandskabskonferencer vurderes af relevans for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender:

·        ”Reconciliation of Working, Private and Family Life: New Challenges for the Social Partners and Public Policy” i Lissabon i juli

·        ”Poverty, Health and Nutrition i Lissabon i september

·        TRACES-konference i Portugal i oktober

·        ”Consumers and Competition: Towards an European Consumers Collective Redress” i Lissabon i november.

 

Det portugisiske formandskab har derudover oplyst, at der i anledningen af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) 5 Ã¥rs jubilæum afholdes en uges konference i Bruxelles ultimo november, som skal sætte fokus pÃ¥ de udfordringer EFSA stÃ¥r over for og forholdet til EFSA’s tildelte ressourcer samt bidrage til udarbejdelse af rÃ¥dskonklusioner om fødevaresikkerhed (risikovurdering/risikohÃ¥ndtering), hvilket er pÃ¥ dagsordenen for december rÃ¥dsmødet (landbrug og fiskeri).  

 

 

 

Væsentlige EU-sager på forbrugerområdet

 

Ny forbrugerpolitisk strategi 2007-2013

Kommissionen offentliggjorde den 13. marts 2007 sin EU forbrugerpolitiske strategi 2007 - 2013. Strategien opstiller prioriteringer og aktioner, der tager sigte på at tackle aktuelle forbrugerpolitiske udfordringer. Bedre overvågning af forbrugermarkederne; bedre regulering, håndhævelse og klageadgang samt bedre informerede og uddannede forbrugere er vigtige prioriteringsområder.

 

Den danske regering ønsker at bringe EU tættere på borgerne. En aktiv forbrugerpolitik er en vigtig del heraf. Forbrugerne skal have en stærkere stemme i EU, ligesom det er vigtigt til hver en tid at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Samtidig bør forbrugerhensyn indarbejdes i alle EU’s politikker for på den måde at sikre, at forbrugerspørgsmål får en høj prioritering i forbindelse med politikudvikling.

 

For at sikre dette har den danske regering udarbejdet forslag til en række initiativer med henblik på forbrugerstrategiens udmøntning. Initiativerne forventes drøftet med relevante aktører, herunder Kommissionen og andre medlemslande. Mærkesagerne er:

 

-                     Europæisk Forbrugerpanel

-                     Forbrugerkonsekvensvurderinger

-                     TværgÃ¥ende mÃ¥linger af forbrugerforhold

-                     Etablering af et europæisk klagetjek

-                     Effektive klagemuligheder

-                     Etablering af et europæisk e-handelsmærke.

 

Folketingets Europaudvalg har tidligere fået oversendt et orienterende notat af 27. marts 2007 om regeringens EU-mærkesager på forbrugerområdet.

 

 

Revision af EU´s forbrugerlovgivning (Justitsministeriets ressort)

Kommissionen har den 8. februar 2007 offentliggjort en grønbog om gennemgangen af forbrugerlovgivningen (forbruger-acquiset). Grønbogen har været sendt i høring hos medlemsstaterne og andre interesserede parter.

 

Følgende otte direktiver er gennemgået:

 

-         -         Dørsalgsdirektivet 85/577/EØF

-         -         Pakkerejsedirektivet 90/314/EØF

-         -         Urimelig kontraktsvilkÃ¥r 93/13/EØF

-         -         Timeshare 94/47/EF

-         -         Fjernsalg 97/7/EF

-         -         Enhedspriser 98/6/EF

-         -         Forbudsdirektivet 98/27/EF

-         -         Direktivet om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed 1999/44/EF

 

Kommissionen præsenterer i grønbogen en række overordnede valgmuligheder for en fremtidig revision af forbrugerlovgivningen, herunder om de eksisterende direktiver bør revideres hver for sig, vertikal strategi, eller om man med fordel kunne kombinere dette med et horisontalt instrument, hvor de spørgsmål, som er fælles for alle de direktiver, reguleres mere systematisk og ensartet.

 

Kommissionen vil herefter i lyset af de indkomne høringssvar tage stilling til, om der er behov for lovgivningsinitiativer på området. Europa-Parlamentet forventes at komme med sin udtalelse om grønbogen i september 2007. Herefter ventes Kommissionen at offentliggøre et resumé af høringen i oktober 2007. Konkrete forslag til ændringer af de eksisterende direktiver vil således tidligst foreligge i 2008. Kommissionen har dog fundet, at en revision af reglerne på timeshareområdet er af hastende karakter, og har derfor den 7. juni 2007 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af forbrugerne i forbindelse med visse aspekter ved timeshare, varige ferieprodukter, videresalg og bytte (KOM (2007) 303 endelig), der skal erstatte det gældende timesharedirektiv.

 

 

 

 

Væsentlige EU-sager på fødevare- og veterinærområdet

 

 

Dyresundhedsstrategi 2007-2013

Kommissionens meddelelse om Fællesskabets Dyresundhedsstrategi 2007-2013 (CAHP). Meddelelsen er endnu ikke fremsat.

 

Kommissionen forventes at vedtage et udkast til strategi i september 2007. Strategien udarbejdes på baggrund af en omfattende evaluering af Fællesskabets dyresundhedspolitik fra 1995-2004. Det er første gang, at man på EU-niveau bestræber sig på at formulere en samlet strategi på dette område.

 

Strategien forventes at sigte på: 1) at formulere klare, fælles mål; 2) at estimere strategiens budgetmæssige effekt; 3) at tilvejebringe et passende finansielt instrument i forbindelse med bekæmpelse af sygdomsudbrud; 4) at mindske den administrative byrde for erhvervet; og 5) at sikre at CAHP koordineres med andre fællesskabspolitikker, herunder den fælles landbrugspolitik (CAP), og internationale aftaler i fx WTO-systemet.

 

Strategien er sat på dagsordenen for Rådsmødet, landbrug og fiskeri, i december 2007 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.

 

 

 

Revision af forordning om novel food

Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97 af 27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser. Forslaget er endnu ikke fremsat.

 

Revision af novel food-forordningen, som drejer sig om forhåndsgodkendelse af importerede produkter, som ikke kendes på EU's indre marked, er forventet med henblik på dels at præcisere og afgrænse forordningens omfang (særligt efter at GMO-produkter er taget ud af forordningen), dels for at skabe bedre betingelser for nytænkning indenfor fødevareindustrien, og at fremme handel medlemsstater imellem og med tredjelande.

 

Man ønsker: 1) at stramme op på og strømline autorisationsprocedurerne for novel food; 2) at tilpasse sikkerhedsvurderinger således at fødevareprodukter med en ”sikker historie” udenfor EU nemmere kan godkendes til videresalg indenfor EU, end det er tilfældet i øjeblikket; og 3) at revisionen tager højde for nye teknologier som fx nanoteknologi og kloning af dyr.

 

Et forslag forventes oversendt til RÃ¥det og Europa-Parlamentet i september 2007.

 

 

 

Hvidbog om ernæring

Kommissionens Hvidbog om ”Europæisk strategi for ernæring, overvægt og fedme”, KOM (2007) 279. Hvidbogen er modtaget i dansk version den 5. juli 2007.

 

Hvidbogen blev præsenteret på rådsmødet (EPSCO) den 30-31 maj 2007. Den skitserer en strategi for ernæring på fællesskabsniveau. Strategien lægger op til at bekæmpe ”fedmeepidemien” ved at fremme sund livsstil (god ernæring og fysisk aktivitet). Dette skal ske i en kombination af lovgivning og frivillige initiativer.

 

Formandskabet planlægger en drøftelse af hvidbogen i regi af rådet (EPSCO) i december 2007. 

 

 

 

Revision af de horisontale mærkningsregler

Forslaget er endnu ikke fremsat. Forslaget ventes ikke oversendt til Rådet og Europa-Parlamentet før ultimo 2007.

 

EU-Kommissionen udsendte i 2004 en rapport som optakt til en revision af de horisontale mærkningsregler samt en forbedret koordination med de vertikale mærkningsregler, og det er senere fulgt op i 2006 af konsultationsdokumentet "Labelling: Competitiveness, Consumer Information and Better Regulation for the EU". Det er meningen, at skal nytænkes. Kommissionen forventes at kunne udsende et forslag til en ny forordning om nye horisontale mærkningsregler ved udgangen af 2007.

 

 

 

4-pakken

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordninger om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearomaer (KOM (2006) 423), om fødevareenzymer og om ændring af Rådets direktiv 83/417/EØF, Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999, direktiv 2000/13/EF og Rådets direktiv 2001/122/EF (KOM (2006) 425), om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 1576/89, Rådets forordning (EØF) nr. 1601/91, forordning (EF) nr. 2232/96 og direktiv 2000/13/EF (KOM (2006) 427), og om fødevaretilsætningsstoffer (KOM (2006) 428)

 

Kommissionen har fremsat en ”4-pakke” af forordningsforslag, som omhandler aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer samt en fælles godkendelsesprocedure for de tre stofgrupper. Indenfor de tre områder bliver der fastsat anvendelsesbetingelser, og senere skal der fastsættes fællesskabslister over tilladte stoffer for henholdsvis aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer – såkaldte positivlister. Den fælles godkendelsesprocedure gør sig gældende for både aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer. Der vil således ske en ensretning af godkendelsesproceduren for disse tre områder.

 

Derudover bemærkes det, at forslaget indeholder en ”sundhedsklausul”, som giver medlemsstaterne og Kommissionen mulighed for at foretage hasteindgreb, såfremt stoffer, som er angivet på fællesskabslisten, viser sig at indebære hidtil upåagtede sundhedsmæssige betænkeligheder.

 

På EPSCO-rådsmødet i maj 2007 vedtog Rådet en ”generel indstilling” for tre af de fire forslag. Det fjerde forslag - aromaforslaget - behandles på Coreper-niveau medio juli 2007 med henblik på efterfølgende at give det portugisiske formandskab mandat til de videre forhandlinger med Europa-Parlamentet om hele pakken.

 

Europa-Parlamentet stemte om de 4 forslag i 1. læsning den 10. juli 2007. Såfremt forhandlingerne med Europa-Parlamentet forløber planmæssigt, forventes pakken vedtaget på rådsmødet (EPSCO) den 5.-6. december 2007.

 

 

Revision af biproduktforordningen

Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentet og Rådets forordning 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Forslaget er endnu ikke fremsat.

 

Efter at biproduktforordningen blev vedtaget i oktober 2002 har det vist sig, at medlemsstaterne og erhvervet har haft svært ved at leve op til alle forordningens bestemmelser, hvilket Kommissionen dokumenterede i 2005 i en evalueringsrapport. Kommissionen ventes på den baggrund i 1. halvår 2007 at fremsætte et forslag til revision af biproduktforordningen.

 

Formålet med forslaget er bl.a. at tydeliggøre forordningens anvendelsesområde og der sigtes i forslaget mod:

1)      at fjerne uforholdsmæssige bestemmelser i forhold til produkter med lav risiko;

2)      at undgÃ¥ overlap med anden fællesskabslovgivning; og

3)      at indføre en fleksibilitet i forordningen indenfor nogle omrÃ¥der uden at kompromittere menneske- og dyresundheden.

 

Formandskabet har sat ændringen af biproduktforordningen på til ”fremskridtsrapport” ved rådsmødet (landbrug og fiskeri) i december2007  ud fra det synspunkt, at hvis Kommissionen ikke inden har fremlagt forsalget, så bør den som minimum give en status.

 

 

 

Væsentlige EU-sager på familieområdet

 

 

Ægtefællers formueforhold

Grønbog om lovkonflikter i sager vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller, herunder spørgsmÃ¥let om retlig kompetence og gensidig anerkendelse (KOM (2006) 400).

 

Grundnotat blev oversendt til Europaudvalget den 17. oktober 2006. Grønbogen blev besvaret den 19. december 2006, og besvarelsen blev sendt til Europaudvalget den 21. december 2006.

 

Afventer initiativ fra Kommissionen pÃ¥ baggrund af besvarelserne. 

 

 

 

Skilsmisse

Forslag til RÃ¥dets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2201/2003 for sÃ¥ vidt angÃ¥r kompetence og om indførelse af lovvalgsregler i ægteskabssager (KOM  (2006) 399).

 

Grundnotat blev oversendt til Europaudvalget den 5. september 2006. Arbejdsgruppen har gennemgÃ¥et forslaget flere gange. PÃ¥ RÃ¥dsmødet (Retlige og Indre Anliggender) i april 2007 blev der vedtaget nogle overordnede principper for det videre arbejde med forslaget. Der er dog fortsat politisk uenighed om centrale dele af forslaget, især muligheden for at skulle afgøre en skilsmissesag efter fremmed ret, hvis skilsmissebetingelser er væsentlig strengere end efter national ret. 

 

 

Underholdspligt

Forslag til Rådets forordning om kompetence, gældende ret, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og om samarbejde vedrørende underholdspligt (KOM (2005) 649).

 

Arbejdsgruppen har gennemgÃ¥et forslaget 2 gange. PÃ¥ RÃ¥dsmødet (Retlige og Indre Anliggender) i april 2007 blev der vedtaget nogle meget overordnede principper for det videre arbejde med forslaget. Der udestÃ¥r dog fortsat afklaring af en lang række politiske og tekniske spørgsmÃ¥l.

 

Ovenstående 3 forslag mv. er alle omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.