G R U N D N O T A T

 

vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Regionsudvalget: ”Hen imod en generel politik til bekæmpelse af cyberkriminalitet” (KOM(2007)267)

 

Resumé

 

Kommissionen har fremlagt en meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet og Regionsudvalget om udviklingen hen imod en generel politik til bekæmpelse af cyberkriminalitet. Meddelelsen beskriver en række områder, hvor der efter Kommissionens opfattelse er behov for at styrke indsatsen til bekæmpelse af cyberkriminalitet. Der peges bl.a. på et udvidet, operationelt samarbejde mellem de forskellige medlemsstaters politi- og domsmyndigheder, udvidet samarbejde mellem politimyndigheder og private operatører, især udbydere af internettjenester, samt undersøgelse af behovet for et forslag til specifik EU-lovgivning om identitetstyveri. Meddelelsen rejser ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Meddelelsen vil i sig selv ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Hvis der efterfølgende som led i gennemførelsen af meddelelsen måtte blive fremlagt forslag til nye EU-retsakter, vil disse – afhængig af den nærmere udformning – kunne medføre statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser, som det på nuværende tidspunkt imidlertid ikke er muligt at angive nærmere. Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdninger til meddelelsen. Fra dansk side hilser man meddelelsen om bekæmpelse af cyberkriminalitet velkommen som et godt grundlag for videre overvejelser vedrørende behovet for tiltag på området.

 

1. Baggrund

 

Kommissionen har den 22. maj 2007 fremlagt en meddelelse om en generel EU-politik til bekæmpelse af cyberkriminalitet (KOM(2007)267). Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion i Rådet den 3. juli 2007.

 

Sigtet med meddelelsen er at forbedre koordineringen og samarbejdet mellem relevante myndigheder og andre eksperter, at skabe en sammenhængende ramme for EU’s politik til bekæmpelse af cyberkriminalitet samt at skabe øget bevidsthed om omkostninger og farer ved cyberkriminalitet.

 

2. Indhold

 

2.1. I første afsnit af meddelelsen defineres begrebet ”cyberkriminalitet”, og der redegøres for den seneste udvikling indenfor denne type kriminalitet samt for målet med Kommissionens initiativ på området.

 

Cyberkriminalitet defineres som kriminelle handlinger, som begås under anvendelse af elektroniske kommunikationsnet og informationssystemer eller er rettet mod sådanne net og systemer. I praksis anvendes begrebet cyberkriminalitet om tre kategorier af kriminelle aktiviteter: traditionelle former for kriminalitet – eksempelvis svig eller falskneri – der begås via elektroniske kommunikationsnet og informationssystemer; offentliggørelse af ulovligt materiale via elektroniske medier samt kriminalitet rettet mod elektroniske kommunikationsnet, f.eks. angreb på informationssystemer.

 

Kommissionen anfører, at tendensen går i retning af et stigende antal overtrædelser, som er relateret til cyberkriminalitet samt en øget internationalisering. Formålet med Kommissionens meddelelse er på den baggrund at sikre en bedre koordinering af bekæmpelsen af cyberkriminalitet på europæisk og internationalt plan.

 

2.2. Meddelelsens andet afsnit beskriver de eksisterende retsinstrumenter på EU-plan og internationalt niveau.

 

Af de vigtigste instrumenter på EU-niveau, der har betydning i forhold til bekæmpelse af cyberkriminalitet, kan nævnes rammeafgørelsen (2005/222/RIA) om angreb på informationssystemer, rammeafgørelsen (2001/413/RIA) om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter samt rammeafgørelsen (2004/68/RIA) om seksuel udnyttelse af børn.

 

På internationalt niveau er det vigtigste retsinstrument Europarådets konvention fra 2001 om cyberkriminalitet.

 

2.3. I tredje afsnit beskriver Kommissionen fire områder, hvor der efter Kommissionens opfattelse er behov for at styrke indsatsen til bekæmpelse af cyberkriminalitet.

 

Det drejer sig om et større operationelt samarbejde om retshåndhævelse og uddannelsestiltag på EU-niveau, en styrkelse af dialogen med erhvervslivet, indførelsen af en mere målrettet lovgivning mod cyberkriminalitet, eksempelvis i form af kriminalisering af identitetstyveri, samt en forbedret udveksling af statistiske oplysninger. 

 

2.4. Fjerde afsnit beskriver en række konkrete tiltag, som skal sikre, at der bliver sat mere fokus på den generelle politik for bekæmpelse af cyberkriminalitet.

 

De skitserede tiltag er opdelt i tre hovedgrupper:

 

-         Bekæmpelse af cyberkriminalitet generelt,

-         Bekæmpelse af traditionelle former for kriminalitet, der begÃ¥s via elektroniske kommunikationsnet, og

-         Bekæmpelse af ulovligt materiale.

 

Navnlig følgende påtænkte tiltag skal fremhæves:

 

-         Etablering af et udvidet, operationelt samarbejde mellem de forskellige medlemsstaters politi- og domsmyndigheder med henblik pÃ¥ bekæmpelse af cyberkriminalitet. Et sÃ¥dant samarbejde kan bl.a. omfatte afholdelse af særlige ekspertmøder mellem nationale eksperter og repræsentanter for Europol, CEPOL (Det Europæiske Politiakademi) og EJTN (Det Europæiske Netværk for for Uddannelse af Dommere og Anklagere) samt oprettelse af et centralt EU-kontaktsted for cyberkriminalitet.

 

-         Finansiel støtte til forbedring af uddannelsen af politi- og domsmyndigheder til at behandle sager om cyberkriminalitet.

 

-         Styrkelse af samarbejdet mellem politimyndigheder og private operatører, især udbydere af internettjenester – bl.a. med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ en mere effektiv udveksling af ikke-personlige oplysninger og med henblik pÃ¥ indgÃ¥else af aftaler om blokering og lukning af ulovlige internetsteder.

 

-         Opfordring til at EU’s medlemsstater og relevante tredjelande ratificerer EuroparÃ¥dets konvention om cyberkriminalitet, samt tillægsprotokollen hertil.

 

-         Undersøgelse af behovet for et forslag til specifik EU-lovgivning om identitetstyveri.

 

-         Udvikling af tekniske metoder og procedurer til bekæmpelse af svig og ulovlig handel pÃ¥ internettet, ogsÃ¥ gennem offentligt-private samarbejdsprojekter.

 

-         Fortsat udvikling af tiltag mod specifikt, ulovligt indhold, især materiale med seksuelt misbrug af børn og opfordring til terrorisme, navnlig ved at følge op pÃ¥ implementeringen af rammeafgørelsen vedrørende seksuel udnyttelse af børn.

 

-         Indledning af en dialog mellem medlemsstaterne og med tredjelande om tekniske metoder til bekæmpelse af ulovligt indhold samt om procedurer til at lukke ulovlige websteder.

 

3. Gældende ret

 

Under hensyn til at der alene er tale om en meddelelse, som indeholder Kommissionens overvejelser om fremtidige initiativer inden for området, er en beskrivelse af gældende ret ikke medtaget.

 

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

 

Kommissionens meddelelse om bekæmpelse af cyberkriminalitet vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

 

Hvis der efterfølgende som led i gennemførelsen af meddelelsen måtte blive fremlagt forslag til nye EU-retsakter, vil disse – afhængig af den nærmere udformning – kunne medføre statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser, som det på nuværende tidspunkt imidlertid ikke er muligt at angive nærmere.

 

 

5. Høring

 

Der er ikke foretaget høring i anledning af den fremlagte meddelelse fra Kommissionen.

 

I det omfang Kommissionen på et senere tidspunkt (i lyset af meddelelsen) måtte fremsætte forslag til konkrete retsakter vil Justitsministeriet gennemføre en høring af de berørte myndigheder, organisationer mv.  

 

6. Nærhedsprincippet

 

Meddelelsen rejser ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

 

7. Andre landes kendte holdninger

 

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til sagen.

 

8. Foreløbig generel dansk holdning

 

Fra dansk side hilser man meddelelsen om bekæmpelse af cyberkriminalitet velkommen som et godt grundlag for videre overvejelser vedrørende behovet for tiltag på området.

 

9. Orientering af andre af Folketingets udvalg

 

Grundnotatet om Kommissionens meddelelse sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.