Retsudvalget
REU alm. del - Bilag 555
Offentligt

PRESSENZAVNET

Arsberetning 2006







2006

ing

Arsberetn




Udgivet af Pressenevnet, Kebenhavn, maj 2007
Layout: KONTRAST design 3333 9656

Tryk: ReklameTryk, Sunds

ISBN-nr: 978-87-988018-6-3

ISSN-nr: 0908-679X




PRESSENAZVNETS ARSBERETNING 2006

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenevnet herved drsberetning til justitsministeren.
Arsberetningen offentliggares.

Indhold:

A: Nevnets virke, s. 4

Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4

Ny formand og stedfortreder, s. 4

Pressenevnet har fet ny hjemmeside, s. 4

Besag fra Europarddets kommissariat for menneskerettigheder, s. 4
Internationale kontakter, s. 5

Klageberettigelse i reklamesager, s. 5

AN RPN =

B: Navnets medlemmer og sekretariat, s. 6
C: Statistik, s. 8

D: Nevnets praksis, s. 19
1. Principielle spergsmal, s. 19
1.1. Nye retningslinier for offentligggrelse af kendelser jf. medieansvarsloven § 49, s. 19
1.2. Ny praksis vedr. offentliggarelse af bindede samtaler/skjult mikrofon, s. 19
1.3. Videresendelse af klager over elektroniske medier, nér klagen fejlagtigt er sendt til
Pressenzvnet, s. 20
1.4. Offentliggorelse af fzldende kendelser over Ritzaus Bureau, s. 20
1.5. Ritzaus Citattjeneste, s. 20
1.6. Navnets kompetence - injurier, s. 21
1.7. Lederartikler og debatindleg pé Internettet, s. 21
1.8. Anonymisering/slering, s. 21
1.9. Virkningstidspunktet vedr. anmeldelse efter medieansvarsloven § 8, s. 22
2. Resumé af vasentlige konkrete sager, s. 22
2.1. Sager om presseetik, s. 22
2.2. Sager om genmele, s. 32

E: Register for emner omtalt i drsberetningerne 1993-2006, s. 37

Bilag:

Vejledende regler for god presseskik, s. 42




A. NAVNETS VIRKE

1. Sagsantal og sagsbehandlingstid

1 2006 modtog Pressenzvnet 177 klagesager. Det er det nesthgjeste antal indkomne sager siden
Pressenavnets oprettelse i 1992, kun overgdet af 1997, hvor der kom 184 sager. 1 2005 modtog
Pressenzvnet 134 sager. Antallet af klagesager er siledes steget med 24 % i forhold il 2005.

Der har varet gjort en stor indsats for at nedbringe sagsbehandlingstiden, trods stigningen i ind-
komne sager. Dette er Iykkedes, idet den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2006 var 80 dage
mod 124 dage i 2005.

12006 blev der truffet afggrelse i 171 sager. 48 klager blev afvist af formanden, hovedsageligt
fordi klageren havde klaget for sent, manglede retlig interesse, eller fordi klagerne var dbenbart
grundlese. I 69 af de 123 sager, der blev realitetsbehandlet, fik mediet i det hele medhold. 1 54 sager
fik klageren helt eller delvist medhold, og i 34 sager blev det pélagt mediet at offentliggare kendel-
sen.

I 8 sager blev der afgivet dissens. Disse er alle refereret nedenfor under kapitel D.

2. Ny formand og stedfortreder

Den 1. april 2007 fratrddte hgjesteretsdommer Niels Grubbe som formand for Pressenevnet. Han
har veret medlem af navnet i godt seks ar, de sidste fire som formand.

Hgjesteretsdommer Jytte Scharling blev med virkning fra 1. april 2007 beskikket som ny for-
mand. Hun har siden 1. december 2006 fungeret som stedfortreder for formanden, siden hgjeste-
retsdommer Lene Pagter Kristensen fratrddte som stedfortreder. Hojesteretsdommer Thomas Rer-
dam tiltrddte den 1. april 2007 som ny stedfortraeder.

3. Pressenavnet har fiet ny hjemmeside

Den 7. februar 2007 blev Pressenzvnets nye hjemmeside offentliggjort. Formélet har navnlig veret
en teknisk fornyelse, men der er ogsé tilfejet yderligere oplysninger, herunder om god presseskik.
Reglerne om god presseskik foreligger nu tillige i en engelsk version.

Alle Pressenavnets afsagte kendelser findes p& www.pressenaevnet.dk.

4. Besog fra Europaradets kommissariat for menneskerettigheder

En delegation fra Europaridets kommissariat for menneskerettigheder besegte Pressenevnet den 7.
december 2006. Mgdet var en del af et opfelgningsbesog pé baggrund af menneskerettighedskom-
misszr Alvaro Gil-Robles besgg i Danmark i april 2004. Hensigten med besaget var at skabe en
ikke-offentlig diskussion om Menneskerettighedskommissariatets anbefalinger.

P4 medet orienterede Pressenzvnet om bl.a. nzvnets virke. Delegationen gnskede at here om
Muhammed-krisen og eventuelle klagesager i den forbindelse. Nevnet oplyste, at ingen klagesager
var blevet realitetsbehandlet, idet der ikke var klaget rettidigt over tegningerne. Navnet forklarede
endvidere om baggrunden for praksis om optagelse af sager af egen drift.




5. Internationale kontakter

Pressenzvnet deltog den 31. maj og 1. juni 2006 i et made i Stockholm, Sverige, for nordiske pres-
senzvn. _

Magdet blev indledt med en rzkke opleg vedrorende forskellige emner relateret til pressens ageren.
Der blev herunder omtalt forandringer i det svenske medielandskab, journalisternes opfattelse af
mediernes etik, mediernes magt over for mennesker og personers pavirkelighed.

Herudover gav de deltagende lande, Sverige, Norge, Finland og Danmark, en presentation af de
enkelte pressenzvn. Antallet af sager og klagemulighederne blev belyst. Endelig diskuterede made-
deltagerne konkrete sager vedrerende privatlivets fred.

Nzste made for nordiske pressenevn atholdes i maj/juni 2008 i Norge.

Pressenzvnet deltog den 29.-30. september 2006 i et mede i Sofia, Bulgarien, for europaiske pres-
senavn, Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Blandt mededeltagerne var
der endvidere repraesentanter fra en rekke europziske lande og fra lande uden for Europa, hvor
man overvejer at oprette pressenevin.

P4 medet fortalte de deltagende pressenevn om de seneste udviklingstendenser inden for det presse-
etiske omrade. Flere lande, herunder Danmark, gav en kort presentation vedrorende sporgsmalet
om selvregulering. Danmark fortalte endvidere om Muhammed-tegningerne og det efterfolgende
hendelsesforlab og oplyste, at Pressenavnet pa grund af for sene klager ikke havde realitetsbehand-
let sagerne. Andre deltagende lande orienterede om mediernes holdning til tegningerne og om de
sager, nevnene havde haft om offentligggrelser. Herudover droftede deltagerne bl.a. grenserne for
privatlivets fred p& baggrund af konkrete klagesager.

Neste made for europziske pressenevn er den 20.-21. september 2007 i Edinburgh, Skotland.

6. Klageberettigelse i reklamesager

Forbrugerombudsmanden har kompetence til at gribe ind over for reklamering i strid med god
markedsferingsskik. For reklamer 1 medierne kan der forekomme overtredelser af de presseetiske
regler, hvor Forbrugerombudsmanden ikke har kompetence til at gribe ind i medfer af markeds-
feringsloven.

Pressenevnet har 1 1998 fastsldet i en kendelse (sag 90/1998), at Forbrugerombudsmanden ikke
havde retlig interesse i en klage over et medie over sammenblanding af annoncer og redaktionel
tekst.

Markedsferingsudvalget fandt i betzenkning 1457/2005, at det var hensigtsmassigt, at sager om
sidanne spergsmal behandles af Pressenzvnet. Udvalget fandt, at Forbrugerombudsmanden burde
have kompetence til at indgive klage 1 sédanne sager, og opfordrede Justitsministeriet til at tage ini-
tiativ til lovgivning. Efter en fornyet henvendelse fra Forbrugerombudsmanden har Justitsministeri-
et bedt Pressenzvnet om bemarkninger.

Pressenzvnet har i sit horingssvar til Justitsministeriet foreslet, at der nedsettes en arbejdsgruppe
med kommissorium til at overveje problemstillingerne og eventuelle nedvendige 2ndringer i lov-

grundlaget.




B. NAVNETS MEDLEMMER OG SEKRETARIAT

Efter medieansvarslovens § 41 bestdr Pressenzvnet af en formand, en nastformand og 6 andre med-
lemmer. Alle 8 medlemmer har en stedfortreder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og nastformanden, der skal vere juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Hgjesterets president. 2 medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og 2 medlemmer beskikkes til at repraesentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes 2 medlemmer som
offentlighedens representanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samrédd.

Stedfortrederne beskikkes efter de samme regler.

Pressenzvnet har folgende sammensatning:

Formandskab:

Formand:

Stedfortreder:

Nastformand:

Stedfortreder:

Journalister:
Medlem:
Stedfortreder:
Medlem:
Stedfortreder:

Redaktorer:
Medlem:
Stedfortreder:
Medlem:
Stedfortreder:

Hojesteretsdommer Niels Grubbe indtil den 1. april 2007, herefter hojesterets-
dommer Jytte Scharling

Hojesteretsdommer Lene Pagter Kristensen indtil den 1. december 2006, herefter
hgjesteretsdommer Jytte Scharling indtil den 1. april 2007, herefter hgjesterets-
dommer Thomas Rerdam

Advokart Axel Kierkegaard

Advokat Jesper Rothe

Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende
Pressefotograf Lars Lindskov

Journalist Kaare R. Skou, TV 2
Journalist Ulrik Holmstrup, tcvDOKfilm

Chefredakter Bo Maltesen, Politiken
Redaktionschef Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio
Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2/Danmark

Reprasentanter for offentligheden:

Medlem:

Stedfortreder:
Medlem:
Stedfortreder:

Skoleleder Kirsten Dyregaard, LOF Ballerup indtil den 12. juli 2006, herefter
skoleleder Marianne Druedahl, LOF Roskilde

Afdelingsleder Leif Max Hansen, AOF

Forretningsforer Ole Askvig, AOF

Direktor Inge Vinther, FOF

Ved nzvnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller nestformand samt en redakter, en journalist og en reprasentant for offentligheden.

Der har i 2006 varet aftholdt 13 meder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der varet
afholdt 2 plenarmeder.




Sekretariat:

Sekretariatschef: ~ Anna Helene Noer, indtil 16. februar 2007, herefter Sonny Kristoffersen
Fuldmagtig: Sanne Godthaab Olesen

Kontorfuldmegtig: Sanne Winther indtil den 31. marts 2006, herefter Dorte Hansen

Pressenavnets adresse:
Gyldenlovesgade 11, 4.

1600 Kobenhavn V

TIf.: 3315 5564

Fax: 3315 8464

Internet: www.pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Abningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14




C. STATISTIK

Pressenavnet har i lighed med de tidligere &r opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nzvnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er havet af klageren eller
henlagg af sekretariatet.

1997
‘1. Registrerede konkrete sager -~ - - 184
2. Sager afgjort ved kendelse i nevnet = .. ' - 147
A. Heraf sager om presseetlk o N 97
Heraf sager optaget af egen drifc: -~~~ - 7
B. Heraf sager om genmzle - 16
C.Heraf sager om bide presseetik og genmazle 25
D.Heraf begeringer om genoptagelse 9
3. Sager afvist ved formandens kendelse -~ | 31
A. P4 grund af manglende retlig interesse | 11
‘B. P4 grund af nzvnets manglende kompetence 5
C.P4 grund af fristoverskridelse - 9
D.Klagerne dbenbart grundlase -~ 2
E. Begzringer om genoptagelse 4
4. Sager havet af klageren . | . 4
5. Sager henlagt af sekretariatet = . . - 2
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare
sekretariatets anmodning om yderhgere oplysmnger -

B. Henvist til rette klagemyndighed NEE | _ 2 .
C.Henlagt af andre grunde -

Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til folge 28
1. I sager om presseetik _ 27
2. Isager om genmzle. R I
3. Pileg om offentliggerelse 20

@ Tallene for 2003 vedrorer de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan
derfor ikke umiddelbart ~ med undtagelse af antallet af registrerede sager —
sammenlignes med tidligere ar.




P4 side 12-15 er der som tidligere anfort statistikker for de enkelte medier for henholdsvis klager
over presseetik og klager over genmele. Det bemarkes, at sager, der bide vedrerer presseetik og gen-
mele, er anfart begge steder.

1998 1999 2000 2001 2002  2003@ 2004 2005 2006

131 151 143 132 134 163 146 134 177

9¢ 118 97 88 99 76 113 81 123
69 72 61 G4 66 51 84 55 89
8 16 14 2 8 6 11 7 12
16 26 17 19 23 11 15 14 13
5 3 5 3 2 8 3 5 9
28 29 37 40 29 41 33 38 48
5 10 11 12 9 10 10 9 15
2 4 5 7 4 9 5 6 6
17 10 14 8 14 19 12 12 17
1 5 5 10 2 2 4 6 3
3 - 2 3 - 1 2 5 7
2 3 8 3 5 3 8 16 5
3 1 1 1 1 2 - 1 2
2 - 1 - 1 - - - 2
1 1 - - - 1 - -
- - - 1 - 1 - 1 -
40 33 27 38 47 26 31 2% 37
36 28 23 33 4 23 29 22 34
6 6 5 5 8 3 4 3 1
30 30 18 26 40 20 23 16 34




ANTAL SAGER*

200

150

100 : .
50
0

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

REALITETSKENDELSE FORDELT PA SAGSTYPE*

160
140

120

100

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

8

o

6

o

4

[==]

2

<

0 Begzring om genoptagelse M Sager om bade presseetik og genmale

Sager om genmale B Sager om presseetik

*Tallene fra for 1995 fremgir af tidligere drsberetninger.




SAGSFORDELING EFTER AFGORELSESMADE*

AT
E' p e B

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

O Henlagt W Afvist af formanden O Ikke-afgjorte sager indgiet i 2003
Havet af klageren M Realitetskendelser

RESULTAT AF REALITETSKENDELSER*

~

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

O Klager ikke taget til folge W Pileg om offentliggorelse
M Klager taget helt eller delvist til folge




KENDELSER OM PRESS__EETIK AFSAGT 1 2006

Klagen
L Jkketaget o
tllfelge' S

Massemedie 'Kl_éééiji -

__Ama er. Bladet
‘Berlingske Tidende
Bra)nsh(aj Husum Av1s BN
"Dagbladet Bgrsen
Dato -
Der Nordschlcsw1ger
.Dragwr Avis®: -
- Ekstra Bladet *
T _S.Stlftsudende,f:_’-';'
' ,F ns Amts Avis- |
Helsm or Dagblad
Hcrnmg Folkeblad =~ ...
- Holbzk Amts Venstreblad
‘Hvidovre Avis S
Information
JydskeVestkysten
Jyllands-Posten
Morsa Folkeblad o
Nordjyske Stiftstidende ~* |
Nyhedsavisen:
Ritzaus Bureau - -
. Rirzaus Cltattjeneste
~ Sjzllandske
- Weekendawsen

g 'Arhus Stlftstldende |

Av1ser ialt




Massemedie

Avisen.dk

- Berlingske Tidendes Internetavis

Danmarks Radio
Ekstra Bladets Internetavis
Hvidovre Internetavis

. Journalisten.dk
* Kanal 4

Klagen taget til folge
Helt Delvis
1 -

- 1
1 4
- 2

Nordjyske Stiftstidendes Internetavis -

Radio Frederiksberg-Journalen

Sjaellandske.dk

Sputnik.dk

TvDanmark

TV 2

Tv2.dk

TV 2/Fyn

Tv2fyn.dk

- TV 2/Lorry

TV 2/@stjylland
3f.dk

Flektroniske medier 1a.lt _

| Berlingske Nyheds,maga_s:iin |

Boligen
Corgi Nyt
Mandag Morgen

Tidsskrifter o.1. i alt

- Massemedier i alt

14

11

| e el

28

Talt

N N et

18

e

22

Klagen
ikke taget
til folge

— e = Q0 = N W e SN\

o
N

60

Total

[ G e

42

Pt pd e e

TSN

102




‘—7—_77

KENDELSER OM GENMIELE AFSAGT I 2006

Masse'medle o . Anmodr_ungen om gen_mae_le._ - Anmodnmgen
o S taget til folge D - ke taget o
' .Hel___t';__._""-'.-j_f_‘_'_"___';_’.__' Deh}iS_-'_._"___',_"‘f'_.____-- oo Tale o _t1! folge . Total .

. Berlingske Tidende .~ *

- Ekstra Bladet R
- Fyens Stiftstidende
Jy dskeVestkysten
Morse Folkeblad " * Rt A
~ Nordjyske Stlftstldende' O
- Politiken -

Ringsted Dagblad

Weekendawsen

" Aviser i_lalt'_ . "
| Dahmarks '_R'a;dio ' '_ " ':

- Spumikdk ‘
TV 2 SR

Tv2.dk
Arhus Stlftsudendes Internetav1s

Elektl_'omske medier i g._l_t_: |




AFSAGTE FORMALITETSKENDELSER,
HAVEDE OG HENLAGTE SAGER 2005
Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Heavet Lale
B.T. - - 1 1
Ekstra Bladet 5 - 1 6
Fyens Stiftstidende 1 - - 1
Fyns Amts Avis 2 - - 2
Jyllands-Posten 6 - - 6
~ JydskeVestkysten 2 - - 2
- Information - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende 3 - - 3
~ Politiken 4 - - 4
- Ritzaus Bureau 2 - - 2
. Ugeposten 1 - - 1
. Weekendavisen 2 - - 2
~ Arhus Stiftstidende 1 - - 1
* 24timer 1 - - 1
Aviser i alt 30 - 3 33
- aabjergskolen.dk 1 - - 1
Amager Land Lokalradio - 1 - 1
- Berlingske.dk 1 - - 1
. B.T’s internetavis 2 - - 2
~ comon.dk 1 - - 1
- Danmarks Radio 3 1 - 4
- danskfolkeparti.dk 2 - - 2
- dr.dk/syd 1 - - 1
~ Ekstra Bladets Internetavis 1 - 1 2
- fyens.dk 1 - - 1
- haelskraef.dk - - 1 1
~ jp.dk 1 - - 1
- Politikens Internetavis 1 - - 1
- travportalen.dk 1 - - 1
Elektroniske medier i alt 16 2 2 20
. MAGASIN fra Det Kongelige Bibliotek 1 - - 1
* Abjergskolens nyhedsbrev 1 - -
- Tidsskrifter o.l. i alt 2 - - 2
' Maassemedier i alt 48 2 5 55




SAGSBEHANDLINGSTID, REALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegeringer, afvisninger og hevede og henlagte sager indgar ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

19971998 7'._1999]'-_2000 2001 2002 20_03_,__@004’ 2005 2006

: _3'0'dage eller mindre 23
31- 40 dage - = :
41-.50dage . . -

51- 60dage
61--70 dage " R

71-80dage .
81 90dage
91 -100 dage - - -

" Mere end 100 dage

B ON N ..lku\ — N

oo o

_ 'G_e'__i_mémshit:_'i“'dage e 49

Det bemzrkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nzvnet har
truffet afgorelse i i det pageldende 4r, og ikke — som de tidligere &r — til de klager, der er indgivet til

nevnet det pageldende ér.

SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegxringer, hevede og henlagte sager indgdr ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

~* Gennemsnit i dage.-




STATISTIK OVER KLAGERNES BAGGRUND

Pressenavnet har i 2006 afsagt realitetskendelse i 123 klagesager, mens 48 sager er afvist af forman-
den pa grund af formalia. 9 af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrerte anmodnin-
ger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er siledes truffet realitetsafgorelse i 114 sager,
ndr der bortses fra genoptagelsesbegzringerne.

Nedenfor anfores i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privat-
person eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er reprasenteret af advoka.

Realitetsafgorelse

Hzvet/ Formalitets- Taget - Delvis Ikke Ialt

henlagt afgorelse til taget til taget til
folge folge folge

Privat | ' 4 43 9 14 410 111
Privat v. advok_at : -2 2 8 133 25
Organisation, firma m.v. 2 3 4 8 12 29
Organisatioh, ' |
firma m.v. v. advokat . 1 - 2 7 3 13
Lalt 7 48 17 37 69 178

() Heraf 7 genoptagelsesbegaringer
@ Heraf 8 genoptagelsesbegaringer
® Heraf 1 genopragelsesbegaring

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgarelse fra formanden, fordeler sig
som felger:

Klagefrist overskredet 12
Ej retlig interesse 15
Ej kompetence 6
Abenbart grundles 3
Intet nyt 7

De sager, der blev afvist p4 grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrarte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt pd en sddan méde, at pigzldende fandtes at
have retlig interesse.

177



Sagerne, hvor Pressenevnet ikke havde kompetence til at afgere sagen, drejede sig om en sag,
hvor mediet ikke var anmeldt il Pressenzvnet, jf. medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3, to
sager, hvor Naevnet ikke havde kompetence til at afgore, hvorvidt der var sket korrekr offentliggerel-
se af et af parterne indgdet retsforlig, og en sag, hvor der endnu ikke var sket offentliggarelse af det
paklagede.




D. NAVNETS PRAKSIS

1. Principielle spergsmal

1.1. Nye retningslinier for offentliggorelse af kendelser jf. medieansvarsloven § 49

Det folger af medieansvarslovens § 49, at "Navnet kan palegge redaktgren for det indklagede mas-
semedie snarest muligt at offentliggere en kendelse i et af Navnet nermere fastlagt omfang. En
sadan offentliggarelse skal ske uden kommenterende tilfgjelser og pa en si fremtredende méde, som
det med rimelighed kan forlanges”.

Pressenavnet har hidtil palagt mediet at offentliggere en del af kendelsen med en kort indled-
ning, der henledte modtagerens opmarksomhed pa den oprindelige artikel eller udsendelse. Heref-
ter fulgte de punkter, som Pressenevnet havde kritiseret. Denne offentliggprelsesmdde har den
ulempe, at det er vanskeligt for modtageren at forstd kendelsens indhold.

Pressenavnet har derfor vedtaget nye retningslinier for udformning af paleg om offentliggarelse.
Kendelser skal herefter offentliggares under overskriften "Kritik fra Pressenzvnet” efterfulgt af et
resumé af kendelsen. Resumeets ordlyd lesnes derved fra kendelsens, hvilket gor det muligt at gore
offentliggerelsen mere lesevenlig og informativ. Undtagelsesvis kan der pa baggrund af sagens
karakter palegges en bestemt placering af offentliggarelsen. For s3 vidt angdr elekeroniske medier
kan det péalegges mediet at lade offentliggarelse ledsage af billeder, der gor det lettere for seeren at
identificere det paklagede program.

For at give leseren/seeren/lytteren mulighed for at leese hele kendelsen skal mediet offentliggore
hele kendelsen i anonymiseret form pé deres hjemmeside og pé tekst-tv og efter pakrav udlevere
den.

Sporgsmalet vedrerende offentliggarelse af genmaler og Nevnets kendelser er omtalt i drsberet-
ningerne 1993, side 7, 1995, side 5,1997, side 6-9, 1998, side 6-8, 1999, side 11-12, 2000, side 12,
2002, side 5 og 2005, side 21-23.

1.2. Ny praksis vedr. offentliggorelse af bindede samtaler/skjult mikrofon

Pressenavnet har tidligere i drsberetningerne 1997-2000 samt 2004 og 2005 beskrevet anvendelsen
af skjult kamera og mikrofon. Om skjult mikrofon og bandede samtaler henvises serligt til bemark-
ningerne i drsberetningerne 1997, side 10-12, 2004, side 21-22 og 2005, side 21-22. Her konklu-
deredes det, at offentliggerelsen af optagelser indhentet ved hjelp af en bindoprager er at sidestille
med skjulte optagelser, hvilket indebarer, at optagelserne som hovedregel er i strid med god presse-
skik.

Pressenzvnet har diskuteret, om det er rigtigt, at elektroniske medier dermed er underlagt mere
restriktive krav end skrevne medier ved gengivelse af telefoninterviews. Eksempelvis kan skrevne
medier ordret skrive interviewet af og gengive den interviewedes udtalelse, hvorimod elektroniske
medier ved at afspille en telefonsamtale er underlagt kravene bl.a. til samfundsmessig interesse, selv
om journalisten presenterer sig som journalist. N&vnet har fundet, at denne forskelsbehandling
ikke ber opretholdes, og har besluttet at @ndre praksis, siledes at i de tilfzlde, hvor det skrevne
medie kunne have bragt en udralelse som citat, kan elektroniske medier ogsé bringe udtalelsen som
lyd.

I sag 2006-6-396 havde en fodboldlzge udtalt sig over telefonen til en journalist, der ved samta-
lens begyndelse havde prasenteret sig som sidan. Telefoninterviewet blev bindet og senere afspillet i
en tv-udsendelse. Pressenazvnet behandlede i overensstemmelse med hidtidig praksis sagen efter ret-
ningslinierne for skjult kamera. Sagen er omtalt under punkt D.2.




1.3. Videresendelse af klager over elektroniske medier, nar klagen fejlagtigt er sendt til
Pressenzvnet

Det folger af medieansvarsloven § 34, stk. 3, at klager over Danmarks Radios, TV 2s eller TV 2’
regionale virksomheders overtredelse af god presseskik senest 4 uger efter offentliggorelsen skal ind-
gives til disse. De pdgzldende mediers afggrelse kan senest 4 uger efter, at afggrelsen er kommet
frem til klageren, indbringes for Pressenavnet.

Der sker imidlertid, at Pressenzvnet modtager klagebreve, som fejlagtigt er sendt til Naevnet,
inden klager har henvendt sig til det elektroniske medie. Hidtil har Pressenzvnet vejledt klager om,
at henvendelse skal ske til mediet forst, og bedt klager folge denne vejledning. Nevnet har imidler-
tid besluttet at 2ndre denne praksis, siledes at klagebreve, der fejlagtigt fremsendes til Pressenzvnert,
fremover vil blive videresendt til mediet. Denne praksis vil vere 1 overensstemmelse med almindelig
praksis inden for forvaltningen. Klager vil blive orienteret om, at klagen er videresendt. Jnsker kla-
ger ikke sagen behandlet, skal klager selv henvende sig til mediet for at atbryde klagebehandlingen.

1.4. Offentliggorelse af faldende kendelser over Ritzaus Bureau
Det folger af medieansvarsloven § 49, at "Nevnet kan pilegge redakteren for det indklagede mas-
semedie snarest muligt at offentliggare en kendelse”. P4 baggrund af en konkret kendelse (sag 2005-
6-250) har Pressenzvnet droftet, hvorledes Nevnet kan palegge Ritzaus Bureau at offentliggore
feldende kendelser. Draftelsen gik pd, om Nevnet skulle pilegge Ritzau at udsende kendelsen til
abonnenterne, da Ritzau ikke selv har ridighed over offentligggrelsen. Offentliggarelsen sker, nir
andre medier, abonnenterne, bringer citater/telegrammer fra Ritzaus Bureau. Pressenzvnet er af den
opfattelse, at Ritzaus Bureau skal udsende de feeldende kendelser til abonnenterne, hvorefter det
enkelte medie, der har bragt historien, kan offentliggare kendelsen.

I sag 2005-6-250 var der klaget over Ritzaus Bureau I/S, og Pressenevnet udtalte kritik af flere
af de pklagede punkter. Neevnet pilagde Ritzaus Bureau at udsende kendelsen, og kendelsen blev
efterfolgende udsendt som telegram. Sagen er omtalt nedenfor under punke D.2.

1.5. Ritzaus Citattjeneste

Visse medier skal for at vere omfattet af medieansvarsloven indgive anmeldelse til Pressenavnet, jf.
medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3. I forbindelse med en klage over Ritzaus Citattjeneste var
sporgsmilet, om Ritzaus Bureaus oprindelige anmeldelse fra 1992 kunne antages ogsa at omfatte
citattjenesten.

I sag 2006-6-337 var der klaget over Ritzaus Citattjeneste, idet klager mente, at god presseskik
var tilsidesat. Det var oplyst, at citattjenesten fungerede ved, at abonnenterne pa Ritzau kunne
legge deres egne tekster ud pé citattjenesten, sd andre medier kunne bruge teksten og evt. bringe
den i deres eget medie. Ritzau oplyste i sagen, at teksten redigeredes i afsenders redaktionssekretariat
i en form, der kunne bruges direkte i modtagerens udgivelser. Ritzau hverken s3 eller havde redige-
ringsret over, hvad et medie lagde ud pé citattjenesten. Ritzau fungerede som "postbud”. I den
anmeldelse, som Ritzaus Bureau havde indgivet i 1992 i medfer af medieansvarsloven § 8, fremgik
felgende: Ritzaus Bureaus nyhedstjenester omfatter: Den generelle nyhedstjeneste, som produceres
til sdvel trykte som elektroniske medier og privatkunder, Finansnyhedstjenesten ..., Teleavisen og
Sportsavisen.” Pressenavnet fandt, at citattjenesten ikke var anmeldt efter medieansvarsloven § 8,
stk. 1, hvorfor der ikke var tale om et medie omfattet af medieansvarsloven. Nevnet afviste herefter

sagen.

P3 baggrund af kendelsen kan det konkluderes, at hvis man ensker at 3 et telegram/en historie
fra citattjenesten realitetsbehandlet, skal man klage over det medie, der har offentliggjort citathisto-
rien i stedet for at klage over Ritzaus Citattjeneste. Sagen er omtalt nedenfor under punket D.2.




1.6. Nzvnets kompetence — injurier
Det folger af medieansvarsloven § 43, at Pressenzvnet treeffer afgorelse i sager om, hvorvidt der er
sket offentliggerelse i strid med god presseskik. Det indebarer bl.a., at Navnet paser, om de Vejle-
dende regler for god presseskik er tilsidesat. Pressenzvnet modtager imidlertid lebende klager, hvori
det gores geldende, at der er sket en overtredelse af straffelovens kapitel 27 vedrgrende freds- og
zrekrenkelser. Sporgsmalet om, hvorvidt straffelovens bestemmelser er overtradt, henhgrer under
domstolene og falder uden for Pressenzvnets kompetence. Klager og klagepunkeer, der ikke horer
under Pressenavnets kompetence, afvises, jf. medieansvarsloven § 43, stk. 2, nr. 1.

De Vejledende regler for god presseskik er optrykt bagerst i drsberetningen under Bilag.

1.7. Lederartikler og debatindlag pa Internettet

Det folger af Pressenavnets praksis, at der i sivel lederartikler som i debatindleg tillades en hgjere
grad af frisprog end i nyhedsartikler og reportager. Pressenevnet har i sagerne 2006-6-330 og 2006-
6-331 afsagt kendelser vedrerende lederartikler i elektroniske medier. I begge tilfzlde fremgik det
klart, at der var tale om henholdsvis en lederartikel og en lederartikel, der métte opfattes som et
debatindleg.

I sag 2006-6-330 bragte www.nordjyske.dk en artikel, der havde veret bragt som leder i den
trykte udgave af Nordjyske. Lederartiklen fremstod pd nettet som et anonymt indleg under fane-
bladet "debat". Pressenvnet fandt derfor, at det klart fremgik, at der var tale om et indleg, som
mitte behandles som et debatindlaeg med det deraf felgende starre rum for frisprog.

1.8. Anonymisering/sloring

Det folger af de Vejledende regler for god presseskik, at det enkelte menneske har krav pa beskyttel-
se af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. Pressenevnet er af den opfattelse, at det pdhviler mediet
at sikre en effektiv sloring af de personer, der fremgr af det offentliggjorte. Pressenavnet har afsagt
to kendelser (sag 2006-6-395 og 2006-6-294), hvor skrevne medier bragte fotos af klagere, der var
sloret med en bjzlke over gjnene. Denne form for slering fandtes ikke tilstrekkelig.

I sag 2006-6-395 bragte Ekstra Bladet en artikel omhandlende et 2gtepars egteskabelige for-
hold, der havde fert til, at hustruen var demt i en straffesag til at skulle underkaste sig psykiatrisk
behandling. Ekstra Bladet havde til brug for artiklen fotograferet zgtemanden uden hans vidende
og offentliggjort fotografiet med en sort bjelke over mandens ojne. Pressenzvnet fandt, at Ekstra
Bladet ikke havde sikret, at der var sket en effektiv sloring af klager, og Naevnet udralte sin kritik.

I sag 2006-6-294 bragte JydskeVestkysten ligeledes en historie fra et gteskab. Til artiklen var
bl.a. indsat et billede af ®gteparret. Der var en sort bjelke over klagers ojne. Pressenavnet fandt, at
avisen ikke havde sikret en effektiv slering af klager, og Navnet udtalte sin kritik af det bragte.

[ sag 2006-6-361 havde Danmarks Radio bragt en kritisk udsendelse vedrorende plejen pd
Omsorgscentret Felledgirden. Klager var beboer péd plejehjemmet. I udsendelsen var han filmet,
mens han fik hjelp til nedre toilette. Af udsendelsen fremgik oplysningen “en spastiker pa Felled-
girden” og billeder af klagers indbo. Pressenzvnet udtalte kritik af anonymiseringen.

I sag 2006-6-360 var der klaget over, at Danmarks Radio havde bragt optagelser af personale pa
Omsorgscentret Felledgirden indhentet med skjult kamera og mikrofon. De optagne personer
fremtrddte med sloret ansigt, men navnlig stemmerne gjorde det muligt at identificere personerne i
udsendelsen. Pressen@vnet fandt, at der ikke var sikret en effektiv sloring, og Navnet udtalte sin
kritk.

Sag 2006-6-361 og 2006-6-360 er endvidere omtalt under punkt D.2.




1.9. Virkningstidspunktet vedr. anmeldelse efter medieansvarsloven § 8

Visse medier — herunder hjemmesider — skal for at vere omfattet af medieansvarsloven indgive
anmeldelse til Pressenevnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3. Pressenevnet har
behandlet to klagesager (sag 2006-6-399 og sag 2006-6-405/406), hvor offentliggarelsen af det
paklagede forhold var sket, inden mediet var anmeldt til Pressenzvnet efter medieansvarsloven § 8.
Klagebrevene til Pressenevnet var imidlertid modtaget efter anmeldelsestidspunktet, hvorefter Naev-
net behandlede klagerne.

I sag 2006-6-399 var der klaget over artikler bragt pA www.journalisten.dk den 17. august 2006.
Hjemmesiden blev anmeldt til Pressenzvnet den 18. september 2000, jf. medieansvarsloven § 8,
stk. 1, hvorefter mediet var omfattet af medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 3. Klagebrevet blev
modtaget i Pressenzvnet den 6. oktober 2006 — efter anmeldelse af hjemmesiden. Da www.journa-
listen.dk var anmeldt pa tidspunktet for klagens modtagelse, realitetsbehandlede Nevnet klagen.

I sag 2006-6-405/406 var der klaget over offentliggorelse af videoklip pd www.avisen.dk den 6.
oktober 2006. Hjemmesiden blev anmeldt til Pressenzvnet den 18. oktober 2006, jf. medieansvars-
loven § 8, stk. 1. Klagebrevet blev modtaget i Pressenevnet den 19. oktober 2006 — efter anmeldel-
sen af hjemmesiden. Navnet realitetsbehandlede klagen.

Sagerne er omtalt nedenfor under punke D.2.

2. Resumé af vasentlige konkrete sager

2.1. Sager om presseetik

Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemide vere i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenavnets
sken, om der i et konkret tilfzlde er sket en overtredelse af god presseskik. Skennet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nzrmere indhold af begrebet god presseskik er de Vej-
ledende regler for god presseskik, jf. bilag side 42.

Til belysning af Nevnets hidtidige praksis i henhold til medieansvarslovens § 34, stk. 1, gengi-
ves nedenfor resumeer af en rekke konkrete sager. Disse samt yderligere et antal klagesager kan end-
videre ses pd Retsinformations afgerelsesdatabase pi www.retsinfo.dk. Det samme gzlder de sager,
der er gengivet i afsnittet om genmele. Man kommer ind i afgprelsesdatabasen ved at klikke pa iko-
nerne ~Retsinformation” og "Database”. Herefter klikkes under "Sogeomride” pd ”Afgarelser” og
ikonet “Segning”. Herefter stir man i feltet "Feltsagning i Afgerelser”, hvor man under administre-
rende myndighed skriver "Pressenzvnet” og under titel angiver sagsnummer. Herefter klikkes pa
ikonet "Seg”, hvorefter man klikker pa teksten "Vis Dokumentliste”.

Kendelse af 24. januar 2006 (sag 2005-6-231)
Berlingske Tidende bragte en rekke artikler i perioden august til september 2005 vedrerende
Grundfos’ involvering i FN’s Oil for Food-program i Irak. I den forbindelse omtalte avisen, at
Grundfos’ medarbejdere havde bestukket embedsmznd for at fa del i ordrerne i Irak. Grundfos
udsendte en pressemeddelelse, hvoraf fremgik, at selskabet beklagede.

Grundfos anforte, at der ikke var grundlag for at konstatere, at "Grundfos erkender bestikkelse”,
uanset deres pressemeddelelse, idet det alene fremgik, at to af selskabets medarbejdere havde med-
virket til bestikkelse. Grundfos anferte videre, at folgende udsagn var i strid med god presseskik:
“beskemmet”, "Grundfos: Ja vi bestak”, Grundfos indremmer bestikkelse i Irak”, ”Grundfos brug-
te dybt ulovlige forretningsmetoder” og ”Grundfos-skandale” mv.




Berlingske Tidende anferte, at den anvendte sprogbrug havde dekning i selskabets beklagelse,
ligesom de resterende udsagn havde dekning i artiklerne eller var vurderinger.

Pressenzvnet fandt, at artiklernes beskrivelse af de omhandlede forhold som tilfelde af ”bestik-
kelse” havde forneden dekning i Grundfos’ egen redegarelse, hvori selskabet “beklager dybt, at to
medarbejdere har medvirket til bestikkelse”. Der var endvidere dzkning for de anvendte udsagn.
Udsagnet "Grundfos brugte dybt ulovlige forretningsmetoder” var journalisternes vurdering, og

Naevnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 24. januar 2006 (sag 2005-6-243)
TV 2 sendte programmet "Operation X vender tilbage”, hvori en bestemt behandlingsmetode,
Hulda Clark-metoden, blev omtalt. I den forbindelse blev en person optaget med skjult kamera og
nzvnt som Hulda Clark-behandler.

Klager anferte, at hun ikke anvendte den pigzldende behandlingsmetode, hvorfor det ligeledes
var misvisende, ndr programmet fremstillede hende som en ”fupbehandler”. TV 2 burde endvidere
have forelagt hende oplysningerne.

TV 2 anforte, at klager blev opfordret til at deltage i et interview, i hvilket hun kunne kommen-
tere oplysningerne, og at der i programmet blev citeret fra de kommentarer, hun fremkom med
skriftligt.

Pressenzvnet fandt, at TV 2 inden udsendelsen af indslaget burde have sorget for, at klageren fik
mulighed for at kommentere indholdet af de skjulte optagelser, og at hendes kommentar kom med
i udsendelsen, ogsd selv om hun ikke gnskede at medvirke i et tv-interview. Det citat, som blev
bragt i udsendelsen, og som stammede fra hendes skriftlige henvendelse til produktionsselskabet
bag udsendelsen, var ikke dekkende for hendes synspunkter i sagen, og Nevnet udralte kritik af TV
2.

Kendelse af 22. februar 2006 (sag 2005-6-250)
Ritzaus Bureau udsendte i perioden fra 24. juni til 20. oktober 2005 en rakke artikler vedrerende
de gkonomiske forhold i en patientforening. Foreningen klagede den 8. juli 2005 til Ritzaus Bureau
over de indtil da udsendte otte artikler i perioden fra 24. juni til 5. juli 2005. Ritzaus Bureau tog
ikke klagen til felge og meddelte foreningen dette ved brev af 4. oktober 2005. Herefter sendte for-
eningen den 28. oktober 2005 klagen til Pressenzvnet. Denne klage omfattede ud over de fornevn-
te artikler tillige seks artikler udsendt i perioden 9. juli til 20. oktober 2005, hvoraf tre — henholds-
vis den 9. juli, 12. juli og 29. august 2005 — er udsendt mere end fire uger for klagen til Pressenaev-
net.

Foreningen anforte blandt andet, at de fremsatte beskyldninger vedrorende en ridgivers
“opskruede konsulenthonorarer” i en artikel af 24. juni 2005 blev imgdegdet i en senere redegprelse
fra Socialministeriet. Heri vurderedes omfanget af nettoindtjeningen for ridgiverens firmaer som
“acceptabelt i forhold til foreningens virksomhed og de udfarte opgaver”. Denne konklusion forbi-
gik Ritzaus Bureau imidlertid i sin efterfolgende dzkning af sagen. Foreningen anfgrte videre, at
oplysninger om, at en ansegt driftsstatte pa 750.000 kroner alene skulle dekke lgnudgifter til radgi-
veren og en deltidsassistent, var forkerte, idet belgbet vedrarte flere medarbejdere.

Ritzaus Bureau anfgrte blandt andet, at redegprelsen fra Socialministeriet kritiserede rddgiverens
dobbeltrolle som foreningens radgiver samt leverander af ydelser. Ministeriet havde gjort et tilbage-
betalingskrav gzldende over for foreningen pd 183.940 kroner. Disse konklusioner var omtalt i et
senere Ritzau-telegram.

Pressenavnet udtalte, at for sd vidt angik klagens rettidighed i forhold til klage over de tre artik-
ler udsendt i perioden fra 9. juli til 29. august 2005 bemarkedes det, at klagefristen er 4 uger efter
offentliggarelsen i massemedier. Da Pressenevnet forst modtog klagen vedrarende disse artikler den




31. oktober 2005, var fristen for sd vidt angik disse artikler isoleret set overskredet. De pigzldende
artikler indgik imidlertid i en samlet reportage i en snzver indholds- og tidsméassig sammenhang
med de artikler, der var rettidigt paklaget til Navnet, og som var offentliggjort for nogles vedkom-
mende umiddelbart for og for andres vedkommende kort tid efter de for sent paklagede. Vurderin-
gen af, om god presseskik var tilsidesat, skete ud fra en helhedsvurdering, og matte derfor under de
anferte omstendigheder omfatte samtlige paklagede artikler.

Vedrgrende sagens realitet fandt Pressenevnet blandt andet, at Ritzaus Bureau pa baggrund af
reportagen i artiklerne, herunder navnlig oplysningerne om revisorundersegelsen, burde have
omtalt resultatet af undersggelsen eller foreningens pressemeddelelse herom, da dette materiale fore-
14 ultimo juni 2005, og Nzvnet udtalte sin kritik heraf. Navnet fandt videre, at artiklens oplysnin-
ger vedrgrende den ansegte driftsstatte pd 750.000 kroner gav et forkert billede af ridgiverens lon-
forhold, hvilket kunne vere undgiet ved en omhyggelig gennemgang af det skriftlige materiale, som
Ritzaus Bureau efter aktindsigt var kommert i besiddelse af, og Nevnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 22. februar 2006 (sag 2005-6-260/262)
Nordjyske Stiftstidende og www.nordjyske.dk bragte en omtale af kulturforhandlinger. Artiklen
sluttede med folgende sztning: ”[Navn] (DF) ensker ikke at udtale sig til NORDJYSKE”. Politike-
ren klagede.

Politikeren anforte, at han gerne ville udtale sig til avisen, men ikke til den pageldende journa-
list. Det var i strid med god presseskik, at det ikke fremgik af artiklen, at han gerne ville udtale sig
til en hvilken som helst anden journalist ved avisen, blot ikke den pigeldende journalist.

Nordjyske Stiftstidende og www.nordjyske.dk anfgrte, at politikeren ikke skulle bestemme,
hvem der representerede et medie. Hvis man ikke gnskede at udtale sig til en bestemt medarbejder,
var det god presseskik, at mediet over for leserne tilkendegav, at den pigzldende ikke gnskede at
udtale sig til mediet om sagen.

Pressenevnet fandt, at avisen med rette havde anfort, at politikeren ikke gnskede at udtale sig til
avisen. Redakteren var i overensstemmelse med redaktgrens ret til at redigere mediet endvidere
berettiget til at beslutte, at man ikke ville offentliggare politikerens begrundelse for ikke at ville
udtale sig til den journalist, som rettede henvendelse til ham. Nordjyske Stiftstidende og www.nord-
jyske.dk havde ikke tilsidesat god presseskik.

Kendelse af 22. februar 2006 (sag 2005-6-266)
TV Danmark sendte programmet "Dggnrapporten”, hvor der blandt andet var et indslag med en
reportage om politielever. I den forbindelse blev der vist optagelser fra politiets henvendelse til en
psykisk syg pige, som havde truet med at begi selvmord. Ved politiets ankomst til lejligheden sis
ejendommen udefra, og husnummeret kunne ligeledes ses. Pigen var sloret fra brystkassen og op.
Pigen klagede.

Pigen anforte, at hun ikke havde givet tilsagn om at ville filmes af TV Danmark. Pigen oplyste,
at hendes bror efterfolgende tog kontake til TV Danmark og frabad sig hendes medvirken i udsen-
delsen. Sleringen havde endvidere varet utilstrekkelig, idet hun var blevet genkendt af flere perso-
ner.

TV Danmark anferte, at pigen under optagelserne ikke meddelte, at hun ikke enskede at blive
filmet. Under en telefonsamtale havde hendes bror efterfolgende "vist forstdelse” for at bringe opta-
gelserne, hvis ”vi vurderede, at vi kunne slgre [hendes] identitet forsvarligt”. TV Danmark opfattede
telefonsamtalen som et samtykke, sdfremt der blev foretaget anonymisering. Pigens anonymitet var
beskyttet, idet ansigtet var sloret, og hverken adressen eller navnet pa boligomrédet blev nevnt.

Pressenavnet fandt, at der ikke var en klar almen interesse, der kunne berettige at bringe det
omstridte indslag. Pressenzvnet fandt herefter, at TV Danmark trods slering af pigen havde over-




trdde god presseskik ved at bringe optagelserne med billeder af hendes bopzl, som muliggjorde
identifikation. Klagerens manglende protest under optagelserne kunne pd grund af hendes tilstand
ikke anses for et samtykke. Der kunne heller ikke anses at vere givet samtykke under den efterfol-
gende telefonsamtale med pigens bror, og et samtykke fra ham ville under alle omstzndigheder have

veret uden betydning for afgerelsen, idet pigen ikke var frataget sin retlige handleevne. Naevnet
udtalte sin kritik.

Kendelse af 16. marts 2006 (sag 2006-6-281)
Fyns Amts Avis bragte en boganmeldelse af en politikers erindringsbog samt omtale af en tidligere
borgmester, der var omtalt i erindringsbogen. Avisen gjorde i artiklerne opmarksom p, at man
havde forsegt at traeffe den tidligere borgmester uden held, men at spalterne stod til ridighed for et
svar. Den tidligere borgmester klagede.

Klager anforte, at Fyns Amts Avis havde handlet i strid med god presseskik ved at gengive agtel-
sesforringende citater som “"dumt svin” og udokumenterede pastande som “renkestreger” om klager
fra erindringsbogen.

Fyns Amts Avis anferte, at beskrivelsen var pracis, idet den tidligere borgmester var kendt for en
meget kontroversiel og aggressiv kommunikationsform. Den tidligere borgmester métte som politi-
ker tile veesentlig mere end en almindelig borger. Avisen oplyste, at man forgaves havde forsagt at
komme i kontakt med klager.

Pressenevnet fandt, at gengivelsen af citaterne fra erindringsbogen var forfatterens subjektive
oplevelse af det beskrevne hendelsesforleb og vurdering af den tidligere borgmester. Avisen havde
forspgt at indhente en kommentar, og det var angivet, at avisens spalter stod til ridighed for et svar
pa forfatterens angreb. Navnet fandt pd denne baggrund, at der ikke var grundlag for at udtale kri-
tik i sagen.

Kendelse af 6. april 2006 (sag 2005-6-275)
Amager Bladet bragte to artikler om en patients dedsfald. Dedsirsagen var muligvis overmedicine-
ring, og en eventue] ansvarsplacering blev forsegt. I den forbindelse var overlegens navn nevnt, og
Amager Bladet anvendte ordet "misteenke” i forbindelse med omtalen af overlegen. H:S Direktio-
nen klagede som mandatar for overlegen.

H:S Direktionen anferte, at omtalen af overlegen var krenkende og agtelsesforringende, lige-
som Amager Bladet med brugen af ordet “mistzenkt” insinuerede, at der var sket noget kriminel,
hvilket der ikke var dokumentation for. Betegnelsen “mistenkt” blev anvendt pa et tidspunke, hvor
hverken Sundhedsvasenets Patientklagenavn var kommet med en afggrelse i sagen, eller politiet
havde rejst sigtelse mod overlegen. H:S Direktionen fremhzvede, at ndr en person der uventet pa
et hospital, er det normal praksis, at der sker indberetning til politiet med henblik p, at der foreta-
ges retslegeligt ligsyn.

Amager Bladet anforte, at det gav en mere troverdig fremstilling af sagen, at den hovedimplice-
rede person nzvntes med navn. Man undgik siledes ogsd at mistznkeliggere alle overleeger pa det
pageldende hospital ved at oplyse navnet. Det var korrekt, at politiet ikke havde rejst sigtelse mod
overlegen, men at politet labende havde efterforsket i sagen.

Pressenevnet lagde til grund, at nogen efterforskning allerede pagik som folge af, at der var tale
om en patients pludselige dodsfald, men at der ikke var rejst sigtelse mod overlzgen. Pressenzvnet
fandt, at der ikke var grundlag for at kritisere, at Amager Bladet under omstendighederne nzvnte
overlegen ved navn. Udtrykket “misteenkt” i den bragte sammenhang kunne ikke anses for unedigt
krenkende over for overlegen, og Nevnet udtalte ikke kritik i sagen.

g I




Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-292)
Ekstra Bladet bragte en artikel, hvoraf det fremgik, at et medlem af rockergruppen Hells Angels
fungerede som beskikket tilsynsvarge for en fange idemt forvaring for vold og trusler, selv om han
havde en tidligere dom for vold. I artiklen var vergen afbildet og nevnt med navns nzvnelse. Var-
gen klagede.

Klager anforte, at det var i strid med god presseskik at afbilde ham med navns nazvnelse pa bag-
grund af en 13 ar gammel voldsdom for vaertshusslagsmal. Han havde ren straffeattest ved beskik-
kelsen som verge.

Ekstra Bladet anforte, at oplysningerne om klager var korrekte og samfundsrelevante.

Pressenzvnet fandt, at der var en sddan offentlig interesse i omtalen af sammenhangen mellem
klagers tidligere straffedom og beskikkelsen af ham som varge for en voldsdemt, at der var beleg
for at navne forholdet i artiklen om samme. Navnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-301)
Ugebrevet Mandag Morgen bragte en omfattende artikel om ”Velferdskommissionens rapport —
uferdigt arbejde”. Af artiklen fremgik folgende: "Ifolge kommissionens egen opfattelse er det dog
eksempler pd en kritik, som de hejt kvalificerede gkonomer [to navngivne medlemmer] m3 have
fremsat mod bedre vidende.” Et af medlemmerne, en universitetsprofessor, klagede. Velfzrdskom-
missionens formand afviste i en efterfolgende korrespondance, at det var Velferdskommissionens
opfattelse, at medlemmerne havde udtalt sig mod "bedre vidende”.

Klager anforte, at han ikke havde handlet ”mod bedre vidende”, og at han burde vare kontaktet
inden offentliggarelsen af artiklen.

Mandag Morgen anforte, at vendingen "mod bedre vidende” muligvis ikke reprasenterede
Velfeerdskommissionens officielle holdning, men vendingen var udtrykt af medlemmer af Velferds-
kommissionen over for ugebrevets journalist, hvorfor denne métte formode, at opfattelsen var
alment gzldende for Velferdskommissionen.

Pressenevnet lagde til grund, at Mandag Morgen ikke var klar over, at det ikke var Velferds-
kommissionens officielle holdning, som medlemmerne fra kommissionen havde udtalt sig om. Pres-
senzvnet fandt, at udsagnet, der fremgik af en indgiende analyse af Velfzerdskommissionens arbej-
de, kunne vere skadelig, kreenkende eller virke agtelsesforringende for klager som universitetsprofes-
sor og ekonomisk ekspert i gvrigt, hvorfor oplysningen burde vare forelagt klager inden offentlig-
gorelsen. Navnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-333)

Danmarks Radio sendte et indslag i TV Avisen Indsigt” vedrerende gammelt ked. Af indslaget
fremgik blandt andet, at klager havde veret involveret i salg af gammelt bacon. Klager havde imid-
lertid ikke noget med salget af gammelt bacon at gere, hvorfor Danmarks Radio bragte folgende
berigtigelse: ”... [Klager] har imidlertid intet med denne sag at gore. Derimod er [klager] involveret
i en sag fra samme periode, hvor 80 tons gammelt kalkunked blev eksporteret til Tyskland med for-
kert markning. TV Avisen beklager fejlen.” Firmaet klagede over Danmarks Radios berigtigelse.

Klager anferte, at oplysningerne vedrgrende sagen om gammelt kalkunked var irrelevante i for-
bindelse med berigtigelse af den begiede fejl, idet sagen vedrerende kalkunked ikke har nogen sam-
menhang med sagen om gammelt bacon.

Danmarks Radio anferte, at berigtigelsen havde til formal at give korrekte, faktiske oplysninger,
som blev undladt eller fejloplyst i TV Avisen Indsigt.

Pressenavnet fandt, at den reteelse, som Danmarks Radio opleste, var i en sidan form, at seerne
ikke fik forneden mulighed for at blive opmarksom p3 berigtigelsen, fordi Danmarks Radio tilfgje-
de en oplysning om en anden sag, som klager var indblandet i. Nevnet udtalte sin kritik.

26




Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-337)
Ritzaus Citattjeneste udsendte en citathistorie fra Ekstra Bladet under overskriften ”Citathistorie:
Anders Foghs bror i en stribe sager om byggesjusk”. I artiklen var statsminister Anders Fogh
Rasmussens bror og dennes typehusfirma omtalt i forbindelse med klager over byggesjusk. Broren
og dennes firma klagede til Pressenzvnet. Klagen var en del af et storre sagskompleks i Pressenaev-
net, idet flere medier havde citeret fra artiklen pa Ritzaus Citattjeneste eller Ekstra Bladets artikelse-
rie. (Relaterede sager 2006-6-321, 322, 341, 342 og 343)

Til sagsfremstillingen var der gjort opmarksom p4, at Ritzaus Bureau i sin anmeldelse i 1992 il
Pressenavnet var blevet bedt om at specificere, hvilke nyhedstjenester man enskede anmeldt til
Pressenzvnet. Af Ritzaus Bureaus svar fremgik felgende: "Den generelle nyhedstjeneste, som produ-
ceres til sdvel trykte som elektroniske medier og privatkunder, Finansnyhedstjenesten, som leveres
til Unibanks Unitel-system, Teleavisen og Sportsavisen, som begge distribueres gennem telefonsel-
skaberne.” |

Ritzau oplyste, at citattjenesten fungerede ved, at de, der abonnerede pa Ritzaus, kunne legge
deres tekster ud pa citattjenesten, si andre medier kunne bruge teksten og evt. bringe den i deres
eget medie. Ritzau oplyste videre, at teksten redigeredes i afsenderens redaktionssekretariat i en
form, der kunne bruges direkte i modtagernes udgivelser. Ritzau hverken si eller havde redigerings-
ret over, hvad et medie lagde ud pa citattjenesten. Ritzau fungerede som “postbud”, idet det var
afsenderen af artiklen, der havde ansvaret for indhold og omfang.

Pressenavnet fandt, at Ritzaus Citattjeneste ikke var anmeldt efter medieansvarsloven § 8, stk.
1, hvorfor der ikke var tale om et medie omfattet af medieansvarsloven § 1, nr. 3. Nevnet afviste
herefter sagen, idet klagen ikke herte under Pressenzvnets kompetence.

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-344)
P4 baggrund af en avisartikel med overskriften "Pornodans pé kebenhavnsk gymnasium” sendee TV
2 Lorry et indslag vedrarende en video pd et gymnasiums hjemmeside. I videoen medvirkede en
kvinde i bikini, der lod szbeskum lgbe ned over kroppen. Gymnasiets rektor var interviewet til ind-
slaget. Gymnasiet og gymnasiets rektor klagede.

Rektoren oplyste, at videoen sammen med andre projekter fra faget Film og TV blev lagt pa
skolens hjemmeside under informationsikonet. Rektoren anforte blandt andet, at han ikke var ble-
vet orienteret om indslagets overordnede idé: "Uetisk markedsfering”, men derimod fiet at vide, at
indslaget ville forme sig som et interview af ham. Han var videre ikke orienteret om, at formanden
fra "Pornofrit milje” ville medvirke i indslaget. Hans stilling, faglige baggrund samt indsigt i medie-
verdenen var klagen uvedkommende.

TV 2 Lorry oplyste, at rektoren havde fortalt, at videoen var pd hjemmesiden for bl.a. at gere
eventuelt kommende elever opmarksom p4, at undervisningen pd gymnasiet ikke var kedelig. TV 2
Lorry anferte blandt andet, at man havde gjort det klart for rektoren, at indslaget ville handle om
kritik af videoen, samt rektorens syn pd kritikken om, at videoen var kvindenedggrende. TV 2 Lor-
ry anforte videre, at rektoren senere erkendte, at journalisten under interviewet havde talt om kritik
og foreningen "Pornofrit milje”. Tv-stationen havde ikke givet udtryk for, at indslaget alene ville
handle om rektorens syn pd sagen. Med rektorens baggrund som cand.mag. i samfundsfag og som
rektor for et gymnasium, hvor der undervises i medier, burde det ikke vere ukendt, hvordan jour-
nalister bygger indslag op.

Pressenevnet fandt, at rektoren ved at besvare sporgsmal pa baggrund af artiklen "Pornodans pa
kebenhavnsk gymnasium” métte have varet klar over, at TV 2 Lorry ville kunne sette interviewet i
sammenhzng med omtale af den pigzldende video, og Navnet fandt derfor ikke grundlag for at
udtale kritik deraf. Pressenzvnet fandt videre, at TV 2 Lorry havde handlet inden for redaktorens




redigeringsret ved at medtage vurderinger fra blandt andet formanden for foreningen "Pornofrit
miljo” uden at orientere gymnasiet herom, og Navnet udtalte ikke kritik i sagen.

Kendelse af 20. september 2006 (sag 2006-6-355)

Weekendavisen bragte en artikel vedrerende et middagsselskab pa en restaurant, hvor kulturperso-
ner var samlet. Middagsselskabet blev, uden de vidste det, betjent af Weekendavisens journalist, der
fungerede som tjener den pigzldende aften. Efterfolgende beskrev journalisten middagsselskabet i
en artikel. Verten for middagsselskabet klagede.

Klager anforte, at middagsselskabet var privat, ligesom han ikke var informeret om, at der ville
fremkomme en artikel.

Weekendavisen anfarte, at der efter avisens opfattelse intet angribeligt var i at skildre et mid-
dagsselskab med offentligt kendte personer pa en offentlig tilgengelig restaurant.

Pressenzvnet fandt, at Weekendavisen var berettiget til at bringe de indsamlede oplysninger, og

Nevnet udtalte ikke sin kritik.

Kendelse af 20. september 2006 (sag 2006-6-363)
JydskeVestkysten bragte en artikel vedrerende en verserende retssag om forsikringssvindel, tyveri og
hzleri. I forbindelse med artiklen var indsat en faktaboks vedrerende tiltaltes dom for vold og af-
presning, som han var blevet idemt en mineds tid forinden. Tiltalte klagede.

Klager anforte, at han kunne identificeres pd baggrund af udsagnet "der var blever stjilet lys- og
lydudstyr fra den 38-ariges firmabil” og oplysningen om, hvilken kommune han boede i. Klager
anfarte videre, at det var i strid med god presseskik at fremdrage oplysningen om en tidligere straf-
fedom, der var uden betydning for de forhold, han nu var tiltalt for. Oplysningerne var fremstillet
pi en sidan méide, at klager for leserne fremstod som skyldig i de forhold, der nu var rejst tiltale for.

JydskeVestkysten anforte, at avisen alene navnte tiltaltes alder og bopalskommune — et stort
omride, hvor tiltalte ikke var den eneste, der beskeftigede sig med lys og lyd. Klagers tidligere dom,
afsagt cirka en mined forud for artiklen, havde betydning for offentligheden i lokalomradet. Jydske-
Vestkysten anferte herudover, at avisen hverken havde taget stilling eller viderebragt det indtryk, at
avisen ansd tiltalte for skyldig.

Pressenzvnet fandt, at klager havde retlig interesse, idet det ved at sammenholde de bragte
oplysninger om klagers alder, ethverv og kommune ikke kunne udelukkes, at personer med ner til-
knytning til lokalomradet ville kunne identificere klager. Da det i artiklen var nzvnt, at den tidlige-
re dom var under anke til landsretten, fandt Navnet, at der under alle omstendigheder var en sddan
tidsmessig sammenhang mellem dommen og den nu omtalte straffesag, at der var beleg for at
nevne dommen i artiklen. Pressenavnet fandt endvidere, at det med udsagnet "hvis den 38-érige
mand findes skyldig” med tilstrekkelig tydelighed fremgik, at klager havde erkleret sig ikke-skyldig.
Nzavnet udtalte ikke kritik i sagen.

Kendelse af 11. oktober 2006 (sag 2006-6-370)
Ekstra Bladet bragte en artikelserie vedrerende en yderliggiende politisk organisation og organisa-
tionens medlemmer. Af artikelserien fremgik bl.a. udsagnet: “Ud over voldelige overfald pa folk af
anden race end den ariske — og pa disses venstreorienterede venner — udfolder [organisationen] stor
aktivitet pa nettet”. Herudover havde organisationens talsmand bl.a. udtalt sig i artikelserien. Orga-
nisationen klagede.

Organisationen anforte bl.a., at organisationen ikke kunne drages til ansvar for medlemmernes
ferden pa egen hind. Organisationen var erkleret ikke-voldelig. Oplysningerne kunne vere skadeli-
ge, og de var ikke forelagt organisationen inden offentligggrelsen.

Ekstra Bladet anfgrte navnlig, at ét af medlemmerne sad fengslet for vold og brandtrusler.




Pressenevnet fandt, at udsagnet var skadeligt, krenkende eller virkede agtelsesforringende for
organisationen. Navnet fandt, at udsagnet burde have veeret forelagt organisationen inden offentlig-
gorelsen, og udtalte derfor kritik af det bragte. To dissentierende medlemmer fandt, at udsagnet
kunne vere skadeligt, krenkende eller virke agtelsesforringende for organisationen. Disse medlem-
mer fandt imidlertid, at organisationens synspunkter var medtaget i artikelserien ved udtalelserne

fra talsmanden, og ville derfor ikke udtale kritik.

Kendelse af 31. oktober 2006 (sag 2006-6-360)
Danmarks Radio sendte programmet "Magasinet Sendag”, hvori forholdene pd de kebenhavnske
plejehjem blev omtalt, serligt forholdene pd Omsorgscentret Felledgirden. Til brug for udsendel-
sen var flere ansatte pd Falledgirden blevet filmet med skjult kamera. Forud for offentliggarelsen
var optagelserne vist for Felledgirdens ledelsesansvarlige. Danmarks Radio havde sleret ansigterne
pé de ansatte. Fem ansatte klagede.

De fem ansatte anferte navnlig, at den samfundsmassige interesse ved at vise de pagzldende
klip ikke opvejede hensynet til klagernes ret til beskyttelse. Slgringen var utilscrekkelig, idet hver-
ken stemmer, hir og overkroppe var sloret. Klagerne anforte videre, at de ikke fik lejlighed til at se
eller kommentere optagelserne inden offentliggprelsen, og at de ikke havde samtykket til visningen
af de klip, hvoraf de fremgik.

Danmarks Radio afviste at kunne have pavist divergensen mellem de faktiske forhold — herun-
der den verbale og fysiske behandling af de #ldre — og Kobenhavns Kommunes @ldrechefs udmel-
dinger om, at det gik godt, pa anden méde end ved brug af skjult kamera, ligesom produktionssel-
skabet tidligere havde fiet afslag pa at lave en traditionel reportage pa Felledgirden. Hensigten med
udsendelsen var ikke at fokusere p& de enkelte ansatte, hvorfor deres ansigter var sloret.

Pressenavnet fandt, at den samfundsmessige interesse i at belyse de omhandlede forhold i
eldreplejen gjorde det berettiget at anvende skjulte optagelser. Nzvnet lagde blandt andet vegt p4,
at produktionsselskabet havde fiet afslag p& henvendelser om at lave en traditionel reportage ved-
rorende Falledgirden. Da det enkelte menneske har krav pd beskyttelse af sin personlige anseelse,
pahvilede det Danmarks Radio at sikre en effektiv sloring af de personer, der indgik i udsendelsen.
Nevnet fandt, at dette ikke var sket i tilstrekkeligt omfang — navnlig fordi stemmerne ikke var
slerede — og Nevnet udtalte kritik heraf. Naevnet fandt videre, at klagerne ikke fik lejlighed til at se
eller kommentere optagelserne inden offentliggorelsen, og Navnet udtalte sin kritik heraf. Visnin-
gen af optagelserne for de ledelsesansvarlige kunne ikke anses for at indebre et samtykke til offent-
liggorelse. Et samtykke fra de ledelsesansvarlige havde under alle omstzendigheder varet uden betyd-
ning i forhold til klagerne, da disse ikke havde givet de ledelsesansvarlige fuldmagt til at give sam-

tykke.

Kendelse af 31. oktober 2006 (sag 2006-6-361)
Sagen omhandlede ligesom sag 2006-6-360 programmet “Magasinet Sendag” p& Danmarks Radio.
Klager var beboer pé Felledgirden og filmet med skjult kamera under udferelsen af nedre toilette,
og hans bare bagdel blev vist pd skermen.

Beboeren anfgrte, at Danmarks Radio havde handlet i strid med god presseskik ved, at han
trods slgringen kunne genkendes af parerende og bekendste, ligesom bespgende pa plejehjemmet
kunne genkende ham ud fra udsagnet “her er en spastiker pa Felledgirden”.

Danmarks Radio anferte, at vilkirene i 2ldreplejen var et vasentigt samfundsanliggende, og at
kun personer med indgiende kendskab til beboeren kunne genkende ham, hvorfor sleringen var til-
strekkelig, Ansigtet var sloret og navnet taget ud af lydsporet. Danmarks Radio anferte videre, at
yderligere slaring ville have forringet formidlingen af den dokumentation, optagelserne gav.




Pressenevnet fandt, at hensynet til beskyttelsen af den personlige anseelse i dette tilfelde var si
tungtvejende, at anvendelsen af skjult kamera som sket til optagelserne af beboeren i forbindelse
med gennemforelse af nedre toilette ikke var berettiget. Beboeren havde ikke givet samtykke til
offentliggarelsen af optagelserne. Der foreld derfor en tilsidesettelse af god presseskik, og Neevnet
udtalte sin kritik. Navnet fandt videre, at det havde pahvilet Danmarks Radio at sikre en effektiv
sloring, hvilket ikke var sket, og Nevnet udralte kritik heraf.

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-387)
Danmarks Radio sendte programmet "Nir tilbud dreber” vedrerende produktionsforholdene i
indiske tekstilfabrikker, der leverer til store europaiske virksomheder. Udsendelsen var ikke produ-
ceret af Danmarks Radio, men af et selvstendigt produktionsselskab. En af de danske virksomheder
klagede.

Virksomheden anferte blandt andet, at Danmarks Radio burde have kontrolleret udsendelsens
tilblivelse. Programmet var produceret af en freelanceproducent og -journalist, der kun havde ét
hensyn, nemlig at g@re udsendelsen s sensationspreget, at den ville blive solgt og derefter bragt.
Danmarks Radio anferte blandt andet, at selve brugen af uathengige producenter ikke i sig selv var
en tilsidesttelse af god presseskik, idet der var tilknyttet en ansvarlig redakter fra Danmarks Radio,
som lgbende fulgte tilblivelsen af programmet.

Pressenevnet udtalte, at et medie skal udvise kritik over for nyhedskilderne, men et medie har
ikke en forpligtigelse til at udvise serlig agtpagivenhed, blot fordi en udsendelse er produceret af et
selvstendigt produktionsselskab. Navnet fandt ikke grundlag for at kritisere den journalistiske re-
search, der var grundlaget for udsendelsen.

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-390)

TV 2 sendte programmet "Den sorte box: Mysteriet om Poul”, hvori en vicepolitikommissérs livs-
forleb blev beskrevet. I udsendelsen medvirkede familie, venner, kolleger og en psykolog, der vurde-
rede de forskellige hendelsers indflydelse pd politimandens mentale tilstand. Programmet gik tet pd
begivenhederne i politimandens liv — herunder hans rolle som delingsforer under uroligheder pa
Nerrebro 18. maj 1993, hvor hans kommende ®gtefelle var en af de tilskadekomne. Politimanden
myrdede senere zgtefellen og begik senere selvmord. Den afdede politimands datter klagede.

Datteren anfarte blandt andet, at den detaljerede gennemgang af @gteskabelige problemer i
farens egteskab, selvmord mv. ikke havde samfundsmassig relevans.

TV 2 anforte, at udsendelsen tegnede et nuanceret billede af efterspillet af urolighederne pé
Norrebro, herunder vicepolitikommisserens rolle.

Pressenzvnet fandt, at der var en samfundsmassig interesse i, at medierne knyttede omtalen af
urolighederne pd Norrebro i 1993 sammen med drabet pd zgtefzllen. Navnet fandt derfor, at TV
2 var berettiget til at omtale hendelserne, herunder vicepolitikommisszrens livsforleb.

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-396)

Danmarks Radio sendte programmet "Néar deden spiller med”, der havde til formal at vise, at fod-
boldverdenen i stort omfang anvendte smertestillende medicin. Det blev tilkendegivet, at der kunne
vere en sammenhang mellem anvendelsen af denne medicin og fire fodboldspilleres uforklarlige
dedsfald. Af udsendelsen fremgik udsagnet: ”Vi har ogsd interviewet fodboldlegen i [fodboldklub],
[cheflegen], der har udskrevet nesten 3.000 smertestillende tabletter om dret” efterfulgt af et tele-
foninterview med den pageldende cheflege. Cheflegen klagede.

Cheflegen anferte, at der var tale om optagelser foretaget med skjult mikrofon. Han anforte
videre, at det fremstod suspekt, at han svarede 200 tabletter, mens det i udsendelsen antydedes, at
der blev brugt 3.000 tabletter i den pigzldende klub. De udskrevne tabletter dekkede 5-6 klubber

samt andre patienter.




Danmarks Radio anferte, at journalisten havde prasenteret sig inden telefoninterviewet, og klager
mdtte antages at have rutine i at omgas pressen og derfor vide, at journalister optog samtaler. Dan-
marks Radio anferte videre, at det ikke af udsendelsen fremgik, hvilke aktiviteter pilleudskrivnin-
gerne dekkede.

Pressenzvnet lagde til grund, at journalisten inden interviewet med cheflegen presenterede sig og
oplyste, at han ringede som journalist for Danmarks Radio. Nevnet fandt ikke grund il at kritisere,
at interviewet var blevet optaget pd bind, uden at journalisten havde gjort opmarksom pé det. Pres-
senzvnet fandt, at den samfundsmessige interesse i at belyse en omfattende anvendelse af smerte-
stillende medicin i fodboldverdenen gjorde det berettiget at offentliggere det bindede telefoninter-
view. Cheflegen havde imidlertid ikke fiet mulighed for at kommentere optagelserne, og Nevnet
udtalte kritik heraf. Nevnet fandt videre, at interviewet var misredigeret, idet det fremstod — i strid
med de faktiske forhold trods journalistens kendskab hertil — som om tabletterne alene blev
anvendt i én klub. Navnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 29. november 2006 (sag 2006-6-399)
Www.journalisten.dk bragte den 17. august 2006 to artikler vedrerende en ny gratisavis. I artiklen
var et halvirsregnskab og en fondsborsmeddelelse omtalt. Der var endvidere en analyse af det pigel-
dende materiale. Internetmediet www.journalisten.dk blev anmeldt til Pressenavnet den 18. sep-
tember 20006, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1. Gratisavisen klagede til Pressenevnet den 6. oktober
2006.

Gratisavisen anforte, at www.journalisten.dk burde have forelagt klager artiklens oplysninger,
idet disse kunne vare skadelige.

Www.journalisten.dk anferte, at baggrunden for artiklen var en barsmeddelelse, som klager selv
havde offentliggjort, hvorfor der ikke var anledning til at tro, at klager ikke gnskede oplysningerne
kommenteret. Www.journalisten.dk anferte videre, at det var kutyme at referere halvirsregnskaber
uden at have talt med direktoren.

Da internetmediet var anmeldt til Pressenavnet pa tidspunktet for klagens modtagelse, fandt
Neavnet, at klagen skulle realitetsbehandles. Pressenzvnet fand, at oplysningerne i artiklerne frem-
stod som vurderinger pd baggrund af det offendiggjorte halvirsregnskab og fondsbersmeddelelsen,
og Naevnet udtalte ikke sin kritik.

Kendelse af 20. december 2006 (sag 2006-6-401)

”dato” bragte den 3. oktober 2006 to artikler vedrarende nedskeringer pa daginstitutionsomradet.
Til en af artiklerne var indsat en beregningsgrafik, der viste normeringer i forhold til 4ret for. Til
grafikken var indsat en organisations logo og teksten "M.V.H. [organisationen]”. Organisationen
klagede.

Organisationen anferte, at leserne blev forledt til at tro, at tallene var oplyst af klager, hvilket
ikke var tilfeldet.

”dato” afviste, at leserne blev forledt. ”dato” anferte videre, at det fremgik af artiklens tekst, at
tallene byggede pé oplysninger fra Danmarks Statistik.

Pressenavnet fandt, at det fremstod, som om oplysningerne i grafikken stammede fra organisati-
onen, og Navnet udtalte kritik.

Kendelse af 20. december 2006 (sag 2006-6-405 og 406)
Nyhedsavisen og www.avisen.dk bragte den 6. oktober 2006 omtale, videooptagelser samt stillbille-
der fra sommermedet i et politisk partis ungdomsafdeling. Af billederne fremgik det, at deltagerne
skulle konkurrere om at tegne profeten Muhammed og digte en sang om samme. Ungdomsafdelin-
gen klagede.




Ungdomsafdelingen anferte navnlig, at der var tale om optagelser fra en privat fest, og at opta-
gelserne ikke var tiltzenke offentliggerelse. Skulle optagelserne tjene som dokumentation for med-
lemmernes holdning, burde synspunkterne vere kendte ud fra offentlige tilkendegivelser.

Nyhedsavisen og www.avisen.dk anferte navnlig, at formélet med optagelserne var at sette fokus
pé den politiske kultur i partiet. Indklagede anforte videre, at der var tale om et offentligt, politisk
sommermgde med deltagelse af flere kandidater til Folketinget og byrad.

Pressenevnet fandt, at dele af begivenhederne pé et lukket sommermede i et politisk partis ung-
domsafdeling kan have klar almen interesse. Navnet fandt imidlertid, at den del af sommermedet,
der dannede grundlag for artiklerne i Nyhedsavisen og videooptagelserne pa www.avisen.dk, var af
en sidan selskabelig art og privat karakter, at der ikke foreld en klar almen interesse. Pressenavnet
udtalte sin kritik. To dissentierende medlemmer fandt, at der var tale om en sammenkomst i en
underafdeling i et af landets storste politiske partier. Disse medlemmer fandt derfor, at optagelserne
havde klar offentlig interesse.

Kendelse af 20. december 2006 (sag 2006-6-420)
Dagbladet Borsen bragte en artikel omhandlende en strid mellem fodboldklubber og et forsikrings-
selskab. [ artiklen var omtalt forskellige sager, hvortil der blev stillet spergsmalstegn ved det rimelige
i, at forsikringsselskabet ikke udbetalte erstatningen. Af artiklen fremgik folgende kommentar fra
direktoren for forsikringsselskabet: ”Ved du hvad? Jeg kunne vise dig videooptagelser, hvor manden
stadigvak har spillet fodbold, efter han er kommet til skade. Det er ikke bare sort eller hvidt.” For-
sikringsselskabet klagede.

Forsikringsselskabet oplyste indledningsvis, at direktgren gerne ville udtale sig konkret, at han
grundet sagens omstendigheder havde sagt, at han ville vende tilbage efter weekenden [artiklen blev
offentliggjort i weekenden], hvilket han ogsa gjorde. Forsikringsselskabet anforte navalig, at sagen
tidligere havde varet omtalt, og der derfor ikke var nogen nyhedsmassig begrundelse for ikke at
have ventet til over weekenden med at bringe historien.

Barsen anforte, at forsikringsselskabets kommentarer var medtaget ved direktarens udralelse.
Det blev videre afvist, at svaret bibragte sagen nye oplysninger, hvorfor der ikke blev fulgt op pé
direkearens efterfolgende henvendelse.

Pressenavnet fandt, at direktorens kommentarer til sagen fremgik af udsagnet "Ved du hvad? Jeg
kunne vise dig videooptagelser, hvor manden stadigvak har spillet fodbold, efter han er kommet til
skade. Det er ikke bare sort eller hvidt.” Nevnet udtalte ikke kritik af det bragte. To dissentierende
medlemmer fandg, at henset til at medierne tidligere havde omtalt sagen, burde Borsen have ventet
med offentliggerelsen, si forsikringsselskabets kommentarer til sagen var blevet bragt i sammen-
heng med angrebene i artiklen.

2.2. Sager om genmzle
Reglerne om genmele giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
veret omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrerer, kan fremsztte anmodning om gen-
mele, og anmodningen skal altid ferst fremsattes til vedkommende massemedie selv. Anmodnin-
gen til mediet skal vare skriftlig, og fristen er 4 uger regnet fra offentliggerelsen i mediet, jf. medie-
ansvarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslir at bringe genmelet, eller genmelet er ufyldestggrende,
kan sagen indbringes for Pressenavnet. Dette skal ske senest 4 uger efter at mediets svar er kommet
frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kreve, at den, der fremsatter anmodningen, selv udformer genmelet, og genmelets
indhold skal i alt vesentligt vere begrenset til nedvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.




Pressenzvnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmale m.v. Vejledningen kan hentes pa Pressenzvnets hjemmeside og kan desu-
den fis i Navnets sekretariat.

Til illustration af Nevnets praksis refereres nedenfor enkelte af Nevnets sager fra 2006. Til yder-
ligere belysning af Pressenevnets praksis pd omrédet henvises til Nevnets tidligere drsberetninger.

Kendelse af 16. marts 2006 (sag 2006-6-277)
TV 2 sendte programmet ”Operation X: Hashpusher”, hvori programmets undercover personer,
“muldvarpe”, undersegte det kabenhavnske marked for euforiserende stoffer — herunder de metoder
bagmandene anvender ved distribuering. I udsendelsen blev en samtale mellem en af “muldvarpe-
ne” og en uidentificerbar kokainpusher filmet med skjult kamera. Kokainpusheren var ifort en over-
trekstroje med et logo fra en transportvirksomhed. Logoet var ikke sloret. Transportvirksomheden
klagede.

Transportvirksomheden anferte blandt andet, at den manglende sloring af logoet kunne give
seerne den fejlagtige opfattelse, at der var sammenhang mellem transportvirksomheden og det
kebenhavnske pushermiljg.

TV 2 oplyste, at der ikke var noget i researchen, der tydede p4, at transportvirksomheden havde
nogen forbindelse til pushermiljget. Toj udleveret af virksomheden m3 kunne forventes at blive
anvendt i situationer, som virksomheden ikke billiger.

Pressenavnet fandt, at det ikke kunne afvises, at seerne antog, at den filmede pusher arbejdede
for transportvirksomheden, idet han var ifert en jakke med firmaets logo. Hermed kunne seerne f3
det indtryk, at transportvirksomheden eller dens ansatte gennem virksomheden leverede kokain.
Nzvnet fandt videre, at den manglende slgring kunne skade virksomhedens omdemme og dermed
muligheden for at tiltrekke kunder. Logoets visning métte derfor anses for egnet til at pafore virk-
somheden skade af betydning, hvorfor transportvirksomheden havde krav pi et genmele.

Kendelse af 6. april 2006 (sag 2006-6-278)
Ekstra Bladet bragte en artikelserie vedrgrende en i offentligheden meget omtalt leges alternative
behandlingsmetoder. I en af artiklerne havde en journalist udgivet sig for at veere patient og optaget
konsultationen med skjult kamera. Laegen klagede til Pressenzvnet over tilsideszttelse af god presse-
skik og afslag pd genmele.

Vedrerende tilsidesattelse af god presseskik anforte leegen, at brugen af skjult kamera og folgen-
de udsagn var i strid med god presseskik; "sex-misbruger patienter”, "klam karl”, "liderlige lege”,
”Groft misbrug af sin autoritet til at fi kvinder til at smide tojet, s& han kan overgramse dem uden
skyggen af videnskabelig dokumentation for, at det hjelper p3 andet end hans egne fantasier” og
”Dr. Klam”. Legen anferte herudover, at han havde krav pd genmeale vedrarende bl.a. folgende
udtryk; "marketerapi”, ”... 1 2002 blev Sundhedsstyrelsen alarmeret” og ”... Maja, der blev indlagt
med en psykose efter et halvt drs behandling pa [leegens] briks”.

Ekstra Bladet anforte, at avisen havde anvendt skjult kamera, idet man gnskede at efterprave
alvorlige anklager mod lzgen, ligesom der var en samfundsmeassig interesse i at fa afprovet legens
metoder. Udsagnene var anvendyt, idet flere leeger og psykiatere mente, at leegen overtridte grensen
for lege-patient-forholdet, ligesom leegen ikke havde videnskabelig dokumentation for sin metodes
virkning. Der var tradition for pgenavne i den danske presse. Ekstra Bladet afviste herudover at
bringe et genmele, idet behandlingen kunne betegnes “merketerapi”, idet legen rorte ved patien-
terne. Der var rettet henvendelse til Sundhedsstyrelsen, ligesom den sidste terapeut, "Maja” var ble-
vet behandlet af inden indleggelsen, var den pagzldende lege.

Pressenavnet fandt, at der i den foreliggende sag var en sddan samfundsmessig interesse, at bru-
gen af skjult kamera var berettiget. Vedrorende de paklagede udsagn om tilsidesettelse af god pres-




seskik fandt Nevnet, at udsagnet “sex-misbruger patienter” havde dekning i ekspertudsagn og
karakteren af de omtalte behandlingsformer. Der var i dele af pressen en tradition for, at omtalte
personer betegnes med ggenavne, og Nevnet udtalte ikke kritik af udsagnet "Dr. Klam”. For sd vidt
angik udsagnene “klam karl”, "liderlige lge” og ”Groft misbrug af sin autoritet til at fi kvinder til
at smide twjet s4 han kan overgramse dem uden skyggen af videnskabelig dokumentation for, at det
hjelper pa andet end hans egne fantasier” fandt Pressenavnet, at der var tale om Ekstra Bladets vur-
deringer p4 baggrund af de fremkomne oplysninger. Nzevnet udtalte ikke kritik. Et dissentierende
medlem fands, at udsagnene kunne vare skadelige eller virke agtelsesforringende for legen, og fandt
videre, at Ekstra Bladet ikke uden nzrmere efterprovelse var berettiget til at bringe oplysninger af s
alvorlig og krenkende karakrter.

Pressenzvnet fandt ikke legen berettiget til genmale. Udtrykket ”... 1 2002 blev Sundhedssty-
relsen alarmeret” var ikke en faktisk forkert oplysning, idet der var rettet henvendelse til Sundheds-
styrelsen og behandlingsformen kunne ben®vnes "marketerapi”. Navnet fandt, at oplysningerne
om "Maja’s indleggelse ikke var af en sidan karakter, at de var egnede til at pafore legen skade af
betydning, og legen var ikke berettiget til et genmale. Et dissentierende medlem fandt, at udsagnet
kunne pafore legen skade af betydning, og legen var berettiget til et genmele.

Kendelse af 6. april 2006 (sag 2006-6-280)
Danmarks Radio havde i samarbejde med Ekstra Bladet lavet programmet "Magasinet Sendag” om
en i offentligheden meget omtalt lzges alternative behandlingsmetoder. Dele af programmet var
optaget med skjult kamera, da Ekstra Bladets journalist havde udgivet sig for at vare patient. Af
ribdndet fremgik det, at journalisten under konsultationen spurgte lzgen, om det ville hjlpe, hvis
han gik i seng med hende, hvilket legen afviste. I den direkte udsendelse afviste studievarten eksi-
stensen af klippet, og lzgen blev konfronteret med ekspertudsagn, optagelserne foretaget med skjult
kamera og udsagn fra en tidligere patient, "Maja”, der nu var psykotisk. Legen klagede til Presse-
navnet over tilsidesettelse af god presseskik og afslag pd genmele.

Lagen anforte, at brugen af skjult kamera var ungdvendig, idet dokumentationen kunne veare
fremskaffet gennem interviews med ham og hans patienter. Legen gjorde opmerksom p4, at DR
Undervisning tidligere havde foretaget optagelser i hans klinik. Han burde vare gjort bekendt med
de optagelser som psykiateren blev gjort bekendt med, ligesom han fandt det i strid med god presse-
skik, at studieveerten benzgtede eksistensen af klippet. Legen onskede herudover genmele for
oplysninger vedrerende patienten "Maja”. Legen anforte, at udtalelserne fortolkedes, som om
"Maja” var blevet alvorligt skadet pd grund af hans behandling. Navnlig udsagnet “Efter behandlin-
gen hos [legen] fik "Maja” en psykose og var indlagt i to maneder pa Rigshospitalet”. Lzgen anfor-
te, at der ikke var dokumentation for, at hans behandling var 4rsagen til indleggelsen.

Danmarks Radio anferte, at brugen af skjult kamera og mikrofon var eneste realistiske mulighed
for at vise, hvad der foregik mellem lzegen og patienterne. Optagelserne fra DR Undervisning var
irrelevante for Sendagsmagasinets journalistiske vinkel, og at der ikke var krav om, at alle eventuelle
kilder til information skulle vare afdaekket for, at brugen af skjult kamera var berettiget. Danmarks
Radio anferte herudover, at patienten "Maja” selv mente, at det var legens behandling, der havde
gjort hende psykotisk.

For s3 vidt angik spergsmalet om god presseskik, fandt Pressenavnet, at den samfundsmessige
interesse i at afdekke en alternativ behandlers metoder berettigede til anvendelsen af skjult kamera.
Nzvnet fandt det uden betydning, at legen tidligere havde samarbejdet med en anden afdeling af
Danmarks Radio. Det var betznkeligt, at optagelserne var baseret pé et rollespil, der i betydelig gra
var provokerende. Nevnet fandt imidlertid, at legen ved at indvillige i at deltage i det direkte inter-
view i programmet havde givet sit samtykke til at bringe optagelserne. Nevnet lagde vagt pa, at
legen mdtte formodes at vare klar over virkningen af sine udtalelser. Navnet fandt herudover, at




lzgen burde have fiet forevist de optagelser, som modparten, en psykiater, i det direkte interview
havde set inden udsendelsen, ligesom Danmarks Radio ved at benzgte eksistensen af klippet havde
tilsidesat god presseskik. Nevnet udtalte sin kritik heraf.

Vedrorende krav om genmele fandt Pressenavnet, at de bragte oplysninger vedrorende "Maja’s
indlzeggelse ikke var af en sddan karakter, at der var grundlag for at antage, at de kunne pifore legen
skade af betydning, hvorfor der ikke var grundlag for at bringe et genmale. Et dissentierende med-
lem fandg, at udsagnet kunne pafare legen skade af betydning, og at legen havde krav pd genmzle.

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-288)
Danmarks Radio sendte programmet "Kontant”, hvori de Mund- og Fodmalendes Forlags salg af
julekort blev omtalt. I udsendelsen blev virksomheden Mund- og Fodmalendes Forlag (VDMFK)
kritiseret, idet de medvirkende mente, at julekortene fremstod, som om de kom fra en velgarende
organisation og ikke fra en virksomhed. Danmarks Radio lavede udsendelsen i samarbejde med
Ekstra Bladet, der sidelobende bragte en artikelserie (se sag 2006-6-297). VDMFK klagede bide
over tilsideszttelse af god presseskik og afslag pd genmele.

VDMFK anferte, at Danmarks Radio havde handlet i strid med god presseskik ved at bringe
udtalelser som: "Man tror, man stetter en god sag, men i virkeligheden er der tale om en pengema-
skine” og "Bag det ydre finder man en velsmurt pengemaskine med skonomiske bagmand, der
rager til sig med arme og ben”. I udsendelsen fremkom ligeledes udtalelser fra et @gtepar, der folte
sig "revrendt” og “snydt”. Danmarks Radio burde have efterpravet oplysningerne inden offentlig-
gorelsen, herunder forelagt dem for det danske medlem af VOMFK. VDMFK’s pr-bureau havde
besvaret henvendelser fra Danmarks Radio. VDMFK anfgrte herudover, at virksomheden var beret-
tiget til et genmele.

Danmarks Radio anferte, at de anvendte udsagn var berettigede, idet VDMEFK navnlig ikke
kunne forklare misforholdet mellem indtegter og udbetalinger til medlemmer. Der var gjort et
omfattende forseg pa at kontakte ansvarlige personer omkring VDMEFK ~ herunder blev pr-bureau-
et opfordret til at imodegd kritikpunkterne — men ingen enskede at give interviews. Danmarks
Radio afviste at bringe et genmele.

Pressenzvnet fandt, at ordvalget 1 udsagnene ikke i sammenhzangen gik ud over den redaktionel-
le formuleringsfrihed, ligesom Navnet ikke udralte kritik af zgteparrets vurderinger. Danmarks
Radio havde i tilstrekkelig grad forsegt at efterpreve de oplysninger, som var bragt i udsendelsen.
Pressenevnet lagde vegt pa, at Danmarks Radio inden offentliggerelsen forsegte at indhente kom-
mentarer fra forskellige kilder, og udtalte ikke kritik heraf.

Vedrorende anmodningen om genmele fandt Pressenzvnet, at VDMFK var berettiget til et gen-
mele for udsagnet "Bag det ydre finder man en velsmurt pengemaskine med skonomiske bag-
mend, der rager til sig med arme og ben”, idet oplysningen métte forstds som en oplysning om, at
bagmazndene berigede sig pi de handicappedes bekostning, hvilket ikke var dokumenteret som
utvivlsomt rigrigt. Et dissentierende medlem fandt, at udsagnet ikke var af en sidan fakrisk karakeer,
at der var grundlag for at pilegge Danmarks Radio at bringe et genmele.

Kendelse af 14. juni 2006 (sag 2006-6-297)

Ekstra Bladet bragte en artikelserie vedrerende de Mund- og Fodmalendes Forlags salg af julekort.
Ekstra Bladet kritiserede virksomheden Mund- og Fodmalendes Forlag (VDMFK), idet bladet
mente, at julekortene fremstod, som om de kom fra en velgerende organisation og ikke fra en virk-
somhed. VDMEK klagede bide over tilsidesettelse af god presseskik og afslag pd genmele.

VDMEFK anforte, at Ekstra Bladet havde handlet i strid med god presseskik ved bl.a. at bringe
overskrifter og udsagn som felgende: "Plat for millioner”, ”Til gengeld gir store pengesummer til at
belonne folk, der ikke er handicappede, nir millioner af kroner hvert 4r placeres i bugnende penge-

e ¥ -4




tanke pa diskrete adresser i Liechtenstein og Panama”. VDMFK anferte, at de havde krav p3 at f&
bragt et genmele vedrerende bl.a. folgende udsagn: "Men pas pa! Nar du keber de farvestrilende
kort malet af kunstnere, som er spastisk lammede eller mangler begge arme, s& havner de fleste af
dine penge i lommerne pd smarte forretningsmand”, "En ikke handicappet konsulent i London
[navn], fir ifelge en hemmelig kontrake, Ekstra Bladet er i besiddelse af, 40 % af overskuddet”,
"Pengene bliver fra malernes hovedselskab i Liechtenstein sendt et smut til Panama — og s tilbage
til [navn] og vennernes bankkonti”.

Ekstra Bladet anferte, at avisen bl.a. kunne dokumentere, at der var foretaget pengeoverforsler
fra VDMEK til oversgiske konti og videre til bagmandene. Ekstra Bladet oplyste, at man adskillige
gange forsegte at forelegge oplysningerne for VDMFK’s danske direktor.

Vedrerende tilsidesettelse af god presseskik fandt Pressenzvnet, at der var dekning for overskrif-
terne og udsagnene pa baggrund af VDMFK’s adferd. Udsagnene fremstod som vurderinger, hvor-
for Ekstra Bladet ikke havde handlet i strid med god presseskik. Pressenzvnet fandt imidlertid, at
VDMEFK havde krav p3 genmale vedrerende udsagnene, idet disse var af faktisk karakter og mitte
forstds som oplysninger om, at VDMFK’s bagmend berigede sig pa de handicappedes bekostning,
hvilket ikke var dokumenteret som utvivlsomt rigtigt. VDMFK var herefter berettiget til at f2 bragt
et genmele.

Kendelse af 23. august 2006 (sag 2006-6-353)
Morsg Folkeblad bragte en artikel vedrerende et dynamoprojekt ved Spang A. I artiklen blev en
vandrehistorie omtalt. Af artiklen fremgik blandt andet folgende: “En anden landmand skulle mod
at give jagt til en kommunalt ansat have fiet lov at anlegge en vej over Spang A og forbi det fredede
voldsted.” Landmanden og den kommunalt ansatte klagede til Pressenevnet over tilsideszttelse af
god presseskik og afslag p& genmale.

Landmanden og den kommunalt ansatte anforte, at selv om de ikke var nzvnt ved navn i artik-
len, var der tale om et meget lille lokalsamfund, hvor de omtalte personers identitet reelt var kendt
af de fleste lesere. Passagen var egnet til at fremkalde den opfattelse, at der var modtaget bestikkelse
i sagen, hvilket ikke var tilfeldet.

Morse Folkeblad afviste, at det var muligt at identificere klagerne, og Morse Folkeblad anfarte
videre, at der ikke var nogen péstand om et strafbart forhold, men art avisen alene refererede den
almindelige snak mand og mand imellem.

Pressenzvnet fandt, at det ikke kunne udelukkes, at artiklen indirekte henviste til klagerne, men
de var ikke nzvnt pd en sddan méde, at det umiddelbart ville vere muligt at identificere dem af
andre end den kreds, der i forvejen kendte til sagen. Nevnet fandt ikke, at klagerne havde en sidan
retlig interesse i sagen, at klagen skulle behandles for Navnet, og afviste derfor sagen. Et dissentie-
rende medlem fandt, at sagen skulle realitetsbehandles.




E. REGISTER

Registret indeholder emner omtalt i drsberetningerne 1993-2006.

Emne Ar Side
Adressering, forkert adresseret post 2005 s. 19
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser 2001 5. 15
Annoncer og leserbreve, kontrol 1997 s. 9
Anonymisering 2006 s. 21
Ansvarshavende redakter for radio/tv, anmeldelse af 1995 s. 9
Artikelserier, "foreldede” artikler 2005 s. 19
Artikelserier og Nevnets bedemmelsesgrundlag 2000 s. 11
Berigtigelse over for genmele 1998 s. 10
Bestrabelser i forbindelse med foreleggelse (hering) 1995 s. 5

1997 s. 9
Betydningen af klagers egne kraftfulde synspunkter eller serlig sprogbrug 2001 s. 17
Billedbrug/identifikation 1996 s. 6
Billedmateriale, offentliggprelse 1994 s. 5
2000 s. 11
Béndede samtaler (skjult kamera/mikrofon) 1997 s. 10
1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9
2005 s. 21
Béndede samtaler, offentliggerelse 2006 s. 19
Debatindleg, redigering af 1993 s. 7
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail-sagen 1999 s. 8
E-mails som "skriftlig” klage 2000 s. 8
2002 s. 4
Efterprovelse af oplysninger ved foreleggelse for den omtalte part 2002 s. 10
Egen drift-sager 1997 s. 5
Egen drift-sag, ingen 1999 s. 7
2000 s. 12
2001 s. 17
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Erhvervsjournalistik | 1995 s. 7
Forberedelse af radio- og tv-interviews 1996 s. 5
Forelzggelse, mediernes pligt 1995 s. 5
1997 s. 9
Forening, klage fra en ophert | 2002 s. D
Forhéndstilkendegivelser fra kendte personer til medierne
om ikke at omtale private forhold ' 2001 s. 15

Formand, ny 2006 s. 4




Forretningsorden, Navnets 1993 s. 7
1994 s. 7
1995 s. 9
Freds- og @rekrenkelser over for ytrings- og informationsfrihed 1994 s. 6
Fristberegning, anmeldelse 2006 5. 22
Fristberegning, nar der efterfolgende foreligger tiltalefrafald
(noninformation) 2005 s. 20
Fristberegning, nér klagefristen udlgber pi en helligdag 2005 s. 19
Generelt vedr. sager om god presseetik 1994 s. 6
Genmale | 1993 s. 7
1994 s. 7
1996 s. 5
Genmele over for berigtigelse 1998 s. 10
Genmele, krav pd 1999 s. 11
2000 s. 12
Genmzle, offentliggerelse af | 1993 s. 7
1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
God presseskik i straffesager 1999 s. 7
Grenserne i leserbrevsdebatten 2000 s. 12
Grenserne mellem forskellige typer af medier , 1998 s. 9
Hvem kan indklages for Nevnet 1997 s. 13
Horing (mediernes foreleggelsesforpligtelse) 1995 s. 5
1997 s. 9
Informationsdatabaser 1993 s. 7
1994 s. 8
Ingen sager af egen drift 1999 s. 7
2000 s. 12
2001 s. 17
Injurier 2006 s. 21
Internet 1997 s. 14
Internetmedier 1998 s. 13
Interviews med mindredrige 2004 s. 21
Journalistisk arbejdsmetode 1993 s. 6
Kendelser, offentliggprelse af 1993 s. 7
1995 s. 5
1997 s. 6
1998 s. 6
1999 s. 10
Kendelsesresumeer 1996 s. 5
Kendelsesresumeer, nye retningslinier 2006 s. 19
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage fra en ophert forening | 2002 s. 5
Klage over et medie under konkurs 2002 s. 7
Klage over Ritzaus Bureau 2006 s. 20
Klage, videresendelse til elektroniske medier 2006 s. 20
Klageberettigelse, annoncer 2006 s. 5




Klagere

Klagerne

Klagernes baggrund, statistik
Klagevejledning, manglende
Klagevejledning, mediets pligt til at give
Klagevejledning, videresendelse
Kompetence

Kompetence, injurier

Konkurs, klage over et medie under
Koritrol af annoncer og leeserbreve
Korrekt berigtigelse

Krav pa genmele

Leserbreve m.v.
Laserbreve og annoncer, kontrol

Manglende klagevejledning

Medieansvarsloven eller retsplejeloven

Medieansvarsloven eller straffeloven

Medieansvarsloven § 49, nye retningslinier
Medieansvarsloven § 8, Ritzaus Bureau

Mediernes angivelse af tredjepart som kilde

Mediernes anvendelse af "appetitvekkere” i leserbrevsdebatten
Mediernes anvendelse af citater

Mediernes behandling af for sent indkomne sager

Mediernes behandling af leserbreve

Mediernes efterfolgende berigtigelse/beklagelse

Mediernes efterprovelse af oplysninger om personers identitet
Mediernes klagevejledning og klagefrist

Mediernes omtale af sager, der er rejst af den ene af to parter i en tvist
Mediernes omtale af tidligere straffedomme

Mediernes redigering

Mediernes uforsigtige behandling af billedmateriale

Mediets efterfolgende beklagelse og opfelgning
Modstridende forklaringer

Navneforbud, betydning af

Noninformation

Ny formand

Ny formand

Offentliggorelse af billedmateriale

Offentliggarelse af bindede samtaler
Offentliggarelse af genmaler og Navnets kendelser

1997
1998
1996
1999
1996
2006
1995
2006
2002
1997
2001
1999
2000
1996
1997
2000
1999
1993
1993
2006
2006
2002
2004
2002
2003
2003
2004
2003
2003
2003
2003
2000
2000
2000
2003
1997
1995
2005
1995
2006
1994
2006
1993
1995
1997
1998
1999
2000
2002

D PP PP PP LB P DD DD DD DD DD DD DD DD YD DD DD DD B DD DD DD DD DD D




Offentliggorelse af genmeler og Nevnets kendelser, Internettet - 2005 s. 23
Offentliggarelse af genmeler og Nevnets kendelser, Ritzaus Bureau 2006 s. 20
Offentliggarelse af genmeler og Nzvnets kendelser, resuméform 2006 s. 19
Offentliggorelse i tv/radio af samtale optaget pa bind 2004 s. 21
Omtale af befolkningsgruppe som “siggjnere” 1993 s. 6
Omtale af mindredrige uden forzldresamtykke 2000 s. 9
Omtale af virkelige begivenheder, personer, forenmger el.lign. -
i en fiktiv sammcnhaeng 2001 s. 16
Oplysninger af privat karakter om deltager i realityshow 2002 s. 8
Oplysninger om kendte personers privatliv 2002 s. 8
Optagelse af egen drift 1995 s. 9
Overszttelse af offentliggarelser pi fremmedsprog 2004 s. 19
Partstatus 1994 s. 6
Pressenevnet — 10 &r | | 2001 s. 5
Pressenavnets hjemmeside 1998 s. 14
1999 s. 13
Privatlivets fred 1999 s. 5
Privatlivets fred, mediernes offentliggarelse af oplysninger 2003 5. 22
Radio- og tv-interviews, forberedelse af 1996 s. 5
Radio- og tv-virksomhed 1996 s. 7
1997 s. 14
Radio/tv, anmeldelse af ansvarshavende redakter 1995 s. 9
Redigering af debatlndlaeg 1993 s. 7
Redigeringsfrihed ' 1999 s. 8
Retlig interesse 1998 s. 8
- 1999 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retssag anlagt mod Pressenavnet 1999 s. 14
Retssag mod Pressenavnet afvist 2000 s. 13
2001 s 17
2002 s. 4
Ritzaus Bureau, offentliggorelse 2006 s. 20
Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Sagsbehandlingstid 1995 s. 7
Samtaler, offentliggorelse i tv/radio 2004 s. 21
Samtaler, optagelse og videreformidling 2005 s. 21
Sanktionsmuligheder, hvis mediet fremturer 1998 s. 13
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star—sagen 2000 s. 5
Siggjnere, omtale af 1993 s. 6
Skjult kamera/mikrofon 1997 s. 10
o 1998 s. 8
1999 s. 12
2000 s. 9
2004 s. 21
2005 s. 21




Skjult kamera/mikrofon

Skjult kamera/mikrofon, anonymisering

Sloring

”Somalier-sagen”

Statistik over klagernes baggrund

Straffeloven eller medieansvarsloven

Straffesager pa grund af manglende offentligggrelse af genmele
eller af nevnets kendelser

Straffesager, god presseskik i

Tidspunkt for offentliggarelse af en nzvnskendelse
TV 3

Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny udsendelse
Videresendelse af klager over elektroniske medier

Virkningstidspunkt, anmeldelse

2006
2006
2006
2002
1996
1993

1995
1996
1997
1998
1999
2000
1999
2002
1996
2004
2006
2006

R NI




BILAG

- God presseskik

Massemediernes indhold og handlemade skal vare i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenavnet afgar, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afggrelsen tager udgangs-
punkt i "Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden "god presseskik” felger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstar.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Saledes som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betzenkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundleggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark stir i neje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggare dem s korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udevelse. Under varetagelse af disse opgaver bor masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav pa respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubefejet kreenkelse.

Under brud pa god presseskik henhorer ogsé hindring af berettiget offentliggarelse af informationer
af vesentlig berydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforstdendes krav om
indflydelse p& massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medfere tvivl om massemediernes
frie og uafhaenglge stilling. Brud pd god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist palegges

opgaver, som er i strid med narverende presseetiske regler.
En journalist ber ikke palegges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggares i den trykte presse,
radio og fjetnsyn samt i de gvrige massemedier.

Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykee periodiske presse og i de gvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat serlige regler herom.

Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder ogsé afdede personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. S langt det er muligt,
ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.




o

. Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i serdeleshed nér disses udsagn kan vere farvet af

personlig interesse eller skadevoldende hensigt.
Oplysninger, som kan vere skadelige, kreenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterpraves i serlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den pigelden-

de.

. Angreb og svar ber, hvor det er rimeligt, bringes 1 sammenhang og pd samme maéde.

Det skal gores klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.

Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dekning i den pigeldende artikel
eller udsendelse. Det samme gzlder de sikaldte spisesedler.

Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og s snart
kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgér. Berigtigelsen skal foretages i en
sddan form, at leserne, lytterne eller seerne fir klar mulighed for at blive opmerksom pa berigti-
gelsen.

. Adferd i strid med god presseskik

. Meddelelser, der kan krenke privatlivets fred, skal undgds, medmindre klar almen interesse

krever offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav pd beskyttelse af sin personlige anseelse.
Selvmord eller selvmordsforseg ber ikke omtales, medmindre klar almen interesse krever eller
begrunder offentlig omtale, og i si fald ber omtalen vare si skdnsom som mulig.

Offre for forbrydelser eller ulykker skal vises det storst mulige hensyn. Det samme gelder vidner
og parerende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt.

Der ber opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser ber kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggarelse.

. Andres tillid mi ikke misbruges. Der ber vises setligt hensyn over for personer, som ikke kan

ventes at vare klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres folelser, uvidenhed eller svigten-
de herredesmme ber ikke misbruges.

. Retsreportage

De under A og B anferte almindelige presseetiske regler gelder ogsa for retsreportagen.

. Reglerne for retsreportagen gelder ogsé sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed.

Retsreportagen ber vare objektiv. P§ ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-
gen i retten ber journalisten tilstrbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes — i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets — synspunkeer.

En omtale af en straffesag ber folges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfeldelse.

Det bor undgis at nzvne personers slegtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkee har med sagen at gore.

S4 lenge en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, ma der ikke offentliggares medde-
lelser, der kan legge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sig-
tet eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremga, om sigtede/tiltalte har
erkleret sig skyldig eller ikke-skyldig.

Der skal i videst muligt omfang fslges en klar saglig linje ved afgorelsen af, hvilke sager der
omtales, og 1 hvilke tilfelde navne pi de implicerede nzvnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering ber udelades, nir ingen almen interesse taler for at offentliggere navnet.




7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en
navngiven person. Meddelelser herom ber som regel ikke bringes, for anmeldelse har medfort
indgriben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gelder dog ikke, hvis det anmeldte
forhold i forvejen er kendt i videre kredse eller har vasentlig almen interesse, eller det efter de
foreliggende omstendigheder mé antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigter, tiltalt eller domfeldt person ber forskanes for at f3 fremdraget en ham tidligere
overgdet straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller
demt for. [ anden nyhedssammenheng ber de mod en person tidligere rejste straffesager som
regel ikke omtales.




TIL NOTATER

45




TIL NOTATER




TTTTTTTTTT



TIL NOTATER







\
LT.
(3
M
D
]
L
h)
N

AN

L

1

A

u

8]

1.

T

I

N

"

N

t

)

m

t

1l

Y

5

|

1)

!

Al

1.

1

A

.;.

Ui,

1

.p

i

A

_ /

N

R

—/

Y

'

I

it
¥

K

H

H

¢

Mo

.

A

K

4

R
‘M*

™

it

u

Al

1

A

N

n

[\

“p




