Den 8. december 2006 afgav jeg en opfølgningsrapport nr. 4 vedrørende min inspektion den 9. og 10. juni 2004 af Københavns Fængsler, Vestre Fængsel. I rapporten meddelte jeg at jeg fortsat afventede (endelig) underretning vedrørende pkt. 2.7., 3.3., 9 og 15. For så vidt angår pkt. 3.3. og 9 henviste jeg nærmere til opfølgningsrapport nr. 3 af 5. juli 2006.

 

I den anledning har jeg modtaget breve af 5. januar, 21. februar, 29. marts og 20. april 2007 med bilag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen.

 

Jeg skal herefter meddele følgende:

 

 

Ad punkt 2.7.                     Besøgslokaler

Jeg afventede underretning om den planlagte renovering af besøgsbygningen der var blevet udskudt til begyndelsen af 2007 under forudsætning af at der kunne findes midler hertil i fængslets budget. Min anmodning om underretning omfattede også oplysning om den nærmere indretning af rummene i forbindelse hermed.    

 

Direktoratet har i brevet af 5. januar 2007 oplyst at renoveringen (der har været udskudt flere gange af økonomiske og kapacitetsmæssige årsager) vil blive gennemført i løbet af 2007, og at Københavns Fængsler vil modtage en særbevilling på 1,2 millioner kroner til en samlet renovering og ombygning af fængslets indleverings- og besøgsfaciliteter. Direktoratet har for så vidt angår den nærmere beskrivelse af projektet henvist til et vedlagt notat af 2. oktober 2006 (med bilag) fra Københavns Fængsler. Af dette notat fremgår det desuden at arbejdet vil være endelig afsluttet med udgangen af 2007.

 

Af Københavns Fængslers notat fremgår det at renoveringen vil ske i etaper med henblik på mindst mulige gener for de indsatte og deres pårørende. De enkelte etaper omfatter personalefaciliteter, indretning af indleveringsbygning, oprettelse af besøgslokaler, modernisering af besøgslokaler, adgangsvej og diverse (samtaleanlæg).

 

Oprettelsen af besøgslokaler vil ske i de hidtidige personalefaciliteter idet personalefaciliteterne flyttes som første etape. Der vil bl.a. blive indrettet store familierum og et videolokale samt en udendørs terrasse.

 

Moderniseringen af besøgslokaler omfatter renovering af de eksisterende besøgslokaler der samtidig vil få nyt møblement. Det fremgår endvidere at samtlige besøgslokaler vil blive udsmykket i samarbejde med skolen. Renoveringen vil kun omfatte få lokaler ad gangen således at afdelingen i vidt omfang vil kunne anvendes til besøg under renoveringen.    

 

Det fremgår endvidere at det er forudsat at renoveringsarbejdet udføres ved egen arbejdskraft idet arbejdets omfang og karakter er velegnet som beskæftigelse for indsatte.

 

Jeg har noteret mig det oplyste.

 

 

Ad punkt 3.3.                     Fritid

Købehavns Fængsler havde oplyst at der alligevel ikke ville blive lavet en status for hele år 2005 på fritidsområdet, men at direktoratet havde godkendt at fængslet i forbindelse med kontraktforhandlingerne for 2006 lavede en større og bredere undersøgelse med fokus på indsattes aktivering i dagligdagen i form af beskæftigelse, skole, fritid og fællesskab. Jeg afventede underretning fra direktoratet om fængslets gennemførelse af arbejdet og udbyttet heraf når fængslet havde indsendt årsrapport til direktoratet.

 

I brevet af 21. februar 2007 har direktoratet oplyst følgende:

 

”…

 

Københavns Fængsler oplyser i et brev til direktoratet den 25. januar 2007, at det lokale mål i resultatkontrakten 2006, således som det var beskrevet i resultatkontrakten, ikke er gennemført på grund af andre nødvendige prioriteringer, udgiftsstop og situationen i øvrigt.

 

Københavns Fængsler oplyser endvidere, at fængslet vil have opfyldt resultatkravet om en beskæftigelsesprocent på 50% med en pæn margin i positiv retning. Fængslet har endvidere indgået en kontrakt med Københavns Kommune, finansieret af satspuljemidler om en betydelig udvidelse af behandlingstilbud og bred kvalificering heraf – hash- og substitutionsbehandling – som blandt andet indebærer en tilførsel af 4 behandlerårsværk og i alt 7,4 mio. kr. over ca. 4 år med opstart medio 2007.

 

Københavns Fængsler har endelig oplyst, at der pr. 1. januar 2007 er indført en ny organisation på fængslet, hvor der blandt andet med henblik på en bred kvalificering af og fokus på beskæftigelsen af de indsatte i den nye struktur er oprettet en beskæftigelsesafdeling, som har det samlede ansvar for samtænkning og udvikling af såvel behandlingstiltag, værksteder, celleproduktion som undervisning under en chef med direkte reference til fængselsinspektøren.

 

Af resultatkontrakten for 2007 fremgår det, at det er en klar prioritet, at der målrettet og bredt skal arbejdes på kvalificering af beskæftigelse af de indsatte i bred forstand i 2007.

 

Direktoratet har taget fængslets svar til efterretning.”

 

Jeg har noteret mig det oplyste.      

 

 

Ad punkt 9.                        Forsorgsarbejde

Jeg afventede underretning om resultatet af drøftelserne om eventuelle mål i resultatkontrakten for 2006, herunder spørgsmålet om hvorvidt det vil være relevant at udarbejde et lokalt mål om forsorgsopgaver som ville blive drøftet i den forbindelse.

 

I brevet af 20. april 2007 har direktoratet oplyst følgende:

 

 

”…

 

Drøftelserne førte til, at der ikke blev opstillet lokale mål for forsorgsarbejdet bl.a. på baggrund af, at der i de fælles mål anføres følgende mål for fængslernes forsorgsarbejde:

 

Vedrørende handleplaner:

MÃ¥l:

·        At styrke sagsbehandlingen og indsatsen over for de indsatte med henblik pÃ¥ at sikre en kriminalitetsfri tilværelse

Resultatkrav 2006:

·        100% pÃ¥begyndte handleplaner inden for 28 dage i forhold til mÃ¥lgruppe

·        Mindst 50% handleplaner, hvor der er taget stilling til indsatsomrÃ¥der

·        Mindst 50% handleplaner er evalueret rettidigt

·        I mindst 50% handleplaner er der sammenhæng mellem Ã¥rsager til kriminaliteten og indsatsomrÃ¥der

·        Mindst 50% handleplaner indeholder vurdering af klientens ressourcer

 

Fængslet fandt bl.a. derfor i prioriteringen af lokale mål, at der ikke skulle opstilles mål omkring forsorgsarbejdet.

 

I 2007 er resultatkravet skærpet, og formuleret således:

·        100% pÃ¥begyndte handleplaner inden for 28 dage i forhold til mÃ¥lgruppe

·        100% af handleplaner med stillingtagen til indsatsomrÃ¥der

·        100% af handleplaner er evalueret rettidigt

·        I mindst 60% handleplaner er der sammenhæng mellem Ã¥rsager til kriminaliteten og indsatsomrÃ¥der

·        Mindst 60% handleplaner indeholder vurdering af klientens ressourcer

 

Det kan endvidere oplyses, at direktoratet i samarbejde med Københavns Fængsler planlægger en analyse af forsorgsarbejdet på Københavns Fængsler i 2007.”

 

Jeg har noteret mig det oplyste.

 

 

Ad punkt 15. Mad udefra

Jeg afventede orientering fra direktoratet om direktoratets stillingtagen til en fortsættelse (permanentgørelse) af ordningen med menuvalg som alternativ til at købe mad udefra. Såvel fængslet som talsmændene havde ønsket at fortsætte med ordningen, og direktoratet havde i den forbindelse stillet nogle spørgsmål til Københavns Fængsler.

 

I brevet af 29. marts 2007 har direktoratet oplyst at direktoratet i samarbejde med Københavns Fængsler har besluttet at gøre forsøgsordningen permanent fra 1. maj 2007. Direktoratet har i den forbindelse givet følgende redegørelse for grundlaget for beslutningen:

 

”Københavns Fængsler har siden maj 2006 gennemført en forsøgsordning, hvor de indsatte én gang ugentligt kunne tilvælge grillmad i stedet for den i kostplanen fastlagte middagsret. Forsøgsordningen blev etableret for at give en nogenlunde sammenlignelig mulighed for, at indsatte på Københavns Fængsler lejlighedsvis, på samme måde som indsatte i de øvrige arresthuse, kunne indkøbe mad udefra jf. § 6 i ’Cirkulære om forplejning af indsatte som ikke er omfattet af selvforplejningsordningen i fængslerne og arresthusene’. Tilrettelæggelse og organisering af indkøb af mad udefra vil grundet Københavns Fængslers størrelse være meget ressourcekrævende og blive vanskeliggjort af de nye krav til sikkerhedsprocedurer, der er indført i forbindelse med begrænsning af indsmugling m.m.

 

Under forsøgsordningen har de indsatte én gang ugentligt kunnet tilvælge enten burgere, pita, kebab, grillkylling med tilbehør, fiskefilet med tilbehør eller pizza i forskellige varianter. Valgmuligheden er givet til alle indsatte og har ikke medført nogen form for egenbetaling.

 

Forsøgsordningen er gennemført i dialog med de indsattes talsmænd, der har tilkendegivet, at valgmuligheden i forsøgsordningen er oplevet som positiv.

 

Forløbet af forsøgsordningen er d.d. drøftet med repræsentanter for Københavns Fængsler og direktoratet har besluttet, at ordningen gøres permanent under følgende forudsætninger:

·        Begrebet grillmad udvides til at omfatte retter af fastfoodagtig karakter, hvilket giver mulighed for at imødekomme dels muligheden for traditionel grillmad, dels at give mulighed for servering af mere tidssvarende retter, der opfylder et stigende antal indsattes ønske om sund (grøn) kost.

 

·        PÃ¥ den ugedag, hvor der er mulighed for menutilvalg, skal der være to eller flere retter af fastfoodagtig karakter at vælge imellem.

 

·        Dialogen med de indsattes talsmænd om kostforplejningen formaliseres og at Københavns Fængsler som opfølgning herpÃ¥ løbende tilpasser udvalget af retter.

 

·        Københavns Fængsler indgÃ¥r i et projektarbejde med direktoratet og kriminalforsorgens øvrige produktionskøkkener, hvor de nuværende kostplaner revurderes med henblik pÃ¥ at sikre at forplejningens ernæringsmæssige værdi fastholdes samtidig med at den gøres mere tidssvarende og efterspørgelsesstyret.

 

Dispensationen fra cirkulærets § 6 er alene gældende for Københavns Fængsler.”

 

Jeg har noteret mig det oplyste.

 

 

Opfølgning

Jeg betragter herefter sagen om min inspektion den 9. og 10. juni 2004 som afsluttet.

 

 

Underretning

Denne rapport sendes til Københavns Fængsler, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de indsatte i Københavns Fængsler.