<DOCUMENT_START>

Orientering om ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af pelsdyr

 

Justitsministeriet har den 22. december 2006 udstedt vedlagte bekendtgørelse om beskyttelse af pelsdyr. Formålet med bekendtgørelsen, der er trådt i kraft den 15. januar 2007, er bl.a. at sikre, at Europarådets rekommandation om pelsdyr bliver gennemført i dansk ret.

 

Bekendtgørelsen, der finder anvendelse på hold af dyr, der hovedsagelig holdes med henblik på produktion af pels (pelsdyr), indeholder en række generelle bestemmelser, der gælder for alle typer af pelsdyrhold i Danmark. Herudover indeholder bekendtgørelsen en række mere specifikke bestemmelser for de fire mest almindelige typer af pelsdyr, nemlig mink (herunder ildere og fritter), ræve, sumpbævere samt chinchillaer.

 

Forud for udstedelsen af bekendtgørelsen har Justitsministeriet flere gange orienteret Folketingets Retsudvalg om status for udarbejdelse af bekendtgørelsen, senest ved brev af 7. december 2006.

 

Som det bl.a. fremgik af dette brev, var det Justitsministeriets vurdering, at det ville kunne rejse spørgsmål af væsentlig ekspropriationsretlig karakter, hvis en række af kravene i bekendtgørelsen om beskyttelse af pelsdyr fik virkning for pelsdyravlerne uden at der samtidig indførtes en række overgangsordninger.

 

En af disse overgangsordninger følger af bekendtgørelsens § 51, stk. 3, hvorefter systemer med bure eller andre opholdssteder til mink, ildere og fritter, der er taget i brug før den 15. januar 2007, først den 31. december 2010 skal opfylde kravene i § 24, stk. 3, og § 26, i det omfang at opfyldelse af bestemmelserne vil forudsætte væsentlige ændringer i buranlæggenes indretning og udstyr.

 

Dansk Pelsdyravlerforening har efterfølgende gjort Justitsministeriet opmærksom på, at bekendtgørelsens § 23 om, at avlstæver i perioden fra medio april og indtil fravænning af hvalpene/ungerne skal indhuses i hvert andet bur, ikke er nævnt i den pågældende overgangsregel.

 

Dansk Pelsdyravlerforening stiller sig uforstående heroverfor og henviser til, at foreningen tidligere i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen over for Justitsministeriet har udtalt sig om de økonomiske konsekvenser, som bekendtgørelsens krav ville kunne have i forhold til de pelsdyravlere, der ville blive berørt heraf.

 

Dansk Pelsdyravlerforening oplyste således ved denne lejlighed, at generelt vil det ikke give problemer at implementere kravet i bekendtgørelsen § 23. Mange avlere benytter således allerede i dag denne praksis. Efter Dansk Pelsdyravlerforenings opfattelse kan det imidlertid ikke udelukkes, at der på enkelte farme er en stor andel af bure eller redekasser, som ikke er egnede til fødsels- og diegivningsperioden, hvorfor en øjeblikkelig ikrafttræden af dette krav vil kunne have betydelige økonomiske konsekvenser, idet kravet vil forudsætte en udskiftning af disse bure og redekasser.

 

Efter Dansk Pelsdyravlerforenings opfattelse må det derfor bero på en fejl, at overgangsreglen i bekendtgørelsens § 51, stk. 3, ikke indeholder en henvisning til bekendtgørelsens § 23.

 

Justitsministeriet kan tilslutte sig Dansk Pelsdyravlerforenings opfattelse, og ministeriet har derfor ændret bekendtgørelsen, således at bekendtgørelsens § 23 bliver omfattet af overgangsreglen i bekendtgørelsens § 51, stk. 3. Herudover er der to trykfejl i bekendtgørelsen, som vil blive rettet ved samme lejlighed. Ændringsbekendtgørelsen vedlægges.

 

Justitsministeriet har sendt en tilsvarende orienteringsskrivelse til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 

 

 

Lene Espersen

                                                             /Torben Jensen