R E D E G Ø R E L S E

 

for

 

rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19.-20. april 2007 for så vidt angår sager inden for Justitsministeriets, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders og Forsvarsministeriets ansvarsområder.

 

Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der er anvendt i de aktuelle notater til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

Dagsordenspunkt 1: Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og fremmedhad

 

Efter længere drøftelse blev der opnået politisk enighed i Rådet om et udkast til rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og fremmedhad.

 

For at imødekomme de lande, som havde ønsket, at rammeafgørelsen skulle forpligte medlemsstaterne til at kriminalisere benægtelse mv. af forbrydelser mod menneskeheden begået af totalitære regimer (i Øst- og Centraleuropa) ud fra andre kriterier end race, religion mv., blev der i tilknytning til rammeafgørelsen opnået enighed om en præambelbetragtning, som siger, at rammeafgørelsen ikke er til hinder for, at medlemsstaterne kan fastsætte nationale regler, der udvider rammeafgørelsen til at omfatte benægtelse mv. af forbrydelser rettet mod personer, der er defineret på baggrund af andre kriterier end race, religion mv., eksempelvis social status eller politisk overbevisning.

 

Herudover blev der i tilknytning til rammeafgørelsen opnået enighed om en rådserklæring, hvori Rådet bl.a. beklager forbrydelser, der er begået af eksempelvis totalitære regimer på baggrund af andre kriterier end race, religion mv. Endvidere følger det af erklæringen, at Kommissionen – senest to år efter rammeafgørelsens ikrafttræden – skal undersøge, hvorvidt der er behov for et supplerende instrument, der kriminaliserer offentlig benægtelse af forbrydelser mod menneskeheden, der er begået på baggrund af andre kriterier end race, religion mv. Kommissionen vil organisere en offentlig høring vedrørende emnet.     

 

Der udestår fortsat en række parlamentariske forbehold, herunder også fra Danmark.  

 

Det danske parlamentariske forbehold vil imidlertid blive ophævet i løbet af kort tid, idet udkastet til rammeafgørelse i den udformning, der er opnået politisk enighed om, ikke vil have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, herunder heller ikke i forhold til racismeparagraffen i straffelovens § 266 b. Denne bestemmelse vil således kunne opretholdes i uændret form.

 

Dagsordenspunkt 2: Rådets rammeafgørelse om visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i den Europæiske Union

 

Det lykkedes ikke at opnå enighed i Rådet om afgræsningen af en rammeafgørelse om visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i den Europæiske Union.

 

På baggrund af drøftelserne i Rådet konkluderede det tyske formandskab, at der er enighed om, at der fastsættes bindende minimumsregler for sager omfattet af en europæisk arrestordre. Indtil rådsmødet om retlige og indre anliggender i juni 2007 vil formandskabet forsøge at afdække, om de fælles bindende minimumsregler kan udvides til også at omfatte andre grænseoverskridende sager. Ligeledes vil man forsøge at finde en løsning for de medlemslande, der ønsker også at fastsætte bindende minimumsregler for nationale sager. Der sigtes mod samlet politisk enighed om sagen på det kommende rådsmøde i juni.      

 

Dagsordenspunkt 3: Rådsafgørelse om politimyndigheders og Europols adgang til søgning i visuminformationssystemet (VIS)

 

Rådet havde en længere drøftelse af sagen om oprettelse af et visuminformationssystem (VIS).

 

Rådet drøftede i den forbindelse spørgsmålet om udformningen af den rådsafgørelse, som skal give nationale myndigheder med ansvar for den indre sikkerhed samt Europol adgang til at søge i VIS i forbindelse med forebyggelse, afsløring og efterforskning af terrorisme og andre former for alvorlig kriminalitet. Der blev generelt udtrykt støtte til det tyske formandskabs oplæg vedrørende de videre forhandlinger med Europa-Parlamentet, idet flere lande dog understregede behovet for at se konkrete tekster, før man kan give sin endelige tilslutning.

 

Dagsordenspunkt 4: Rådets rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige samarbejde

 

Det tyske formandskab gav en kort statusorientering om sagen.  

 

Dagsordenspunkt 5: Rådsafgørelse om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol): Budget- og personalemæssige spørgsmål

 

Det tyske formandskab gav en kort orientering om status for gennemførelsen af de tre Europol-protokoller og status for forhandlingerne om forslaget til en ny rådsafgørelse om Europol (til afløsning af den gældende Europolkonvention og de dertil hørende tre protokoller). Det blev i den forbindelse oplyst, at man på det kommende rådsmøde om retlige og indre anliggender i juni 2007 forventer at kunne træffe beslutning vedrørende Europols finansiering og personaleforhold samt vedrørende artikel 1-9 i forslaget til rådsafgørelse om Europol.

 

Dagsordenspunkt 6: Schengen-informationssystemet: Status vedrørende SISone4all, netværk og SIS II*

 

Rådet fik en orientering om status for projektet vedrørende SISone4all, for SIS II samt for arbejdet med at finde en løsning på spørgsmålet om, hvilket netværk der skal anvendes til drift af Schengen-informations-systemet fra november 2008.

 

Dagsordenspunkt 7: EU-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser (ROM I)**

 

Rådet vedtog uden yderligere drøftelser en kompromistekst vedrørende visse bestemmelser i forslaget. Formandskabet oplyste, at der på et senere tidspunkt kan foretages visse tilpasninger af kompromisteksten.

 

Dagsordenspunkt 8: Fælles referenceramme for europæisk aftaleret

 

Rådet besluttede, at en eventuel fremtidig fælles referenceramme for europæisk aftaleret skal drøftes i Den Civilretlige Komité med henblik på, at Rådet kan fastlægge en holdning hertil og hermed bidrage til Kommissionens videre arbejde.

 

Dagsordenspunkt 9: EU-kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse af lovvalgsregler i ægteskabssager (ROM III)**

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst følgende:

 

Formandskabets forslag til retningslinier for den videre drøftelse af forslaget om lovvalgsregler i skilsmissesager opnåede støtte i Rådet.

 

Flere medlemsstater understregede i relation til lovvalgsforslaget, at de gerne så, at princippet om lex fori (dvs. loven i det land, hvor domstolen sidder) finder anvendelse i tilfælde, hvor parterne ikke har indgået aftale om lovvalg. Fra dansk side blev det anført, at forslaget har dansk bevågenhed, selvom Danmark ikke kan deltage i vedtagelsen på grund af det retlige forbehold. Danmark udtrykte betænkelighed overfor lovvalgsregler, som begrænser eller besværliggør retten til skilsmisse. En svensk erklæring om, at de generelle retningslinier ikke udelukker videre drøftelse i arbejdsgruppen blevet medtaget af formandskabet sammen med formandskabets konklusion om enighed om de generelle retningslinier.

 

Dagsordenspunkt 10: EU-kommissionens forslag til Rådets forordning om kompetence, gældende lov, anerkendelse af retsafgørelser og om samarbejde vedrørende underholdspligt**

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst følgende:

 

Der var på rådsmødet støtte til formandskabets retningslinier for den videre drøftelse af forslaget om underholdspligt.

 

Dagsordenspunkt 11: EU-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om lovvalgsregler for forpligtelser uden for kontraktforhold (ROM II)*

 

Rådet forkastede Europa-Parlamentets ændringsforslag. En forhandlingsprocedure kan herefter formelt indledes.

         

Dagsordenspunkt 12: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager (”forkyndelse af dokumenter”)*

 

Rådet bekræftede den enighed, som blev opnået på rådsmødet den 1.-2. juni 2006 om forslaget til ændring af forkyndelsesforordningen. Den nye forordning skal erstatte Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000.

 

Rådet vil vedtage en fælles holdning til forslaget, når forslagets tekst er blevet gennemgået af jurist-lingvisterne.

 

Dagsordenspunkt 13: Opdateret C.SIS-budget for 2007

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.    

 

Dagsordenspunkt 14: RÃ¥dets konklusioner om et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur (EPCIP)

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.   

 

Eventuelt

 

Udenrigsministeriet har oplyst, at formandskabet i forbindelse med Rådets vedtagelse af A-punkterne bekræftede, at man vil opfordre EF-domstolen til at udarbejde et ændringsforslag til Domstolens procesreglement og statut med henblik på indførelse af en særlig hasteprocedure for præjudicielle sager inden for området for frihed, sikkerhed og retfærdighed.   



* KOM (2005) 236 er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.

** Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse.

 

* Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse.