Justitsminister Lene Espersen

Justitsministeriet

Slotsholmsgade 10                

1216 København K                                                                                                                           

 

                                                                                      

  

         

           

 

 

                      København, den 17. oktober 2006

 

Kære Lene Espersen

 

Amnesty International har med interesse fulgt de seneste dages debat om politiklagesystemet og din beslutning at nedsætte et udvalg, som skal se på klagesystemet og fremkomme med forslag til forbedringer af ordningen.

 

Vi finder, at det er positivt, at du har reageret på den kritik, som fra flere sider har været fremsat af ordningen igennem de seneste par år, og det er også i den positive ånd, at vi har modtaget henvendelsen fra dit ministerium om at indstille en person til udvalget.

 

Vi finder imidlertid, at det kommissorium, som det kommende udvalg skal arbejde ud fra, er problematisk, idet det fremgår, at det nuværende klagesystem er velfungerende, og at det egentlige problem er den manglende folkelige tillid til klagesystemet, snarere end systemet selv.

 

Vi er ikke enige i dette udgangspunkt, men finder, at spørgsmålet om kvaliteten af den nuværende ordning netop må søges klarlagt af et uvildigt udvalg, som bør nedsættes med særligt henblik på en kulegravning af praksis efter ordningen. Først når et sådant uafhængigt udvalg har udredt det nuværende system og fremsat sine anbefalinger, bør et udvalg svarende til det udvalg, som fremgår af det nuværende kommissorium, træde sammen og drøfte de praktiske og organisatoriske rammer for et nyt politiklagesystem.

 

Når man erindrer, at formålet med at nedsætte udvalget netop er at fremme den folkelige tillid til politiklagesystemet, er det efter vores opfattelse afgørende, at det udvalg, som får til opgave at foretage en vurdering af det nuværende system, selv fremstår som uvildigt og uafhængigt af de myndigheder, som efter den gældende ordning er ansvarlige for behandlingen af klager over politiet.

 

Vi skal derfor foreslå, at kommissoriet ændres således, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå, at første skridt bliver at foretage en uvildig og objektiv kulegravning af praksis efter den nuværende ordning. Det nuværende kommissorium beskriver i afsnit 3 udvalgets arbejde og fremgangsmåde således, at udvalget skal gennemgå retsplejelovens regler om behandlingen af klager over politiet, straffesager mod politipersonale og politiklagenævn (retsplejelovens kap. 93 b – 93 d). 

 

Retsplejelovens formelle regler om politiklagesystemets virke er allerede veldokumenterede, idet de alle er fyldigt beskrevet i Rigsadvokatens årlige beretninger om politiklagesystemet og i det oprindelige lovforslag, som førte til indførelsen af den nuværende ordning. Praksis forstået som en nærmere gennemgang og vurdering af det materielle skøn, som udøves af statsadvokaterne i politiklagesagerne, er derimod alene gennemgået i de årlige beretninger ved summariske gengivelser af de konkrete klagesager.

 

Amnesty International skal derfor anbefale, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå af kommissoriet, at udredningen af praksis skal have form af en detaljeret gennemgang af et større antal konkrete politiklagesager (herunder de såkaldt ”spektakulære” sager, som ifølge kommissoriet har været medvirkende til den manglende folkelige tillid), hvorved de konkrete efterforskningsskridt, troværdighedsvurderinger m.v. - det enkelte, materielle skøn, som er udøvet i sagerne - skal undergives en konkret, uvildig og objektiv efterprøvelse.

 

En sådan indledende kulegravning af det nuværende system vil Amnesty International meget gerne bidrage til.

 

Med venlig hilsen

Lars Normann Jørgensen

Generalsekretær