NOTAT

27. april 2007

 

 

Kodeks for landevejstransport af svin

Formål

Landbrugets kodeks for landevejstransport af svin skal sikre dyrevelfærden fra pålæsning til endeligt bestemmelsessted.

 

Landbrugets kodeks har fokus på lange transporter (over otte timer med logbog) og dermed transporter ud af Danmark og indeholder derfor krav om:

 

1.      at den centrale aktør omkring transport af dyr – eksportøren - skal garantere, at vognmænd og chauffører uanset nationalitet ogsÃ¥ overholder gældende EU regler for landevejstransporter udenfor EU.

2.      at eksportøren gennem uafhængig auditering kontrollerer, at vognmænd og chauffører lever op til reglerne i kodeks. Og at kontrolresultaterne offentliggøres.

 

Navnene på eksportører, der tilslutter sig landbrugets kodeks, vil blive offentliggjort, så danske landmænd kan vælge en eksportør, som lever op til kodeks.

 

Krav i kodeks

For alle transporter gælder:

1.      Eksportøren skal oplyse land og region for svinenes slutdestination til landmanden senest ved afhentning og efterfølgende dokumentere det senest pÃ¥ afregningen.

2.      Der skal være en procedure for kontrol af, at alle dokumenter er klar og i korrekt stand inden transportens start, sÃ¥ transporten ikke forsinkes af manglende eller ukorrekte papirer.

3.      Til hver sending af svin benyttes mindst én chauffør med erfaring fra kørsel i de pÃ¥gældende lande eller nabolande.

4.      ”Chaufførens tjekliste ved transporter af svin – er du klar til afgang...?” (udarbejdet af Danske Slagterier, SamMark, DTL og SPF) skal benyttes. Tjeklisten udfyldes med afkrydsning, dato og initialer pÃ¥ chaufføren og skal opbevares i bilen under hele transporten og efterfølgende opbevares i 2 Ã¥r efter transportens gennemførelse hos transportøren.

5.      Der skal benyttes GPS til overvÃ¥gning ved alle transporter. Dette krav gælder fra tidspunktet, hvor EU-forordningens krav foreligger i en praktisk gennemførlig model for opsamling af data og kontrol heraf.

6.      Der skal for den enkelte transport foreligge en nødplan til brug i nødsituationer med procedurer for, hvad man gør, hvis transporten afviger fra det planlagte.

      Nødplanen skal som minimum indeholde oplysninger om:

o       Hvordan eksportør og transportør til enhver tid kan kontaktes. Hvis der opstÃ¥r en uventet situation, sÃ¥ underrettes eksportøren, som den første.

o       Hvordan myndighederne (politi- og veterinærmyndighed) i de lande transporten kommer igennem kan kontaktes. Myndighederne kontaktes, hvis en uventet situation opstÃ¥r. Information om kontakt til veterinærmyndigheder i lande pÃ¥ ruten benyttes, nÃ¥r syge eller tilskadekomne dyr skal hjælpes hurtigt og forsvarligt.

o       Hvordan Falck eller andre autohjælpsfirmaer i lande pÃ¥ ruten kan kontaktes.

o       Kontakter langs ruten der efter behov kan træde til og overtage og fuldføre transporten – bÃ¥de med materiel og mandskab.

7.      Det skal sikres, at tjekliste og nødplan inden transportens start er gennemgÃ¥et med chaufføren, og forefindes pÃ¥ transporten pÃ¥ et sprog, som chaufføren forstÃ¥r. NÃ¥r nødplanen har været anvendt noteres dette i logbogen.

8.      Ved hver pause (ca. hver 4. time) tilses svinene, vandstanden kontrolleres og ventilatorerne tjekkes, og det noteres i logbog, at dette er udført.

9.      Nødplaner inkl. evt. logning skal opbevares i 2 Ã¥r efter transportens gennemførelse hos transportøren.

 

Transport inden for EU over 8 timer

1.      Transport mÃ¥ kun ske til destinationer, som kan nÃ¥s med brug af maksimalt ét 24-timers hvilested med aflæsning.

2.      Der benyttes kun hvilesteder, der befinder sig pÃ¥ en positivliste over EU godkendte hvilesteder, der reelt kan benyttes til aflæsning af svin. Hvilesteder kan kun komme pÃ¥ positivlisten efter auditering. 

3.      Der forefindes inden transportens afgang skriftlige aftaler med pÃ¥gældende hvilested, sÃ¥ledes at det sikres: 

o       At stedet har den fornødne plads til, at dyrene kan læsses af

o       At stedet venter dyrene, og at der er bemanding

o       At der forefindes foder, vand og strøelse til dyrene under opholdet

4.      Alle afvigelser i forbindelse med benyttede hvilesteder noteres i logbogen

 

Transport ud af EU

1.      Transporten er begrænset til destinationer, som kan nÃ¥s med brug af maksimalt et 24-timers hvilested med aflæsning.

2.      Eksportøren skal sikre, at de i forbindelse med transporten krævede dokumenter er i overensstemmelse med gældende regler i de lande transporten passerer.

3.      Transport af grise ud af EU skal foregÃ¥ under samme standarder, som transport inden for EU herunder krav til hvilested. Hvilested skal være auditeret og findes pÃ¥ positivlisten. Kravene i pkt. 3 og 4 under transport inden for EU over otte timer skal opfyldes.

4.      Der skal være minimum 20 pct. højere arealkrav end i forordningen om beskyttelse af dyr under transport, bilag 1, kap. VII, D (RÃ¥dets Forordning nr. 1/2005 af 22. december 2004).

5.      Der garanteres handling inden for 2 timer, sÃ¥ forsvarlig velfærd for dyrene sikres uanset Ã¥rsag til afvigelsen. Som en del af den specificerede nødplan anføres en kontaktperson til de nationale myndigheder i landet, hvortil transporten kører.

6.      Der forefindes endvidere plan for afskaffelse af døde svin, herunder separat placering i bilen, opbevaring i særlige poser og aflevering hurtigst muligt pÃ¥ nærmeste hvilested/endestation.

 

Auditering

Det forlanges, at overholdelse af dette kodeks kontrolleres ved en risikobaseret audit. Eksportøren skal sikre, at denne audit gennemføres i transportfirmaet. Kontrolrapporter skal tilgå eksportøren og Landbrugsraadet som kodeksejer tilsendes en kvartårlig statusrapport på gennemført audit.

 

Der skal benyttes et uafhængigt kontrolorgan med veterinær ekspertise, som både foretager en fysisk kontrol af transporterne og kontrol af dokumenterne. Kontrollen tilpasses de forskellige niveauer i kodeks. Da transporter uden for EU er vanskeligere af kontrollere end transporter inden for EU skal kontrolfrekvensen være højere for transporter ud af EU. I en første fase vil frekvensen af fysisk kontrol med transporten udenfor være høj, hvorefter den kan sænkes, hvis der ikke er problemer med transporterne.

 

Transportfirmaet indsender kopi af logbog og nødplan til kontrolorganet inden start af transporten, således at kontrolorganet har mulighed for audit af transporten undervejs.

 

De i forordningen og kodeks omtalte dokumenter skal foreligge hos transportfirmaet i mindst 2 år efter transportens gennemførelse med henblik på mulig audit.

 

Kontrolorganet står for vedligeholdelse og publicering af en liste over hvilesteder og eksportører tilmeldt ordningen samt en beskrivelse af kodeks.

 

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------

Sted og dato

 

 

 

 

---------------------------------------------------------

Eksportør