|
NOTAT
|
|
Kodeks for landevejstransport af svin
Formål
Landbrugets kodeks for landevejstransport af svin skal sikre dyrevelfærden fra pålæsning til endeligt bestemmelsessted.
Landbrugets kodeks har fokus på lange transporter (over otte timer med logbog) og dermed transporter ud af Danmark og indeholder derfor krav om:
1. at den centrale aktør omkring transport af dyr – eksportøren - skal garantere, at vognmænd og chauffører uanset nationalitet også overholder gældende EU regler for landevejstransporter udenfor EU.
2. at eksportøren gennem uafhængig auditering kontrollerer, at vognmænd og chauffører lever op til reglerne i kodeks. Og at kontrolresultaterne offentliggøres.
Navnene på eksportører, der tilslutter sig landbrugets kodeks, vil blive offentliggjort, så danske landmænd kan vælge en eksportør, som lever op til kodeks.
Krav i kodeks
For alle transporter gælder:
1. Eksportøren skal oplyse land og region for svinenes slutdestination til landmanden senest ved afhentning og efterfølgende dokumentere det senest på afregningen.
2. Der skal være en procedure for kontrol af, at alle dokumenter er klar og i korrekt stand inden transportens start, så transporten ikke forsinkes af manglende eller ukorrekte papirer.
3. Til hver sending af svin benyttes mindst én chauffør med erfaring fra kørsel i de pågældende lande eller nabolande.
4. â€Chaufførens tjekliste ved transporter af svin – er du klar til afgang...?†(udarbejdet af Danske Slagterier, SamMark, DTL og SPF) skal benyttes. Tjeklisten udfyldes med afkrydsning, dato og initialer pÃ¥ chaufføren og skal opbevares i bilen under hele transporten og efterfølgende opbevares i 2 Ã¥r efter transportens gennemførelse hos transportøren.
5. Der skal benyttes GPS til overvågning ved alle transporter. Dette krav gælder fra tidspunktet, hvor EU-forordningens krav foreligger i en praktisk gennemførlig model for opsamling af data og kontrol heraf.
6. Der skal for den enkelte transport foreligge en nødplan til brug i nødsituationer med procedurer for, hvad man gør, hvis transporten afviger fra det planlagte.
     Nødplanen skal som minimum indeholde oplysninger om:
o Hvordan eksportør og transportør til enhver tid kan kontaktes. Hvis der opstår en uventet situation, så underrettes eksportøren, som den første.
o Hvordan myndighederne (politi- og veterinærmyndighed) i de lande transporten kommer igennem kan kontaktes. Myndighederne kontaktes, hvis en uventet situation opstår. Information om kontakt til veterinærmyndigheder i lande på ruten benyttes, når syge eller tilskadekomne dyr skal hjælpes hurtigt og forsvarligt.
o Hvordan Falck eller andre autohjælpsfirmaer i lande på ruten kan kontaktes.
o Kontakter langs ruten der efter behov kan træde til og overtage og fuldføre transporten – både med materiel og mandskab.
7. Det skal sikres, at tjekliste og nødplan inden transportens start er gennemgået med chaufføren, og forefindes på transporten på et sprog, som chaufføren forstår. Når nødplanen har været anvendt noteres dette i logbogen.
8. Ved hver pause (ca. hver 4. time) tilses svinene, vandstanden kontrolleres og ventilatorerne tjekkes, og det noteres i logbog, at dette er udført.
9. Nødplaner inkl. evt. logning skal opbevares i 2 år efter transportens gennemførelse hos transportøren.
Transport inden for EU over 8 timer
1. Transport må kun ske til destinationer, som kan nås med brug af maksimalt ét 24-timers hvilested med aflæsning.
2. Der benyttes kun hvilesteder, der befinder sig pÃ¥ en positivliste over EU godkendte hvilesteder, der reelt kan benyttes til aflæsning af svin. Hvilesteder kan kun komme pÃ¥ positivlisten efter auditering.Â
3. Der forefindes inden transportens afgang skriftlige aftaler med pÃ¥gældende hvilested, sÃ¥ledes at det sikres:Â
o At stedet har den fornødne plads til, at dyrene kan læsses af
o At stedet venter dyrene, og at der er bemanding
o At der forefindes foder, vand og strøelse til dyrene under opholdet
4. Alle afvigelser i forbindelse med benyttede hvilesteder noteres i logbogen
Transport ud af EU
1. Transporten er begrænset til destinationer, som kan nås med brug af maksimalt et 24-timers hvilested med aflæsning.
2. Eksportøren skal sikre, at de i forbindelse med transporten krævede dokumenter er i overensstemmelse med gældende regler i de lande transporten passerer.
3. Transport af grise ud af EU skal foregå under samme standarder, som transport inden for EU herunder krav til hvilested. Hvilested skal være auditeret og findes på positivlisten. Kravene i pkt. 3 og 4 under transport inden for EU over otte timer skal opfyldes.
4. Der skal være minimum 20 pct. højere arealkrav end i forordningen om beskyttelse af dyr under transport, bilag 1, kap. VII, D (Rådets Forordning nr. 1/2005 af 22. december 2004).
5. Der garanteres handling inden for 2 timer, så forsvarlig velfærd for dyrene sikres uanset årsag til afvigelsen. Som en del af den specificerede nødplan anføres en kontaktperson til de nationale myndigheder i landet, hvortil transporten kører.
6. Der forefindes endvidere plan for afskaffelse af døde svin, herunder separat placering i bilen, opbevaring i særlige poser og aflevering hurtigst muligt på nærmeste hvilested/endestation.
Auditering
Det forlanges, at overholdelse af dette kodeks kontrolleres ved en risikobaseret audit. Eksportøren skal sikre, at denne audit gennemføres i transportfirmaet. Kontrolrapporter skal tilgå eksportøren og Landbrugsraadet som kodeksejer tilsendes en kvartårlig statusrapport på gennemført audit.
Der skal benyttes et uafhængigt kontrolorgan med veterinær ekspertise, som både foretager en fysisk kontrol af transporterne og kontrol af dokumenterne. Kontrollen tilpasses de forskellige niveauer i kodeks. Da transporter uden for EU er vanskeligere af kontrollere end transporter inden for EU skal kontrolfrekvensen være højere for transporter ud af EU. I en første fase vil frekvensen af fysisk kontrol med transporten udenfor være høj, hvorefter den kan sænkes, hvis der ikke er problemer med transporterne.
Transportfirmaet indsender kopi af logbog og nødplan til kontrolorganet inden start af transporten, således at kontrolorganet har mulighed for audit af transporten undervejs.
De i forordningen og kodeks omtalte dokumenter skal foreligge hos transportfirmaet i mindst 2 år efter transportens gennemførelse med henblik på mulig audit.
Kontrolorganet står for vedligeholdelse og publicering af en liste over hvilesteder og eksportører tilmeldt ordningen samt en beskrivelse af kodeks.
--------------------------------------------------------
Sted og dato
---------------------------------------------------------
Eksportør