NOTAT

27. april 2007

 

 

Kodeks for landevejstransport af kvæg

Formål

Landbrugets kodeks for landevejstransport af kvæg skal sikre dyrevelfærden fra pålæsning til endeligt bestemmelsessted.

 

Landbrugets kodeks har fokus på lange transporter (over otte timer med logbog) og dermed transporter ud af Danmark og indeholder derfor krav om:

 

1.      at den centrale aktør omkring transport af dyr – eksportøren - skal garantere, at vognmænd og chauffører uanset nationalitet ogsÃ¥ overholder gældende EU regler for landevejstransporter udenfor EU.

2.      at eksportøren gennem uafhængig auditering kontrollerer, at vognmænd og chauffører lever op til reglerne i kodeks. Og at kontrolresultaterne offentliggøres.

 

Navnene på eksportører, der tilslutter sig landbrugets kodeks, vil blive offentliggjort, så danske landmænd kan vælge en eksportør, som lever op til kodeks.

 

 

Krav i kodeks

For alle transporter gælder det:

1.      Eksportøren skal oplyse land og region for kvægets slutdestination til landmanden senest ved afhentning og efterfølgende dokumentere det senest pÃ¥ afregningen.

2.      Der skal være en fast procedure for kontrol af, at alle dokumenter er klar og i korrekt stand inden transportens start, sÃ¥ transporten ikke forsinkes af manglende eller ukorrekte papirer.

3.      Til hver sending af kvæg benyttes mindst en chauffør med erfaring fra kørsler i de pÃ¥gældende lande eller nabolande.

4.      ”Chaufførens tjekliste ved kvægtransporter” (udarbejdet af Dansk Kvæg) skal benyttes. Tjeklisten udfyldes med afkrydsning, dato og initialer pÃ¥ chaufføren og skal opbevares i bilen under transporten og efterfølgende opbevares mindst 2 Ã¥r efter transportens gennemførelse sammen med kopi af logbog.

5.      Der skal benyttes GPS til overvÃ¥gning ved alle transporter. Dette krav gælder fra tidspunktet, hvor EU forordningens krav foreligger i en praktisk gennemførlig model for opsamling af data og kontrol heraf.

6.      Der skal for den enkelte transport foreligge en nødplan til brug i nødsituationer med procedurer for, hvad man gør, hvis transporten afviger fra det planlagte.

      Nødplanen skal minimum indeholde:

o       Oplysninger om hvordan eksportør og transportør til enhver tid kan kontaktes. Hvis der opstÃ¥r en uventet situation, sÃ¥ underrettes eksportøren, som det første.

o       Oplysninger om hvordan myndighederne (politi- og veterinærmyndighed) i de lande transporten kommer igennem kan kontaktes. Myndighederne kontaktes, hvis en uventet situation opstÃ¥r. Information om kontakt til veterinærmyndigheder i lande pÃ¥ ruten benyttes, nÃ¥r syge eller tilskadekomne dyr skal hjælpes hurtigt og forsvarligt.

o       Oplysninger om hvordan Falck eller andre autohjælpsfirmaer i lande pÃ¥ ruten kan kontaktes.

o       Oversigt over kontakter langs ruten, der efter behov kan træde til og overtage og fuldføre transporten – bÃ¥de med materiel og mandskab.

o       Tilstrækkelig med reb, sÃ¥ kreaturerne kan fikseres udenfor transporten samt spande eller lignende til alternativ fodring og vanding.

7.      Det skal sikres, at tjekliste og nødplan inden transportens start er gennemgÃ¥et med chaufføren og forefindes pÃ¥ transporten pÃ¥ et sprog, som chaufføren forstÃ¥r. NÃ¥r nødplanen har været anvendt noteres dette i logbogen.

8.      Ved hver pause (ca. hver 4. time) tilses kreaturerne.

9.      Nødplaner inkl. evt. logning skal opbevares i mindst 2 Ã¥r efter transportens gennemførelse hos transportøren.

 

Transport inden for EU over 8 timer

1.      Transporten mÃ¥ kun ske til destinationer, som kan nÃ¥s med brug af maksimalt ét 24-timers hvilested med aflæsning.

2.      Der benyttes kun hvilesteder, der befinder sig pÃ¥ en positivliste over EU godkendte hvilesteder, der reelt kan benyttes til aflæsning af kvæg. Hvilesteder kan kun komme pÃ¥ positivlisten efter auditering.  

3.      Der forefindes inden transportens afgang skriftlige aftaler med pÃ¥gældende hvilested, sÃ¥ledes at det sikres

o       At stedet har den fornødne plads til at dyrene kan læsses af og gÃ¥ løse

o       At stedet venter dyrene, og at der er bemanding

o       At der forefindes foder, vand og strøelse til dyrene under opholdet

4.  Alle afvigelser i forbindelse med benyttede hvilesteder noteres i logbogen.

 

Transport ud af EU

1.      Transporten begrænses til destinationer, som kan nÃ¥s med brug af maksimalt ét 24-timers hvilested med aflæsning.

2.      Eksportøren skal sikre de i forbindelse med transporten krævede dokumenter er i overensstemmelse med gældende regler i de lande transporten passerer.

3.      Transport af kvæg ud af EU skal foregÃ¥ under samme standarder, som transport inden for EU herunder krav til hvilested. Hvilested skal være auditeret og findes pÃ¥ positivlisten. Kravene i pkt. 3 og 4 under transport inden for EU over otte timer skal opfyldes.

4.      Der garanteres handling inden for 2 timer, sÃ¥ forsvarlig velfærd for dyrene sikres uanset Ã¥rsag til afvigelsen. Som en del af den specificerede nødplan anføres en kontaktperson til de nationale myndigheder i landet, hvortil transporten kører.

5.      Der forefindes endvidere plan for afskaffelse af døde kreaturer herunder separat placering i bilen, opbevaring og aflevering hurtigst muligt pÃ¥ nærmeste hvilested/endestation.

 

Auditering

Det forlanges, at overholdelse af dette kodeks kontrolleres ved en risikobaseret audit. Eksportøren skal sikre, at denne audit gennemføres i transportfirmaet. Kontrolrapporter skal tilgå eksportøren og Landbrugsraadet som kodeksejer tilsendes en kvartårlig statusrapport på gennemført audit.

 

Der skal benyttes et uafhængigt kontrolorgan med tilknyttet veterinær ekspertise, som både foretager en fysisk kontrol af transporterne og kontrol af dokumenterne. Kontrollen tilpasses de forskellige niveauer i kodeks. Da transporter uden for EU er vanskeligere af kontrollere end transporter inden for EU skal kontrolfrekvensen være højere for transporter ud af EU. I en første fase vil frekvensen af fysisk kontrol med transporten udenfor være høj, hvorefter den kan sænkes, hvis der ikke er problemer med transporterne.

 

Transportfirmaet indsender kopi af logbog og nødplan til kontrolorganet inden start af transporten, således at kontrolorganet har mulighed for audit af transporten undervejs.

 

De i forordningen og kodeks omtalte dokumenter skal foreligge hos transportfirmaet i mindst 2 år efter transportens gennemførelse med henblik på mulig audit.

 

Kontrolorganet står for vedligeholdelse og publicering af en liste over hvilesteder og eksportører tilmeldt ordningen samt en beskrivelse af kodeks.

 

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------

Sted og dato

 

 

 

 

---------------------------------------------------------

Eksportør