Til Folketingets Retsudvalg
(kopi sendt til Folketingets Udenrigsudvalg)
Hvidovre, den 3. april 2007
På vegne af ISOBRO’s medlemsorganisationer, der gør brug af gadehvervning, skal jeg takke for foretrædet i Retsudvalget den 22. februar 2007. Jeg vedlægger den informationsfolder, organisationerne har udarbejdet med henblik på at formidle de problemer, det udsendte cirkulære vil afstedkomme.
                                                    Â
Justitsministeriet skrev som bekendt i sit brev af 30. oktober 2006 til ISOBRO, at gadehvervning af bidragydere i sin nuværende form, hvor der tegnes et månedligt støttebidrag, er i strid med indsamlingsloven. Ministeriet finder, at indgåelse af aftaler om månedlige ydelser via PBS har samme karakter som indsamling på gaden, trods det forhold, at der ikke modtages rede penge samt, at den hvervede bidragyder ad flere omgange efterfølgende kan fortryde den aftale, der er indgået på gaden. Justitsministeriet vurderer derimod, at det fortsat er tilladt at hverve medlemmer til en organisation.
ISOBRO modtog den 19. marts et udkast til cirkulæreskrivelse om gadehvervning på offentlig gade og vej, jfr. sagsnr. 2006-529-0025, dokument AFB40252. ISOBRO samt repræsentanter for organisationerne har tidligere under møder med justitsministeriet redegjort for de problemer, den nye tolkning vil afstedkomme, blandt andet fordi kravet om medlemskab for visse organisationer vil blive vanskeligt at opfylde. Med det udsendte udkast til cirkulære ender gadehvervningen i meget snævre medlemsbegreber, som efter bedste vurdering vil betyde en reel lukning af gadehvervning.
Opbakningen fra yngre bidragydere, som organisationerne aldrig har haft kontakt med tidligere, har betydet en revitalisering af den folkelige opbakning, som nu truer med at glide af hænde. De yngre bidragydere har involveret og engageret sig pÃ¥ mÃ¥der, der udfordrer organisationerne og ligger udover indholdet i det gængse medlemsbegreb. De yngre bidragydere har tilført dynamik og mangfoldighed i â€Organisations Danmarkâ€. Hvad stiller organisationerne derfor op med et krav om kun at mÃ¥tte hverve medlemmer i traditionel forstand?
Folkelig oplysning er flyttet ud på gaden i den dialogbaserede kontaktform, som kendetegner gadehvervning. Dialogen er en vedkommende og tidssvarende måde at kommunikere på, den bygger på en samtale og en deltagelse der ikke rummes af annoncer, indsamlingsbøsser eller videospots.
De politiske krav om egenfinansiering for en række ulandsorganisationer kan primært indfries gennem gadehvervning, som er den mest effektive kontaktform. De seneste Ã¥rs positive udvikling havde ikke været mulig uden gadehvervning. Nu bliver gavebeløbene fremover begrænset betragteligt af medlemsbegrebet og dette er pÃ¥ kollisionskurs med det seneste finanslovsforlig, hvor det hedder: â€Endvidere er parterne enige om at fordoble skattefradraget for gaver til velgørende foreninger. Det giver et styrket incitament til at give gaver til de velgørende foreningerâ€
Udover en formindskelse af indsamlingsresultaterne vil medlemskravet desuden resultere i en langt dyrere indsamling. Organisationerne må bruge ressourcer på at kontakte flere personer og ad flere omgange for at opnå samme indsamlingsbeløb. Resultatet bliver et uhensigtsmæssigt kontaktniveau.
Kvaliteten af arbejdet med gadehvervning er under udvikling og ISOBRO kan sammen med organisationerne fortsætte dette arbejde med en styrkelse af de indsamlingsetiske regler, som så dagens lys første gang i maj 2006. Dermed kan det gøres tydeligere, at gadehververne ikke skal slås i hartkorn med andre aktiviteter på gaden sådan som det har været tilfældet på det pressemæssige plan igennem de sidste mange måneder.
ISOBRO har den 22. marts anmodet om et møde med justitsminister Lene Espersen. Dette møde er nu berammet til 11. april. Under forespørgselsdebatten i folketinget den 28. marts afgav justitsministeren løfte om en fornyet drøftelse i retsudvalget efter mødet med ISOBRO. Debatten har hidtil været fokuseret på gadehvervning alene. Telemarketing vil ifølge udkastet til cirkulære også rammes, hvilket vil berøre indsamlingsarbejdet i et bredt udsnit af danske frivillige organisationer.
Det er organisationernes stærke forhåbning, at der er grundlag for at finde en pragmatisk løsning i denne sag, som har store konsekvenser for det frivillige arbejde i Danmark.
Med venlig hilsen
ISOBRO
Robert Hinnerskov
Generalsekretær