Hjælpebilag
vedrørende de foreslåede
lempelser af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet
Pauser
1. Tolerancegrænsen øges
Tolerancegrænsen øges fra 5 pct. til 5 minutter.
Det vil sige, at der først udløses en sanktion, når
·
en 15 minutters pause er
kortere end 10 minutter (ved 5 pct. 14 min.)
·
en 30 minutters pause er
kortere end 25 minutter (ved 5 pct. 28 min.)
·
en 45 minutters pause er
kortere end 40 minutter (ved 5 pct. 42 min.)
2. Kumulation af køretid erstattes af en ny â€pausebøde†ved mindre overtrædelser
Pauser, som er mere end 5 minutter for korte, men
ikke over 1/3 for korte, sanktioneres med en pausebøde på 1.500 kr. til
chaufføren og 3.000 kr. til vognmanden.
Det vil sige, at der udløses pausebøder, når
·
en 30 minutters pause er
kortere end 25 minutter
·
en 45 minutters pause er
kortere end 40 minutter
En 15 minutters pause, som er mere end 5 minutter
for kort, er også mere end 1/3 for kort. For korte 15 minutters pauser
sanktioneres derfor aldrig med pausebøder.
3. Kumulation af køretid bibeholdes ved mere betydelige overtrædelser
Der sker først kumulation af køretiden, når en pause
er mere end 1/3 for kort.
Det vil sige, at der først sker kumulation, når
·
en 15 minutters pause er
kortere end 10 minutter
·
en 30 minutters pause er
kortere end 20 minutter
·
en 45 minutters pause er
kortere end 30 minutter
4.
Opsummering
15 minutters pause          Â
10-15 minutter: ingen
sanktion                  Â
Under 10 minutter:
kumulation af køretid
30 minutters pause
25-30 minutter: ingen sanktion
20-24 minutter: pausebøde
pÃ¥ 1.500/3.000 kr.              Â
Under 20 minutter:
kumulation af køretid
45 minutters pause          Â
40-45 minutter: ingen sanktion
30-39 minutter: pausebøde
på 1.500/3.000 kr.
Under 30 minutter:
kumulation af køretid
Hviletid
Tolerancegrænsen på 5 pct. bibeholdes
Udskydelse af kumulation ved indførelse af en
â€1-times regelâ€
·
et 9 timers hvil, der er
op til 26 min. for kort, udløser ingen sanktion
·
et 9 timers hvil, der er
mellem 27 min. og 1 time for kort sanktioneres med hviletidsbøde (100/200 kr.
til chauffør/vognmand pr. procent)
·
et 9 timers hvil, der er
mere end 1 time for kort, udløser både hviletidsbøde og kumulation af køretid.