Hjælpebilag

 

vedrørende de foreslåede lempelser af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet

 

 

Pauser

 

1.      Tolerancegrænsen øges

 

Tolerancegrænsen øges fra 5 pct. til 5 minutter.

 

Det vil sige, at der først udløses en sanktion, når

 

·        en 15 minutters pause er kortere end 10 minutter (ved 5 pct. 14 min.)

·        en 30 minutters pause er kortere end 25 minutter (ved 5 pct. 28 min.)

·        en 45 minutters pause er kortere end 40 minutter (ved 5 pct. 42 min.)

 

2.      Kumulation af køretid erstattes af en ny ”pausebøde” ved mindre overtrædelser

 

Pauser, som er mere end 5 minutter for korte, men ikke over 1/3 for korte, sanktioneres med en pausebøde på 1.500 kr. til chaufføren og 3.000 kr. til vognmanden.

 

Det vil sige, at der udløses pausebøder, når

 

·        en 30 minutters pause er kortere end 25 minutter

·        en 45 minutters pause er kortere end 40 minutter

 

En 15 minutters pause, som er mere end 5 minutter for kort, er også mere end 1/3 for kort. For korte 15 minutters pauser sanktioneres derfor aldrig med pausebøder.

 

3.      Kumulation af køretid bibeholdes ved mere betydelige overtrædelser

 

Der sker først kumulation af køretiden, når en pause er mere end 1/3 for kort.

 

Det vil sige, at der først sker kumulation, når

 

·        en 15 minutters pause er kortere end 10 minutter

·        en 30 minutters pause er kortere end 20 minutter

·        en 45 minutters pause er kortere end 30 minutter

 

4.      Opsummering

 

15 minutters pause           

10-15 minutter: ingen sanktion                   

Under 10 minutter: kumulation af køretid

 

30 minutters pause

25-30 minutter: ingen sanktion

20-24 minutter: pausebøde på 1.500/3.000 kr.               

Under 20 minutter: kumulation af køretid

 

45 minutters pause           

40-45 minutter: ingen sanktion

30-39 minutter: pausebøde på 1.500/3.000 kr.

Under 30 minutter: kumulation af køretid

 

Hviletid

 

Tolerancegrænsen på 5 pct. bibeholdes

 

Udskydelse af kumulation ved indførelse af en ”1-times regel”

 

·        et 9 timers hvil, der er op til 26 min. for kort, udløser ingen sanktion

·        et 9 timers hvil, der er mellem 27 min. og 1 time for kort sanktioneres med hviletidsbøde (100/200 kr. til chauffør/vognmand pr. procent)

·        et 9 timers hvil, der er mere end 1 time for kort, udløser bÃ¥de hviletidsbøde og kumulation af køretid.