Folketingets retsudvalg
PÃ¥ anmodning fremsendes notat forelagt Retsudvalget
den 8. februar 2007.
Projektgruppens erfaringer:
Politimand, UU-vejleder, socialrådgiver,
skolelærer og virksomhedskonsulent. Alle med adskillige års erfaring.
Projektgruppens nuværende tilhørsforhold:
Siden sommeren 2006 har projektgruppen
arbejdet for Det Nationale Netværk af Virksomhedsledere, og er således neutral
i forhold til offentlige aktører.
Erfaringer fra High:Five
I løbet af det sidste halve år har vi
etableret mere end 100 jobs til kriminelle eller kriminalitetstruede unge.
Vi har haft berøring med mere end 140 unge,
der har været mere eller mindre motiverede for arbejde (uden at vide, hvad det
er) – sagt med andre ord – de har haft et ønske om at â€blive almindelige
samfundsborgere†og fÃ¥ et â€almindeligt arbejdeâ€, hvilket ikke omfatter kommunale
aktiveringsprojekter.
Et stigende antal henvender sig direkte til
projektet uden om de offentlige myndigheder.
Vi har samtidig berøring med langt over 100
virksomheder på et tidspunkt, hvor de hungrer efter arbejdskraft og begrebet
social ansvarlighed er på alles læber.
Vi har etableret samarbejde med kommuner,
Kriminalforsorg og Politi i København, Odense, Århus, hele Sønderjylland og
store dele af Midtjylland.
FAKTA om de unge:
- Samfundet er støvsuget for registrerede ledige,
der kun har ledighed som et problem.
- Der er en skjult arbejdsreserve, der ikke er
tilmeldt nogen steder, men som lever af alternativ indtjening: sort
arbejde eller kriminalitet. Kommunerne burde kende dem, men gør det ikke
altid – og i mange kommuner vil man ikke give tilskud til unge, som man
ikke kender.
- Restgruppen af ledige er meget ringe:
- Fagligt har de
sjældent nogen færdiggjort folkeskoleuddannelse og meget sjældent en
videregående, kompetencegivende uddannelse
- Intellektuelt
er der ikke stor forhåbning om, at ret mange kan tage en acceptabel
folkeskoleuddannelse og/eller en kompetencegivende uddannelse.
- Erhversmæssigt
har de oftest ingen erfaring overhovedet
- Socialt kommer
de fra meget ringe kår, hvor ledighed, manglende erhvervserfaring,
manglende integration, dårlig økonomi, kriminalitet og sort arbejde er
dagligdag
- Adfærdsmæssigt
befinder de sig i en osteklokke, et minisamfund, en subkultur, hvor man
kan opføre sig som man vil, fordi ingen griber ind, hvor ingen kommer
ind, og hvorfra man ikke har og helst ikke vil have berøring med det
almindelige samfund. Almindeligheder som at gå til tandlæge eller at have
en bankrådgiver er ukendte begreber.
- For de svage unge er det ikke i første
omgang en plet på straffeattesten, der er et problem, men nærmere det lave
uddannelsesniveau, den utilpassede adfærd og frem for alt, at de er alt
for langt væk fra begrebet â€arbejdeâ€.
I takt med stigende krav fra verden:
- Krav til folkeskoleuddannelse
- Krav til kompetencegivende uddannelse
- Krav til en uddannelsesplan
- Krav til kendskab til samfundets opbygning
- Psykologiske krav om at â€være inâ€
er der flere og flere unge, der â€falder igennemâ€,
unge, der mÃ¥ erkende, at de ikke er â€almindeligeâ€, og derfor mÃ¥ være
â€ualmindeligeâ€.
Jo mere man presser kravene til unge mennesker
opad – jo flere unge vil falde igennem.
FAKTA om kommunerne:
- At etablere samarbejdsaftaler med kommunerne
har taget alt fra 40 minutter til 7 måneder - uden sammenhæng med kommunens
størrelse
- Problemer omkring kommunesammenlægningen
- Kommunerne forholder sig til de samme
regler, når vi taler om aktiv indsat overfor ledige, men reglerne
forvaltes vidt forskellig. Det er ikke et spørgsmål om kommunernes
størrelse.
- Nogle kommuner giver tilskud fra dag 1, selv
om den unge ikke er â€kendt†i kommunalt regi (fordi det er fornuftigt),
andre kommuner (eks. København) giver som udgangspunkt slet ikke
løntilskud til unge under 25, selv om de kender dem.
FAKTA om
virksomhederne:
- De har travlt – meget travlt – og savner
arbejdskraft
- Arbejdskraften skal helst kunne arbejde fra
dag 1 – alt andet er en udgift
- Deltagelse i projekt High:Five er derfor som
udgangspunkt motiveret i et socialt engagement
ANBEFALING:
Folketinget bør i det videre arbejde:
- Acceptere, at ikke alle unge er klar til /
intellektuelt gode nok til at gennemgå en kompetencegivende uddannelse
- Man bør etablere et uddannelsesmæssigt
fundament, så der er plads til de svageste unge
- Fastholde ordninger, der kan hjælpe selv
intellektuelt svage unge ud på arbejdsmarkedet – blandt andet EGU-løn, og
- Supplere med kompetencegivende kurser – kort
sagt en udvidelse af ungdomsuddannelsesbegrebet.
- Lade begrebet arbejde indarbejde i den
danske folkeskole – træne børnene i at yde for at nyde.
- Forlænge erhvervspraktikordninger specielt
for de mindre boglige elever.
- Socialt motivere børn til at arbejde i
fritiden – gå med aviser, samle ind mv.
- Virksomheder, der påtager sig et socialt
engagement, bør belønnes.Â
- Foretage en gennemgribende revidering af
kommunernes muligheder for at yde tilskud til unge, der har det svært:
- Fastholde og opprioritere EGU-lønnen
- Økonomisk tilskud til trainee-forløb
- Indskærpe reglerne omkring løntilskud for
de svage, så der bliver ens vurderinger.
- Ikke trække familier krone for krone, når 1
fra familien får arbejde.
UNGES ADFÆRD:
Kriminelle unge er unge, der har en uønsket
adfærd.
Uønsket adfærd har ingen alder.
Den uønskede adfærd bunder i, at barnet/den
unge ikke har det godt.
Langt de fleste af de unge startede den
uønskede adfærd i børnehaven, hvor de bankede de andre unger med en skovl,
eller nede i centret, hvor de som 5-årig smed æbler efter de voksne.
Hvis der ikke handles overfor uønsket
adfærd, sætter den sig fast i barnet og bliver normal adfærd, og når
børnene bliver 15 år, hedder deres normal adfærd – kriminel adfærd.
Ã…rsag og virkning
Når vi straffer uønsket adfærd, så gør vi det
for at den enkelte møder en konsekvens af den uønskede adfærd.
Hvis vi straffer uden samtidig at behandle,
rammer vi kun virkningen af de svigt barnet eller den unge har lidt
under, vi behandler ikke Ã¥rsagen og hindrer ikke nødvendigvis recidiv. Â
Der er to elementer, der skal være til stede, når man reagerer på uønsket adfærd:
- Straf skal være
konsekvent:
- Hurtig efter handlingen, og
- I forhold til adfærden, men
- Årsagen skal søges og behandles samtidig.
Det er i dag ikke ualmindeligt, at unge
15-17-årige går 1½ til 2 år fra en kriminel handling, til de får dom.
I den periode kan de udvikle sig:
- Negativt – den
kriminelle adfærd forankres yderligere, og straffen synes for mild i
forhold til nuværende adfærd
- Positivt – de
holder op og straffen bliver forstyrrende i en positiv udvikling.Â
ANBEFALING:
- Uønsket adfærd har ingen alder. Derfor må man sætte konsekvent ind overfor uønsket adfærd så
tidligt i barnets alder som muligt. Vi har værktøjet i reglerne, men de
bliver ikke brugt i tilstrækkelig grad. (Bryde fødekæden til den
kriminelle gruppe).
- Al indgriben overfor uønsket adfærd skal
være konsekvent – ske i direkte forlængelse af handlingen
- Al reaktion skal afpasses handlingen
(politisk beslutning)
- Al straf skal følges op med behandling,
så man får ændret årsagen til den dårlige adfærd og dermed hindre
recidiv
- Indret retssystemet, så man hurtigt kan give
unge 15-18-årige en mindre, men konsekvent straf – særlig ungdomsdomstol
kan være en mulighed.
- Hvis man giver en hurtig straf, har selv små
straffe stor påvirkning af den unge. Hvis man venter, mister straffen
effekt.
- Ungdomssanktioner (for unge over 15 via
ungdomsdomstol):
- Pædagogisk og/eller psykologisk behandling
af den unge
- Pædagogisk behandling af familien – lære
dem at være forældre (det er ikke medfødt)
- Pålæg overfor forældrene: støtte skolegang
mv.Â
- Samfundstjeneste
- Flytning af familien fra området
- Støttefamilieordning – både til den unge og
forældre (mentorfamilie)
- Flytning af den unge fra familien
(familiepleje eller institution)
- Straf jf. gældende lovgivning med eller
uden vilkår.
    Så tidligt i forløbet som muligt –
hurtigt og konsekvent –   både for børn under og over den kriminelle lavalder.
Projekt High:Five
er som nævnt en NEUTRAL aktør både samfundsmæssigt og politisk, og vore
anbefalinger bunder i et velment hensyn til børnene/de unge.
Vi står gerne til rådighed, såfremt vores
viden kan drage nytte i det videre arbejde.
Med
venlig hilsen
Ole
Hessel
Projektchef
Mobil:
51 17 00 11
Email:
[email protected]
www.highfive.net