<DOCUMENT_START>


<DOCUMENT_STARTDen 4. juni 2004 vedtog Folketinget lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven). Loven trådte i kraft den 1. januar 2005.

 

Det fremgår af lovens forarbejder, at Justitsministeriet efter lovens ikrafttræden årligt vil udarbejde en redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for strafferetsplejen.

 

1. Redegørelsen skal bl.a. indeholde en omtale af eventuel ny lovgivning, der vedrører den offentlige forvaltnings adgang til at foretage tvangsindgreb uden for strafferetsplejen.

 

Med henblik herpå skal Justitsministeriet anmode Miljøministeriet om at oplyse, hvorvidt der – siden retssikkerhedslovens ikrafttræden den 1. januar 2005 – indenfor Miljøministeriets ressortområde er gennemført ny lovgivning vedrørende forvaltningens adgang til at foretage tvangsindgreb uden for strafferetsplejen. Hvis det måtte være tilfældet, skal Justitsministeriet endvidere anmode Miljøministeriet om at oplyse, hvilke hensyn der ligger bag sådanne nye bestemmelser.

 

2. Den ovennævnte redegørelse skal endvidere indeholde en omtale af praksis med hensyn til anvendelse af tvangsindgreb uden for strafferetsplejen i 2005. Til brug herfor skal Justitsministeriet anmode Miljøministeriet om følgende oplysninger vedrørende de enkelte kontrolmyndigheder inden for Miljøministeriets ressort:

 

·      Antallet af foretagne kontrolbesøg mv., omfattet af reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 2, jf. § 1, stk. 1., som blev foretaget i én mÃ¥ned i 2005 (enten september, oktober eller november 2005). De enkelte myndigheder bedes vælge den mÃ¥ned, der giver det mest repræsentative billede af myndighedens kontrolvirksomhed.

 

·      Hvor mange af disse kontrolbesøg, der var varslede, henholdsvis uvarslede.

 

·      Hvilke undtagelsesbestemmelser i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, der blev anvendt, i de tilfælde, hvor kontrolbesøget mv. ikke var varslet.

 

·      Hvor mange af de varslede kontrolbesøg mv., der gav anledning til indsigelser, samt indsigelsernes nærmere karakter.

 

·      I hvilket omfang de uvarslede kontrolbesøg mv. gav anledning til indvendinger fra de pÃ¥gældende virksomheder mv., samt indvendingernes nærmere karakter.

 

·      Antallet af politianmeldelser i hele 2005 i sager, hvor der er gennemført eller er opstÃ¥et spørgsmÃ¥l om gennemførelse af tvangsindgreb, som er omfattet af loven. Opgørelsen bedes tillige omfatte sager, hvor der er anvendt eller er opstÃ¥et spørgsmÃ¥l om anvendelse af en pligt til at meddele oplysninger til den offentlige forvaltning.

 

·      I hvilket omfang myndighederne – som følge af reglerne i retssikkerhedsloven – har ændret praksis med hensyn til, hvilke sager der politianmeldes, eller pÃ¥ hvilket tidspunkt i sagsforløbet der indgives politianmeldelse. Hvis en sÃ¥dan praksisændring har fundet sted, anmodes der endvidere om oplysninger om, hvori denne praksisændring bestÃ¥r samt Ã¥rsagen hertil.

 

·      Øvrige erfaringer med den praktiske anvendelse af lovens regler.

 

3. For så vidt angår de økonomiske og administrative konsekvenser af retssikkerhedsloven fremgår det af lovforslagets bemærkninger, at det er tvivlsomt om – og i givet fald i hvilket omfang – lovforslagets regler om fremgangsmåden ved gennemførelse af tvangsindgreb i praksis vil medføre merudgifter for myndighederne, da det vil afhænge af, om arbejdsgange mv. omlægges som forventet.

 

Som følge af denne usikkerhed blev der ikke indbudgetteret kompensationer til de berørte ministerier fra lovens ikrafttræden i 2005. Det fremgår af lovens bemærkninger, at der i stedet i begyndelsen af 2006 vil blive iværksat en evaluering af lovens første virkeår med henblik på at identificere eventuelle merudgifter. I det omfang Miljøministeriet finder, at erfaringerne med lovens praktiske anvendelse i tiden efter lovens ikrafttræden rejser spørgsmål om eventuelle merudgifter for institutioner under Miljøministeriet, skal sådanne spørgsmål drøftes nærmere med Finansministeriet, således at disse kan indgå i forhandlingerne om ministeriets bevillingsmæssige ramme for 2008.

 

Justitsministeriet skal anmode om at modtage svar på de ovennævnte spørgsmål senest den 1. oktober 2006.

 

4. Retssikkerhedslovens kapitel 2 og 3 gælder ikke i forhold til tvangsindgreb, som foretages efter indhentet retskendelse, jf. lovens § 1, stk. 5.

 

Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til retssikkerhedsloven, at Justitsministeriet i samarbejde med de relevante myndigheder vil tage initiativ til at overveje, om det på et senere tidspunkt bør foreslås at udvide lovens anvendelsesområde, således at lovens regler om tvangsindgreb helt eller delvist også vil gælde i tilfælde, hvor der er krav om forudgående retskendelse.

 

Til brug herfor skal Justitsministeriet anmode Miljøministeriet om at oplyse, om der indenfor ministeriets område gælder krav om forudgående retskendelse i forhold til tvangsindgreb af den karakter, som er nævnt i retssikkerhedslovens § 1, stk. 1 og 2.

 

Justitsministeriet skal anmode om at modtage svar herpå senest den 1. september 2006.

 

Med venlig hilsen