Til
Folketingets EuropaRetsudvalg
                                                                                                                                  122278.
julijanuaraugust 20076
21. halvår 20067
på
Familie- og Forbrugerministeriets
områdetor
                                                                                                                              Â
                                                                                                                              Â
Væsentlige EU-sager på familieområdet
Lancering af en familiepolitisk alliance
Væsentlige EU-sager på
forbrugerområdet
Ny forbrugerpolitisk
strategi 2007-2013
Revision af EU´s forbrugerlovgivning
Væsentlige EU-sager på fødevare- og veterinærområdet
Ernærings- og
sundhedsanprisninger
TSE overvågning: Ændring
af forordning 999/2001
Rammedirektiv om
tilsætningsstoffer til fødevarer
Enzymer tilladte til
fødevarer
Væsentlige EU-sager på
familieområdet
Lovvalgsregler i
ægteskabssager
Det tyske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program for de kommende 18 måneder (udarbejdet af Tyskland, Portugal og Slovenien). Det bygger videre på det finske formandskabsprogram og inddrager Kommissionens strategiske arbejdsprogram for 2007.
Familie- og Forbrugerministeriets sager behandles i formandskabets program i forbindelse med følgende temaer:
- Skabelse af Europas økonomiske, sociale og miljømæssige fremtid:
o familieområdet
o fødevaresikkerhed og ernæring samt forbrugerbeskyttelse
- Et område for frihed, sikkerhed og retssikkerhed.
o Forbrugerbeskyttelsespolitik
Ministeriets
sager behandles i 1. halvår af 20067 på rådsmøderne (Landbrug og fiskeri), (Konkurrenceevne),
(Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerbeskyttelse) samt (Retlige
og Indre Anliggender).
Desuden er følgende formandskabskonferencer af relevans for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender:
- Konference om Fødevarekvalitetsordninger (den 5. februar 2007)
- Konference om forebyggelse gennem sund ernæring og fysisk aktivitet (den 25.-27. februar 2007)
- Seminar om aktionsplan for dyrebeskyttelse og –velfærd (28. marts 2007)
Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om oprettelse af et EF-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik
(2007-2013)
Kommissionen har fremlagt et ændret forslag til
oprettelse af et EF-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik,
hvor Kommissionen har valgt at opdele det oprindelige forslag til et
handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse i to selvstændige forslag
for henholdsvis sundhed og forbrugerbeskyttelse. Det ændrede forslag til et
handlingsprogram for forbrugerbeskyttelse opstiller en række målsætninger på
området, ligesom det indeholder en liste over aktioner, hvorfra der ved fastsættelsen
af det årlige arbejdsprogram vil blive udvalgt specifikke aktioner. Det foreslåede
budget er på 156,8 mio. euro for 2007 – 2013.
Handlingsprogrammet skal supplere, støtte og
overvåge medlemsstaternes politikker og bidrage til beskyttelse af forbrugernes
sundhed, sikkerhed og økonomiske interesser samt til at fremme deres ret til
information, uddannelse og til at organisere sig med henblik på at beskytte deres
interesser.
Det
overordnede mål forfølges gennem følgende målsætninger
a) At
sikre et højt niveau for forbrugerbeskyttelse, bl.a. gennem et bedre vidensgrundlag,
en bedre høring og en bedre repræsentation af forbrugernes interesser.
b) At
sikre en effektiv anvendelse af forbrugerbeskyttelsesreglerne, bl.a. gennem
øget retshåndhævende samarbejde, information, uddannelse og klageadgang.
Disse
målsætninger opfyldes ved hjælp af de aktioner og støtteforanstaltninger, der
er nærmere fastsat handlingsprogrammet.
Kommissionen
har tilkendegivet, at den i slutningen af 2006 vil vedtage en forbrugerpolitisk
strategi for årene 2007-2013. Denne strategi forventes at bygge på de
målsætninger for forbrugerpolitikken, som blev udstukket i det oprindelige
forslag til handlingsprogram for sundheds og forbrugerbeskyttelse og det nyligt
fremsatte forslag til EF-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik
(2007-2013).
Kommissionen har besluttet at foretage en
gennemgang af otte forbrugerbeskyttelsesdirektiver for at undersøge, om direktiverne
lever op til målsætningen om at skabe tillid hos forbrugerne og virksomhederne
på det indre marked ved at etablere et højt fællesskabsniveau for
forbrugerbeskyttelse, samt om det er nødvendigt at ændre direktiver for at
fjerne hindringer for det indre marked og forenkle lovgivningen.
Kommissionen planlægger at offentliggøre en grønbog
om revisionen af forbrugerretten i fjerde kvartal af 2006. Det forventes, at
denne grønbog særligt vil beskæftige sig med de tværgående aspekter af
forbrugerlovgivningen, f.eks. fortrydelsesret, som er reguleret forskelligt i
flere af direktiverne.
Kommissionens
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ernærings- og
sundhedsanprisninger af fødevarer, KOM(2003) 424
Forslaget blev
fremsat af Kommissionen den 16. juli 2003. Forslaget har til formål at
fastsætte fælles regler for anvendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger i
mærkning og markedsføring af fødevarer ved fastsættelse af generelle principper
og specifikke betingelser for anvendelse af denne kategori af supplerende frivillige
oplysninger på fødevarer.
Forslaget
indeholder en positivliste over tilladte ernæringsanprisninger og beskriver
procedurer for godkendelse af sundhedsanprisninger, herunder en særlig
ansøgningsprocedure til EFSA for at opnå godkendelse af de sundhedsanprisninger,
der beskriver en reduceret risiko for sygdom. Der skal efterfølgende fastlægges
ernæringsprofiler, sÃ¥ledes at kun fødevarer, som har en positiv ernæringsÂprofil,
vil kunne anprises. Under sagens behandling er anvendelsesområdet blevet begrænset,
således at alene ernæringsmæssige anprisninger om en positiv egenskab ved den
anpriste fødevare, er omfattet af reguleringen
Der blev vedtaget
fælles holdning på Rådsmødet (EPSCO) den 8. december 2005, og
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin 2. læsning ved plenarforsamlingen i
midten af maj 2006. Der arbejdes på at nå en løsning i 2. læsning, og det
forventes, at forslaget kommer på dagsordenen til politisk enighed på Rådsmødet
(EPSCO) den 1.-2. juni 2006.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, KOM(2003)
424
Forslaget blev fremsat af Kommissionen den 16. juli
2003. Forslaget har til formål at fastsætte fælles regler for anvendelse af
ernærings- og sundhedsanprisninger i mærkning og markedsføring af fødevarer ved
fastsættelse af generelle principper og specifikke betingelser for anvendelse
af denne kategori af supplerende frivillige oplysninger på fødevarer.
I forlængelse af Europa-Parlamentets afstemning
ved plenarforsamlingen den 16. maj 2006, er der fundet en løsning i 2. læsning. Det
forventes, at forslaget kommer på dagsordenen til A-punktvedtagelse på et
rådsmøde i efteråret. Danmark arbejder under alle omstændigheder sammen
med Irland, Nederlandene og Sverige om at udarbejde en fælles erklæring, der
skal afgives i forbindelse med vedtagelsen på rådsmødet.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om tilsætning af vitaminer og mineraler samt visse andre
stoffer til fødevarer, KOM(2003) 671
Forslaget blev
fremsat af Kommissionen 14. november 2003. Forslaget har til formål at indføre
fælles bestemmelser for tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer
(berigelse) og at fastlægge procedurer for regulering af â€visse andre stofferâ€
i fødevarer. Forslaget regulerer alene frivillig berigelse og tillader
generelt, at der tilsættes vitaminer og mineraler til alle fødevarer. Dog må
tilsætning ikke ske til friske uforarbejdede varer, herunder frugt, grøntsager,
kød, fjerkræ og fisk, samt drikkevarer med et alkoholindhold på over 1,2% vol.
Forslaget bygger
på, at tilsætningen af vitaminer og mineraler til fødevarer skal være sikker.
Derfor vil Kommissionen i komitéprocedure på baggrund af de vurderinger af de
enkelte vitaminer og mineralers farlighed, der er foretaget af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), fastsætte maksimumsindhold i fødevarer.
Tilsætning af â€visse
andre stofferâ€, som ikke er et vitamin eller mineral, reguleres ogsÃ¥ i forslaget.
Der er ingen almen begrænsning i tilsætningen, men ved tilsætning i mængder,
der langt overstiger, hvad man kan få via almindelig kost, kan EFSA vurdere
stoffet. Hvis anvendelsen vurderes at være sundhedsskadelig, kan tilsætningen
forbydes eller begrænÂses.
Forslaget
fastsætter specifikke bestemmelser om mærkning og reklame for produkter tilsat
vitaminer og mineraler, som supplerer eller er undtagelser fra de horisontale
bestemmelser. Næringsdeklaration skal være obligatorisk for produkter tilsat
vitaminer og mineraler.
Der blev vedtaget
fælles holdning på Rådsmødet (EPSCO) den 8. december 2005, og
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin 2. læsning ved plenarforsamlingen i
midten af maj 2006. Der arbejdes på at nå en løsning i 2. læsning, og det
forventes, at forslaget kommer på dagsordenen til politisk enighed på Rådsmødet
(EPSCO) den 1.-2. juni 2006. Forslaget
blev fremsat af Kommissionen 14. november 2003. Forslaget har til formål at
indføre fælles bestemmelser for tilsætning af vitaminer og mineraler til
fødevarer (berigelse) og at fastlægge procedurer for regulering af â€visse andre
stoffer†i fødevarer. Forslaget regulerer alene frivillig berigelse og tillader
generelt, at der tilsættes vitaminer og mineraler til fødevarer. Dog må
tilsætning ikke ske til friske uforarbejdede varer.
I forlængelse af Europa-Parlamentets afstemning
ved plenarforsamlingen den 16. maj 2006, er der fundet en løsning i 2. læsning. Det
forventes, at forslaget kommer på dagsordenen til A-punktvedtagelse på et
rådsmøde i efteråret parallelt med anprisningsforslaget.
Kommissionens forslag til forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af,
kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier,
KOM(2004) 775
Forslaget
har som formål at ændre en række bestemmelser i TSE-forordningen som følge af
den udvikling, der er sket siden vedtagelse af forordningen i 2001. En del af
forordningen indeholder bestemmelser om landekategorisering i forbindelse med
BSE. Pga. løbende drøftelser i OIE om at gennemføre en international
kategorisering har EU aldrig gennemført TSE-forordningens bestemÂmelser om
landekategorisering. I stedet var der gennemført overgangsforanstaltninger
indtil 1. juli 2005. Det oprindelige forslag er derfor nu blevet delt i to. En
del hvor en forlængelse af overgangsÂforanstaltningerne indtil 1. juli 2007 er
eneste indhold, og en anden del der indeholder resten af forslaget.
Første del
er vedtaget af Rådet i første læsning den 30. maj 2005, og er indeholdt i
Forordning nr. 938/2005 af 8 juni 2005 om forlængelse af
overgangsforanstaltningerne frem til 1 juli 2007. Resten af dokumentet vil
blive diskuteret yderligere og forventes vedtaget inden 1. juli 2007. Der er
fremsat et nyt forslag af 23. januar 2006, (engelsk version) som indeholder
ovennævnte anden del af det oprindelige første forslag af 10 december 2004.
Det
væsentligste indhold af det nye forslag er følgende:
Bestemmelse af BSE-status
TSE-forordningen
indeholder bestemmelser om landekategorisering i forbindelse med BSE. PÃ¥ grund
af løbende drøftelser i OIE (Det International Kontor for Epizootier) om at
gennemføre en international kategorisering har EU aldrig gennemført
TSE-forordningens bestemmelser om landekategorisering. I stedet er der
gennemført overgangsforanstaltninger, som nu er blevet forlænget til 1. juli
2007. På OIE’s generalforsamling i maj 2005 blev der vedtaget nye
landekategorier, som nu er indføjet i forslaget, og som reducerer de tidligere
fem kategorier til tre. Landekategoriseringen er hermed blevet forenklet,
samtidig med at den baseres både på en risikoanalyse samt på såvel aktiv som
passiv sygdomsovervågning.
Forebyggelse af TSE
a) )TSE-forordningen
etablerede et overvågningsprogram for BSE og scrapie. Den Videnskabelige
Styringskomité anbefalede i en udtalelse fra 6-7. marts 2003, at der blev
indledt et overvÃ¥gningsÂprogram vedrørende TSE hos hjortedyr[1]. Det foreslÃ¥s, at der bliver
skabt mulighed for at overÂvÃ¥gÂningsprogrammet senere kan udvides til at
omfatte andre former for TSE.
b) )Der
foreslås to nye modeller til konstruktion af overvågningsprogrammer : Den ene
er en epidemiologisk model med opstart i 2010, hvor en mulig reduktion i
antallet af test vil basere sig på en vurdering af sygdomsprævalensen. Den
anden model baserer sig på overholdelse af en række foranstaltninger samt en
lav eller faldende sygdomsprævalens uden en bestemt opstartsdato.
c) )Der
foreslås en stramning af teksten vedrørende foderforbudet, idet det ønskes
anført, at anvendelse af protein fra dyr ikke må anvendes til drøvtyggere.
Formuleringen er på nuværende tidspunkt, at protein fra pattedyr ikke må anvendes.
En stramning af teksten vil vanskeliggøre, at brugen af fiskemel som foder til
drøvtyggere på et tidspunkt kan genoptages. Danmark arbejder for, at brugen af
fiskemel som drøvtyggerfoder kan blive genoptaget.
d) )Det
foreslås, at de eksisterende bestemmelser i TSE-forordningen om bortskaffelse
af specificeret risikomateriale og TSE-inficerede dyr erstattes med en
henvisning til forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for
animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum (Biproduktforordningen).
e) )Det
foreslås, at de eksisterende bestemmelser om slagtemetoder ændres, så indsprøjtning
af gas i kraniehulen i forbindelse med bedøvelse bliver forbudt.
f) )Det
foreslås at bringe definitionen på maskinudbenet kød i overensstemmelse med den
definition, der anvendes i anden fællesskabslovgivning.
Kontrol med og udryddelse af visse transmissible
spongiforme encephalopatier
Det
foreslås, at der bliver indført en begrænsning for flytning af dyr fra besætninger,
der er under mistanke om scrapie, for at undgå smittespredning.
Det
foreslås, at dyr fra en TSE positiv besætning under ganske særlige
omstændigheder kan få lov at leve, indtil de udgår af produktionen, forudsat at
dette kan ske uden at kompromittere fødevaresikkerhed og dyresundhed.
Markedsføring
a) )Det
ønskes, at der skal tages højde for, at andre dyrearter end kvæg, får og geder
kan få TSE, hvorfor det gøres muligt at indføre regler for markedsføring af
andre dyrearter end kvæg, får og geder.
b) )Som følge
af Den Videnskabelige Styringskomités udtalelse fra 26. juni 1998 vedrørende
dicalÂciumphosphat, der anvendes i foder, foreslÃ¥r Kommissionen, at dicalciumphosÂphat
udgår af listen over produkter, der ikke er underkastet markedsføringsrestriktioner.
c) )Da mælk
til konsum ikke er pålagt restriktioner i relation til TSE-forordningen, bør
det samme gælde for mælk, der ikke er bestemt til konsum.
Kontrol
TSE-forordningen
danner kun retsgrundlag for de kontrolbesøg, der gennemføres af fødevare- og
veterinærmyndigheder i medlemslandene. Selv om der i Kommissionens beslutning
(EF) nr. 98/140 af 4. februar 1998 om visse regler for veterinærkontrol på
stedet foretaget af Kommissionens eksperter er givet et generelt retsgrundlag
for EF-kontrolbesøg i tredjelande, bør TSE-forordningen også indeholde bestemmelser
om kontrolbesøg. Det foreslÃ¥s, at forordningen ændres, sÃ¥ledes at den ogsÃ¥ omÂfatÂter
bestemmelser om sådanne kontroller.
Forslaget
forventes vedtaget som A-punkt på et af de kommende rådsmøder i efteråret 2006.
Kommissionen forslag til RÃ¥dets Direktiv om
dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr og produkter heraf og om forebyggelse
og bekæmpelse af visse sygdomme hos vanddyr, KOM(2005) 362
Med forslaget ønsker Kommissionen at ajourføre og
samle gældende fællesskabsbestemmelser om handel med akvakulturdyr og produkter
deraf, herunder de gældende sundhedsbestemmelser og reglerne om forebyggelse og
bekæmpelse af visse sygdomme hos akvakulturdyr.
Ændringerne skal sikre, at sundheden for
akvakulturdyr ikke bliver tilsidesat i forbindelse med omsætning af levende dyr
og produkter deraf, samt at der bliver gennemført en mere effektiv forebyggelse
og bekæmpelse af udbrud af sygdomme hos sådanne dyr. Sundhedsrisikoen samt de
udgifter/tab og de skadesvirkninger for samfundet, der er forbundet med disse
sygdomme, skal ændres.
De gældende dyresundhedsbestemmelser for
akvakulturdyr og produkter deraf, herunder reglerne om forebyggelse og bekæmpelse
af visse sygdomme hos fisk og skaldyr, vil således blive ændret med følgende
centrale elementer:
1.0.I forslaget er der foretaget en ændring af
direktivets struktur i forhold til de gældende direktiver, så opbygningen
bliver identisk med de øvrige sygdomsdirektiver der f.eks. gælder for
fugleinfluenza og mund- og klovesyge.
2.0.der opstilles krav om autorisation af
akvakkulturdyr- og forarbejdsningsvirksom-heder, og krav om, at der bliver oprettet
et register over virksomhederne.
3.0.Der fastsættes sundhedsmæssige krav for
markedsføring af akvakulturdyr til udsætning, herunder en tidsramme for,
hvornår akvakulturdyr må udsættes efter forudgående sygdomsudbrud.
4.0.Der foreslås en ændring af reglerne som tilsigter
en forenkling af zoneinddelingerne for så vidt angår sygdomsstatus. Ved
omsætning af fisk eller ved bekæmpelse af fiskesygdomme m.m. opereres der efter
du nugældende regler med 3 zoner, (sygdomsfrie, undersøgelses og ikke
sygdomsfri zoner). Ifølge forslaget reduceres zoneinddelingen til 2 zoner,
sygdomsfri- og ikke-sygdomsfri zoner.
5.0.Der bliver indført et nyt begreb â€segmenter†inden
for inficerede zoner. Formålet er at gøre zonereglerne mere fleksible, således
at det nu bliver muligt at have sygdomsfrie produktionsanlæg beliggende i
ikke-sygdomsfri zoner.
6.0.Der bliver mulighed for at gennemføre nationale
bekæmpelsesprogrammer for en række sygdomme, som kan forårsage alvorlige
problemer for erhvervet, men som ikke fremgår af sygdomslisterne i direktivets
bilag
7.0.Der foreslås indført krav om central registrering
af alle nationale flytninger af akvakulturdyr. Det skal ske ved en udbygning af
det eksisterende system for registrering af internationale flytninger (TRACES).
Forslaget forventes vedtaget som A-punkt under
rådsmødet den 18. september 2006.
Kommissionens forslag til RÃ¥dets beslutning om
ændring af beslutning 90/424/EØF om visse udgifter på veterinærområdet. KOM
(2006) 273 endelig.
Kommissionen fremlagde den 6. juni 2006 ovennævnte
forslag. Forslaget har ikke til formål at ændre politikken for udryddelse,
bekæmpelse og overvågning af dyresygdomme og zoonoser. Meningen med forslaget
er at opdatere visse af de redskaber, der anvendes i forbindelse med Fællesskabets
indsats på dyresundhedsområdet.
Det vedrører ændringer, der vil gøre det muligt:
·at finansiere flerårige programmer for udryddelse,
bekæmpelse og overvågning af dyresygdomme og zoonoser.
·at sikre at beslutningen er i overensstemmelse med
det forhold, at Animo-systemet er blevet justeret rent teknisk og integreret i
Traces, det nye system til overvågning af transport af levende dyr og af import
til EU).
·at udvide anvendelsesområdet for
informationspolitikken vedrørende dyrebeskyttelse, så denne omfatter alle aspekter
af dyresundhed og fødevaresikkerhed for animalske produkter.
Det finske formandskab forventer, at forslaget
bliver vedtaget af Rådet i løbet af efteråret 2006. Europa-Parlamentet skal
høres om forslaget.
Kommissionens forslag til RÃ¥dets forordning om
økologisk produktion samt mærkning af økologiske produkter samt ændring af
Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk
produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på
landbrugsprodukter og levnedsmidler, KOM(2005) 671. Forhandles i samarbejde med
Fødevareministeriet.
Som
opfølgning på anbefalingerne i den Europæiske Aktionsplan for økologiområdet
har Kommissionen fremsat forslag til Rådets forordning om økologisk produktion
samt mærkning af økologiske produkter - KOM (2005) 671. Forordningen foreslås
at træde i kraft den 1. januar 2009, idet forslaget dog indeholder en
overgangsordning på importområdet, som skal gælde fra 1. januar 2007.
I
forslaget defineres formål og principper for økologisk produktion under
hensyntagen til lo-kale forhold og udviklingsniveau, hvorved der vil kunne
tages hensyn til nationale geografi-ske og klimatiske faktorer. Desuden sikres
det med forslaget, at formål og principper gælder ensartet på alle niveauer af
økologisk husdyrbrug, akvakultur, plante- og foderproduktion så-vel som
produktion af økologiske fødevarer og dermed udgør en forenkling i forhold til
den gældende ordning. Med forslaget omfattes akvakultur således af
økologiforordningen, hvilket er en udvidelse af anvendelsesområdet i forhold
til den gældende ordning. Til gengæld foreslås storkøkkener, som i dag er omfattet
af økologiforordningen, undtaget.
Med
forslaget sikres det endvidere på fællesskabsplan, at kød kun markedsføres som
økologisk, når det stammer fra dyr, der fra fødsel er opdrættet i det
økologiske produktionssystem. Denne regel gælder allerede i Danmark.
Efter de
gældende regler må der ikke anvendes GMO i den økologiske produktion. Med
forslaget præciseres det, at de GMO-mærkede produkter ikke også kan mærkes som
økologiske.
Det
lykkedes ikke det østrigske formandskab at opnå enighed om forslaget, og det er
nu overladt til Finland, at gå videre med arbejdet. Forslaget er stadig under
behandling – også i EP. Forslaget forventes til afstemning på Europa-Parlamentets
plenarforsamling i september 2006. Forslaget håbes færdigbehandlet under finsk
formandskab.
Kommissionens forslag til RÃ¥dets forordning om
økologisk produktion samt mærkning af økologiske produkter samt ændring af
Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode
for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler,
KOM(2005) 671 endelig
Kommissionen
fremlagde i juni 2004 Den Europæiske Aktionsplan for økologiområdet. Aktionsplanen
indeholder en række anbefalinger til sikring af økologiens fortsatte udvikling.
RÃ¥det konkluderede i oktober 2004 bl.a., at Aktionsplanens anbefalinger burde
indarbejdes i fællesskabslovgivningen.
Med Kommissionens
forslag om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter defineres
formål og principper for økologisk produktion under hensyntagen til lokale
forhold og udviklingsniveau, hvorved der vil kunne tages hensyn til nationale
geografiske og klimatiske faktorer.
Desuden sikres
det med forslaget, at formål og principper gælder ensartet på alle niveauer af
økologisk husdyrbrug, akvakultur, plante- og foderproduktion såvel som
produktion af økologiske fødevarer. Med forslaget omfattes akvakultur således
af økologiforordningen, hvilket er en udvidelse af anvendelsesområdet i forhold
til den gældende ordning. Med forslaget sikres det endvidere på
fællesskabsplan, at kød kun markedsføres som økologisk, når det stammer fra
dyr, der fra fødsel er opdrættet i det økologiske produktionssystem. Denne
regel gælder allerede i Danmark.
Efter de gældende
regler må der ikke anvendes GMO i den økologiske produktion. Med forslaget
præciseres det, at de GMO-mærkede produkter ikke også kan mærkes som
økologiske.
Forslaget foreskriver, at Kommissionen skal udforme
et fælles EU-logo for økologi. Desuden stilles der forslag om obligatorisk
mærkning med â€EU-økologisk†pÃ¥ varer, der ikke bærer EU-logoet.
For at fremme â€et fælles EU- koncept†for økologisk
produktion foreslås det, at der indføres begrænsninger på mærkning og
anprisning af private økologimærkningsordninger. Det foreslås, at mærkning
eller reklame ikke må indeholde generelle anprisninger af, at private eller
nationale økologi-standarder er bedre eller strengere end EU-reglerne.
Det foreslås
desuden, at medlemsstaterne tilrettelægger kontrollen i overensstemmelse med
den generelle kontrolforordning og på grundlag af en risikovurdering.
I henhold til
forslaget skal Kommissionen bistås af en forvaltningskomité, der udtaler sig
efter en forvaltningsprocedure. Efter de gældende regler er der nedsat en
forskriftkomité, der arbejder efter en forskriftprocedure.
Forvaltningsproceduren giver Kommissionen umiddelbar mulighed for at iværksætte
tiltag, der ikke i forvaltningskomiteen er blevet forkastet ved kvalificeret
flertal. I dag skal Kommissionen have kvalificeret flertal i forskriftkomiteen
for at kunne iværksætte tiltag, uden først at skulle forelægge dem for Rådet og
orientere Parlamentet. En eventuelt ændret procedure fra forskriftkomité- til
forvaltningskomitéprocedure vil derfor medføre, at Kommissionen kan gennemføre
tiltag uden, at der er kvalificeret flertal blandt medlemsstaterne.
Forslaget
indeholder også et delforslag, der fastlægger en overgangsordning på
importområdet med ikrafttrædelse den 1. januar 2007. Det foreslås endvidere, at
der udvikles permanente importregler, der medfører adgang til fællesskabet for
økologiske produkter, som lever op til Codex-kravene eller er ækvivalente med
EU-reglerne. Med forslaget åbnes der mulighed for, at importen ikke indskrænkes
indtil et nyt system er etableret. Forslaget indebærer en sidestilling af de
vejledende retningslinjer i Codex Alimentarius for økologimærkning med
EU-standarderne.  Desuden afvikles det nuværende system med nationale importtilladelser,
og erstattes af et system, hvor særligt EU-godkendte kontrolorganer får
kompetence til at certificere import fra ikke-godkendte tredjelande.
Det lykkedes ikke det østrigske formandskab at opnå
enighed om forslaget, og det er nu overladt til Finland, at gå videre med
arbejdet. Forslaget er stadig under behandling – også i EP. Forslaget forventes
til afstemning på Europa-Parlamentets plenarforsamling i september 2006.
Forslaget håbes færdigbehandlet under finsk formandskab.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af
spiritus. KOM (2005)125
Forslaget indebærer en revision og sammenskrivning
af gældende spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbestemmelser med
det formål at øge læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye
tekniske udviklinger.
Forslaget introducerer bl.a. en kategorisering af
forskellige spiritustyper i tre kategorier afhængig af, hvilke råvarer den enkelte
spiritustype må baseres på samt hvilke aromastoffer, der må tilsættes.
Endvidere stilles forslag om ændring af visse mærkningsregler for spiritus samt
til ændring i procedureformen for fremtidige ændringer af lovgivningen på
området, idet bl.a. forordningen bilag, herunder bl.a. definitionerne for
spiritustyper, fremtidigt vil kunne ændres ved forvaltningskomitéprocedure,
hvor ændring i dag forudsætter vedtagelse via fælles beslutningstagen af
Europa-Parlamentet og RÃ¥det.
For så
vidt angår definitionerne af spiritus har forslaget medført en særlig drøftelse
omkring definitionen af Vodka, således at Vodka kun vil kunne produceres på
basis af korn og kartofler, som er den traditionelle metode for fremstilling af
Vodka, og dermed opnår samme beskyttelse som f.eks. Whisky og Rom.
1. læsning af forslaget pågår fortsat i rådets
arbejdsgruppe. Det finske formandskab arbejder på, at der kan opnås enighed om
forslaget ved 1. læsning, som forventes gennemført under det finske
formandskab.
Det forventes, at
Kommissionen i 2006 vil fremsætte forslag til ændring af næringsdeklarationsÂdirektivet
(Rådets direktiv 90/496/EØF om næringsdeklaration af levnedsmidler). Som
reglerne er i dag, er det frivilligt at næringsdeklarere færdigpakkede
fødevarer, med mindre man fremsætter en ernæringsmæssig anprisning. Det
forventes, at Kommissionen vil fremsætte forslag om obligatorisk
næringsdeklaration af alle færdigpakkede fødevarer. Desuden forventes forslaget
at indebære evt. ændringer af teknisk karakter, som fx definitioner og metoder,
m.v.
Forslaget
forventes fremsat i 3. kvartal 2006.
Som opfølgning på hvidbogens målsætninger om
forenkling og ensretning af procedurerne omkring godkendelse mv. forventes Kommissionen
at fremsætte et forslag, der samler tre nuværende direktiver på
tilsætningsstofområdet, i form af en rammeforordning eller et rammedirektiv.
Kommissionen har oplyst, at forslaget vil blive fremsat i 3. kvartal 2006, som
en del af en â€pakke†bestÃ¥ende af dette forslag, forslaget om enzymer tilladte
til fødevarer og forslaget om smagsstoffer.
Forslaget har som hovedformål at fastsætte et
harmoniseret regelsæt for anvendelse af enzymer ved fremstilling af fødevarer.
Det forventes, at der i løbet af forhandlingerne kommer mere klarhed over
afgrænsningen mellem enzymer og tilsætningsstoffer. Forslaget kommer formentlig
til at indgÃ¥ i en â€pakkeâ€, jf. ovenstÃ¥ende.    Â
Forslaget
forventes fremsat i 3. kvartal 2006.
Harmonisering af smagsstoffer er et område, der
ikke tidligere har været reguleret på fællesskabsplan. Kommer formentlig til at
indgÃ¥ i en â€pakkeâ€, jf. ovenstÃ¥ende.   Â
Forslaget
forventes fremsat i 3. kvartal 2006.
Det
forventes, at der vil komme sager vedrørende ansøgning om tilladelse til
markedsføring af fødevarer og fødevareingredienser på Landbrugs- og
Fiskerirådsmøder i september og oktober 2006. Kommissionens forventes desuden
at præsentere en rapport vedr. GMO-mærkning på rådsmødet – landbrug og fiskeri
i september 2006.
I det tyske formandskabs program, præsenteres Europas demografiske udvikling som en af EU’s udfordringer. Under overskriften â€Chance und Herausforderung des demografischen Wandels†udpeges familiepolitikken som en forudsætning for, at den faldende fertilitetsrate kan vendes til et stigende antal børnefødsler. For at belyse de familiepolitiske muligheder vil det tyske formandskab iværksætte en erfaringsudveksling pÃ¥ europæisk niveau, og stræbe efter at skabe en familiepolitisk alliance. Dette initiativ vil blive præsenteret pÃ¥ RÃ¥dsmødet (EPSCO) den 22. februar 2007. En nærmere konkret udmøntning af eventuelle initiativer, som udspringer heraf, vil blive drøftet pÃ¥ rÃ¥dsmødet (EPSCO) den 30.-31. maj 2007.  Â
Desuden afholder det tyske formandskab et uformelt ministermøde for ligestillings- og familieministre i 15.-16. maj 2007.
Grønbog om lovkonflikter i sager vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller, herunder spørgsmålet om retlig kompetence og gensidig anerkendelse (KOM (2006) 400).
Grundnotat blev oversendt til Europaudvalget den 17. oktober 2006. Grønbogen blev besvaret den 19. december 2006, og besvarelsen blev sendt til Europaudvalget den 21. december 2006.
Afventer initiativ fra Kommissionen på baggrund af besvarelserne.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse af lovvalgsregler i ægteskabssager (KOM (2006) 399).
Grundnotat blev oversendt til Europaudvalget den 5. september 2006. Arbejdsgruppen har i efteråret 2006 gennemgået forslaget, og forslag fra formandskabet til ændring af Kommissionens forslag forventes fremlagt foråret 2007.
Forslag til Rådets forordning om kompetence, gældende ret, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og om samarbejde vedrørende underholdspligt (KOM (2005) 649).
Arbejdsgruppen har i løbet af 2006 gennemgået forslaget. På baggrund af disse drøftelser fremlagde det finske formandskab sammen med det kommende tyske formandskab den 20. december 2006 forslag til ændring af Kommissionens forslag. Dette ændringsforslag skal drøftes på en række arbejdsgruppemøder i løbet af 1. halvår af 2007.
Det tyske formandskab påtænker at forelægge enkelte elementer af forslag til politisk drøftelse på rådsmøderne i april eller juni 2007.
Ovenstående 3 forslag mv. er alle omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
[1] Overvågning af hjortedyr for TSE forventes at starte i løbet anden halvdel af 2006. Omfanget af overvågningsprogrammet er endnu ikke vedtaget.