17.01.2007
For at forebygge kriminalitet er regeringen nu parat til at
lade banker og butikker tv-overvåge indgange og facader med optagelse af
billeder. Det samme gælder adgangs- eller flugtveje til og fra f.eks. en
bank.
Et lovforslag om den øgede brug af tv-overvågning vil blive
fremsat for Folketinget i februar/marts måned. Forslaget vil bygge på den
betænkning, som justitsminister Lene Espersen modtog i november 2006 fra
det såkaldte tv-overvågningsudvalg.
Samtidig med, at regeringen ønsker at udvide mulighederne
for at foretage tv-overvågning, lægger Lene Espersen op til, at der
indføres nye regler, som skal sikre, at optagelserne ikke misbruges.
Regeringen har desuden besluttet, at kommunerne ikke skal
have udvidet adgang til at foretage tv-overvågning. Efter regeringens
opfattelse er det ikke nødvendigt, da politiet efter gældende regler har
mulighed for at foretage tv-overvågning som led i kriminalitetsbekæmpelse.
Justitsminister Lene Espersen siger:
"Af hensyn til kriminalitetsbekæmpelsen mener
jeg, at det er rigtigt, at vi fortager en udvidelse af adgangen for private
til at foretage tv-overvågning.
Det er min hensigt i det kommende lovforslag at
lægge op til, at en række forretningsdrivende får adgang til at foretage
tv-overvågning med billedoptagelse af egne indgange og facader. Desuden
skal der i nødvendigt omfang være mulighed for at tv-overvåge tilknyttede
arealer, som kan tænkes anvendt som adgangs- eller flugtvej.
Når vi udvider adgangen til tv-overvågning, er det
efter min mening særdeles vigtigt, at vi samtidig sikrer os, at de
optagelser, som tv-overvågning kan være forbundet med, ikke misbruges.
Derfor vil jeg bl.a. foreslå, at billederne skal slettes senest 30 dage efter
optagelsen. Samtidig vil jeg foreslå regler, der medfører, at optagelserne
som udgangspunkt kun kan videregives til politiet med henblik på
efterforskning.
Lovforslaget vil ikke indeholde nogen bestemmelse om
adgang for kommuner til at tv-overvåge i et generelt
kriminalitetsforebyggende øjemed. Det hænger bl.a. sammen med, at politiet
inden for rammerne af gældende lovgivning har en mulighed for at foretage
tv-overvågning som led i kriminalitetsbekæmpelse."
Til redaktionen:
I oktober 2004 nedsatte Justitsministeriet et
tv-overvågningsudvalg, der fik til opgave at overveje, om der i videre
omfang bør gives adgang til at foretage tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed, og i givet fald hvilke rammer der bør
gælde for en sådan udvidelse. Udvalget blev endvidere anmodet om at
foretage en vurdering af samspillet mellem tv-overvågningslovens og
persondatalovens regler.
I november 2005 blev udvalget desuden anmodet om at overveje
en anbefaling om tilvejebringelse af hjemmel til, at kommuner efter forelæggelse
for politiet kan foretage tv-overvågning på frit tilgængelige steder i
kriminalitetsforebyggende øjemed. Denne anbefaling udgjorde én af de 49
anbefalinger, som indgik i den tværministerielle arbejdsgruppes rapport
"Det danske samfunds indsats og beredskab mod terror" (oktober
2005), og som regeringen i sin terrorhandlingsplan fra november 2005
tilkendegav først at ville tage politisk stilling til, når
tv-overvågningsudvalget har færdiggjort sine overvejelser om anbefalingen.
I den betænkning, som udvalgets formand, professor dr. jur.
Peter Blume, afgav til justitsminister Lene Espersen i november 2006, har
udvalget bl.a. foreslået,
- at pengeinstitutter, hoteller, restaurationer og butikker
skal have lov til at foretage tv-overvågning med billedoptagelse af egne
indgange og facader,
- at denne gruppe af erhvervsdrivende skal have lov til at
foretage tv-overvågning med billedoptagelse også af arealer i direkte
tilknytning til egne indgange og facader (f.eks. fortove og dele af
parkeringspladser), hvis dette klart er nødvendigt af hensyn til
kriminalitetsforebyggelse,
- at optagelser fra tv-overvågning som udgangspunkt skal
slettes senest 30 dage efter optagelsen,
- at personoplysninger, der hidrører fra tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed, kun må videregives med den berørtes
samtykke, medmindre videregivelsen følger af lov eller sker til politiet
med henblik på en politimæssig efterforskning,
- at Datatilsynet skal have inspektionskompetence ved
behandling af personoplysninger ved tv-overvågning, men at der ikke skal
ske anmeldelse til tilsynet af den konkrete overvågning.
7 af udvalgets 14 medlemmer har endvidere foreslået en
dispensationsregel, hvorefter også andre private (bl.a.
ikke-erhvervsdrivende) får mulighed for at opnå en tidsbegrænset tilladelse
fra politiet til at foretage tv-overvågning af egne indgange og facader,
når en sådan overvågning må anses for klart nødvendig af hensyn til
kriminalitetsforebyggelse rettet mod de pågældende bygninger eller disses
brugere.
For så vidt angår anbefalingen om tilvejebringelse af
hjemmel til, at kommuner efter forelæggelse for politiet kan foretage
tv-overvågning på frit tilgængelige steder i kriminalitetsforebyggende
øjemed, anførte udvalget, at man ikke fandt at have et tilstrækkeligt grundlag
for at vurdere effekten af bestemte virkemidler i forbindelse med
terrorbekæmpelse. På den baggrund fandt udvalget ikke endeligt at kunne
tage stilling til, om en regulering af denne karakter vil være ønskelig.
Efter de gældende regler i tv-overvågningsloven må private
som hovedregel ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.
Der gælder imidlertid en række undtagelser til dette
generelle forbud. For det første er tv-overvågning af tankstationer,
fabriksområder, overdækkede butikscentre og lignende områder, hvorfra der
drives erhvervsvirksomhed, undtaget fra forbudet, hvis overvågningen
foretages af den, som har rådighed over området. Det samme gælder
tv-overvågning af pengeautomater, vekselautomater og pengetransportbiler,
hvis overvågningen foretages af den, der har rådighed over automaten eller
køretøjet, og overvågningen er indrettet således, at den alene er rettet
mod personer, som befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller køretøjet.
Endelig er også tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af
billeder på videobånd, film eller lignende, undtaget fra forbudet, når den
foretages som led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger
eller lignende.
|