<DOCUMENT_START>

 

R E D E G Ø R E L S E

 

for

 

rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december 2006 for så vidt angår sager inden for Justitsministeriets, Integrationsministeriet og Forsvarsministeriets ansvarsområder

 

Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der er anvendt i de aktuelle notater til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

Dagsordenspunkt 1: Midtvejsevaluering af Haag-programmet – for så vidt angår Justitsministeriets område

 

Der blev vedtaget en række rådskonklusioner vedrørende midtvejsevalueringen af Haag-pro-grammet.

 

I rådskonklusionerne hilser Rådet bl.a. de opnåede fremskridt på RIA-området velkommen, men peger dog også på, at der på nogle områder ikke er opnået tilstrækkelige fremskridt. Rådet opstiller en række prioriteter, som bl.a. er videreudvikling af det strafferetlige og civilretlige samarbejde, styrkelse af politisamarbejdet, bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet, styrkelse af den eksterne RIA-dimension samt udvikling af den nye generation af Schengensystemet (SIS II) og udvidelsen af Schengen-området med de ”nye” medlemsstater.

 

Det anføres endvidere i rådskonklusionerne, at den nuværende handlingsplan på RIA-området skal opdateres under det tyske og kommende formandskaber.

 

Herudover anføres det bl.a. i rådskonklusionerne, at den procedure for beslutningstagning, som i dag anvendes på RIA-området, ikke altid bidrager til at sikre en effektiv beslutningstagning. Rådet (retlige og indre anliggender) vil fortsætte med at overveje spørgsmålet. Det bemærkes i den forbindelse, at der på rådsmødet var stor modstand mod at anvende TEU artikel 42 (om søjlespring), og rådskonklusionerne indeholder ingen beslutning herom.

 

Endelig kan det nævnes, at der med rådskonklusionerne bl.a. opstilles et krav om et mere grundigt forarbejde forud for fremsættelse af forslag til nye instrumenter, ligesom det understreges, at der skal ske en korrekt implementering af vedtagne tiltag inden for den fastsatte tidsfrist. I tilknytning hertil lægges der op til, at der skal ses nærmere på mulighederne for at indføre nye evalueringsmekanismer.

 

Dagsordenspunkt 2: Rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overførelse af domfældte mellem EU-medlemsstaterne (den europæiske fuldbyrdelsesordre)

 

Der blev ikke opnået politisk enighed om udkastet til rammeafgørelsen, idet et medlemsland ikke kunne acceptere formandskabets kompromisforslag. Det pågældende medlemsland fastholdt således, at fuldbyrdelsesstaten ikke skal være forpligtet til at overtage den domfældtes afsoning af en frihedsstraf, hvis fuldbyrdelsesstaten finder, at dette ikke vil tjene et socialt rehabiliteringsformål. Herudover kunne det pågældende medlemsland ikke acceptere, at overførelse kan ske uden den domfældtes samtykke.          

 

Dagsordenspunkt 3: Proceduremæssige rettigheder i straffesager

 

Rådet drøftede spørgsmålet om, hvorvidt en regulering af området bør finde sted i form af en rammeafgørelse eller i form af et ikke-bindende instrument. Der blev ikke opnået enighed herom. Sagen vil derfor skulle drøftes på ny under det kommende tyske formandskab.

 

Dagsordenspunkt 4: Rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige samarbejde

 

Formandskabet gav en kort status for forhandlingerne om udkastet til rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige samarbejde.

 

Dagsordenspunkt 5: Gennemførelse af Schengen-reglerne

 

Der blev vedtaget en række rådskonklusioner vedrørende Schengen-informationssystemet og udvidelsen af Schengen-området.

 

Det centrale i rådskonklusionerne er, at der gives grønt lys for det såkaldte SISone4all-projekt, som indebærer, at de nye medlemslande – som en midlertidig løsning – kobles op på det eksisterende Schengen-informationssystem (SIS 1+) med henblik på så hurtigt som muligt at kunne deltage i Schengen-samarbejdet med ophævelse af den indre grænsekontrol.

 

Det fremgår i den forbindelse bl.a af rådskonklusionerne, at Rådet opfordrer formandskabet til at tilrettelægge evalueringen af de nye medlemsstaters anvendelse af Schengen-reglerne således, at Rådet, såfremt Schengen-reglerne anvendes tilfredsstillende, inden udgangen af 2007 vil kunne træffe afgørelser med henblik på ophævelsen af kontrollen ved de indre grænser for så vidt angår land- og søgrænserne fra januar 2008 og luftgrænserne senest i marts 2008. Rådet noterer sig endvidere, at det kan blive nødvendigt at træffe særskilte afgørelser om ophævelsen af de indre grænser i forhold til visse nye medlemsstater, der ikke måtte være klar til at anvende Schengen-reglerne som helhed fra samme dato som de øvrige medlemsstater.

 

Rådet noterer sig herudover bl.a., at de nye medlemsstater skal være integreret i det eksisterende Schengen-informationssystem (SIS1+) senest medio oktober 2007, således at evalueringen af disse medlemsstaters anvendelse af SIS kan påbegyndes i november 2007.

 

Endelig kan det nævnes, at Rådet i rådskonklusionerne bekræfter den enighed, der er opnået om retsakterne vedrørende oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II), og opfordrer de lande, som har parlamentariske forbehold (dette gælder bl.a. Danmark) i forhold til retsakterne, til at hæve disse. Rådet opfordrer desuden Kommissionen til at fremlægge en revideret tidsplan for SIS II.     

 

Dagsordenspunkt 6: Status for EU’s indsats mod terrorisme

 

Rådet blev orienteret om en række tiltag som led i EU’s indsats mod terrorisme. EU’s anti-terrorkoordinator, Gijs de Vries, gav herunder sin halvårlige afrapportering.

 

Herudover tog Rådet rapporten om gennemførelsen af strategien og handlingsplanen for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af terrorister til efterretning. Rådet vedtog en række strategiske anbefalinger udarbejdet af Terrorismearbejdsgruppen. Endelig blev Rådet orienteret om Terrorismearbejdsgruppens arbejde.

 

Dagsordenspunkt 7: Fremtidens Europol

 

Der blev – som følge af et forbehold fra et medlemsland – ikke vedtaget rådskonklusioner om Europols fremtid. Det er dog forventningen, at det pågældende forbehold vil blive hævet i løbet af kort tid.   

 

Dagsordenspunkt 8: EU’s handlingsplan om bekæmpelse og forebyggelse af menneskehandel 

 

Rådet godkendte det fremlagte dokument vedrørende EU’s handlingsplan om bekæmpelse og forebyggelse af menneskehandel. 

 

Dagsordenspunkt 9: Rapport om gennemførelse af strategien for den eksterne dimension af RIA-samarbejdet

 

Rådet noterede sig afrapporteringen vedrørende gennemførelse af strategien for RIA-politikkens eksterne dimension.  

 

Dagsordenspunkt 10: Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union

 

Rådet nåede til enighed om de udestående spørgsmål. Der var opbakning til det kompromisforslag, som formandskabet havde fremlagt, herunder at de enkelte medlemslande og fællesskabets institutioner frivilligt kan vælge, om de for deres vedkommende vil give Agenturet kompetence på området for politimæssigt og strafferetligt samarbejde inden for søjle 3. Med forbehold for Europa-Parlamentets udtalelse, som endnu ikke forelå, var der således politisk enighed om forslaget. Agenturet forventes på den baggrund oprettet i begyndelsen af 2007.     

 

Dagsordenspunkt 11: (Evt.) Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Europarådet om en aftale om samarbejde mellem Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og Europarådet - Udgået

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 12: (Evt.) Rådets afgørelse om et særprogram om grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab for perioden 2007-2013 som en del af det generelle program om grundlæggende rettigheder og retfærdighed

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 13: (Evt.) EU-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser (ROM I)* - Udgået

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.

 

Dagsordenspunkt 14: Rådets forordning om oprettelse af et instrument for beredskab og hurtig indsats i katastrofesituationer af 26. april 2005 (”det finansielle beredskabsinstrument”)

 

Der blev på rådsmødet ikke opnået enighed om det udestående spørgsmål vedrørende fællesskabsfinansiering af flytransport og andre ressourcer til katastrofeområder inden for rammen af det finansielle beredskabsinstrument på civilbeskyttelsesområdet. Der var enighed om at fortsætte drøftelserne for at opnå enighed inden udgangen af 2006.

 

Efterfølgende er der på rådsmødet (GAERC) den 11. december 2006 opnået enighed i sagen.

 

Dagsordenspunkt 15: SISNET-budget for 2007

 

Sagen var ikke på den endelige dagsorden for rådsmødet. Sagen forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde.



* Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten finder derfor anvendelse.