Samråd i Socialudvalget den 23. nov. 2006 om Rådsmødet

 

Jeg vil gerne sige tak for lejligheden til at orientere om rådsmødedagsordenen på det sociale område.

 

Lad mig først nævne dagsordenens punkt 13, Daphne III, Europa - Parlamentets og Rådets beslutning om et program for perioden 2007-2013, ”Bekæmpelse af vold”.

 

Formålet med programmet er at forebygge og bekæmpe alle former for vold mod børn, unge og kvinder. Forslaget viderefører de to tidligere Daphne-programmer.

 

Det blev oprindelig behandlet i sammenhæng med et forslag om forebyggelse af narkotikamisbrug. Det blev dog på opfordring af Europaparlamentet besluttet at opdele behandlingen af disse to programmer for at undgå, at Daphne mister sin synlighed. Danmark har støttet opdelingen.

 

Regeringen arbejder løbende for at få menneskehandel højere op på dagsordenen i de internationale fora, hvor vi har mulighed for det.

 

Vi har derfor også i forbindelse med Daphne arbejdet på at få menneskehandel fremhævet. Det er lykkedes, sådan at menneskehandel er kommet ind i indledningen til artikel 3, der udstikker de specifikke mål for programmet. Det er dermed helt klart, at programmet inkluderer bekæmpelse og forebyggelse af menneskehandel og sexuel udnyttelse.

 

Danmark har i øvrigt som alle andre lande haft en positiv holdning til programmet og hilst det velkomment, at der på europæisk niveau fortsat lægges vægt på bekæmpelse af vold mod kvinder og børn.

 

Danmark har desuden støttet en betoning af forebyggelseselementet i programmet. For selvfølgelig er det vigtigt at bekæmpe vold, men det vigtigste må være at undgå, at volden overhovedet opstår.

 

Derudover har Danmark arbejdet for at gøre programmet så flexibelt som muligt, sådan at der bliver mulighed for at give støtte til en bred vifte af forskellige formål inden for de generelle mål. 

 

Vi har desuden tilsluttet os en afvisning af, at visse organisationer forhåndsudvælges til driftsstøtte efter programmet. Dette er principielt forkert, fordi det kan udelukke andre relevante organisationer. Alle organisationer bør søge på lige fod.

 

Europaparlamentet har i øvrigt stillet en række ændringsforslag. En del af ændringsforslagene, fx fremhævelse af menneskehandel og henvisning til de tidligere Daphne-programmer, er der opnået enighed om. Det forventes dog afvist på forhånd at give støtte til organisationen ”ENOC” (The European Network of Ombudspersons for Children). Og det blev afvist at hæve det samlede budget fra 116,85 mio. euro til 125 mio. euro for programmets løbetid, fordi det forventes, at Kommissionens budget svarer til behovet.

 

Endelig kan jeg oplyse, at der i Coreper i morgen skal forhandles om ordlyden af et såkaldt ”statement” med henblik på at opfordre Kommissionen til at overveje at afholde et europæisk år for at bekæmpe vold mod kvinder og børn. Hermed imødekommes et ønske fra Europarlamentet.

 

Andre initiativer

Menneskehandel er i sagens natur grænseoverskridende. Det er derfor helt afgørende for succes, at vi samarbejder landene imellem for at bekæmpe og ikke mindst forebygge. Det gælder, hvad enten det drejer sig om modtager-, transit- eller afsenderlande.

 

På rådsmødet agter jeg derfor at slå til lyd for, at det ikke er tilstrækkeligt, at menneskehandel behandles blandt justits- og indenrigsministrene. Det er selvfølgelig centralt, at den politimæssige koordination udbygges og intensiveres, men vi har som socialministre et væsentligt ansvar for at sikre, at der også tages fat om ondets rødder – nemlig de sociale årsager, der ligger til grund for menneskehandel. Vi har fra dansk side udarbejdet et lille ”non- paper” med nogle idéer til det videre arbejde, som er blevet præsenteret i EU.

 

Et initiativ i EU-regi er nemlig en oplagt opfølgning på den rundbordssamtale om de sociale aspekter af menneskehandel, jeg har afholdt i København den 31. oktober 2006 i samarbejde med Nordisk Ministerråd. Deltagere var socialministre fra de nordiske lande og landene omkring Østersøen. Rundbordssamtalen forløb meget positivt. Ikke mindst de baltiske ministre men også Tyskland og Polen hilste initiativet velkomment.

 

Som konkrete resultater fik vi vedtaget et ”statement”, og der blev opnået enighed om at foreslå Nordisk Ministerråd at gennemføre et partnerskabsbaseret projekt, der skal forebygge, at unge teenagepiger havner i prostitution.

 

Herefter vil jeg ganske kort orientere om to tekniske forslag vedrørende koordination af social sikring.

 

Dagsordenens punkt 15 handler om den forordning, der indeholder de administrative regler til gennemførelse af forordning 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger. På rådsmødet den 1. juni vedtog vi de første generelle afsnit, og nu er turen kommet til pensionsafsnittet.

 

Tilslutningen til pensionsafsnittet sker under den forudsætning, at tilslutningen er foreløbig, og forudsætter endelig tilslutning, når det samlede forslag har været behandlet. Vi har fra dansk side ingen problemer med forslaget.

 

Dagsordenens punkt 16 vedrører forslag til et bilag (XI) til forordning  883/04 om koordinering de sociale sikringsordninger.

 

I bilag XI skal det enkelte medlemsland opregne og beskrive de særlige bestemmelser i national lovgivning, som der skal tages hensyn til, når forordning 883/04 skal finde anvendelse.  De danske optegnelser i denne omgang vedrører pensioner, bl.a. betingelserne for optjening af ret til dansk pension for ikke- erhvervsaktive.

 

Forslaget vil først blive lagt op til endelig vedtagelse, når alle forslag til optegnelser i bilag XI er behandlet. Det vil nok vare et par år endnu.