J.nr. 000-00012

Ref. KRE

Den 29. september 2006

 

 

 

 

 

Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøområdet i 2. halvår af 2006 under Finsk formandskab

 

Det finske formandskab har på det uformelle miljøministermøde d. 14. – 16. juli 2006 lanceret debatten om en ny generation af miljøpolitikker. Formandskabet konkluderede, at forøget ressourceeffektivitet og afkobling mellem økonomisk udvikling og miljøbelastning er vejen til at realisere den miljømæssige dimension i EU's reviderede bæredygtighedsstrategi, der samtidig medvirker til at fremme europæiske virksomheders konkurrenceevne. Regulering, økonomiske styringsmidler og en målrettet miljøteknologisk satsning identificeres som hovedinstrumenter. Samtidig bør udformningen af EU's miljøpolitik fremover i stigende grad også anskues i en global sammenhæng ud fra erkendelsen af, at vore produktions- og forbrugsmønstre afstedkommer miljøpåvirkninger og ressourcebelastninger langt ud over EU's grænser og ikke mindst i en række vækstøkonomier i udviklingslandene.

 

I god samklang hermed ligger det finske formandskabs centrale satsning på at sikre fremdrift i klimapolitikken, såvel internt i EU – ved den forestående revision af EU's kvotehandelssystem, som eksternt (i forbindelse med den kommende 12. partskonference under klimakonventionen) - ved en aktiv EU indsats for at gennemføre Montreal handlingsplanen mhp. at skaffe den bredest mulige internationale opbakning til post et 2012 regime, og ved at presse på med etablering af et fælles ambitionsniveau for de udviklede landes videregående reduktionsforpligtelser.

 

Kommissionens meddelelse om en strategi for bæredygtig udnyttelse af naturressourcer er for de centrale elementers vedkommende indarbejdet i formandskabets ovennævnte satsning på en generel forbedring af ressourceeffektiviteten. Formandskabet vil således på Rådsmøde(miljø) i oktober søge tilslutning til konklusioner, der fastslår nødvendigheden af at udbygge og sammenstille vidensgrundlaget om den globale ressourcebelastning og bygge konkrete målsætninger ind i en langsigtet vision om markante forbedringer af ressourceudnyttelsen, som grundlag for en påkrævet global økonomisk udvikling, der ikke underminerer klodens økologiske bæreevne. Formandskabet støtter Kommissionen i, at EU skal være drivkraft bag ideen om, at der i FN-regi etableres et rådgivende videnskabeligt ressourcepanel, ligesom man betoner den snævre sammenhæng til den forestående midtvejsrevision af EU's 6. miljøhandlingsprogram og Kommissionens annoncerede handlingsplan for bæredygtig forbrug og produktion.

 

 

Arbejdet i Rådet(Miljø)

Det finske formandskab er kendetegnet ved en markant ophobning af meget tunge miljøpolitiske sager, der befinder sig på forskellige stadier i den fælles beslutningsprocedure mellem Råd og Parlament. Formandskabet forventer således at kunne opnå politisk enighed om en fælles holdning i Rådet på følgende sager:

 

·         Direktiv om luftkvalitet. RÃ¥det nÃ¥ede pÃ¥ sit møde i juni 2006 frem til en principiel enighed om forslaget, som bl.a. indebærer et bindende koncentrationsloft for luftens indhold af smÃ¥ partikler gældende fra 2015 samt en yderligere reduktionsmÃ¥lsætning pÃ¥ 20 % frem til 2020. RÃ¥dets principielle enighed forventes efter Parlamentets første behandling af forslaget omsat i en egentlig politisk enighed om forslaget pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 23. oktober.

 

·         Havstrategidirektiv. Forslaget er et rammedirektiv, der pÃ¥lægger medlemslandene at opstille langsigtede strategier mhp. opnÃ¥else af god miljøtilstand i deres havomrÃ¥der i 2021. Strategierne skal involvere en indledende status for havmiljøkvaliteten, samt valg af kriterier og miljømæssige mÃ¥lsætninger samt opstilling af konkrete indsatsprogrammer. Formandskabet vil gennemføre en politisk drøftelse af forslaget pÃ¥ rÃ¥dsmødet i oktober og satser pÃ¥ vedtagelse af politisk enighed pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 18. december.

 

·         Affaldsdirektivet. Forslaget indebærer en gennemgribende revision af EU's affaldslovgivning med det dobbelte sigte, at forenkle dette omfattende lovgivningskompleks og styrke anvendelsen af det indre marked som motor for en forøget genanvendelse af affald i Europa. Formandskabet pÃ¥regner, at politisk enighed om forslaget kan vedtages pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 18. december.

 

·         Euro 5. Forslaget indeholder skærpede krav til udstødningsgassen fra person- og varebiler fra 2010. Det væsentligste element i forslaget er, at der indføres krav til partikeludslip, som vil forudsætte anvendelse af partikelfiltre pÃ¥ nye biler. Formandskabet pÃ¥regner, at en forventet 1.læsningsenighed om forslaget med Europa Parlamentet vil kunne bekræftes pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 18. december.

 

På rådsmødet i december vil formandskabet endvidere tilrettelægge politisk drøftelser blandt miljøministrene af Kommissionens fremlagte temastrategi om bæredygtig anvendelse af pesticider med tilhørende forslag til rammedirektiv, samt af forslaget til direktiv om Prioritering af farlige stoffer i vandmiljøet.

 

Medlemsstaterne skal efter direktivforslaget om pesticider udarbejde nationale handlingsplaner, som bidrager til at nedsætte af risikoen ved anvendelse af pesticider. Medlemsstaterne skal bl.a. fremme dyrkningssystemer med lavt pesticidforbrug samt indføre regelmæssig kontrol af sprøjter. En politisk enighed om forslaget, som tillige drøftes i Landbrugsrådet, forventes tidligst  opnået under tysk formandskab i 1. halvår 2007.

 

Forslaget om prioriterede stoffer i vandmiljøet er en udfyldelse af vandrammedirektivet og fastsætter miljøkvalitetskrav for prioriterede stoffer i overfladevand samt en endelig liste over prioriterede farlige stoffer. Forslaget forpligter endvidere medlemslandene til at kunne dokumentere overholdelsen af kvalitetskravene.

 

Herudover planlægger formandskabet, at Rådet på møderne i oktober og december vedtager politiske konklusioner om Kommissionens meddelelser om at stoppe tabet af biodiversitet i 2010 samt om den ovennævnte temastrategi for bæredygtig udnyttelse af naturressourcer.

 

En helt afgørende prioritet for det finske formandskab er, at kunne opnå enighed om Fællesskabets fremtidige kemikalieregulering REACH i forbindelse med Europa Parlamentets 2.-læsning af forslaget. Blandt de centrale elementer i drøftelserne med Parlamentet udestår det, at skabe enighed om kravet om substitution med mindre farlige kemikalier af stoffer, der er omfattet af reguleringens godkendelsesordning, samt at afklare spørgsmålet om industriens generelle ansvar for kemikaliehåndteringen. Parlamentets miljøudvalg stemmer om ændringsforslag den 10. oktober, og plenarforsamlingen forventes senest at behandle sagen på samlingen i slutningen af november.

 

Med hensyn til Kommissionens forslag til et EU-støtteinstrument for miljøet LIFE+ har formandskabet ligeledes satset på en 2.-læsningsenighed med Europa Parlamentet. En fundamental uenighed mellem Rådet og Parlamentet, om hvorvidt tilskudsmidlerne skal forhåndsfordeles efter objektive kriterier til medlemslandenes egen forvaltning eller skal forvaltes centralt af Kommissionen, må imidlertid forventes at resultere i, at sagen skal afgøres i forligsprocedure. Dette vil efter alt at dømme indebære, at ordningen ikke kan være på plads ved årsskiftet, hvor den eksisterende EU-miljøstøtteordning udløber.

 

Herudover vil to sager skulle afgøres i forligsprocedure. Det drejer sig om forslag til direktiv om Grundvand samt direktivforslaget om infrastruktur for geodata INSPIRE. I relation til grundvandsforslaget er de centrale udeståender i forhold til Europa Parlamentet spørgsmålet om hvorvidt, der skal indføres en generel grænseværdi for nitratindholdet i grundvand samt spørgsmålet om hvornår medlemsstaterne skal forpligtes til at gribe ind overfor konstaterede forureningstendenser. I forhandlingerne om INSPIRE forslaget er spørgsmålet om forvaltning af ophavsretten til de geografiske data et afgørende udestående. Fristerne for forligsudvalgsbehandlingen udløber i grundvandssagen ultimo november og for INSPIRE sagen i begyndelsen af det nye år.

 

Miljørelaterede forslag i andre råd

Kommissionens forslag til revision af forordningen om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler er det væsentligste miljørelaterede forslag, der forhandles udenfor miljørådet i 2. halvår 2006. Hovedelementer i forslaget er, at aktivstoffer godkendes hhv. ikke-godkendes på EU niveau efter bestemte kriterier. Efter forslaget opdeles endvidere EU i 3 zoner og for plantebeskyttelsesmidler indføres en tvungen gensidig anerkendelse af godkendelser givet af et andet land i den zone, landet tilhører. Formandskabet vil tilrettelægge en politisk debat om forordningsforslaget i landbrugsrådet den 19.-21. december. Politisk enighed om forslaget forventes tidligst i 1. halvår 2007 under tysk formandskab. 

 

Herudover forventes Konkurrenceevne Rådet på sit møde den 4.-5. december at opnå politisk enighed om to ændringer af det såkaldte 76-direktiv mhp. hhv. at begrænse markedsføringen af måleinstrumenter med indhold af kviksølv samt at begrænse brug og markedsføring af stoffet perfluoroctan sulfonat.

 

Endelig planlægger det finske formandskab, at Energi Rådet på sit møde den 23. november 2006 under overskriften bæredygtig produktion og forbrug af energi vedtager rådskonklusioner om Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet samt drøfter fremme af vedvarende energi i EU.