1. oktober 2007
Pressemeddelelse:
1. oktober træder en ny organisering i kraft i Miljøministeriet. Den nye organisering er en konsekvens af kommunalreformen og indebærer en skærpelse af de eksisterende institutioners profiler samt oprettelse af en ny By- og Landskabsstyrelse
Klarere fokus på kerneopgaver og eksterne interessenter i ministeriets institutioner og oprettelse af en ny styrelse er de væsentligste konsekvenser af den nye organisering, som i dag træder i kraft i Miljøministeriet.
Tilpasningen af ministeriets organisering er en konsekvens af kommunalreformen, som betød, at Miljøministeriet ved årsskiftet fik tilført en række opgaver, som før blev varetaget af amterne. Disse opgaver løses i dag af syv statslige miljøcentre, som er placeret rundt om i landet. Det er ikke mindst denne nye situation, som har nødvendiggjort en tilpasning af ministeriets centrale institutioner.
Departementschef i Miljøministeriet Erik Jacobsen udtaler:
â€De nye opgaver og medarbejdere, som ministeriet fik med kommunalreformen, er den væsentligste grund til, at vi har vurderet, der var behov for at justere ministeriets centrale organisation.â€
Han understreger dog, at også eksterne faktorer har spillet en vigtig rolle i overvejelserne om, hvordan ministeriet skulle se ud:
â€Samtidig har vi forsøgt at tage højde for, at internationale spørgsmÃ¥l har stor betydning for arbejdet i Miljøministeriet, f.eks. EU-lovgivningen og den store klimakonference i 2009.â€
Skærpede profiler
Det bærende princip for den nye organisering er fokus på opgaver og ikke mindst de kunder og eksterne interessenter, som ministeriet har berøring med.
Departementschef Erik Jacobsen:
â€Miljøministeriets ressortomrÃ¥de spænder meget vidt – fra spildevandsregulering over byplanlægning til skovdrift, og i bund og grund er opgaverne meget forskellige. Vi har derfor gennemgÃ¥et ministeriets institutioner og skærpet deres profiler, sÃ¥ de hver især er sporet ind pÃ¥ deres kerneomrÃ¥der.â€
Skærpelsen af profilerne indebærer, at Miljøstyrelsen i højere grad end tidligere bliver erhvervslivets indgang til ministeriet. Styrelsen har som hovedformål at fremme miljøvenlig produktion i erhvervene og bliver dermed en vigtig partner for erhvervslivet i forhold til udvikling af miljøvenlig teknologi.
Skov- og Naturstyrelsen har borgerne og deres naturoplevelser som sit primære fokus. Forvaltning af statens skove og naturområder samt genopretning og skabelse af natur bliver fremover denne styrelses hovedformål.
Ny styrelse og central klimaenhed
Foruden de eksisterende institutioner får Miljøministeriet med den nye organisering en ny styrelse: By- og Landskabsstyrelsen. Styrelsen bliver referencepunkt for de syv statslige miljøcentre, og kommunerne bliver en central samarbejdspartner for centre og styrelse, når de i de kommende år i samarbejde med Miljøministeriet skal udmønte miljømålsloven, som handler om at skabe et godt vandmiljø en god naturkvalitet i Danmark.
Endelig er der oprettet en klimaenhed i ministeriets departement, som skal sørge for at opgaven med at forberede og gennemføre forhandlingerne om en ny klimaaftale i 2009 bliver løftet bedst muligt.
â€Med den nye organisering mener vi, at ministeriet er godt rustet til at løfte de kommende Ã¥rs vigtigste opgaver, og vi glæder os til i samarbejde med vores interessenter at arbejde for at løse de mange nye udfordringer,†slutter Erik Jacobsen.