Folketinget — Miljø- og Planlægningsudvalget

Christiansborg, den 27. september 2007

 

 

 

 

Til

Europaudvalget

 

 

Udtalelse vedrørende Kommissionens grønbog om forbedret ophugning af skibe, KOM (2007) 269

 

Europaudvalget har senest med brev af 18. september 2007 til Miljø- og Planlægningsudvalget og Erhvervsudvalget anmodet udvalgene om at behandle Kommissionens grønbog om forbedret ophugning af skibe, KOM (2007) 269. Miljø- og Planlægningsudvalget ønsker på den baggrund at afgive følgende udtalelse:

 

Et flertal i udvalget (V, DF, og KF) har ikke haft bemærkninger til Grønbogen.

 

Et mindretal i udvalget (S, RV, SF, EL og IA) finder, at der er grund til at hilse Kommissionens Grønbog om forbedret ophugning af skibe velkommen. Partierne er enige i, at der er behov for skærpelser både med hensyn til at sikre overholdelse af eksisterende regler og med hensyn til at få vedtaget præcise og juridisk bindende regler, ikke mindst i FN’s Søfartsorganisation IMO.

 

EU har et stort ansvar for at sikre en bedre ophugning af skibe, idet 36 pct. af de ophuggede skibe i 2006 tilhørte virksomheder med hjemsted i EU. EU kan og bør fortsat spille en fremtrædende rolle i de internationale forhandlinger; men EU-landene bør også spille en meget større rolle i udbygningen af kapaciteten til forsvarlig ophugning af udtjente skibe, både i EU, i Asien og andre steder. Der er allerede i dag en massiv mangel på kapacitet, og dette vil forværres, når enkeltskrogede skibe udfases globalt i de kommende år. EU bør gå foran og etablere et uafhængigt certificeringssystem for (grønne) ophugningsfaciliteter.

 

Det er vigtigt, at EU’s regler for brug af kemikalier i forbindelse med skibsbygning strammes, så kilden til problemerne reduceres (substitution).

 

Der skal ydes både teknisk og økonomisk støtte til miljøvenlig (certificeret) ophugning af skibe i tredjelande og inden for EU. Det skal være økonomisk muligt at ophugge skibe miljø- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

 

Det foreslås, at der indføres en kondemneringsordning for skibe. Skibe, der vurderes uegnet til fragt m.v., skal kunne kondemneres på lignende måde som boliger, der findes uegnede til beboelse, kondemneres. Skibe, der er mere end 25 år gamle, bør ikke kunne udflages.

 

Det foreslås desuden, at ikke kun offentlige skibsejere skal anvende godkendte/certificerede anlæg, men at alle skibsejere fra EU-landene skal anvende sådanne anlæg.

 

EU bør sikre, at de kommende IMO-regler fuldt ud respekterer Baselkonventionen om grænseoverskridende transport af affald, samt bl.a. ”Prior Informed Consent” (PIC); minimering af grænseoverskridende transport af farligt affald (fx ved at rense udtjente skibe for farlige kemikalier forud for eksport til ophugning); både det eksporterende land og importørlandet har ”veto”, jf. sagerne om eksport af gamle danske færger til Indien, hvor Indien ikke respekterede det danske ønske om at stoppe ophugningerne; inkorporering af ILO-standarder og ingen undtagelser for statsejede skibe.

 

Den ny IMO-konvention bør endvidere indeholde en skibsejerfinansieret fond til at fjerne kemikalier og farlige materialer fra udtjente skibe forud for ophugning.

 

Et andet mindretal (EL og IA) bemærker herudover følgende: Det bør sikres at skibe, der ejes af rederier, der er hjemmehørende i eller kontrolleret af ejere fra EU-lande skal pålægges:

·        at der ikke eksporteres skibe til ophugning, før der er forpligtende aftaler om miljø- og arbejdsmiljøforhold med de nationer, der aftager skibene,

·        at ophugning udenfor EU ikke sker, før der er oprettet en skibsophugningsfond og

·        at skibsdele, der indeholder giftige stoffer som f.eks. asbest, under ingen omstændigheder mÃ¥ eksporteres til lande, hvor disse stoffer ikke bortskaffes under betryggende vilkÃ¥r.

 

 

Med venlig hilsen

Christian Wedell-Neergaard,

formand.