Â
25. september 2007
Til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Den 2. og 3. oktober er der borgermøde om en stor udvidelse af Køge Bugt Motorvejen. Der er høring om forslaget indtil 31. oktober 2007. Se her om sagen:
http://www.vejdirektoratet.dk/dokumentniveau.asp?page=document&objno=172038
NOAH-Trafik: Udbyg ikke Køge Bugt motorvejen fra Greve til Køge. Udbyg jernbanen i stedet og start med at indsætte pendlerbusser, som foreslået af MOVIA. Busserne skal have reserveret en vejbane i hver retning. 46 busser i time i hver retning kan erstatte en udvidelse af motorvejen med 1 spor i hver retning. På et stopfyldt motorvejsspor er der ca. 2.300 personer i bilerne i spidstimen. De kan sidde i 46 busser med 50 passagerer i hver. (Se udregning i bilag 1)
Næsten tomme pendlerbiler må nedsætte hastigheden i myldretiden på Køge Bugt Motorvejen. Derfor undersøges det, om motorvejen skal udvides til 8 spor. Det er meningsløst at bruge milliarder og arealer til dette formål. Pendlere fylder for meget når de har bil med.
Udbygning af Køge Bugt Motorvejen til en bredde på ca. 50 meter med 8 vejspor må også på det kraftigste frarådes, fordi udvidelsen skaber langt flere problemer end den løses. Når vejen udvides kommer der mere trafik, mere støj- og luftforurening og mere trængsel andre steder på vejnettet. Kun kollektive transportmidler er velegnede til at transporterer de mange pendlere
Her vejbredden på ca. 50 meter
Her tegning, der viser hvad en S-bane kan klare på 10 meter:
Se mere om transportmidlers kapacitet og arealforbrug i bilag 1 og 2
Danmark har veje nok.
Vi er enige med den tidligere vejdirektør Per Milner i hans vurdering nedenfor. Derfor bør Folketinget sige nej til alle de store vejanlæg, som der for øjeblikket kommer forslag om.
Se artiklen på: http://ing.dk/artikel/73781
»Nu har vi veje nok«| fredag 06.10.2006 kl. 00:45 [Foto: Lars Bertelsen]
I dag har samfundet veje nok, mener Per
Milner, der om nogen har forsynet Danmark med asfalteret infrastruktur.
|
Med venlig hilsen
NOAH-Trafik
v/
Ivan Lund Pedersen
Bilag 1
Bilag 2
En afgørende faktor i trafikplanlægningen er transportmidlers arealforbrug. I tabellen nedenfor kan man se hvor mange mennesker, der kan transporteres pr. time pr. kørespor af samme bredde med forskellige transportmidler. Som det kan ses er bybanen bedst og letbanen næstbedst. Biler er absolut dårligst til at løse transportopgaver på en bæredygtig måde. Derfor er det fuldkommen usagligt og miljøfjendtligt når vej- og billobbyen kræver nye store vejanlæg ind mod vore store byer.
                                                           Â
Signaturforklaring:
Det største tal for letbaner gælder hvor letbanen kører pÃ¥ helt eget areal og styrer trafiksignalerne sÃ¥ letbanen fÃ¥r â€grøn bølgeâ€. I sÃ¥danne systemer kan letbanen kører med intervaller pÃ¥ helt ned til 30 sekunder. Kapaciteten er lavere hvis disse forudsætninger ikke er til stede.
Det maksimale tal for cykler gælder hvor cykelstien er tilstrækkeligt bred og der ikke er forsinkelser ved lyskryds. Det lave tal er en typisk bycykelsti, hvor de enkelte cykler har mindre plads til at overhale og der er forsinkelser ved lyskryds.
For biler er det lave tal for en stor trafikvej i et byområde. Det højere tal gælder for motorveje.