Den 4. september 2007

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. BK stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 

Spørgsmål

 

”Hvad kan ministeren oplyse om afviklingen af Stålvalseværkets affaldsdepot i Frederiksværk, herunder om ministeriets udarbejdelse af rapport om den forsvarlige langsigtede løsning, jf. herved at den nuværende midlertidige tilladelse til depoterne udløber den 21. september 2007?”

 

 

Svar

 

Status

Sagen handler om produktionsaffald, som Stålvalseværket har fået lov til midlertidigt at deponere på området. På grund af Stålvalseværkets konkurs er spørgsmålet nu, hvorledes affaldsdepoterne skal håndteres, og hvem der skal betale for den valgte løsning.

 

Regeringen gik som bekendt ind i konkurssagen om Stålvalseværket i efteråret 2005.

 

Det skete efter, at det var blevet klart, at konkursboet kun delvist ville dække Frederiksværk-Hundested Kommunes udgifter i forbindelse med depoterne.  

 

Hidtil har regeringen gjort 2 ting i sagen:

 

I forhandlingerne med konkursboets kurator har regeringen medvirket til at sikre, at der ikke på forhånd er et loft for, hvor stort et krav miljømyndighederne kan anmelde i Stålvalseværkets konkursbo. Det er vigtigt, fordi der kan forventes en dækning af kravene i størrelsesordenen 30-40 %.

 

Denne mulighed har Frederiksværk-Hundested Kommune benyttet sig af, da de her i sommer anmeldte et krav på 190 mio. kr. Det vender jeg tilbage til senere.

 

Derudover har regeringen i forbindelse med kommunalreformen tilkendegivet overfor kommunen,

 

-         At der skal findes en miljømæssig og samfundsøkonomisk forsvarlig løsning, som kommunen og regeringen skal være enige om

 

-         At løsningen skal findes pÃ¥ grundlag af resultaterne fra de fælles undersøgelser af mulige løsninger og

 

-         At omkostningerne til løsningen i videst mulig omfang skal afholdes af konkursboet.

 

På den baggrund har Miljøministeriet bistået kommunen både teknisk og økonomisk ved en fælles undersøgelse af, hvordan en miljømæssig og samfundsøkonomisk forsvarlig løsning i sagen kunne tilvejebringes.

 

Løsningsmuligheder

Den fælles undersøgelse af miljømæssige forsvarlige og tekniske mulige løsninger i sagen er nu på plads. Jeg har for et par uger siden – den 20. august - sendt afrapporteringen af de tekniske undersøgelser til udvalget sammen med mit svar på spørgsmål 247.

 

Rapporten peger på 4 mulige løsninger, som alle er teknisk gennemførlige og miljømæssigt forsvarlige:

 

1. Affaldet i de tre depoter fjernes og deponeres på danske deponeringsanlæg

2. Affaldet i de tre depoter fjernes og eksporteres til Norge

3. Det deponerede affald samles på et mindre areal med en tæt slutafdækning

4. Affaldet forbliver hvor det er med tæt slutafdækning

 

Den første og anden løsning vil betyde, at depoterne fjernes.

 

Løsning tre og fire indebærer, at depoterne bliver liggende, men det sikres, at der ikke sker forurening af omgivelserne.

 

Frederiksværk-Hundested kommune og Miljøministeriet er også næsten færdige med at udrede de juridiske og økonomiske aspekter af de 4 teknisk mulige løsninger.

 

Der knytter sig fortsat noget usikkerhed til vurderingerne af omkostningerne til anlæg og evt. drift i de 4 forskellige løsninger, men omkostningerne ved scenarierne 1 og 2, hvor affaldet fjernes og deponeres andetsteds, vurderes at være væsentligt større end omkostningerne ved scenarierne 3 og 4, hvor affaldet forbliver på lokaliteten.

 

Jeg kan ikke oplyse de konkrete økonomiskøn, da Frederiksværk-Hundested Kommune af hensyn til sagens videre forløb har bedt om, at disse vurderinger behandles fortroligt.

 

De videre forhandlinger

Som jeg har redegjort for, så er de fælles undersøgelser nu afsluttet. Det, der forestår nu, er:

 

- at kommunen og regeringen bliver enige om, hvilken af de mulige løsninger, der er den miljømæssigt og samfundsøkonomiske optimale.

 

og

 

- at sikre, at konkursboet betaler mest muligt til den valgte løsning

 

For at tage det sidste først. Som sagt har kommunen i juli anmeldt et krav i boet på ca. 190 mio. kr. Det svarer til, hvad det maksimalt vurderes at koste at realisere den dyreste af de 4 teknisk mulige løsninger: – at fjerne affaldsdepoterne og deponere affaldet andre steder i Danmark. Omkostningerne er opgjort inklusive affaldsafgift og moms. Det er dog langt fra givet at konkursboets kurator vil acceptere så stort et krav. Det kan føre til en retssag, som kan trække sagen yderligere i langdrag.

 

Kommunens anmeldelse af dette maksimale krav betyder heller ikke, at der dermed er taget stilling til hvilken løsning, kommunen og regeringen ender med at blive enige om.

 

Jeg har selvfølgelig læst aviser og har set udtalelser fra Frederiksværk-Hundesteds borgmester om kommunens ønske om, at alt affaldet fjernes, og at det sker uden omkostninger fra kommunen. Det er da en klar markering.

 

Regeringens holdning er, at der med delingsaftalen for Frederiksborg Amt er lagt en ramme for de videre drøftelser med kommunen i løbet af efteråret – drøftelser som skal sikre en samfundsøkonomisk og miljømæssig optimal løsning.