Emne: Invitation: Forsvaret og Grundfos inviterer til miljø-event den 4. september 2007 på Christiansborg
Kære Klaus Andersen
Tirsdag 4. september 2007 kl. 11.15 - 12.00 besøger to af forsvarets tunge
køretøjer Christiansborg Slotsplads. Køretøjerne er udstyret med det nyeste
luftrensningsudstyr, SCR-teknologien, der er resultatet af et målrettet
forskningssamarbejde mellem tre innovative danske virksomheder: Haldor
Topsøe A/S, Dansk Teknologi A/S og Grundfos NoNOx A/S.
Under besøget vil topledelsen fra virksomhederne bag produktet samt
stabschef i Forsvarets Materieltjeneste, brigadegeneral Torben Dixen Møller
fortælle om egne erfaringer med SCR-teknologien. SCR-teknologien har været
i brug over 200.000 kørte km. og har effektivt fjernet skadelige
kvælstofoxider (NOx’er), som udgør et af de største sundhedsproblemer i
storbyer over hele verden, ikke mindst i EU’s kommende miljøtopmødeby,
København.
Efter en kort præsentation af køretøjet vil der blive fremvist dokumentation, som viser forskellen på Nox-emission henholdsvis med og uden
SCR-teknologi.
Pressen vil blive inviteret til at dække begivenheden.
Vi håber at SUU’s, EPU’s og MPU’s medlemmer vil deltage i denne
præsentation af en unik dansk miljøteknologi, der netop er blevet valgt som
leverandør til 80 % af de busser der indsættes under OL i Beijing 2008
beskrevet i vedlagte pressemeddelelse). Af hensyn til planlægningen anmoder vi om en uforpligtende bekræftelse på din deltagelse, senest den
28. august 2007 på følgende e-mail adresse; [email protected]
Jeg befinder mig for tiden i Beijing, men vil tillade mig at følge denne mail op med et opkald i starten af næste uge.
Med venlig hilsen,
Grundfos NoNOx A/S
Morten Winther
Sales & Business Development Manager
Baggrund
Luften i København forurenes dagligt med partikler og kvælstofdioxider til toksiske niveauer. NO2 nedsætter lungefunktionen og lungernes modstandskraft mod infektioner og generer astma- og bronkitispatienter.
I juli 2007 konkluderede DMU at København i 2010 ikke kan opfylde EU’s grænseværdi for NO2 på næsten 95 % af byens tættest trafikerede og befolkede gadestrækninger.
Den tunge trafik står for en forholdsvis stor del af forureningen. Partikelfiltrene fjerner de fleste partikler, men øger til gengæld udslippet af giftig NO2. Udslippet af både partikler og NO2 kan reduceres ved at kombinere partikelfiltre og SCR-teknologi.
Dette er gjort i den såkaldte SCR-teknologi, hvilket ifølge Miljøstyrelsens økonomiske analyser er rigtig god samfundsøkonomi. Til efteråret kommer Færdselsstyrelsen med en principgodkendelse for SCR-katalysatorer.
De danske miljøzoner giver (endnu) ikke juridisk grundlag for krav om SCR-katalysatorer mhp. at reducere NO2. Virksomhederne bag en dansk udviklet SCR-løsning har svært ved at forstå dette, da miljøzonernes partikelfiltre øger NO2-forureningen, og dermed vil de kommende miljøzoner i værste fald få modsatte virkning end hvad der oprindeligt har været tiltænkt – nemlig at luftmiljøet i København vil blive forværret.
Ud over forsvarets tunge lastbiler har flere Arriva-busser i København frivilligt og succesrigt påmonteret SCR-teknologien, ligesom Grundfos NoNOx netop har vundet en ordre på i alt 2000 systemer til de busser som bliver indsat under OL i Beijing 2008.