Vand

J.nr. 469-00009

Ref.

Den 2. august 2007

 

 

 

 

 

 

 

56. møde i IMO's miljøkomite d. 9.-13. juli 2007

 

 

IMO’s miljøkomité MEPC afholdt sit 56. møde i London i dagene 9.-13. juli 2007.

 

Mødets vigtigste emner for Danmark var:

1.      Forhandle ny konvention om ophugning af skibe.

2.      Gennemførelsesbestemmelserne for Ballastvandkonventionen.

3.      Luftforurening fra skibe og emissioner af drivhusgasser

 

 

Ad Ophugning og recycling af skibe 

 

Det lykkedes alene i forhandlingerne at nå igennem ca. halvdelen af de indsendte skriftlige bidrag. Således var det kun et af Danmarks hovedemner, nemlig anvendelsesområdet, der blev drøftet. De to øvrige emner, som Danmark har indsendt bidrag på (anmeldelse/afrapportering og præcisering af kravene til ophugningsfaciliteterne), udestår.

 

Udkastet til konventionen er stadig præget af mange firkantede parenteser, dvs. tekstforslag som der endnu ikke er opnået enighed om. Danmark har haft en markant profil for at sikre såvel arbejdsmiljø, som miljøforhold i konventionen.

 

Der er i IMO-regi en tendens til, at der ikke ønskes anden regulering refereret i IMO-reguleringen – det være sig fra ILO eller fra Basel-konventionen, en politik, som Danmark markant er gået imod. Normalt er der en forståelse imellem specielt IMO og ILO om at respektere hinandens regulering - en respekt som ILO i starten af mødet bad om, at der blev taget højde for. Resultatet af forhandlingerne blev, at tekstforslag til præcisering af arbejdsforholdene enten ikke blev inkluderet eller til nød blev inkluderet i en firkantet parentes.   

 

Et andet vigtigt udestående er USA’s forslag om at sikre ophugningsfaciliteter i lande, der ikke er parter til konventionen. Der er generelt en stor modstand mod det forslag, som USA har lagt på bordet, og der vil frem til næste møde blive foretaget en dybere analyse af, hvilke konsekvenser det kan få.

 

Ad gennemførelsesbestemmelser til Ballastvandkonventionen

 

IMO vedtog i 2004 en konvention om skibes ballastvand, der som hovedmål skal begrænse spredning af ikke hjemmehørende akvatiske (invasive) plante og dyrearter fra ballastvand og ballastsediment. Der findes mange eksempler fra have og ferskvandsområder rundt om på jorden, hvor spredning af ikke hjemmehørende arter har forårsaget stor skade.

 

Pr. 30. juni 2007 har 10 lande repræsenterende 3,42 % af verdensflåden ratificeret konventionen. De eneste vesteuropæiske lande er Norge og Spanien. Konventionen træder i kraft 12 måneder efter 30 lande repræsenterende 35 % af verdensflåden har ratificeret konventionen.

 

Danmark har ikke ratificeret konventionen, da de nødvendige guidelines og de tekniske systemer til brug på skibene hidtil ikke været til rådighed. Det har derfor ikke været muligt at redegøre for konsekvenserne af en ratifikation.

 

De sidste gennemførelsesbestemmelser er næsten på plads. Samlet vil disse gennemførelsesbestemmelser kræve et regionalt samarbejde i Nordsøen og Østersøen, med det formål at få lavet ensartede forvaltningsforhold for skibsfarten. Dette arbejde er endnu ikke afsluttet.

 

Der har været en diskussion af en eventuel udskydelse af den første dato for ikrafttræden (2009), da der ikke er et tilstrækkeligt antal godkendte tekniske systemer til rådighed. Der blev ikke opnået enighed om spørgsmålet, som vil blive taget op på næste MEPC-møde, der finder sted den 31. marts til 4. april 2008.

 

Det første system til behandling af ballastvand blev godkendt på mødet, men der udestår stadig godkendelse af sikkerheden for besætning og skib før det kan få en egentlig typegodkendelse.  Det drejer sig om et norsk system. Desuden blev en række lignende systemer præsenteret, og disse skal ligeledes gennem IMO’s godkendelsessystem. Derfor forventes de grupper, der arbejder med dette, at have en intensiv mødeaktivitet.

 

Ad luftforurening fra skibe, herunder emissioner af drivhusgasser

 

Luftforurening

IMOs generalsekretær orienterede om en arbejdsgruppe nedsat på sekretærens initiativ, som skal vurdere miljøeffekterne ved de tiltag, der er under drøftelse i forbindelse med revisionen af MARPOL VI. Initiativet høstede generel anerkendelse.

 

Herudover blev der drøftet emner, som relaterer sig til kvælstof og håndtering af spildevand fra svovlrensningsanlæg. Der var imidlertid tale om drøftelser af meget teknisk karakter, hvorfor disse skulle fortsætte i en ekspertgruppe forud for næste MEPC-møde.

 

Drivhusgasser

Som bidrag til emnet havde Danmark og Portugal i fællesskab indsendt et papir, hvori det understreges, at IMO skal vise fremdrift med hensyn til reduktion af udledningen af drivhusgasser. IMO’s generalsekretær opfordrede ligeledes til, at IMO skal udvise lederskab. På den baggrund lød der en kraftig opfordring til landene om at komme med forslag og indspil til det videre arbejde med emnet. Det dansk-portugisiske indspil fik støtte fra en stor del delegationer, om end lande som bl.a. Kina var betydeligt mere forbeholdne.

 

Man blev på mødet enige om at igangsætte et studie, der skulle opdatere data fra et tidligere studie om skibsfartens udledning af CO2 og samtidig pege på eksisterende og fremtidige virkemidler til at begrænse skibsfartens udledning af CO2.

 

Der blev ligeledes opnået enighed om et EU forslag om at nedsætte en Correspondance Groupe, som frem til næste møde skal drøfte mulige virkemidler. Nedsættelsen af en sådan gruppe stødte indledningsvis på massiv modstand fra bl.a. USA, Kina, Indien m.fl.

 

Antibegronings-konventionen

Til FMPUs orientering blev det på MEPC56-mødet oplyst, at Panama var ved at ratificere antibegronings-konventionen. Dermed vil antallet af lande og mængden af verdenstonnage nå over det niveau, som kræves for ikrafttrædelse. Konventionen forventes herefter at træde i kraft medio 2008.

 

Anti-begroningskonventionen undertegnet i oktober 2001 og forbyder brug af maling, der indeholder miljøgiften TBT (tributyltin), der kan medføre imposex hos snegle. Danmark ratificerede som et af de første lande konventionen. EU har i 2003 vedtaget en forordning, der implementerer konventionen for EU-landene.